Maine Coon han til avl.?

Jeg søger en Maine coon hankat til parring. Det skal være med åben stamtavle, da min hunkat også har det, og killingerne vil få stamtavle, dog blive neutraliseret. Hankatten skal være HCM negativ, da min hunkat er Heterozygot. Er der nogle som evt. har eller kan hjælpe med at finde en egnet hankat til parring.

Hmmm - vil du købe egen hankat:? eller købe en parring:? Uanset får du nok mere respons ved at henvende dig personligt til opdrættere med hankatte, som du synes, er interessante.

Jeg syntes du evt kan kigge ved maincoon klubben, måske de har en hankattelisye. Men hvad søger du af en hankat af look ? Kig rundt, snak med andre, er din pige testet ? Hvad linier er hun fra, hvad positive ting ha r hun med, hvad vil du forbedre evt ? Killinger er kun et lille produkt af registreret og seriøst opdræt

Hvis du gerne vil opdrætte (går ud fra du har et stamnavn :?), så synes jeg du skal søge ind i Mentorordningen i FD (hvis det er der du har stamnavn).

Der er nemlig 100 andre ting, der er mindst lige så vigtige, når du skal vælge en hankat:
HCM DNA test er absolut ikke nok - begge forældre bør scannes.
Hvordan skal han være af sind? Hvordan skal han se ud?
Hvad er hunkattens dårlige sider? Der skal han jo have gode egenskaber.
Har hunkatten skavanker? Tænder? Hofter? osv
Det samme skal du have undersøgt hos hankatten.

Du kan evt også melde dig ind i Maine Coon Klubben og få nogle gode råd der :slight_smile:

Dette er ikke måden at finde en egnet hankat - snak med din mentor om hvordan du finder en - og har du ikke en mentor, så kontakt Felis Danica og se om du ikke kan få en.

Hvis du ikke er opdrætter og ikke har stamnavn, skal du næppe regne med at kunne låne en hankat nogen steder.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;984256]Hvis du gerne vil opdrætte (går ud fra du har et stamnavn :?), så synes jeg du skal søge ind i Mentorordningen i FD (hvis det er der du har stamnavn).

Der er nemlig 100 andre ting, der er mindst lige så vigtige, når du skal vælge en hankat:
HCM DNA test er absolut ikke nok - begge forældre bør scannes.
Hvordan skal han være af sind? Hvordan skal han se ud?
Hvad er hunkattens dårlige sider? Der skal han jo have gode egenskaber.
Har hunkatten skavanker? Tænder? Hofter? osv
Det samme skal du have undersøgt hos hankatten.

Du kan evt også melde dig ind i Maine Coon Klubben og få nogle gode råd der :-)[/QUOTE]

Som opdrætter af Maine Coon er der lige præcis rigtig mange ting som man skal sætte sig ind i inden man bare parrer sin pige med en tilfældig kat. han skal kunne opveje hendes svageheder og omvendt. Og så er det ret svært og finde en parring og der er en del forskelligt og se på.

Jeg vil også anbefale dig og få stamnavn hvis du ikke har et. Lån af hankat er ofte lukket land uden og i forvejen skal man forvente at der vil komme en hel del Nej på vejen. fordi vi alle varetager vores linier og skal herudover også se hvilke linier din pige er fra om det er noget man kunne se en mulighed i at kombinere osv.

Uha ja jeg kunne fortsætte. men mentor rådet og et stamnavn og melde sig ind i maine coon klubben, så man også lærer noget om racen inden man bare parrer.