Mangler afklaring - Hjælp mig :-)

Nu ved jeg jo at katteejere er kloge folk, så mon ikke jeg kan få svar på mit spørgsmål her ?

Min bedre halvdel og jeg har gentagne gange diskuteret om man kan få halsbetændelse af kulde/frisk luft. Lige pt blusser debatten op igen herhjemme, da jeg i disse dage har den vildeste forkølelse med ondt i halsen. Carsten synes det er frygtelig dumt af mig, at forlange at sove for åben vindue om natten. Jeg derimod mener at det gør det noget lettere at trække vejret, og da jeg ikke fryser mener jeg ikke det gør ‘skaden’ værre…Da jeg mener at for at få halsbetændelse skal man smittes !

Det er lidt en blanding. Du skal smittes for at få halsbetændelse, men kunde og træk gør din krop mere modtagelig for smitten

Sådan mener jeg i hvert fald det er :slight_smile:

[QUOTE=PivC;1204044]Det er lidt en blanding. Du skal smittes for at få halsbetændelse, men

kunde og træk gør din krop mere modtagelig for smitten

Sådan mener jeg i hvert fald det er :)[/QUOTE]

:yikes: :uha: :ups:

Du ved vist mere om Alice end resten af os…

[QUOTE=Tante Tut;1204045]:yikes: :uha: :ups:

Du ved vist mere om Alice end resten af os…[/QUOTE]

:høhø: :lol::lol::lol:

Jeg tror, at PivC har ret…

Jeg har før undret mig over det samme og slog det derfor op på nettet hvor jeg fandt en artikel om det, mener det var på videnskab.dk. Som PivC siger så skal du smittes af en virus, men kulde gør dig helt rigtigt mere modtagelig. Det er noget med slimhinderne i næsen

Der er jo ikke koldt udenfor om natten på denne årstid. Der er køligt med høj luftfugtighed. Det kan være mere behageligt end tør stueluft.

Et ikke-videnskabeligt råd: Jeg synes, at det hjælper på halsbetændelse at vikle et halstørklæde rundt om halsen - også om natten. Min teori er, at det giver en lokalt forhøjet temperatur, som generer de bakterier eller virus, som er årsag til halsbetændelsen.

vh

Andreas

[QUOTE=Tante Tut;1204045]:yikes: :uha: :ups:

Du ved vist mere om Alice end resten af os…[/QUOTE]

:slem:

Jep. Kulde og træk kan gøre din krop mere modtagelig over for bakterier.
Det er PRÆCIS det samme som blærebetændelse og mig - det er jo bakterier (oftest e-coli) men får jeg bare en smule kolde lår så siger min krop stop og så bliver jeg modtagelig overfor bakterierne = blærebetændelse :frowning:

så en blanding :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1204051]Der er jo ikke koldt udenfor om natten på denne årstid. Der er køligt med høj luftfugtighed. Det kan være mere behageligt end tør stueluft.

Et ikke-videnskabeligt råd: Jeg synes, at det hjælper på halsbetændelse at vikle et halstørklæde rundt om halsen - også om natten. Min teori er, at det giver en lokalt forhøjet temperatur, som generer de bakterier eller virus, som er årsag til halsbetændelsen.

vh

Andreas[/QUOTE]

Præcis mine tanker :slight_smile:
Det er ubetinget mest behagelig med lidt frisk luft når næsen er så tilstoppet at man ikke kan hive luft igennem. Og i min verden er frisk luft aldrig skadelig hvis bare man ikke fryser. Og jeg vikler en dejlig ulden tørklæde om halsen, så min hals er bestemt ikke kold. Min bedre halvdel er bare overbevist om at jeg forlænger min sygdom, han mener at dårligdom skal svedes væk :slight_smile:

:slight_smile:

Drikker du varm kamillethe med honning ??

Det tager det værste, når man har ondt i halsen - eller kogende vand med pebermynteolie i - det lindrer i halsen OG giver luft i næsen…

God bedring

:kram:

[QUOTE=Tante Tut;1204061]:slight_smile:

Drikker du varm kamillethe med honning ??

Det tager det værste, når man har ondt i halsen - eller kogende vand med pebermynteolie i - det lindrer i halsen OG giver luft i næsen…

God bedring

:kram:[/QUOTE]

Tak Tut :slight_smile: …Jeg drikker i spandevis kamiliethe, dog ikke med honning. Min diabetes har det ikke så godt med det honning jeg har stående. Jeg må ud og rode i mine gemmer, jeg tror sørme jeg har noget pebermynteolie stående :slight_smile:

:slight_smile:

Årh, glemte lige din diabetes… pebermynteolie er GODT… og els lige et gammelt og effektivt husråd mod forkølelse :

tag lidt smør og gnid det ind helt øverst på næsen - mellem øjnene - det løsner - og det er IKKE en joke… :wink:

[QUOTE=Tante Tut;1204063]:slight_smile:

Årh, glemte lige din diabetes… pebermynteolie er GODT… og els lige et gammelt og effektivt husråd mod forkølelse :

tag lidt smør og gnid det ind helt øverst på næsen - mellem øjnene - det løsner - og det er IKKE en joke… ;)[/QUOTE]

WHAT !!! …Den er sgu ny for mig :-). Men jeg er åben for ALLE forslag, så det bliver da prøvet - Men det bliver farlig for mig, for Crazy vil slå ihjel for smør, så nu ved du hvad der er sket hvis jeg pludselig er væk :slight_smile:

Hvis du VIRKELIG vil have løsnet op i næsen så er det da ikke smør, men tigerbalsam du skal smøre på :høhø:

Sikkert en bedre ide :slight_smile: …Det giver en god varme, og jeg er sikker på at Crazy ikke angriber mig :slight_smile:

Smør for guds skyld kun tigerbalsam under næsen, ikke mellem øjnene - det svier helt utroligt meget. :S

Hvad skulle smør gøre? :slight_smile:

Alice, det hjælper faktisk også at motionere i stuetemperatur. For hvis man sidder for meget stille og er ærgerlig over det, kan immunforsvaret selvantænde så sygdommen varer længere.

God bedring. :slight_smile:

[QUOTE=Sheer;1204110]Alice, det hjælper faktisk også at motionere i stuetemperatur. For hvis man sidder for meget stille og er ærgerlig over det, kan immunforsvaret selvantænde så sygdommen varer længere.

God bedring. :)[/QUOTE]

Åh nej Signe, det var da et skrækkeligt forslag, det dunker helt op i hårrødderne hver gang man træder et skridt :-). Jeg tror ikke jeg undgår en omgang pencilin til pande/bihulerne - Jeg er total stoppet til …Så det med at motionere kræver VIRKELIG overtalelse :slight_smile: …Så hellere smør mellem øjnene :slight_smile: