Mangler inspiration til sund mad

Jeg har jo som så mange andre et nytårsfortsæt, som handler om at spise sundere, men jeg mangler simpelthen inspiration til nye, velsmagende retter man kan lave. Det er for nemt bare at kigge i den “gamle” opskriftsbog og lave en omgang klassisk lasagne eller en forloren hare med brun sauce, så håber nogen kender et godt sted her på nettet eller evt. kan anbefale en kogebog med lækre, sunde retter. Det skal gerne være noget som minder om “rigtig” aftensmad, dvs. vegetarfrikadeller eller andet som kan være en slags erstatning for kød, kunne være super.
Gode idéer til sund frokost/madpakke er også meget velkomne.

Ved ikke om denne tråd burde ligge i opskriftsforum, men ellers må admin flytte den.

Jeg tror, at du skal over i madforum, der er masser om emnet :slight_smile:
Men hvis du sender mig en e-mail, så har jeg et par filer med masser af inspiration til sunde, lette, lækre postejer, tærter og andet godt :slight_smile:
Plus en samling af AnnKs avancerede salater :savle:

MiSi - det lyder spændende, jeg modtager gerne opskrifter på email. Du kan bare sende dem til [email protected]

Og så tager jeg lige et kig i opskriftforumet, men synes det er lidt svært at vurdere hvad der er sunde retter og hvad der ikke er… hmm.

Hvaffor et madforum?? Jeg har før hørt nogen nævne, at der findes en gruppe, hvor der udveksles opskrifter, og jeg har ledt og ledt, men ikke fundet den nogen steder. Har jeg ikke skrevet indlæg nok til at se den? Eller er den bare kun for indviede? Jeg vil også gerne være med og lave sund mad :ked:

Jeg vil også gerne have en mail, Mirea. Hvis jeg må :slight_smile:[email protected].

http://madforummet.dk/

http://www.divxit.dk/forum/

http://www.grillguru.dk ( er rigtig god hvis man elsker sin weber grill)

http://www.madlog.dk ( god side både med opskrifter og hjælp til evt. vægttab)

Jeg vil gerne anbefale denne side
http://www.diabetes.dk/Velvaerekokkenet.aspx

Diabetes mad er både sund og særdeles velsmagende. Samtidig kan du på diabetes siden læse om hvordan du sammensætter din mad for at gøre det så næringsrigt som muligt.

[quote=galath;525146]Hvaffor et madforum?? Jeg har før hørt nogen nævne, at der findes en gruppe, hvor der udveksles opskrifter, og jeg har ledt og ledt, men ikke fundet den nogen steder. Har jeg ikke skrevet indlæg nok til at se den? Eller er den bare kun for indviede? Jeg vil også gerne være med og lave sund mad :ked:

Jeg vil også gerne have en mail, Mirea. Hvis jeg må :slight_smile:[email protected].[/quote]

Det må du da, den kommer fluks :slight_smile:

Hvis I går lige op og kigger i bjælken, så står der f eks “Camillas profil”, “Galaths profil”, klik på den, så kommer I til “Dit kontrolpanel” som en søjle til venstre.
Gå ned og vælg “Gruppemedlemskaber”, så kommer I til en side, hvor man kan vælge til og fra. Jeg havde også glemt den lidt… Det forvirrer, at man kommer ind på een afdeling af ens profil via brugernavn øverst til højre, og til en helt anden afdeling ved at trykke i bjælken til venstre :slight_smile:
Men dér er det :slight_smile:

Der var den jo :wehu:

Du har ret i, at det er en anelse forvirrende og uhensigtsmæssigt. Jeg tror aldrig, jeg havde opdaget det, hvis ikke du havde sagt det. Men pyt - nu ved jeg det jo. Tusind tak :tak:

Jeg laver nu tit lasagne. Jeg bruger oksekød i så lav fedtprocent det er muligt og erstatter mindst halvdelen af kødet med en grøntsagsblanding, persille og hvidløg. Og vupti, så er det meget mere ernæringsrigtigt :wink: Jeg får endda tit at vide at det smager bedre end traditionel lasagne :ok:
Det samme når jeg spiser hos andre, spiser ude - eller den mad min mand har lavet. Jeg går udenom sovs og kartofler og spiser kød og grøntsager. Det virker for mig :slight_smile:

[quote=Alice;525155]Jeg vil gerne anbefale denne side
http://www.diabetes.dk/Velvaerekokkenet.aspx

Diabetes mad er både sund og særdeles velsmagende. Samtidig kan du på diabetes siden læse om hvordan du sammensætter din mad for at gøre det så næringsrigt som muligt.[/quote]

Wow, nu er jeg imponeret: De har tænkt vegetarerne med!
Suk, tænkte jeg, da jeg klikkede ind og igen-igen så masser af retter med kød (fiskekød, fuglekød, etc etc).
Overvejede at maile dem om et muligt filter, og tjekkede lige “Vis kun”-søgefunktionen, uden det store håb. Men sørme! Allernederst stod der “Vegetar”!
:wehu:

Tak, diabetes.dk - I kalder mig ikke engang for “vegetariaaaner” (det engelske ord hedder “vegetarian”) :smiley:

At de så mener, at jeg skal servere lækre sennepsmarinerede kartofler til - adr - røget hamburgerryg, som jeg mindes som ualmindeligt kunstigt saltet, røget og vandet, i en fjern barndom - det bærer jeg over med :slight_smile: Masser af enkle, lækre, magre grøntretter… :savle:

[quote=MiSi;525227]Wow, nu er jeg imponeret: De har tænkt vegetarerne med!
Suk, tænkte jeg, da jeg klikkede ind og igen-igen så masser af retter med kød (fiskekød, fuglekød, etc etc).
Overvejede at maile dem om et muligt filter, og tjekkede lige “Vis kun”-søgefunktionen, uden det store håb. Men sørme! Allernederst stod der “Vegetar”!
:wehu:

Tak, diabetes.dk - I kalder mig ikke engang for “vegetariaaaner” (det engelske ord hedder “vegetarian”) :smiley:

At de så mener, at jeg skal servere lækre sennepsmarinerede kartofler til - adr - røget hamburgerryg, som jeg mindes som ualmindeligt kunstigt saltet, røget og vandet, i en fjern barndom - det bærer jeg over med :slight_smile: Masser af enkle, lækre, magre grøntretter… :savle:[/quote]

Glæder mig :slight_smile: …Jeg har prøvet rigtig mange af deres opskrifter incl deres vegetarmad - Og de er lækre :slight_smile:

Der er ca 40 vege-opskrifter - godt nok er fotos af retterne med kød, og der står “serveres som tilbehør til xx-kød” - og en suppe er på hønsebouillon - men det kan man jo selv tilpasse.
Bare det, at der er en vege-søgefunktion, den være sig nok så begrænset, det er stort.
Så må de meget gerne udvide den med tiden :slight_smile: Det kommer nok, når første skridt nu er taget.

Jeg gør det samme - jeg bruger så også fuldkornspasta og smider gerne en bunke spinat i kødsaucen sammen med reven gulerod osv. Det smager dejligt :slight_smile:

[quote=Camilla;525135]Det skal gerne være noget som minder om “rigtig” aftensmad, dvs. vegetarfrikadeller eller andet som kan være en slags erstatning for kød, kunne være super.
Gode idéer til sund frokost/madpakke er også meget velkomne.
[/quote]

Mad bliver ikke nødvendigvis sundere af, at der ikke er kød i :slight_smile: Hvis du med ‘sundere’ mener fedtfattigt, så handler det blot om at bruge kød med så lavt fedtindhold som muligt og skære ned på tilsat fedt (olie, margarine mv.) og tilsætte masser af grønt.

Her er det som regel noget med broccoli, peberfrugt, gulerod, rosenkål og så en 3-4 fed hvidløg og et alm. løg. Alt sammen groft skåret ud - og så en god portion hakket persille :ok: