Manglende variation ved vådfoder

Hvor meget betyder det??

Jeg ved godt, at variation er vigtig, men hvad nu hvis ens katte åbenbart har indgået en pagt, som forbyder dem at spise kylling?? :venter:

De vil vist kun have den type foder, der ligner FP 21, Cosmo, Almo nature osv. ( ikke LUX, Bozita og lign. )

Tager man så alt der indeholder kylling fra…ja, så bliver variationen jo ret begrænset.

Er det okay, at de kun får div. fiskevarianter eller er det ikke godt nok ??

De får vådfoder om dagen, men har tørfoder til at stå om natten.
Grunden til jeg gør det sådan, er for at vænne dem til at spise vådfoder…de vil allerhelst have tørfoder.
De får egentlig Hills C/D, men jeg er begyndt at blande nogle af de andre gode mærker i.
Regner med jeg vil prøve at gå over til FP 21 and og ris, blandet med Iams Hairball efter inspiration herinde fra.

Om der sker noget ved det, tør jeg ikke svare på.
Men jeg ville ikke selv turde acceptere det.
Du må i hvert fald sørge for ikke at fodre med fiske-tørfoder. Men det lyder bare som om, at du giver anseelige mængder fiske-vådfoder? Og kun ganske lidt tørt?
Du har prøvet alt af Animonda Carny, Bozita… og ja, jeg ville nærmest begynde at prøve hvad som helst af Sheba i foliebakke, Whiskas Mmmm, Hill’s, RC? Bare for at få brudt vanen.
Og du lader det stå fremme i flere timer som det eneste, når de afviser?

Som altid er jeg med på en lytter, for som du ved Sannela så sidder vi jo i samme båd!

Min har jo hidtil KUN fået Applaws med fiskevarianterne. Nu har han så lige godkendt Porta 21 med tun og rejer, men kodeordet her er TUN! Han vil KUN have noget hvor tun indgår, og nu ved jeg så ikke om ‘kattetun’ indeholder mindre magnesium end alm tun på dåse til mennesker???

Og jeg ved heller ikke om de 90 gram om dagen i det hele taget er sundt for en kat.

Nej, ‘katte’-tun indeholder præcis de samme næringsmæssige ting og tungmetaller som al anden små-tun. Men kan altså ikke ændre på den sag.
Eneste lille bitte fordel, der er ved FP21 frem for Applaws og ‘menneske’-tun, er at FP21 er tilsat de vitaminer og mineraler, som katten har brug for.
Og rejer gør da i hvert fald ikke hele situationen bedre :wink:

Har i prøvet at blande tun-foderet med noget uden tun? Det kan f.eks. være, at I skal blande 75% tun og 25% noget andet. Og altså forlange at det bliver spist! Ikke servere noget andet. Og så når det glider fint, så f.eks. øge til 50/50 osv.

Nope, det har jeg ikke prøvet - men det vil jeg prøve, når jeg altså lige har fremskaffet en variant med kylling!!!

Hvorfor er det nu magnesimum er skadeligt for katte - er det pga urinvejssten og den slags? (Jeg har jo en hankat) og skal jo være lidt mere påpasselig…

Jeg vil også prøve at blande varianterne lidt, så jeg får proppet noget kylling i de bæster!! :høhø:

Jeg har kun vådfoder om dagen herhjemme for at “tvinge” dem til at spise det.
Om aftenen kommer tørfoderet frem, så de max. går 12 timer kun med vådfoder.

Ja, magnesium har at gøre med urinvejssten, men slår man op på www.foodcomp.dk , så står det faktisk ikke værre til end 0,085% i tørstofværdi.
Min største skepsis imod at fodre med større mængder fisk er, at det ikke er i nærheden af at være naturligt foder for katte, så hvad med alle de andre værdier end lige kalk, fosfor (som FP21 har styr på) og magnesium? For ikke at nævne tungmetallerne.

Men mon ikke ovennævnte ting bliver dækket ind via tørfoderet? Jeg mener, hovedmåltidet er jo tørfoder - i mit tilfælde Royal Canin kitten. Vådfoderet svarer mere til en stor spiseskefuld…aaah, måske to. Om dagen.

Og han spiser sin anbefalde mængde tørfoder dagligt, og faktisk også mere, men det er nok fordi racen er en af de større.

Men jeg er dybt bekymret over magnesium og/eller tungmetallerne, og tænker faktisk hver gang jeg kommer det i madskålen, om det mon havde været sundere om han slet ikke FIK vådfoder???

Har du prøvet Bozita i kartoner, eller er det det i dåser han ikke vil have - Mine vil nemlig ikke have dåserne, det er adder badder, men de FORGUDER kartonerne, i alle smagsvarianter.

Det samme her - Bozita brikkerne er yummy. :thumbup:

Ingen af mine 3 vil have katonerne…og jeg har ved gud købt mange forskellige varianter af dem.
:argh:

Min vil heller ikke have kartonerne, heller ikke Lux, heller ikke Whiskas, heller ikke Sheba eller nogle som helst andre. Lige så snart der er sovs/gele eller ‘boller’, så vil han ikke have det. Han vil kun have hele stykker kød uden for meget vedhæng. Jeg har også prøvet portionsposer fra både Hills og Royal canin, men det kan han heller ikke lide:surrender1:

Ved Sannela, har nogenlunde samme problem…

Men er der noget han kan lide, så er det til gengæld væk på 5 minutter.

Har du prøvet at putte lidt ekstra vand i og lune maden lidt i mikrobølgeovnen inden servering? Det trækker duften og smagen frem i vådfoderet og gør det mere lækkert.

Jeg har undertiden brugt at knuse lidt Thrive tørret godbidder ud over vådfoderet - Thrive! Gefriergetrocknete Katzensnacks günstig kaufen | zooplus - (og også over råfoder, da jeg startede med det),
alternativt “Cat caviar” - Katzenleckerlis & Katzensnacks günstig kaufen | zooplus
så fanges interessen og de opdager (for det meste) at den underliggende mad faktisk smager rigtigt godt også :stuck_out_tongue:

[quote=Churchtown;529091]Har du prøvet at putte lidt ekstra vand i og lune maden lidt i mikrobølgeovnen inden servering? Det trækker duften og smagen frem i vådfoderet og gør det mere lækkert.

Jeg har undertiden brugt at knuse lidt Thrive tørret godbidder ud over vådfoderet - Thrive! Gefriergetrocknete Katzensnacks günstig kaufen | zooplus - (og også over råfoder, da jeg startede med det),
alternativt “Cat caviar” - Katzenleckerlis & Katzensnacks günstig kaufen | zooplus
så fanges interessen og de opdager (for det meste) at den underliggende mad faktisk smager rigtigt godt også :p[/quote]

Ja, det gjorde ikke den store forskel…

Jeg har prøvet at købe Thrive med kylling…det gad de ski heller ikke.
Der er tit folk skriver begejstret herinde om både det ene og det andet…og meget af det prøver jeg af på dem.
Og det er ikke bare en af dem der ikke vil have det…det er ski dem alle 3 :frowning:

[quote=Helene;528964]Men mon ikke ovennævnte ting bliver dækket ind via tørfoderet? Jeg mener, hovedmåltidet er jo tørfoder - i mit tilfælde Royal Canin kitten. Vådfoderet svarer mere til en stor spiseskefuld…aaah, måske to. Om dagen.

Og han spiser sin anbefalde mængde tørfoder dagligt, og faktisk også mere, men det er nok fordi racen er en af de større.[/quote]

Med så lidt vådfoder i forhold til tørfoder, så er det nok ligemeget, at vådfoderet kun er tun. (og så er det en lignende, men anden diskussion, om katten alligevel skulle vænnes til mere/andet vådfoder af hensyn til væske).

For Sannelas vedkommende har jeg den opfattelse, at kattene fodres en del med vådfoder?

[quote=pivnu;529150]Med så lidt vådfoder i forhold til tørfoder, så er det nok ligemeget, at vådfoderet kun er tun. (og så er det en lignende, men anden diskussion, om katten alligevel skulle vænnes til mere/andet vådfoder af hensyn til væske).

For Sannelas vedkommende har jeg den opfattelse, at kattene fodres en del med vådfoder?[/quote]

Ja, jeg prøver at lokke så meget som mulig i dem.
Jeg ville ønske jeg helt kunne få dem over på vådfoder…men måske med masser af tålmodighed??

Prøvede idag at blande FP21 Holistic med kylling + Almo Nature ( en eller anden fiskevariant.kan ikke helt huske hvilken )
Og vi har ikke snakket sammen siden :S

Det der undre mig mest med de 3 , er at de er enige om det.
Der er aldrig en af dem, der kan fristes
Enten kan de alle li det, ellers kan ingen

[quote=Sannela;529759]Det der undre mig mest med de 3 , er at de er enige om det.
Der er aldrig en af dem, der kan fristes
Enten kan de alle li det, ellers kan ingen[/quote]

Ja, det kan ofte gå nemmere, hvis man først får een overbevist :wink:

Sidder og tænker om det er en Ragdoll ting. Min mors Ragdoll vil også kun have noget med tun og fisk. Hun har snart brugt 5 år på at lokke ham til alt muligt andet, uden succes. Hendes Brite er nærmest alt ædene, og alt hvad Raggen ikke æder, æder han, hvorfor han da også er røget på kur fordi han pludselig er blevet alt for fed.

Idag har min fået Almo nature med makrel…ææææh, ikke den HELT store begejstring, men har dog ædt halvdelen.

I aftes blandede jeg Applaws med kylling i Porta 21 med tun og rejser - og i morges lå der kun kyllingen tilbage. Må give ham top point i at kunne sorterer SÅ grundigt, for jeg havde blandet det godt med en ske, så kyllingen fik noget af snasket fra tunen…

:surrender1:

:gruble:jeg har det modsatte problem… her er det kun kylling der dur, og så en sjælden gang tun eller laks (altså dåser)

hvad jeg har lagt mærke til ved silke er at hvis det ikke ligner kød, så bliver det ikke spist, dvs kødboller i sovs er yt ligesom “mosemad” og alt i gele.

og hvis silke ikke spiser det spiser günther det heller ikke

:argh:

De misser!!!