Mærkning af killinger?

Jeg har for tiden to kuld vildtfarvede abykillinger - i begge kuld er der både hun og han - begge har samme far - så ligner hinanden en del.
Det er jo EKSTREMT vigtigt at jeg kan kende killingerne fra hinanden - og indtil videre går de to mødre hver for sig men så tæt ( kun hegn imellem) at vi regner med at sluse dem og killingerne sammen så snart vi kan. MEN - hvordan hulende sikrer vi os at vi kan kende killingerne fra hinanden ? De ligner hinanden temmelig meget - for meget til at jeg vil føle mig helt tryg ved at blande dem. Ikke så meget lige nu - men på længere sigt som de ændrer sig og måske kommer til at ligne hinanden endnu mere.

Hvad gør I andre når I har brug for at mærke killingerne ?

Jeg har ikke haft behov for at mærke mine killinge før som jeg husker det…:gruble:

Hurtigtørrende neglelak på den ene. Eller en sprittuchplet i øret :slight_smile:

Jeg kan osse huske jeg har set nogen bruge de der frotte-hårelastikker som “halsbånd” til ens killinger. De skal selvfølgelig ikke stramme, men ved at de fås i en milion forskellige farver er det en forholdsvis enkel løsning.

Min første tanke var at klippe en lille tot af den ene, ikke mere end man bare kan kende den på det, men det er sikkert ikke noget der falder i god jord, men det vokser jo ud igen.

Jeg ville være bange for at neglelak ville blive spist af mor eller søskende.
Halsbånd ville jeg heller ikke turde med sådanne nogle små vimse katte-unger.

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;831561]Min første tanke var at klippe en lille tot af den ene, ikke mere end man bare kan kende den på det, men det er sikkert ikke noget der falder i god jord, men det vokser jo ud igen.

Jeg ville være bange for at neglelak ville blive spist af mor eller søskende.
Halsbånd ville jeg heller ikke turde med sådanne nogle små vimse katte-unger.

:)[/QUOTE]

Ja, sådan har jeg gjort med et par stykker som lignede hinanden.
Bare en lille tot hår blev der klippet af spidsen på halen :slight_smile:
Jeg tør nemlig heller ikke med hverken neglelak eller noget som helst om halsen på sådan en bette en :slight_smile:

Neglelak og noget med sprit vil jeg ikke bruge - det er for giftigt. Og med så aktive racer som mine så er jeg bange for at de skal hænge fast med “halsbånd”. Klippe af - tja - det er lidt svært med så korthårede killinger - det vokser alt for hurtigt ud for der er så lidt at klippe af…

Men jeg håber der er nogen der har andre forslag - for ellers ender det nok med at vi må frem med barbermaskinen…

Hvis mor ikke er en knurhårstygger kunne man så ikke nuppe et par af dem med en saks? Jeg siger ikke klip dem alle af men måske et par stykker? Jeg kunne lige se krisen hvis man gjorde det og så kom ud og så at de alle var stynet helt ned lol.

Man kan få tusch der er vandbaseret, det skal bare friskes op morgen og aften. Harmløst og nemt :slight_smile:

Kunne man egentlig ikke give dem en klat hårfarvning? Findes der ikke noget naturligt hårfarvningsmiddel, som man så lige kunne give killingen en plet af i pelsen?
Bare en tanke, for jeg aner absolut intet om hårfavningsmidler

Lidt neglelak på halespidsen, altså kun hårene, er vel ikke giftigt for dem? :gruble:

Det prøvede jeg dengang det var aktuelt for mig…med det resultat at mormis slikkede helt vildt for at få det væk, så det turde jeg simpelthen ikke prøve igen.

Ok, jeg har en opdrætter veninde der har gjort det med flere af hendes kuld. Mormis har slet ikke reageret på det, og ej heller rigtig slikket på det :slight_smile:

Jeg klipper dem - det samme gør jeg, hvis køber ønsker en bestemt killing og jeg er usikker på hvilken det egentlig er. Man skal holde det ved lige, for det vokser ret hurtigt ud igen.

Plejer at tage en lille tot i nakken - eller det yderste på halen.

Det jeg har gjort er at klippe evt forskellige steder - og jo det kan man godt selv om de er korthårede. I starten med 4 sorrel varianter kunne jeg ikke se forskel og der blev klippet i 3 af dem, 1 fik et et godt klip ved haleroden - kan ikke lige huske de andre.

Og mig, der troede, at abyer var så fremmelige - kan du ikke bare lære dem deres navne :cool:

:tihi:
:tihi:
:klapper:

Heldigvis er mine NFOkillinger i forskellige farver og pelstyper så det har aldrig givet mig hovedbrud, men det gjorde det da jeg fik 2 burmilladrenge. De var dog så venlige at have 2 forskellige vægte som jeg kunne bruge lige til Albert flyttede hjemmefra. Ellers ville jeg også klippe dem evt med få dages mellemrum for at bevare det synligt. Det ville jeg kunne med mine. Man kan vel også chipmærke dem i en meget ung alder.

Hey.

Jeg har også brugt at klippe en tot pels af - neglelak ér prøvet i halespidsen - dét gør vi IKKE igen…! Det resulterede i at mormis (eller nogen andre) hev totten af halen, og halespidsen blev nøgen i stedet (og det tager faktsik forbløffende lang tid om at gro ud igen, lige dér, af én eller anden årsag…!).

Jeg klipper typisk en tot af pelsen hen over rygraden (der er det nemt at se) og evt af låret på en misling.

Jeg ved at Kira bruger at sætte en prik med en tush, på indersiden af låret / i lysken af killingerne - det skal friskes op en gang i mellem.

/Mette

Tak til alle for svar. Det bliver nok noget med at klippe lidt pels af et ben eller så. I hvilken alder kan man tidligst chipmærke killinger ? Jeg synes jo at chippen er kæmpestor i forhold til sådan
en lille killing…

Jag har råkat ut för en veterinär som såg mycket förvånad ut när jag inte ville få kattungarna chippade vid deras första vaccination vid knappt 9 veckors ålder; enligt henne så var det lättare eftersom skinnet var tunnare… Kan jag väl köpa men tycker ändå att det känns väl tidigt så de chippades först vid andra vaccinationen då de var knappt 3 månader gamla :slight_smile: