Udledt af en anden tråd, hvor der bl.a. diskuteres mærkning af ens killinger, tænkte jeg, det kunne være interessant at samle forskellige metoder (og vores erfaringer med dem) i én tråd:)
Igennem årene har jeg afprøvet mange måder at mærke mine killinger på (de er jo alle blå:høhø:)…
*neglelak på kløerne - skal fornys hver anden dag, da det slides… det stinker!
*bomuldssnor - skal fornys hver dag, da moderen bider det over:thumbdown:
*tusch i ørerne - skal fornys flere gange om dagen, da moderen vasker det af ørerne:thumbdown:
*klippe totter af - det er længe om at vokse ud, og vokser nogle gange ud med hvide hår, som er uønskede for racen:thumbdown:
*elastik om halsen med tusch markeringer - indtil nu det, der virker bedst:thumbup: Om man vælger at samle elastikken med en knude eller med en lille sikkerhedsnål (som jeg har valgt at gøre), er en temperamentssag - jeg har enndu ikke haft problemer med sikkerhedsnålene, derfor vælger jeg (med mine klodsede fingre) den løsning:)
Da jeg havde blandings killinger og de fleste undtagen 1 var svære at kende forskel på som små, så farvede jeg også noget elastikbånd med forskellige farver tusser og gav dem hver en på, de blev bundet.
Så de hed blå, grøn, brun, sort, rød og gul.
Tror godt jeg kunne finde på det igen, hvis jeg fik killinger som lignede hinanden for meget.
Jeg har ikke haft killinger, der lignede hinanden så meget.
Hvis jeg en dag stod i den situation, så er jeg ret sikker på, at jeg IKKE ville sætte en elastik om halsen på dem.
De tumler jo rundt, leger, slås osv.
Åhhhhh, hvis de blev viklet ind i hinandens, eller egen, elastik - jeg tør slet ikke tænke tanken …
Derimod ville jeg sikkert lakere deres kløer på en af poterne (hver 2. dag … ja da)
De par gange jeg har haft brug for det, har klippet en tot hår af. Jeg har aldrig været ude for hvide hår - og kender heller ikke andre, der har - man klipper jo i pelsen og ikke helt ind til huden.
Pelsen over haleroden er lettest - og længst - på en aby, så det er som regel der jeg klipper.
[quote=Vivi_Fletcher;403126]De par gange jeg har haft brug for det, har klippet en tot hår af. Jeg har aldrig været ude for hvide hår - og kender heller ikke andre, der har - man klipper jo i pelsen og ikke helt ind til huden.
Pelsen over haleroden er lettest - og længst - på en aby, så det er som regel der jeg klipper.[/quote]
Der er åbenbart raceforskelle på, hvordan pels vokser ud igen:)
Hos KOR bliver de fleste pels"skader" hvide:S - man ser ofte hvide hår i forbindelse med vaccinationssteder osv:S
[quote=dkkorat;403133]Der er åbenbart raceforskelle på, hvordan pels vokser ud igen:)
Hos KOR bliver de fleste pels"skader" hvide:S - man ser ofte hvide hår i forbindelse med vaccinationssteder osv:S[/quote]
Jeg kender skam flere abyejere, der har fået hvide hår ved vaccinationsstedet. Her går nålen ind og påvirker hårsækken, så det kan jeg sagtens se de logiske i.
Men jeg har svært ved at forstå, hvordan der kan komme hvide hår ved at klippe pelsen :?
Hvad med alle de langhårskatte, der bliver klippet ned :? Princippet må da være det samme som med killingerne.
[quote=Vivi_Fletcher;403137]Jeg kender skam flere abyejere, der har fået hvide hår ved vaccinationsstedet. Her går nålen ind og påvirker hårsækken, så det kan jeg sagtens se de logiske i.
Men jeg har svært ved at forstå, hvordan der kan komme hvide hår ved at klippe pelsen :? Hvad med alle de langhårskatte, der bliver klippet ned :? Princippet må da være det samme som med killingerne.[/quote]
Det tænker jeg også. Jeg klipper raskt væk totter af mine, men har aldrig observeret at pelsen skulle blive anderledes bagefter.
[quote=dkkorat;403133]Der er åbenbart raceforskelle på, hvordan pels vokser ud igen:)
Hos KOR bliver de fleste pels"skader" hvide:S - man ser ofte hvide hår i forbindelse med vaccinationssteder osv:S[/quote]
Jamen jeg ser da også jævnligt hvide hår på vaccinationstedet - men det er da heller ikke afklipning af hår - der ser jeg aldrig noget - de vokser fint ud igen …
[quote=Vivi_Fletcher;403137]
Men jeg har svært ved at forstå, hvordan der kan komme hvide hår ved at klippe pelsen :?
Hvad med alle de langhårskatte, der bliver klippet ned :? Princippet må da være det samme som med killingerne.[/quote]
Hvordan det virker, ved jeg ikke, men jeg har set det på KOR:sorry:
Jeg har også set maskede katte med pels"skader", hvor pelsen (på kroppen) vokser ud igen i maskefarven…
Ikke alt kan forklares - nogle gange må praksis tages for gode varer:)
Hvor er jeg glad for at mine har striber …Det er ikke altid let i starten at kende forskel på dem alligevel, men i løbet af kort tid, lærer man at se forskellen i striberne
Jeg har selv brugt neglelak på mine killinger, men jeg er absolut ikke tilfreds med den metode. Flere opdrættere af min race, bruger de tykke hårelastikker i forskellige farver. Det overvejer jeg at bruge næste gang. Men det er kun under overvejelse. Jeg er ikke meget for at give dem noget som helst om halsen -surrender
Det sidste hold killinger, var det faktisk kun nødvendigt at mærke de to hunner. De tre hanner, var så forskellige, trods samme farve og alting, at jeg sagtens kunne kende dem fra hinanden. Deres temperament, var meget forskellige, og der var også små variationer i deres udseende. Men pigerne var som to dråber vand, så de var meget svære at kende forskel på.
Næste gang jeg skal være opdrætter, skal det være af en race med flere farver, så jeg bedre kan kende forskel på killingerne
[quote=dkkorat;403142]Hvordan det virker, ved jeg ikke, men jeg har set det på KOR:sorry:
Jeg har også set maskede katte med pels"skader", hvor pelsen (på kroppen) vokser ud igen i maskefarven…
Ikke alt kan forklares - nogle gange må praksis tages for gode varer:)[/quote]
Det her kan nu godt forklares Maskegenet gør at kun de kolde yderpunkter på kroppen får farve. Hvis man midt på f.eks. ryggen, nakken eller siden klipper pelsen fuldstændigt i bund, så bliver det endnu et yderpunkt, hvor pelsen bliver pointfarvet. Men når pelsen er lang nok og hudens temperatur er mere stabil (ikke kold!) så bliver pelsen lys i bunden igen, og ved næste pelsskifte er det helt væk. Det er kun en midlertidig situation.
Til gengæld har jeg også set brunmaskede ører, der efter øretatovering får enkelte permanente hvide hår, men det re jo fordi hårsække er beskadiget.
Det er meget sjældent jeg ikke kan se forskel på killinger, men hvis jeg har behov for at markere én, så klipper jeg glad og fro en tot af. IKKE helt i bund, bare så det er tydeligt at der mangler en stribe. Har en pt. der har en nedklippet stribe midt i panden af hensyn til dyrlægen, der neutraliserede 2 næsten ens forleden, og de skulle gerne få øretatoveringen og den efterfølgende tilmelding til katteregisteret rigtigt
VH
Susanne
De hvide hår er jo meget tydelige på alle mine sorte katte men de kommer kun efter, at der har været skader på huden (bid/kratsår osv) og ikke når jeg har klippet en eller flere duller af…og de er heldigvis alle så forskellige af sind og kropsbygning, at det aldrig har været nødvendig at mærke dem hverken som killing eller voksen:)…Og Finne som jo bliver klippet ned 1-2 gange om året, ville jo være helt hvid nu, hvis hårene skiftede farve:tihi:
Mange af mine kuld har været ens og det “værste” var mit e-kuld…6 sorte non agouti sorte hanner (og Emmeli der var blå)…så da de var ca. 5 uger blev der klippet en lille tot hår af de 5 af dem så de der skulle have dem OGSÅ fik den misling de havde udset sig
Således fik Torsten og Lotte Emerson (og emmeli) og Mona Lisa og Benny Enjoy Dallas etc.
Jeg har aldrig fået tilbagemeldinger om der har været farveændringer der hvor de har været klippet.
De gange hvor der har været brug for at at klippe så jeg kunne kende forskel har jeg aldrig set at pelsen voksede ud anderledes end den var før - og der er heller intet at se på Brazils forben der hvor han blev syet efter at have revet sig på “noget” (jeg har aldrig fundet ud af hvad det var han havde revet/skåret sig på)
Jeg har brugt neglelak-metoden de gange, hvor jeg har haft behov for det.
Jeg har jo ca. 50 kulører at vælge imellem, så jeg brugte forskellige farver på alle, så var det ikke nødvendigt at forny det så tit …
Jeg havde et kuld med 7 stk sort/hvide jeg valgte dengang at skrive forskellene ned på deres aftegninger, men det var godt nok besværlig.
Jeg venter mit første kuld som reg, opdrætter omkring d. 1. aug. Til dem vil jeg nok vælge at lave små halsbånd, enten knyttede eller af farvede elastikker i første omgang.
Jeg har indtil videre godt kunne kende forskel på
mine killinger. Det var noget svært i Jordens Børn
kuldet, fordi der kom 3 makrel tabby med hvid
drenge, men med nærstudering af fordelingen af
hvid på deres forpoter gik det da de var helt små.
Da de blev 2-3 uger gamle kunne jeg tydeligt se
forskel på dem ved at kigge dem i ansigterne, da
de jo havde deres små forskelligheder.
Mit nuværende kuld var alle 3 ved fødslen sort
blotched tabby med hvid (Cherry har så vist sig at
være sølv efter pelsen er blevet længere, men da
han blev født var den helt sort i bunden) Dem
kunne/kan jeg heldigvis se forskel på fordelingen af
hvid i ansigtet. Chunkys blis stopper mellem øjnene,
Cherrys går helt op i panden og Crazys farve er
asymetrisk og går længere ned i hendes højre side
af ansigtet.
Hvad jeg gør den dag der kommer helt ens killinger ved
jeg ikke, men jeg ville altså heller ikke benytte mig af
elastikkerne, så hellere ty til neglelakken eller klipningen.