Manglende mindesider og hemmelige dødsårsager

Der er en ting jeg har undret mig over længe.
Hvorfor er der en del opdrættere der ikke har minde sider. Virker da ret koldt når dyrene efter brug bare “forsvinder” fra siden uden en eneste fodnote og ikke kommer på en mindeside når de så dør.

Dem med mindesider er der tit kun billeder og ikke fødsels/dødsdato og årsag. Hvorfor er dødsårsager og alder ved død hemmeligt?

Hvis man som killing køber kikker efter kat er det da ret relevant at vide hvor gamle kattene bliver og hvad de dør af. Når dødsårsagen er hemmelig begynder alle rygterne jo netop når en kat dør som f.eks 2-3 årig og dødsårsagen ikke rager nogle andet end opdrætter :?

Nogle gange måske nok fordi det er smertefuldt og privat… Og nogle gange måske fordi at det er mere kompliceret end man har lyst til at oplyse diverse uforstående om…

Men hvis man kontakter vedkommende og tager en snak, så kan det da godt være at man kan få nogle oplysninger, hvis man spørger pænt…

Jeg kunne forestille mig, at det for nogen opdrættere kunne blive en meget omfattende mindeside, hvis man har opdrættet i mange år.

Jeg har hverken skrevet, hvor gamle mine døde katte er blevet, eller hvad de er døde af. Men skulle nogen spørge, er jeg da parat til at fortælle dem det.

Selv om de ikke er offentliggjorte på hjemmesiden er det ikke sikkert at dødsårsagen er hemmelig som sådan…jeg har kun billeder af “dem der var” - ingen årstal og vist nok heller ikke dødsårsagen - men hvis du spørger skal jeg gerne fortælle det. Der står heller ikke under min kastrat at han har HCM. De der ville have behov for at vide hvad mine katte er døde af, vil helt sikkert få det at vide…men jeg har intet behov for at skrive det på min hjemmeside, og tro mig, folk skal nok finde noget at starte rygter om alligevel.

På min side er det to der minde, skønt jeg har mistet flere katte gennem iget… jeg har vlagt at dem der kom før mit stamnavn ike r nævnt. Rose mangler stadig, så hende kan jeg ikke skrive død ved…

Friis er død, men jeg har ikke noget behov for at fortælle hvordan hun kom af dage. HAVDE jeg haft en dødsårsag, der kom andre ved, så ville jeg som opdrætter kontakte relevante mennesker og tage mine katte ud af avl, hvis det var relevant :slight_smile:

Det har intet med hemmeligheder at gøre, det handler for mig om at min side ikke bliver en nekrolog, men en side der fortæller om mit opdræt og ikke om de katte jeg på den ene eller anden grund har sagt farvel til :slight_smile:

Nu er jeg så en af dem der har mindesider, og har da også skrevet lidt ved hver kat men ikke hvor gamle de blev eller hvad de døde af. At det for nogle virker kold og kynisk so be it, faktisk er det ret så smertefuldt at miste en kat…og jeg vil indrømme at jeg er efterhånden derhenne at jeg nok nedlægger min mindeside for den ribber konstant op i sorge fordi jeg lige kommer hen på siderne eller en køber siger “neej hvor var den sød, den der inde på mindesiden” eller man får pludselig en mail med " det gør mig ondt at læse at…" :frowning:

Jeg syntes nu ikke det er kold og kynisk ikke at skrive oplysningerne.

Det er utrolig hårdt at tage beslutningen om aflivning og for mit eget vedkommende dukker tvivlen stadig op fra tid til anden. :? Men som tiden og situationen var på det givne tidspunkt, kunne det ikke være anderledes. Dette kan være meget svær at skrive på en hjemmeside også fordi det er meget privat.

Jeg har dog skrevet race, alder, farve, mor og fars oplysninger, samt lidt om hvorfor kattene har fået lov til at krydse regnbuebroen.

Jeg har valgt at beholde min gamle hjemmeside fra før jeg blev opdrætter på den side er de katte og killinger fra den tid.

Det er fordi det er tophemmeligt, jeg afliver nemlig bare mine udtjente katte for at få plads til nye.

Nå ups, nu er det ikke så hemmeligt mere…

Jeg er også en af dem der har en mindeside, det er rigtigt smertefuldt når man skal sætte sin elskede kat på. Jeg mistede jo sidste år min elskede Honey, hun er sat på, men ikke af mig, men min mand, for jeg kunne og KAN stadig ikke for det gør alt for ondt. Jeg har det sådan, at når jeg skal oprette en kat på min mindeside, er følelsen af det "endelige " …du ser aldrig katten mere, den er væk … så overvældende.
Jeg har ikke været på min egen mindeside efter Honeys død, og det varer nok længe endnu før jeg kan. Hun var min ubetingede soulmate :frowning:

[QUOTE=DK Thomani;843518]Det er fordi det er tophemmeligt, jeg afliver nemlig bare mine udtjente katte for at få plads til nye.

Nå ups, nu er det ikke så hemmeligt mere…[/QUOTE]

:høhø:

Selvom man er opdrætter, så er man lige så ked og trist som alle andre når en kat dør. Nogen får sorgen ud ved at dele den på diverse fora, og måske på sin hjemmeside. Andre igen reagerer helt anderledes, og synes sorgen er privat og ikke noget man udstiller. Ingen af delene er forkerte i mine øjne, da det handler om hvordan man bearbejder det at miste, og det er meget forskelligt for os alle. For mig er mindesider meget private, og en del af den person man er og har faktisk intet med opdrættet at gøre som sådan. Jeg ser bestemt ikke mindesider som en del af oplysningerne om opdrættet, men en del af det menneske der er bag opdrættet, men ikke som opdrættet.

Jeg er bestemt ikke hemmelig omkring historikken bag mine killinger og katte, men det kræver altså at man kontakter mig og spørger. Jeg ikke har lyst til at smide oplysninger ud som folk frit kan tolke på, og som i kraft af mediet og overskueligheden vil være meget kort og kontant, men også fordi jeg har respekt for de som jeg har købt evt. katte på en sådan side fra.

Men hvorfor synes du det er vigtigt at finde de oplysninger på hjemmesiden? Er det fordi du vil spare tid på at kontakte flere opdrættere? For det kan jo ikke være fordi du mener der bliver holdt noget hemmeligt for dig, for jeg er sikker på at de som ikke vil fortælle en evt killingekøber noget, helt sikkert heller ikke vil have en mindeside, og så er du jo nået lige vidt.

At købe kat og for den sags skyld sælge kat, er en tillidssag, og begge parter har jo mulighed for at stille spørgsmål og er svarene ikke tilfredsstillende så bliver der jo ikke noget ud af den kontakt, og ingen skade er sket.

Nu er jeg godt nok ikke opdrætter, men minde siderne er ikke noget jeg kigge på når jeg kigger efter en ny kat. Hvad en kat er død af kommer sådan set ikke mig ved, medmindre den er død af noget som har relevans for den kat som jeg ville købe, og i det tilfælde vil jeg da forvente at få det vide direkte ved en samtale med opdrætteren.

[QUOTE=tzari;843472]Der er en ting jeg har undret mig over længe.
Hvorfor er der en del opdrættere der ikke har minde sider. Virker da ret koldt når dyrene efter brug bare “forsvinder” fra siden uden en eneste fodnote og ikke kommer på en mindeside når de så dør.[/QUOTE]

Er det også koldt, når Fru Hansen ikke har en mindeside om sine dyr, der dør?
Kan man læse sorg over mistede dyr på en hjemmeside? Er det skalaen for, hvornår man føler et tab?

[QUOTE=tzari;843472]
Dem med mindesider er der tit kun billeder og ikke fødsels/dødsdato og årsag. Hvorfor er dødsårsager og alder ved død hemmeligt?[/QUOTE]

Havde jeg en mindeside, ville jeg næppe drømme om at beskrive sygdomsforløb og dødsårsager.
Hvad rager det andre, hvad mine katte dør af :?

[QUOTE=tzari;843472]
Hvis man som killing køber kikker efter kat er det da ret relevant at vide hvor gamle kattene bliver og hvad de dør af. Når dødsårsagen er hemmelig begynder alle rygterne jo netop når en kat dør som f.eks 2-3 årig og dødsårsagen ikke rager nogle andet end opdrætter :?[/QUOTE]

Så fordi du ikke kan læse det på min hjemmeside, ville du begynde at snakke om, hvorfor mine katte er døde :?

Det virker som om, at opdrætteres katte, færd og alt muligt andet SKAL udstilles for alle andre - ellers er det skummelt!?!

Jeg fortæller hjertens gerne - dem der spørger - om mine katte, hvorfor jeg træffer det ene eller andet valg osv - men jeg har absolut ikke noget behov for at lægge det på min hjemmeside.

Helt generelt rager det ikke ALLE, hvad jeg foretager mig. Mine købere får de informationer de skal have og hvis andre ytrer interesse, fortæller jeg gerne.

Så sæt mig bare i bås som kold, kynisk og skummel - I don’t care.

Jeg har det på samme måde…

MEN - jeg kunne forestille mig, at en opdrtter kan se det på en anden måde, når vedkommende sidder og surfer rundt på nettet, for at se efter “nye” katte… Og så er eller kan det være sin sag, at spørge ind til, hvor gamle den pågældende opdrætters katte bliver og hvilke dødsårsager, der er fremherskende…
Det er i hvert fald sådan, jeg har haft det, når jeg skaberr kontakter i hundeverdenen for det der forhåbentligt kommende opdræt… Det går uendeligt let, så længe man bare tale rrom at hundene er pæne - det svære kommer, når man skal finde ud af om der er potentiale for andet og mere end pæne ord :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;843518]Det er fordi det er tophemmeligt, jeg afliver nemlig bare mine udtjente katte for at få plads til nye.

Nå ups, nu er det ikke så hemmeligt mere…[/QUOTE]

Annie… jeg ved naturligvis godt, at det her er en let ironisk kommentar, muligvis udsprunget af at du bliver irriteret over spørgsmålet…
Men - der findes faktisk opdrættere som gør som du beskriver… både indenfor katte- og hundeverdenen… også velrenommerede opdrættere.

Vivi :ok::ok:

Også :ok::ok: herfra

Jeg har ingen mindeside for mine katte, de bor i mit hjerte og det er rigeligt for mig.

Jeg havde heller ikke mindeside da jeg opdrættede, faktisk havde jeg slet ikke en hjemmeside, så jeg er nok et utroligt upålideligt menneske :wink:

Der er 1000 andre ting der osse kunne påvirke et opdræt, lønindtægt, ægteskabsstatus, helbredsproblemer hos ejere osv osv osv, skal man så osse sætte det på hjemmesiden for at være en “seriøs hæderlig” opdrætter ???

Jeg deler per definition ikke mit privatliv med andre via forums og hjemmesider. Hvad mine guldklumper er døde af, de få som er, kommer kun opdrætteren ved. Ønsker denne at oplyse det på sin hjemmeside er det fint for mig. Jeg har p.t ca. 100 killinger på samvittigheden. Jeg har ikke planer om at føre statistik over dem til ære for evt killingekøbere på min hjemmeside. De fleste har rigeligt læsestof med det der er så tror nu også de fleste vil stå af længe inden de når igennem en kronologisk gennemgang af mine killinger opholdssted/sundhedstilsstand/dødsårsag og dato.

For mig at se er en opdrætters hjemmeside et salgsvindue, der skal promovere opdrættet og give køberne lyst til at tage en nærmere personlig kontakt, og ikke en dagbog der skal dokumentere alt der sker i opdrættet.

En dødsstatistik hører for mig ikke til i et salgsvindue, jeg sammenligner det lidt med en elektronikforhandler, der heller ikke reklamerer med gennemsnitslevealderen på tv fra det produktionsnummer der er til salg. Hvis levealder har betydning for ens valg af opdrætter står det jo en frit for at kontakte vedkommende og fortælle man er interesseret i en killing men levealder i den nærmeste familie er en faktor i valget, så hvad kan opdrætter fortælle om den?

Jeg synes det er fint at nogle opdrættere har lyst til at hædre deres tidligere katte med en plads på hjemmesiden, men for mig er det et personligt valg, og ikke et must.
Det jeg forventer når jeg besøger en opdrætters hjemmeside er info om racen, billeder af opdrættets katte, gerne billeder af tidligere kuld så jeg kan se deres udvikling, måske en samtale og ellers en lækker præsentation af de nuværende killinger. Resten synes jeg hører til i en samtale når man besøger killingerne for at se om killing, opdrætter og køber er et match.

[QUOTE=Ankicoon;843521]Jeg er også en af dem der har en mindeside, det er rigtigt smertefuldt når man skal sætte sin elskede kat på. Jeg mistede jo sidste år min elskede Honey, hun er sat på, men ikke af mig, men min mand, for jeg kunne og KAN stadig ikke for det gør alt for ondt. Jeg har det sådan, at når jeg skal oprette en kat på min mindeside, er følelsen af det "endelige " …du ser aldrig katten mere, den er væk … så overvældende.
Jeg har ikke været på min egen mindeside efter Honeys død, og det varer nok længe endnu før jeg kan. Hun var min ubetingede soulmate :-([/QUOTE]

:kram:
Det gør mig ondt, og jeg forstår dig…

Og her er også forklaringen på at jeg stadig ikke har lavet et nyt banner eller opdateret noget som helst. Jeg kan ikke - ikke endnu :ked: