Maine Coonens profil igen: Bidkraft?

Men spørgsmålet er så hvor stor en bidkraft en kat overhovedet har brug for?

Ser man på huskattene, så er det jo typisk at se ganske vigende hager, der mere ligner en teske der er lagt på, end den type hager vi avler efter på (langt de fleste) race

[QUOTE=Eife;1027107]Men spørgsmålet er så hvor stor en bidkraft en kat overhovedet har brug for?

Ser man på huskattene, så er det jo typisk at se ganske vigende hager, der mere ligner en teske der er lagt på, end den type hager vi avler efter på (langt de fleste) race[/QUOTE]

Ja det kan varierer, men nu er overskriften i denne tråd at det handler om Maine Coon og dens bidkraft som jeg kan forstå på Signe :slight_smile:

Ja, men jeg tænker også at det at se på hvad den naturlige selektion har fundet frem til kan være relevant at perspektivere til, når man ser på hvad man som menneske vil avle sig frem til.

Og en ekstra tanke - udover hvor stor kraft, så også hvor meget hagen dybde og form har med dette at gøre? :slight_smile:

Jeg tror også der skal ret store divergenser til før det går ud over bidkraften på katten. Som jeg ikke helt fik skrevet så tror jeg når vi snakker JAGT - og det er jo
det eneste sted en kat har brug for bidkraft - har mere noget at gøre med kattens personlighed og instinkter end med bidkraften som sådan. Katten generelt er bygget
som et rigtigt natur dyr. Og klart - dette kan vi ødelægge og nogen - få - racer tenderer i mine øjne til dette. For mig skal katten have instinkter og være bygget sådan,
at den kan jage og dræbe, spise og drikke normalt, selv klare sin pelspleje under normale omstændigheder,
kan blive nemt drægtig og føde selv og passe sine killinger. Den må aldrig blive afhængig af mennesker når det gælder disse naturlige
udfoldelser.

[QUOTE=MoMo;1027064]Signe problemet er at jeg aner ikke hvad du mener med perserforhøjning, har aldrqig hørt det ord for brugt om persere :slight_smile:

Og dernæst kan jeg slet ikke se hvad du mener med bidkraft hos MCO når du henviser til Panthera Atrox når der ikke er synlig forskel i hvordan kæben er bygget op :)[/QUOTE]
Tak for det, men jo perser er jo ikke en homogen størrelse. Men forskellen synes jeg da er bredden på rostrum.

Men det er måske blot min holdning.

[QUOTE=Sheer;1027155]Tak for det, men jo perser er jo ikke en homogen størrelse. Men forskellen synes jeg da er bredden på rostrum.

Men det er måske blot min holdning.[/QUOTE]

Nåårh, så du tænker ifht den der panthera, så faktisk på hvor BRED boksen er ifht resten af ansigtet/hovedet, og det er det der gør forskellen i bidkraft?? :slight_smile:

Det er vist bevist.

Bør man selektere på på det?

Kære Signe,
Jeg prøver desperat at forstå hvad du mener…kunne du ikke prøve at bruge nogle ord der står i en kattestandard, så vi har en chance for at forstå dig? Hver gang jeg tænker at NU ved jeg hvad du mener…så ved jeg det ikke alligevel. Når du skriver rostrom, hvad mener du så? jeg har slået ordet op og det refererer til skaldyr, og det har jeg lidt svært ved at omsætte til kat, men måske jeg har kigget det forkerte sted? Er en perserforhøjning det man kender som en top? det er uendelig svært at prøve at debattere noget som er så usikkert fordi man er i tvivl om hvad det er du mener.

[QUOTE=milos mor;1027193]Kære Signe,
Jeg prøver desperat at forstå hvad du mener…kunne du ikke prøve at bruge nogle ord der står i en kattestandard, så vi har en chance for at forstå dig? Hver gang jeg tænker at NU ved jeg hvad du mener…så ved jeg det ikke alligevel. Når du skriver rostrom, hvad mener du så? jeg har slået ordet op og det refererer til skaldyr, og det har jeg lidt svært ved at omsætte til kat, men måske jeg har kigget det forkerte sted? Er en perserforhøjning det man kender som en top? det er uendelig svært at prøve at debattere noget som er så usikkert fordi man er i tvivl om hvad det er du mener.[/QUOTE]

Rostrum er også det der stikker ud af ansigtet på vertebrater (hvor pattedyr hører under), altså snuden :slight_smile:

      • Updated - - -

[QUOTE=Sheer;1027180]Det er vist bevist.

Bør man selektere på på det?[/QUOTE]

Er det bevist?

Og IMO - nej, det bør man ikke, for det er ikke sådan katten ser ud… Altså lige så bred som den der panthera. :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1027195]Rostrum er også det der stikker ud af ansigtet på vertebrater (hvor pattedyr hører under), altså snuden :slight_smile:

      • Updated - - -

Er det bevist?

Og IMO - nej, det bør man ikke, for det er ikke sådan katten ser ud… Altså lige så bred som den der panthera. :)[/QUOTE]
Jo. Og den hedder panthera atrox Google det.

      • Updated - - -

Jo, jeg har været super kreativ i denne tråd. Opfundet ord, som det danske sprog lader mig sætte sammen. Elsker det danske sprog.

Men tilbage til emnet: Hvis man som opdrætter bevidst vælger katte hvis næser udspringer fra et andet sted end hvor luften skal igennem næse ind over gane videre til kattens luftrør, så synes jeg at der bør være meget tungtvejende begrundelser bag ens beslutning. Og ordet “standard” bør ikke være med i ens begrundelse.

Men jeg tænkte blot om at det var fordi I opdrættere tænker på jeres kattes bidkraft. Men det kan jeg forstå at I overhovedet i tænker på. Men jeg kan ikke sige at det var en øjenåbner - se evt. mit trådstartende indlæg igen.

Men igen, jeg prøvede, og fejlede lissom alt andet i hvad katteverdenen har budt mig.

Persers heterogenitet kan heldigvis ses direkte på farverne, og det kan bruges, heldigvis. Min sidste opfordring vil være at bruge jeres kreativitet til at vælge det bedste for kattene.

Held og lykke med det.

Signe, ja du har været meget kreativ med det danske sprog. Men du har også bragt ord ind som på ingen måde kan sammenlignes med fagsproget for Maine Coon standard - blot min mening :slight_smile:

Jeg tror det vil hjælpe meget på forståelsen af hvad det er du ønsker at debattere, hvis du lader sproget være fagligt og bruger ord som er at finde i den skrevne standard frem for at hive ord ind du synes lyder “blomstrende”. :slight_smile:

Sheer - Altså, det jeg spørger om er bevist er om bidkraften hænger sammen med breden på kæbepartiet? Det kan sagtens passe, men har du nogle links, eller?

Der en hyggelig bog her f.eks.: Animal Skulls: A Guide to North American Species: Elbroch, Mark: 9780811733090: Books - Amazon

      • Updated - - -

[QUOTE=MoMo;1028120]Signe, ja du har været meget kreativ med det danske sprog. Men du har også bragt ord ind som på ingen måde kan sammenlignes med fagsproget for Maine Coon standard - blot min mening :slight_smile:

Jeg tror det vil hjælpe meget på forståelsen af hvad det er du ønsker at debattere, hvis du lader sproget være fagligt og bruger ord som er at finde i den skrevne standard frem for at hive ord ind du synes lyder “blomstrende”. :-)[/QUOTE]
Jeg kender en del fagsprog som kan dække det, der er sket i racens historie. Men jeg vil hellere anbefale mainecoondatabasen, hvor der er alt hvad hjertet begærer af information. Lige parat til at læses og forstås, ligegyldig hvilke briller man tager på.

[QUOTE=Sheer;1028216]
Jeg kender en del fagsprog som kan dække det, der er sket i racens historie. Men jeg vil hellere anbefale mainecoondatabasen, hvor der er alt hvad hjertet begærer af information. Lige parat til at læses og forstås, ligegyldig hvilke briller man tager på.[/QUOTE]

Signe jeg kender udmærket den database og ved udmærket hvad den indeholder af information, men mig bekendt blander den ikke dine “opfundne” ord ind i beskrivelsen af standarden. Og det er dig der har valgt at starte din tråd med at bruge disse “blomstrende” ord, og nu vælger du så at afslutte den frem for at prøve at bruge fagudtryk som faktisk følger standarden og dermed måske kunne få skabt en interessant debat.

Jeg trækker mig ud af tråden nu :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;1028240]Signe jeg kender udmærket den database og ved udmærket hvad den indeholder af information, men mig bekendt blander den ikke dine “opfundne” ord ind i beskrivelsen af standarden. Og det er dig der har valgt at starte din tråd med at bruge disse “blomstrende” ord, og nu vælger du så at afslutte den frem for at prøve at bruge fagudtryk som faktisk følger standarden og dermed måske kunne få skabt en interessant debat.

Jeg trækker mig ud af tråden nu :-)[/QUOTE]
Mine ord ville da ikke stå og blomstre, hvis der blev svaret på dem.

Signe jeg har prøvet at få dig til at forklare hvad det egentlig er du mener med panthera atrox rostrum og dit eget opfundne ord bidkraft i henhold til maine coon og standarden, men eneste du har gjort er at smide et billede på. Og da jeg så prøver at forklare dig at i stedet for at bruge panthera atrox rostrum så bruge fagudtryk som ER i standarden, smækker du blot link til maine coon databasen ind.

Du svarer ikke konkret eller uddybende eller forsørger dig med en anden formulering, og derfor synes jeg ikke at debatten kommer nogle vegne. :slight_smile:

Jamen ok. Jeg er bare lidt ærgelig over at ens killinger viser spor af andre opdrætteres misfortolkninger.

Er den slags der kan sætte en god diskussion i gang?

[QUOTE=Sheer;1028471]Jamen ok. Jeg er bare lidt ærgelig over at ens killinger viser spor af andre opdrætteres misfortolkninger.

Er den slags der kan sætte en god diskussion i gang?[/QUOTE]

Hvordan mener du dine killinger viser spor af andres opdrætteres misfortolkninger? Og hvor er disse misfortolkninger?

Pt er det jeg har fået ud af denne tråd at du mener at boksen på en maine coon skal avles lige så bred som resten af ansigtet?? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1028492]Hvordan mener du dine killinger viser spor af andres opdrætteres misfortolkninger? Og hvor er disse misfortolkninger?

Pt er det jeg har fået ud af denne tråd at du mener at boksen på en maine coon skal avles lige så bred som resten af ansigtet?? :)[/QUOTE]
Er du maine coon-opdrætter?

Nej, men Eva har da bl.a. lækre Diego :hjerte:, som er maine coon, så hun kender da til racen :slight_smile: