Maine Coon som udekat

Jamen jeg vil da gerne gentage mig selv også.

Som andre har skrevet tidligere så biler langt fra den eneste fare. Der er knægte som skal prøve deres nye fødselsdagsgave. som tilfældigvis er et gevær, der er mejetæskere på markerne, Felv. Fiv, hunde, sure naboer, nytårsaften med ungdomsfest osv osv osv. Verden er bare ikke altid lige venlig, og jeg kan ikke få mig til at lyve. Nogle gange tror man at verden er på en måde, men i virkeligheden er den på en anden måde.

Indrømmet mine tanker er kun på kattenes trivsel. Når du først har lukket kattene udenfor f.eks deres store haveindhegning, så kommer det nok til at kræve en flytning at få den til at acceptere at blive ind i haven igen. Men hvis de har deres territorie afgrænset fra starten- evt. så det lige passer med størrelsen på din have, vil både du og dine katte få et nemt liv. :slight_smile:

Jeg kan se at du bliver skuffet fordi du havde regnet med at få opbakning (måske?) - men alligevel nævnte du jo allerede selv din bekymring i det trådstartende indlæg.

Så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg kan sige mere. Til tider kan det være meget frustrerende at sidde og være publikum på et internetforum. Man giver sine bedste råd, men får skæld ud som tak…

[QUOTE=Bornholmeren;550158]Så vil jeg da lige gentage mig selv igen… Jeg har købt dette hus fordi det ligger på en lille vej hvor kun dem som bor her kommer… Der køre meget få biler her med meget lav hastighed…
Der er ingen adgang fra min have til vejen foran huset…

[/QUOTE]

Så kan jeg fortælle dig at Mette (Temple Bar) bor på en lille blind vej, men hun mistede alligevel en kat til en bil. Måske Mette ser tråden og selv kommer og fortæller hele historien.

Ja, det var søndag morgen kl. 8, Bailey blev ramt og mit hus var skam også købt i forventning om, at mine katte kunne løbe sikkert omkring :frowning:

Der skal ikke andet end en anden kat (som i Baileys tilfælde) eller en løs hund eller en interessant fugl/frø/“noget” til at få selv den mest garvede udekat til at løbe over vejen på det forkerte tidspunkt :frowning:

Jeg mener det må være op til ens egen samvittighed, hvad man vælger…Bare man er bevidst om de farer som truer. Jeg har selv boet så langt ude på landet som man kan komme. Ud til en lille bitte landevej, hvor der næsten ingen trafik var, og alligevel så jeg jævnlig døde katte i vejkanten - Man skal huske der skal KUN en bil til at dræbe !! Ifølge statistikken så er det faktisk de mindre befærdede veje, som dræber flest katte, da katte på disse steder ikke på samme måde lærer/erfarer hvor farlig en bil kan være.

Når man vælger at lade en kat løbe frit, så skal man foruden trafikken være obs på alle de smitsomme sygdomme som findes …Mange af disse sygdomme er dødlige hvis uheldet er ude, og ens kat kommer i berøring med en smittebærer. Desuden skal man påregne hyppige orme/loppekure, og hvis man er lige så uheldig som jeg var, da jeg havde fritgående katte MASSER af dyrlægebesøg for at få repareret skrammer fra slåskampe med de omkringboende katte, som ikke ville acceptere at mine katte kom ind på deres territorium.

Se ikke dette som kritik af dig, men som nyttige informationer inden man slipper den lille pelsklump ud på egne poter :slight_smile:

Alice har ret!! at vi alle har valgt at holde vores katte inde og fortæller hvorfor er IKKE kritik af dig og skal ikke forstås på den måde… de 2 ting har intet med hinanden at gøre!

du skal tage det for hvad det er… velmenende råd fra katteejere der har oplevet smerten ved at miste vores katte fordi vi havde valgt friløb!

Jeg har altid skrevet i mine kontrakter, at katten kun må komme ud i trafiksikre områder.
Det mente en killingekøber også, at hendes område var, da de boede på landet med en lang grusvej ned til huset. Kun de selv og postbilen benyttede den jævnligt.

Katten blev kørt over af postbilen!

Valget er selvfølgelig dit … Det er bare katten, der betaler prisen, hvis det går galt.

PS: Hvis din lille hankat endnu ikke er kastreret, ville jeg få det gjort et stykke tid før, du lukker ham ud. Det vil lægge en stor dæmper på hans ellers naturlige strejferinstinkt.

Må jeg præsentere katten i mit liv - aby blandingen Roady. Han blev min i 1988 - var fundet på gaden og kunne ikke holdes inde. 6 gode år blev det til - væk var han. Der blev husstandomdelt til alle i område med billede - der blev annonceret i avisen også med billede - ingen havde set Roady. Sådan er det stadig i 2011 - og han er stadig i mine tanker og underbevisthed. Uvished er det værste man kan udsættes for - en død kat kan man forholde sig til - men ikke en bortkommet kat.

Langt ude på landet boede vi …

Hej Bornholmer. :slight_smile:

Jeg har slet ikke nerver til, at mine katte i fremtiden skal løbe frit. Jeg har også en MCO - og han duller frygteligt, når han har været ude i sneen på altanen :S.
Jeg havde tidligere en udekat (han lever skam i bedste velgående på en gård i sønderjylland :)), og hver aften, hvis han ikke kom ind til den tid han plejede, så kunne jeg mærke frygten for om der var sket noget. Ikke så meget trafikken, for han løb altid gennem hele nabolagets haver - hadede vejen… Men… Han kom så ofte hjem med sår og skrammer.
En gang var vi til dyrlæge med en byld, fordi nabolagets stride m**kat havde bidt ham i haleroden. En anden gang var vi afsted søndag morgen kl. 7, fordi Bølles hale hang lige ned, og han havde store smerter kunne man se - den var højest sandsynligt blevet klemt eller havde hængt fast. En tredje gang havde han revet sig på et eller andet i flugten fra en anden kat, så han blødte voldsomt fra benet. Alt dette kørte gennem hovedet på mig, når han ikke kom hjem inden sengetid. Og derfor er det et naturligt valg for min egen (og kattens og kærestens ;)) skyld, at de skal have en løbegård, så jeg altid ved, hvor mine basser er. :slight_smile:

Hvis du finder det sikkert, at kattene er derude, så er det dit valg, men du skrev selv og bad om råd. :slight_smile:

Bor du på Bornholm skal du vide det er højrisiko område for Leukæmi (FeLV) og Aids (FIV)

[QUOTE=Bornholmeren;550158]
Jeg havde ikke regnet med at jeg skulle sidde og forsvare mig selv da jeg kastede spørgsmålet :frowning: … Jeg ville bare gerne høre hvad i andre gjorde…[/QUOTE]

Jeg ser nu ikke nogen angribe dig og dit valg - det er dit valg og ingen andres.

Derimod fortæller vi dig, hvorfor vi ikke ville foretage det valg - så kan du lytte eller lade være - det er op til dig :slight_smile:

Jeg har tre fritløbende katte lige for tiden, og det er bare ikke nemt. Jeg bliver hele tiden urolig, hvis jeg ikke ved om de har været inde i løbet af dagen. Jeg går helt i spåner.
Men her må vi ikke hegne haven ind for udlejer, og da vi alligevel skal finde noget andet at bo i, har vi valgt ikke at diskutere med udlejer. Til min held render mine katte ikke op på vejen, men over på det grønne område bag hvor have, ned gennem haverne og ned til åen, og fisker, krydser hvad jeg kan for at de ikke ryger i.
Derudover synes jeg hele tiden at jeg render til dyrlægen. Sidst med en der har fået en byld, skal afsted igen til tjek af ham i morgen. Det er hurtigt 500-1000kroner for en behandling af skrammer.

Vi har 6 katte, heraf 3 Maine Coons. Vi bor på en gård langt ude på landet. Trods det mistede vi for 3½ år siden én af vores kære katte til trafikken. Vi var sikre på, at vores katte ikke løb de 300 meter til nærmeste lille asfaltvej, for vi havde aldrig set dem nærme sig vejen. Man kan aldrig vide sig sikker mht. trafik, og alle de andre farer.

Vores katte har ikke været fritløbende siden, det har vi ikke nerver til. De har til gengæld hele vores store have indhegnet, som de så kan muntre sig i. Vores indhegning har kostet hvad der svarer til en racekat med stamtavle. Du vil kunne gøre det meget billigere, når du ikke har en meget stor have som vi har.

Jeg ønsker kun at fortælle min historie, og vil så lade dig tage din egen beslutning.

Du skal også tænke på de stakkels mennesker der kan komme til at køre din kat ned.

Puha, jeg ville blive dybt ulykkelig, hvis jeg kom til at køre en kat over :ked:

Og jeg skal lige minde om, at jeg har en samling af links til katteindhegninger på min hjemmeside. Det er revl og krat, men interesserede kan jo kigge dem igennem og sikkert finde inspiration rundt omkring. :slight_smile:

Jeg regner med at få fundet de Kattegales indhegninger på de respektive hjemmesider efterhånden, som jeg når igennem medlemslisten, men hvis I kender til andre, vil jeg meget gerne have en PB om det.

p.s. Jeg lavede vores terrasse kattesikker for 800 kr. Det er et fredeligt kvarter, men der er meget befærdede veje indenfor få hundrede meter. Og bortset fra det ville mit værste mareridt være, hvis en eller anden psykopatisk møgunge mishandlede vores dyr! :S Men det er så bare min mening.

:slight_smile: I mange år havde vi også fritløbere samtidig med at vi havde hund, og jeg var sikker på at det var den måde jeg ville holde kat på, men så mistede vi en missemor, killingerne var 7 uger så vi klarede det. Da vi mistede den sidste kat og vores ganle hund kort efter var det ikke meningen at vi ville have dyr igen, vi er jo i pensionsalderen . Men så fik jeg chancen for at få en brite og kom samtidig ind på flere katte-forum, og blev ikke så lidt klogere.

Så tøffe har fået indhegning i haven (ikke hele haven) med udhæng indad og det fungerer. Så behøver vi ikke at være bange for trafik, sygdomme og slagsmål.

Men vi kan jo kun svare med vores erfaringer, og du skal ikke forsvare dig.

Hvad jeg gør?? Jeg lader mine blive inde (og så plejer jeg at sige til folk, der ikke lige er så meget for katte, at jeg gør det udelukkende fordi jeg ikke har for vane at smide flere tusinde kroner ud af vinduet). Sjovt nok får jeg forståelse for jeg holder dem inde, når der kommer økonomi ind i billedet, fremfor når jeg kommer med min opfattelse af, hvad der er bedst for mine katte.

Hvis du fortsat har lyst til at lukke din hankat ud, håber jeg du overvejer at få ham kastreret (hvis ikke han er det i forvejen). Det gør dem mindre flyvsk, og du er heller ikke med til at øge bestanden af uønskede killinger.

[QUOTE=Anne Korsbakke;550298]Hvad jeg gør?? Jeg lader mine blive inde (og så plejer jeg at sige til folk, der ikke lige er så meget for katte, at jeg gør det udelukkende fordi jeg ikke har for vane at smide flere tusinde kroner ud af vinduet). Sjovt nok får jeg forståelse for jeg holder dem inde, når der kommer økonomi ind i billedet, fremfor når jeg kommer med min opfattelse af, hvad der er bedst for mine katte.
[/QUOTE]

fantastisk argument - den må jeg bruge næste gang en af min mands bekendte ikke begriber jeg ikke lukker dem ud på altanen så de kan falde 4 etager ned :doh:

For nu svare på det egentlige spørgsmål:

Det er ikke generelt korrekt.

Da vi boede på Frederiksberg, var der nogle fritgående Maine Cooner på nabovejen. Jeg holdt øje med dem, fordi jeg dengang gik tur med vores skovkattehan i snor. Og nærkontakt med andre katte skulle undgås.

Maine Coonerne klarede sig fint som fritgående i de par år, jeg fulgte dem. De holdt sig ved hjemmet og nabohaverne.

vh

Andreas

Mine katte er selvfølgelig alle neutraliserede, øremærkede og vacinerede… Jeg vælger nok at lade den komme ud i haven til sommer sammen med de andre…

Det er et valg du skal tage…og tænk dig godt om for det gør ondt når din skat ikke kommer hjem…not knowing is a killer…

Jeg taler af erfaring…alle mine er fritløbende også mine 2 coon’er…faktisk er mine 2 coon’er mere forsigtige og fornuftige end mine husmisser…tro det hvem der kan…

Jeg bor på Lars tyndskids og har aldrig mistet en kat til vejen men det betyder ikke, at jeg ikke mister katte for det gør jeg…her forsvinder de BARE!!..sandsynligvis taget af ræven eller skudt af jægeren…eller den hjerteknusende…lukket inde og sultet ihjel… eller eller eller…

Det er slut for mit vedkomne…jeg skal ikke have flere katte…uvisheden rider mig som en mare…så tænk dig godt om og forbered dig på det værste og håb på det bedste…