Maine Coon, trafik og gå tur med katte

Da jeg var nødt til at flytte kattene tre måneder væk fra deres hjem, så oplevede jeg en helt ny ting i de nye omgivelser. Det kan være farlig at gå længere ture med katte for at lære dem den sikre rute fra forhave til baghave, fordi pludselig går en Maine Coon over vejen med tæt trafik og en bil bremser op.

Den bemærker ikke trafikken og reagerer ikke på bilen, der bremser op og er totalt opslugt af min Somalikat på den anden side af vejen, som den stille og roligt går hen til, mens den som sagt er fuldstændig ligeglad med alle bilerne.

Umiddelbart ville den ikke slås, men virkede tillidsfuld og nysgerrig. Kan det være noget typisk for racen, en unik oplevelse eller noget alle katte kan finde på i et vist omfang, men som jeg efter at have gået mange ture med dem aldrig har oplevet?

Jeg har I hvert tilfælde fået en forskrækkelse over det. Jeg har aldrig oplevet, at det kunne farlig for andre katte at gå tur med en kat, og jeg vil fremover holde kraftigt øje med det

Generelt er alle katte nysgerrige af natur, og du har mødt en Maine Coon som vitterligt er en race som ikke blot er nysgerrig men også meget social, så for den er det naturligt at “søge” selskabet den opdager. Så den har virkelig været fokuseret på din kat.
Men alle katte som er meget socialt anlagt vil opsøge andre katte i naturen og kan også være helt opslugt af “den der nye fremmede” uanset hvad der sker omkring den. Så både ja og nej om det er typisk for racen, for det kan også gælde andre katte :slight_smile:

Men katte har aldrig lært at se til højre og venstre før de krydser en vej, så derfor går de bare lige ud på vejen for de er ikke bekendt med faren ved det før de møder en bil der rammer dem :frowning:

OK og tak for svaret :slight_smile: