Malt og andet til de hårbolde

Jeg har købt en tube malt til mine misser, og Rose og Friis næsten overfalder mig når de skal have. Så langt så godt…

Nu har de imidlertid fået fat i tuben, tygget den i stykker og ædt stort set det hele… Kan der ske noget ved det???

Andet spørgsmål er:
De 4 andre vil under ingen omstændigheder have det, hvad kan jeg give dem i stedet for?

Whiskas har nogle godbider mod hårbolde. Giv med Iams hairball som del af deres tørfoder. Tre af mine gider heller ikke spise kattemalt, men jeg smørre det på deres forpoter og så slikker de det af.

[QUOTE=Fire misser;675131 men jeg smørre det på deres forpoter og så slikker de det af.[/QUOTE]

:lol: det er prøvet… og gør det ikke igen… Sugieh og Kaya forsøgte at ryste det af, hvilket afstedkom jeg havde malt de underligste steder :lol:

HAr dine katte da problemer med hårboller siden at du vil give dem malt?
Malt virker smørende på tarmen - og man kan risikere at tarmen bliver “doven”…

Malt er derfor ikke noget jeg på noget tidspunkt i mine efterhånden rigtig mange år med semilanghårskatte, har brugt som noget almindeligt dagligdags forekommende noget… Allerhøjst hver tredje fjerde dag i fældeperioden…
Selv om min ene kat ville slå ihjel for at få malt, blev det ikke engang brugt som guf…
Jeg har heller aldrig brugt foderfirmaernes specielle hairballvarianter… Specielt IAMS ville jeg holde mig langt fra som dagligfoder, da min omgangskreds har observeret et uforholdsmæssigt stort antal urinvejsproblemer hos katte fodret med dette… IAMS Hairballcontrol ville jeg bruge i en kort periode hvis mine katte havde dårlige maver - men så heller ikke mere…

Så… en eller anden… oplys mig… HVORFOR bruger man hairballcontrolfoder? HVORFOR giver man malt hele tiden?
Jeg har ikke tænkt mig at ændre min praksis - mine katte trives fint som det er… men jeg er virkelig nysgerrig :slight_smile:

Mine misser er jo ret korthårede, men specielt Kaya kan ind imellem døje lidt med det hår.
Derfor tænkte jeg at jeg ville prøve med malt… samtidig kunne det måske være at jeg kunne snyde pille i hende på den måde. Men hun kan naturligvis ikke li det tsk tsk tsk.
Jeg vil ikke ud i Hairball foder, da det slet ikke er så stort et problem, men som sagt så var det et forsøg værd med malten :slight_smile:

Jeg bruger ikke katte-malt, kun hvis jeg kan se en af kattene har problemer med en hårbolle. Men de får Iams hairball i deres tørfoder sammen med f.eks Acana,JWB, Applaws osv fordi efter jeg begyndte at bruge det for 1½ år siden har ingen af kattene haft problemer med hårboller, og fordi der er så meget fiber i Iams hairball at de skulle spise mindre af det - det har mine 4 så ikke lige fattet, så vægten er ikke gået ned her.

Hvad med kattegræs det kunne sikkert også være godt

Det er jeg også kommet frem til :smiley: Og de græsser som køer på vores gåture, så malten er skrottet :wink:

HVIS de endelig sku’ å forstoppelse af en hårbold, kan man så ikke hælde noget paraffinolie i dem med en engangssprøjte? Det fik vi i al fald anbefalet til Basil (det var så mest fordi han yndede at æde sokker og andre ufordøjelige ting…)

Jeg har stadig næsten en hel liter af stadset stående L

(jeg blev osse selv fodret med paraffinolie som barn pga kronisk forstoppelse. Det er absolut ingen nydelse!)

Det er en tråd, der blev oprettet for ret lang tid siden, hvor Sugieh bl.a havde “kvæppet” lige lovligt meget, så jeg tænkte malt var løsningen… hun kunne bare ikke li’ det, men de to små elskede det :slight_smile:

Nu står den bare på alm græs :slight_smile:

Er det ikke også noget med at stue bambus (hedder de ikke det?) kan afhjælpe katte med hårbolde?