Magtsyg kat?

Nu har Nobel så haft sit nye kradsemøbel i ca 5 min… Og jeg tror sgu han bliver magtsyg af at være på højde (lidt højere end mig) med os!

Vi bliver nødt til at gå tæt forbi fordi pladsen er smal der hvor møblet blir nødt til at stå. Og han langer ud efter min kærestes hoved når han går forbi, og min langer han både ud efter og har lavet et lille ‘hiss’ to gange.

Nogen der ved hvad dét lige handler om? Og hvordan vi løser det?
Det dur fandme ikke at vi ikke kan gå forbi ham når han ligger deroppe…

Lige nu er den eneste løsning vi lige kan se at fjerne den øverste hylde.

Lige et ret dårligt billede af det:

Lige en tanke mere: Kan det være hans problemer med da han var killing kommer frem igen?

Vi er hans 4. hjem. Hos det første (12 uger - 5 mdr) fik han tæsk af deres NFO, og hos andet hjem (5-7 mdr) daskede han til deres lille huskat.
Kan det være det der kommer frem, nu hvor han jo så direkte er ‘større’ end mig?

Det er nærmere, at I virker truende, når I kommer så tæt forbi ham :slight_smile: Der er intet magtsygt i hans handling - kun usikkerhed.

Men vi kan jo ikke gå andre veje… og det har ikke været et problem før, selvom vi er kommet tæt forbi… først nu når han er i hovedhøjde…

Men ligemeget om det er magt eller frygt: hvordan løser vi det så?
Ellers ender jeg med at være bange for ham…

helt enig :slight_smile:

jeg ville klart lære ham at det er rart at være der - også når I kommer forbi :slight_smile: giv jer tiden til at snakke med ham når I går forbi, så I ikke bare “skynder jer” forbi ham. :slight_smile:
leg og nus med ham, når han er der - giv ham masser af gode associationer med at være der, når I er tæt på :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;981162]Men vi kan jo ikke gå andre veje… og det har ikke været et problem før, selvom vi er kommet tæt forbi… først nu når han er i hovedhøjde…

Men ligemeget om det er magt eller frygt: hvordan løser vi det så?
Ellers ender jeg med at være bange for ham…[/QUOTE]

Det er jo netop det, at I kommer tæt på hans hoved, der er problemet - derfor løser I det ved at fjerne muligheden for at komme tæt på hans hoved :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;981164]helt enig :slight_smile:

jeg ville klart lære ham at det er rart at være der - også når I kommer forbi :slight_smile: giv jer tiden til at snakke med ham når I går forbi, så I ikke bare “skynder jer” forbi ham. :slight_smile:
leg og nus med ham, når han er der - giv ham masser af gode associationer med at være der, når I er tæt på :)[/QUOTE]

Det var sådan det startede… Jeg kom hen for at ville snakke med ham… Og så langede han ud og hissede…

Det gik super på hylden lige nedeunder… på den snakker han og spinder og vil kæles… Det er kun den øverste der er problemet…

Rune har lige taget ham ned, og så fjerner vi den øverste hylde… Det er den eneste mulighed vi lige har for at gøre sådan vi ikke kommer tæt på ham i hovedhøjde…
Så forsøger vi måske at sætte den på igen når han har boet her noget længere…

Syns bare det er underligt han reagerer mere ‘aggressivt’ på mig der er under ham, end Rune der er lige på højde med ham… Normalt er det mig han er gladest for…

Så har vi fjernet den øverste… Og nu er han lige under hovedhøjde på mig… Og han spinder og vil kæles som normalt, ligegyldigt hvor tæt man er på…

Det er helt vildt hvad de 40 cm gør af forskel… Det er to vidt forskellige katte…
Nu må vi se om vi prøver at sætte hylden op senere engang, eller om det får lov at blive som det er.

Lige et billede af Rune og ham nu

Jeg vil forresten gerne undskylde den nok rimeligt panikkede ordlyd lige før. Men har noget berøringsangst/frygt med min hals og ansigt (derfor jeg er panisk angst for hunde), og sad altså i sofaen og græd fordi han havde langet ud og hisset efter mig.

Jeg er enig med Mette.
Hvis det har hjulpet, at I har flyttet hylden, så er det godt. At I var i hovedhøjde med ham, har sikkert stresset ham.
Ellers vil jeg anbefale, at I flytter kradsetræet, til et mere roligt sted … altså hvor I ikke hele tiden går forbi.
Hvis han er usikker, så har han netop brug for ro. Et sted hvor han kan trække sig tilbage, sove eller bare hvile, uden at blive forstyrret af forbipasserende.

[QUOTE=DK Lindvig;981190]Jeg er enig med Mette.
Hvis det har hjulpet, at I har flyttet hylden, så er det godt. At I var i hovedhøjde med ham, har sikkert stresset ham.
Ellers vil jeg anbefale, at I flytter kradsetræet, til et mere roligt sted … altså hvor I ikke hele tiden går forbi.
Hvis han er usikker, så har han netop brug for ro. Et sted hvor han kan trække sig tilbage, sove eller bare hvile, uden at blive forstyrret af forbipasserende.[/QUOTE]

Som skrevet før, så kan det ikke stå andre steder.
Og han er ikke en nervøs kat. Han søger os hele tiden og vil helst putte tæt på os.

Han har kun opført sig sådan i højden. Men han har så heller aldrig kunne komme højere end 1 meter op i sit liv.

Men det virker også til det er løst nu, hvor noget er pillet af.

[QUOTE=DK Lindvig;981190]Jeg er enig med Mette.
Hvis det har hjulpet, at I har flyttet hylden, så er det godt. At I var i hovedhøjde med ham, har sikkert stresset ham.
Ellers vil jeg anbefale, at I flytter kradsetræet, til et mere roligt sted … altså hvor I ikke hele tiden går forbi.
Hvis han er usikker, så har han netop brug for ro. Et sted hvor han kan trække sig tilbage, sove eller bare hvile, uden at blive forstyrret af forbipasserende.[/QUOTE]

Som skrevet før, så kan det ikke stå andre steder.
Og han er ikke en nervøs kat. Han søger os hele tiden og vil helst putte tæt på os.

Han har kun opført sig sådan i højden. Men han har så heller aldrig kunne komme højere end 1 meter op i sit liv.

Men det virker også til det er løst nu, hvor noget er pillet af.

Det er så løst for nu, men jeg vil alligevel anbefale at træne ham I at møde jer i hovedhøjde, som PiaB foreslår. :slight_smile:

Det vil vi helt klart også gøre med tiden :slight_smile: Vi har jo kun haft ham i en uge, så vi venter lige til han sådan helt begynder at vil ligge på os…

Blev bare så overrasket over hans reaktion, for havde virkeligt ikke set den komme med det temperament han normalt har…

Det vil vi helt klart også gøre med tiden :slight_smile: Vi har jo kun haft ham i en uge, så vi venter lige til han sådan helt begynder at vil ligge på os…

Blev bare så overrasket over hans reaktion, for havde virkeligt ikke set den komme med det temperament han normalt har…

Jeg vil også prøve at sætte hylden op igen og så “træne” med ham når han kommer derop - er det ikke nogle godbidder han er glad for, så prøve at give ham dem for at vise at den ikke er “farlig” ?

Ellers hvad med at vende træet, så det høje hylde står op mod reolen frem for døren ? :slight_smile: eller som det er nu og så sætte hylden over i den anden side, bore et hul og så sætte den der i stedet for ?

Hvis kan godt kunne lide at ligge i højden, kan I så ikke rykke den reol op til der hvor kradsetræet nu står, og så sætte kradsetræet på den anden side af reolen - ud mod den der glasdør formoder jeg? :slight_smile:

Men super I fik løst det! :thumbup:
Ville aldrig have gættet på at det var selve højden kombineret med usikkerhed der kunne gøre det der - vores står nemlig også et trafikkeret sted i lejligheden, og har aldrig hverken oplevet eller overvejet at det kunne være for stressende for dem. :gruble:

Det har vi overvejet, men han er desværre ikke lige den der er vildest med godbidder - og han har helt tydeligt alligevel den holdning, at godbidder skal spises uden folk rør ved en :slight_smile:

Altså, det er nogle fine forslag I kommer med… Men det er ikke muligt ‘bare lige’ at flytte på tingene pga formen på stuen/køkkenet og der hvor alle mulige stik er placeret - fx ville vi ikke kunne have et spisebord hvis møblet blev flyttet så det stod tættere på havedøren - og der ville skulle være et læs ledninger bag ved møblet så - hvilket nok ikke er så smart :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;981748]Men super I fik løst det! :thumbup:
Ville aldrig have gættet på at det var selve højden kombineret med usikkerhed der kunne gøre det der - vores står nemlig også et trafikkeret sted i lejligheden, og har aldrig hverken oplevet eller overvejet at det kunne være for stressende for dem. :gruble:[/QUOTE]

Ja, det er dejligt det virkede at fjerne det øverste.

Jeg tror nu også mest det er usikkerheden over højden der gjorde udslaget (hvis det er usikkerhed der gjorde det) - for han er jo ikke vant til højde. Vi kan stadig tydeligt se at han går og øver sig i at komme op i træet - han er vitterligt ikke klar over at han faktisk er ret muskuløs og at han KAN springe… Han står lææææænge og stirre på et bestemt punkt på træet før han forsøger at komme derop… Blev nødt til nærmest at guide ham der op på i starten, for han kunne finde ud af det…
Så måske det skal prøves igen når han er mere tryg med at komme ned/op…

Så hvis dine er vant til højden, så er det nok ikke stressende for dem at I går forbi :slight_smile:

Men må sige, jeg altså stadig virkeligt undrer mig over hans reaktion da han kom derop…

Kan det være spejlet, der “driller (tricker)” ham :gruble:

Spejlet er ikke bag møblet, men ved siden af det. Han kan kun se sig direkte i det når han står på den nederste platform og strækker sig til den ene side - hvilket han har gjort en enkelt gang, men var mest optaget af at snuse til det…
Da han langede ud efter os lå han os med ryggen til det…