Man har en mening

  • indtil man får en anden.

Jeg vil ikke parre rød til rød - alt afkom bliver jo rødt.

Meeen, med tanke på hvad jeg får hjem i løbet af året - så kiggede jeg lidt på de her to katte:

Sundisk Laredo

og

CFA ch. og FIFe IC Sundisk Givenchy Xeryus Rouge

og satte dem sammen i går - der skete vist ikke noget - men det er der i dag.

Så nu ved jeg jeg skal have ferie i slutningen af juli - håber også jeg kan få det.

Af nysgerrighed: Hvorfor er det I i ABY kredse er begyndt at insistere på at kalde det rødt, når farven intet har med rødt at gøre? Jeg kan jo dybest set være ligeglad, men hvordan forventer I at nye skal kunne finde ud af, at en ABY slet ikke er en rød kat…? Jeg kan sagtens se, at han er “rød” at se på, men jeg forstår det stadig ikke, specielt når jeg tænker på hvor meget mange af jer går op i korrekt information. Lis, det er IKKE en personlig kritik af dig, for du er langt fra den eneste -. det er en strøtanke, der tit er dukket op og nu var anledningen der lige til at få spurgt.
Og så derudover held og lykke med ferieplanerne, jeg håber det hele kommer til at passe sammen :slight_smile:
VH
Susanne

Susanne, det er kun FIFe, der kalder den sorrel og abysamfundet er meget andet end FIFe. I CFA kalder man den rød. I TICA har jeg hørt både rød og cinnamon. Og hvis man kommunikerer meget med opdrættere i udlandet om aby’er, er det mest nærliggende at man har vænnet sig til at kalde den rød. Jeg har aldrig hørt om at det skulle give nogen problemer med den genetiske forståelse :tihi:

Der er forresten ikke så meget nyt i det. Ordsproget: “Hellere død end rød” har da eksisteret i mange år :smiley:

P.S. Held og lykke med parringen - det ser spændende ud.

Helle; Tak for forklaringen - se jeg undrede mig også, for jeg kender kun farven som sorrel :slight_smile:

Og Lis, held og lykke med planerne, glæder mig til at følge “de røde banditter”, når den tid kommer :slight_smile:

/Mette

Præcis Helle - jeg er skadet af mine samarbejdspartnere i udlandet og af at udstille i CFA.

Men ja Susanne, på FIFe sprog er kattene sorrel - som dem der ikke kender til racen ved hvad er for en “fisk” :tihi:

Det er faktisk lidt af et kuriosum, som jeg har moret mig lidt over :slight_smile:
Vi ved alle sammen at FIFe er et fænotypisk register, hvor man registrerer kattene efter hvordan de ser ud (lidt forenklet). CFA er derimod et genetisk register, hvor man registrerer kattene efter hvad de er.
Øh… Med mindre man er en rød/sorrel abyssinier, for så er det omvendt :høhø:

[QUOTE=En forhenværende bruger;604106]Det er faktisk lidt af et kuriosum, som jeg har moret mig lidt over :slight_smile:
Vi ved alle sammen at FIFe er et fænotypisk register, hvor man registrerer kattene efter hvordan de ser ud (lidt forenklet). CFA er derimod et genetisk register, hvor man registrerer kattene efter hvad de er.
Øh… Med mindre man er en rød/sorrel abyssinier, for så er det omvendt :høhø:[/QUOTE]

Her tager du nu fejl, Helle. CFA er et TRADITIONELT register - hvilket betyder, at man registrerer katten efter det den traditionelt er ( i.e. et korthåret afkom af en somali er en korthåret somali - MEN en Abyssinier der viser sig at bære langhår ( ie giver en somali) er stadig en abyssinier :lol:

I CFA er en sorrel en RØD fordi der ikke findes andre “røde” farver end den ( selv om man i mine øjne kan diskutere om en virkelig velfarvet vildtfarvet ikke er mere RØD end en sorrel).

I TICA - er en sorrel en CINNAMON ( kanel) fordi katten er ticket med lys brun ( kanelfarve ).
Taler du om RØD i TICA så vil folk tro at du taler om kønsbunden rød…

Det der med farve er iøvrigt lidt morsomt:

En vildtfarvet hedder i CFA og TICA: Ruddy - i GCCF: usual

I Felis Danica brugte man en tid at kalde en sortsølv for en sortSILVER - hvilket jeg aldrig har forstået. Men tilgengæld så kaldes denne farve i UK og Australien for UsualSilver…

Kan vi ikke bare sige, at kært barn har mange navne :tihi:

Teresa

Nu vil jeg da rigtig gerne se en tortie aby for en rød parret med en … vildtfarvet, må jo gi’ tortie :stuck_out_tongue:

Held og lykke med de røde bissemisser