Mammut - hvad synes I om den idé?

Forskere vil genskabe mammutten - hvad tænker I?

http://politiken.dk/videnskab/ECE1169272/forskere-vil-genskabe-levende-mammut-inden-for-fem-aar/

Min umiddelbare tanke er - fedt! Set ud fra et etologisk synspunkt, men som privatperson, så har jeg skrupler. Mest fordi jeg tvivler på om det stopper der, hvis det lykkes.

Og så synes jeg altid, der følger problemer med, når man piller i naturens grænser…

Gad vide, hvad Darwin ville sige:surrender1:

lad mig se - jeg tænker…

Jurassic Park i koldere omgivelser… - med alt hvad der var af ubehagelige konsekvenser

[QUOTE=Battlestar;536470]lad mig se - jeg tænker…

Jurassic Park i koldere omgivelser… - med alt hvad der var af ubehagelige konsekvenser[/QUOTE]

Når jeg ikke kan trykke enig, må jeg jo lave et indlæg. Jurassic Park var også det første, der faldt mig ind :slight_smile:

Hmm… Jeg tænker, at der var en grund til at de udøde → Istiden stoppede. Og derfor er der absolut ikke nogen grund til at bringe dem tilbage. Skal vi så også til at se om vi kan bringe neandertalerne tilbage? Ej, altså nysgerrighed er godt, men lad det dog for pokker blive ved det.

Min tanke var, at i stedet for, at bruge så mange ressourcer på dyr der er har været uddøde i mange år, hvorfor så ikke bruge penge og energi på nogle af de dyrearter vi har, som i højgrad er truet af at uddø? :gruble:

Selv om tanken er interessant, tror jeg man skal passe meget på med at blande sig alt for meget i naturens gang.

“Hvis den mammut skal trampe rundt i 2015, så er jorden måske alligevel flad” :gruble:

Genmanipulation, bestrålet mad, og genetisk rekonstruktion af diverse arter - kald mig en overvintret arve-hippie, men jeg tror, at vi skal pille nallerne langt, langt væk fra at møblere om på naturens byggesten. :thumbdown:
Kunstig befrugtning og alt det der med stamceller, jo, måske, men selv der er jeg skeptisk.

Jo da, det er mig, der ikke har mikro-ovn, men bruger fyldepen, når jeg kan - hvorfor lave om på noget, der virker :?
Hilsen fra hende, der ikke fatter, hvorfor supernyttige hverdagsting såsom muffer og vifter er gået af mode - jeg kan ikke undvære nogen af delene :ok:

[QUOTE=Battlestar;536470]lad mig se - jeg tænker…

Jurassic Park i koldere omgivelser… - med alt hvad der var af ubehagelige konsekvenser[/QUOTE]

Præcis…
Og som jeg hørte en sige (sådan med en halvt øre, så jeg kender ikke hele sammenhængen), så kunne vi jo prøve med en neandethal-mand osse…
I think not… :uh:

Jeg synes, de arter der er uddøde skal forblive uddøde,
der må jo være en grund til, at de uddøde, - for eksempel at de ikke kan leve på jorden mere. :doh:
Det var da bedre at bruge tiden, energien og pengene på de ting, der stadig lever og har behov for hjælp.

Darwin gik ind for evolution, evolution er arternes udvikling, og når de ikke kan udvikles mere - eller leve mere, må de uddø.
Men han var jo også videnskabsmand, og så kan jeg jo kun sige: “De er skøre, de videnskabsmænd.”

jeg syntes nu heller ikke om ideen, især ikke når det er dyr der har været uddøde i flere tusinde år, og bare fordi man kan behøver man jo ikke gøre det.

istedet skulle man bruge de ressourcer man vil bruge til den forskning til noget andet og i min verden meget bedre, nemlig at sørge for at de udryddelses-truede dyrearter der lever i vores tid får bedre forhold, så de kan formere sig osv.