Maine Coonens profil igen: Bidkraft?

Jeg blev jo fascineret af Maine Coonen pga. den kæmpe store diversitet i racen, på et CFA-show og senere i et kælekattehjem over 2002-2003, men ingen af de katte lignede losser, pumaer eller en større æske med en lille æske foran. De lignede langhårsblandinger, som katteelskende ejere kærligt viste frem.

Mens i den første tid, hvor jeg besøgte opdrættere her i Danmark, oplevede jeg at der var et altoverskyggende fokuspunkt, når der vurderedes hvilke katte der burde bruges i avl: Profilen. Det blev sagt i flæng og der mentes forskelligt.

Som det måske kan fornemmes var jeg selv lidt forfærdet over dette fokuspunkt.

For jeg fornemmede at man lissom prøvede at trykke næsen andre steder hen, end hvad kattens individuelle næse-genetik lagde op til… Der blev jo ikke bare følt, der blev trykket! Var det for at se om deres næsebor kunne holde næsen åben? Det tror jeg ikke. Jeg spurgte da også med det samme, direkte i situationen, opdrætterne hvorfor? Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle gøre.

Jeg valgte blot at ikke bruges samme fokus når jeg valgte mine katte, både som kælekatskøber og stadig nu som opdrætter. Jeg købte ikke kat hos de opdrættere, fordi jeg ikke ville støtte op om denne fascination.

De samme de samme mennesker er stadig i katteverdenen. Og stadig er stemningen intens omkring pande/profil i dag, og i det ser ud til at ske i de samme vendinger på skrift idag, og i den samme ansigtsmimik på udstillinger.

Jeg vil rigtig gerne høre hvordan I andre racers opdrættere ser på bidkraft… (Ordet har jeg opfundet specielt til denne tråd). :slight_smile:

Jeg vil selv helst vælge katte, som har et korrekt rostrum og overmund mens den helt rigtige kæbe ikke er kommet ud af mine katte endnu. Jeg ved præcist hvad jeg går efter i type og en panthera atrox ville være fint for min skyld, f.eks.

Det jeg mener med bidkraft er altså forholdet mellem overmund og undermund og musklerne som bruges til at skabe godt bid.

Hvordan tænker I andre på bidkraft hos jeres egne katte?

Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad du spørger om. Men - lad mig sige det som sådan. Jeg har en lille blå abypige - en hunkastrat - hun vejer vel omkring 3 kg - måske 3½ om vinteren - hun har den typiske kileformede hoved med en normal abynæse - hvilket i forhold til en Maine Coon jo er en lille og spinkel næse og dermed mund. men trods denne lille mund så
tager hun uden problemer rotter der i flere tilfælde har været næsten lige så store som hende - den største vi har vejet var på over 2 kg. Og ikke bare det - hun tager dem sådan at du ikke kan se et mærke på dem. De er simpelthen bidt lige over hovedet og igennem med hjørnetænderne. Så bidkraft - det har hun. Hun har normalt bid - i.e. hverken over eller underbid.
Hun er ikke unike for en aby/somali. Små katte men ofte meget muskuløse og stærke - og ikke mindst har de instinkterne og farten til at fange og dræbe rotter.

Hvad dette vil sige i forhold til MC aner jeg ikke.

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener Signe, men dit indlæg får mig til at tænke over i at overmund og undermund hos Maine Coon skal være lige høje. Men lige det du mener med bidkraft kunne jeg godt tænke mig at du uddybede med hvad du mener med det???

Tusind tak Teresa! :høhø: :rock:

Jeg har haft det oppe flere gange, og nu jeg prøver blot igen. Jeg er slet ikke så opfindsom, overhovedet. :tihi:

Hvad er det, der gør om en kat har god bidkraft, og er det med i jeres overvejelser, når I vælger avlskatte?

Jamen det er jo da deres kæbemuskler, og at deres bid passer sammen… Og nej, det er ikke det jeg tænker mest over, men alle mine katte kan da spise råt (daggamle kyller, mus etc, kyllingelår etc.), så mens de ikke lige render ude og fanger rotter trods alt, så går jeg ud fra at de stadig kan “deres sh*t” :høhø:

Åh Signe, jeg ville sådan ønske at jeg forstod helt præcist hvad du mener, for jeg vil faktisk rigtig gerne svare dig. Måske jeg bare ikke helt forstår dig og lægger noget helt andet i det du skriver end du gør, så kan du ikke uddybe hvad du mener.

Profilen, biddet og hagen er nemlig for mig en del af katten, som både skal ses som enkeltdele og i sammenhæng, og så forvirrer den der panthera atrox mig noget :uha: hvor og i fbm hvad kommer den ind? Håber du vil gøre forsøget med at forklare det en gang til :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;1026689]Åh Signe, jeg ville sådan ønske at jeg forstod helt præcist hvad du mener, for jeg vil faktisk rigtig gerne svare dig. Måske jeg bare ikke helt forstår dig og lægger noget helt andet i det du skriver end du gør, så kan du ikke uddybe hvad du mener.

Profilen, biddet og hagen er nemlig for mig en del af katten, som både skal ses som enkeltdele og i sammenhæng, og så forvirrer den der panthera atrox mig noget :uha: hvor og i fbm hvad kommer den ind? Håber du vil gøre forsøget med at forklare det en gang til :)[/QUOTE]

panthera atrox synes jeg ville se fint ud i maine coonen. Og dens bid synes jeg passer fint maine coonens standard.

Og alligevel fortolkes standarder forskelligt, alt efter hvad der fokuseret på. Eksemplet i det trådstartende indlæg er blot mine oplevelser af hvordan nogle opdrættere vælger avlskatte og også hvad der ikke syntes brugbart i den videre avl. For profilen kan jo være mange ting, og bid er nogle gange påvirket af opdrætternes fortolkning at racekatternes stardarder.

[QUOTE=Teresa Guldager;1026535]Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad du spørger om. Men - lad mig sige det som sådan. Jeg har en lille blå abypige - en hunkastrat - hun vejer vel omkring 3 kg - måske 3½ om vinteren - hun har den typiske kileformede hoved med en normal abynæse - hvilket i forhold til en Maine Coon jo er en lille og spinkel næse og dermed mund. men trods denne lille mund så
tager hun uden problemer rotter der i flere tilfælde har været næsten lige så store som hende - den største vi har vejet var på over 2 kg. Og ikke bare det - hun tager dem sådan at du ikke kan se et mærke på dem. De er simpelthen bidt lige over hovedet og igennem med hjørnetænderne. Så bidkraft - det har hun. Hun har normalt bid - i.e. hverken over eller underbid.
Hun er ikke unike for en aby/somali. Små katte men ofte meget muskuløse og stærke - og ikke mindst har de instinkterne og farten til at fange og dræbe rotter.

Hvad dette vil sige i forhold til MC aner jeg ikke.[/QUOTE]

Det er lige præcist disse forklaringer jeg er ude efter. Har hun boret rotternes hjerneskal igennem?

Det synes jeg er vildt spændende!

Dette billede er netop kraniet af en Panthera Atrox, og når jeg kigger på det, så synes jeg ikke jeg ser nogen forskel på det og så det tandsæt og tandstilling mine katte har. Selvfølgelig er der - som hos os mennesker - nogle med lidt “alternativ” tandstilling, men generelt set så ser jeg ingen forskel. Det er måske derfor jeg forvirres af hvad du mener, når du siger at det vil passe til og at man ikke er der.

Profilen for mig er stykket mellem selve boksen og panden, og det ser jeg ikke have indflydelse på hvordan selve biddet er. Jo, hvis der ikke var tale om at katten havde et decideret boksparti, men det er der jo langt fra tale om i vores race.

[QUOTE=Sheer;1026726]Og alligevel fortolkes standarder forskelligt, alt efter hvad der fokuseret på. Eksemplet i det trådstartende indlæg er blot mine oplevelser af hvordan nogle opdrættere vælger avlskatte og også hvad der ikke syntes brugbart i den videre avl. For profilen kan jo være mange ting, og bid er nogle gange påvirket af opdrætternes fortolkning at racekatternes stardarder.

[/QUOTE]

Jeg selekterer også hårdt på profilen, men at jeg gør det udelukker jo på ingen måde at resten af katten tilsidesættes, nærmest tværtimod. Jeg skal ikke kunne sige hvor meget fokus andre ligger på at katten er i stand til selv at slå byttedyr ihjel og partere det, jeg tænker i al fald ikke i de baner når jeg mener at et korrekt bid er enhver kats ret at have. Der tænker jeg udelukkende velbefindende og det at kunne gøre brug af det til livets opretholdelse.

Katten - uanset race - tilpasser sig jo til det liv der leves, evolution tror jeg det hedder med et fint ord :wink: Helt som vores tandsæt også har udviklet sig tilpasset sig til det liv vi fører, så sker det jo også med dyrene. Jeg er personlig ligeglad med om mine katte kan slå rotter ihjel, dem har vi ikke så mange af her hos os :høhø: Nok har de mulighed for både at tage fugle og mus, og de gør det som også, men jeg tænker også at det er de færreste der har den mulighed efterhånden. Nok kan vi efterligne den virkelige verden når vi fodrer; lade dem få muligheden for virkelig at bruge deres tænder og muskler, men ligefrem til at slå byttet ihjel det tror jeg de færreste kommer ud for. Kattens tandsæt er skabt til at rive og flå, og når vi insisterer på at de skal knuse deres foder - tørfoder - så deltager vi bestemt aktivt i evolutionen og påvirker den. Hvorvidt det så er ønskværdigt er så en helt anden sag, men vi kan ikke gøre det og så ville insistere på at der ikke sker en udvikling over tid.

Selvfølgelig kan en skreven standard være med til at påvirke det yderligere, og det er så op til os som opdrættere at se til at den skrives med hensyn til katten og dens fysiologi og måde at leve på. Uden at have nærlæst alle racers standarder, så ser jeg ingen der direkte lægger op til andet. Hvordan vi så fortolker det er så noget helt andet, men netop Maine Coon´en mener jeg ikke er der hvor der tolkes i retning af at handicappe dyret på nogen måde.

Men hvad mener du selv? Mener du at vi er på et sidespor eller på vej?

[QUOTE=En forhenværende bruger;1026737]

Dette billede er netop kraniet af en Panthera Atrox, og når jeg kigger på det, så synes jeg ikke jeg ser nogen forskel på det og så det tandsæt og tandstilling mine katte har. Selvfølgelig er der - som hos os mennesker - nogle med lidt “alternativ” tandstilling, men generelt set så ser jeg ingen forskel. Det er måske derfor jeg forvirres af hvad du mener, når du siger at det vil passe til og at man ikke er der.

Profilen for mig er stykket mellem selve boksen og panden, og det ser jeg ikke have indflydelse på hvordan selve biddet er. Jo, hvis der ikke var tale om at katten havde et decideret boksparti, men det er der jo langt fra tale om i vores race.

Jeg selekterer også hårdt på profilen, men at jeg gør det udelukker jo på ingen måde at resten af katten tilsidesættes, nærmest tværtimod. Jeg skal ikke kunne sige hvor meget fokus andre ligger på at katten er i stand til selv at slå byttedyr ihjel og partere det, jeg tænker i al fald ikke i de baner når jeg mener at et korrekt bid er enhver kats ret at have. Der tænker jeg udelukkende velbefindende og det at kunne gøre brug af det til livets opretholdelse.

Katten - uanset race - tilpasser sig jo til det liv der leves, evolution tror jeg det hedder med et fint ord :wink: Helt som vores tandsæt også har udviklet sig tilpasset sig til det liv vi fører, så sker det jo også med dyrene. Jeg er personlig ligeglad med om mine katte kan slå rotter ihjel, dem har vi ikke så mange af her hos os :høhø: Nok har de mulighed for både at tage fugle og mus, og de gør det som også, men jeg tænker også at det er de færreste der har den mulighed efterhånden. Nok kan vi efterligne den virkelige verden når vi fodrer; lade dem få muligheden for virkelig at bruge deres tænder og muskler, men ligefrem til at slå byttet ihjel det tror jeg de færreste kommer ud for. Kattens tandsæt er skabt til at rive og flå, og når vi insisterer på at de skal knuse deres foder - tørfoder - så deltager vi bestemt aktivt i evolutionen og påvirker den. Hvorvidt det så er ønskværdigt er så en helt anden sag, men vi kan ikke gøre det og så ville insistere på at der ikke sker en udvikling over tid.

Selvfølgelig kan en skreven standard være med til at påvirke det yderligere, og det er så op til os som opdrættere at se til at den skrives med hensyn til katten og dens fysiologi og måde at leve på. Uden at have nærlæst alle racers standarder, så ser jeg ingen der direkte lægger op til andet. Hvordan vi så fortolker det er så noget helt andet, men netop Maine Coon´en mener jeg ikke er der hvor der tolkes i retning af at handicappe dyret på nogen måde.

Men hvad mener du selv? Mener du at vi er på et sidespor eller på vej?[/QUOTE]På et sidespor. :slight_smile:

Altså når du snakker Panthera Atrox, så snakker du denne her :

Så det du mener er at selve munden bør være mere dominerende end profilen hos Maine Coon?

[QUOTE=MoMo;1026773]Altså når du snakker Panthera Atrox, så snakker du denne her :

Så det du mener er at selve munden bør være mere dominerende end profilen hos Maine Coon?[/QUOTE]
Billedet her er en fortolkning, og der flere fortolkninger på nettet, og dem ved jeg altså ikke nok til at gøre mig klog på.

Og jeg ved ikke helt hvad du mener med det, eller hvordan munden bør være heller.

Men nu vi taler om munden, så vil jeg da rigtig rigtig gerne høre hvordan du tænker på hvor meget munden bør være dominerende i racen? :slight_smile:

Ok, så er det så nu jeg glæder mig til at få uddybet hvad du mener med at det er et sidespor og hvor du gerne vil have det hen :slight_smile:

Væk fra perserforhøjning og hen til panthera atrox-rostrum.

Så kan vi tale videre om det. :slight_smile:

Hvad er en perserforhøjning? :slight_smile:

[QUOTE=Sheer;1027031]Væk fra perserforhøjning og hen til panthera atrox-rostrum.

Så kan vi tale videre om det. :)[/QUOTE]

hvad er perserforhøjning og hvad har panthera atrox-rostrum med Maine Coon profilen at gøre.?

Og hvad mener du med bidkraft?

Nå, men nu prøvede jeg i hvert fald. :slight_smile:

Jeg er altså ret sikker på vi sidder en masse som gerne vil vide hvad det er du mener, men desværre ikke forstår det ud fra hvad det er du skriver.

Signe problemet er at jeg aner ikke hvad du mener med perserforhøjning, har aldrig hørt det ord for brugt om persere :slight_smile:

Og dernæst kan jeg slet ikke se hvad du mener med bidkraft hos MCO når du henviser til Panthera Atrox når der ikke er synlig forskel i hvordan kæben er bygget op :slight_smile:

Jeg har tænkt lidt over det. Bidkraft - i.e. den kraft biddet har - hvor hårdt katten kan bide sammen. Når det gælder hunde så taler man om bidkraft. F.eks. så har en rotweiler en meget stor bidkraft - større end en puddel.
MEN - når det er sagt så har bidkraft også en del med personlighed at gøre. Dvs. at selvfølgelig skal biddet være rimelig korrekt for at katten kan bruge det effektivt. Dvs. at hvis den har et groft under eller overbid så vil den nok få problemer med at bide ordentligt sammen om noget. Jeg har f.eks. haft en collie for mange år siden og han havde så meget overbid at han ikke kunne holde rigtig fast på noget.

Så hvis jeg skal tænke over det bid jeg personligt gerne vil se i mine katte - så er det jo at biddet er lige. Dvs at når man holder en finger foran kattens næse så går hage og næse helt ud til fingeren. Profilen har intet at gøre med biddet og bidkraften - det er kun biddet selv og selvfølgelig musklerne i kæben og tændernes beskaffenhed.

[QUOTE=Teresa Guldager;1027083]Jeg har tænkt lidt over det. Bidkraft - i.e. den kraft biddet har - hvor hårdt katten kan bide sammen. Når det gælder hunde så taler man om bidkraft. F.eks. så har en rotweiler en meget stor bidkraft - større end en puddel.
MEN - når det er sagt så har bidkraft også en del med personlighed at gøre. Dvs. at selvfølgelig skal biddet være rimelig korrekt for at katten kan bruge det effektivt. Dvs. at hvis den har et groft under eller overbid så vil den nok få problemer med at bide ordentligt sammen om noget. Jeg har f.eks. haft en collie for mange år siden og han havde så meget overbid at han ikke kunne holde rigtig fast på noget.

Så hvis jeg skal tænke over det bid jeg personligt gerne vil se i mine katte - så er det jo at biddet er lige. Dvs at når man holder en finger foran kattens næse så går hage og næse helt ud til fingeren. Profilen har intet at gøre med biddet og bidkraften - det er kun biddet selv og selvfølgelig musklerne i kæben og tændernes beskaffenhed.[/QUOTE]

Og hos Maine Coon er det i standarden at overmund og undermund skal flugte i en lige linie, altså at hagen må ikke være så svag at den er tilbagetrukket under overmunden og den må heller ikke være så dominerende at det er det først man ser før man ser overmunden :slight_smile: Skrevet med mine egne ord :slight_smile:

Og ja et ukorrekt bid skaber svækkelse i bidkraften hos alle væsner :slight_smile: