Mangler mentor!

Hej, Nu er Gizmo blevet 5 måneder og han bliver flottere og sødere hver dag… så jeg tænker at det måske er på tide at jeg sætter mig ind i noget med udstilling og klubber og den slags. :slight_smile:

Jeg har aldrig prøvet at have en racekat før og jeg glæder mig til at se hvordan det bliver.
Problemet er bare at opdrætter bor heeeeelt over i Jylland og selvom hun prøver at hjælpe så godt hun kan så er det jo lidt svært når mig og “Gizzy” bor i København.:øhmm:
Jeg tænkte derfor på om der er nogle som evt er vant til og har lyst til at hjælpe en nybegynder som mig?
Gizmo er en creme silver blotched tabby exotic.

Mange venlige hilsner Majbrit

Jeg kender ikke noget til Exotics som sådan, men jeg kender masser til udstillinger og klubber og så’en, så det vil jeg gerne hjælpe dig med, hvis du vil have det!

Jeg har tilmeldt til udstilling den 8. august ved Køge, så hvis du kunne tænke dig at komme på den udstilling, så skal jeg gerne hjælpe dig gennem dagen :slight_smile:

Tak! det er rigtig sødt af dig. skal jeg meldes ind i en klub først? Han har stamtavle hos Felis Danica.

prøv at spørg vibekka om det. Hun plejer også at være god til at bede andre om at hjælpe

(for var det ikke en fra hende?? ellers spørg opdrætteren om hun vil anbefale dig nogle at kontakte)

Hvis katten kun er registreret i Felis Danica, så skal man være medlem af en af de 4 danske FD-klubber. Hvis man har registreret katten i et andet forbund også, kan man udstille som ‘medlem’ af dette forbund (TICA, CFA osv.).

Lige nu vil jeg nu tro, at det letteste for dig er at melde dig ind i en dansk FD-klub.
www.racekatten.dk
www.darak.dk
www.katteklubben.com
www.jyrak.dk

Man kan udstille på alle klubbernes udstillinger, når man er medlem af én af klubberne (og man må i øvrigt kun være medlem af een klub).

[quote=Kylesa;398204]Hej, Nu er Gizmo blevet 5 måneder og han bliver flottere og sødere hver dag… så jeg tænker at det måske er på tide at jeg sætter mig ind i noget med udstilling og klubber og den slags. :slight_smile:

Jeg har aldrig prøvet at have en racekat før og jeg glæder mig til at se hvordan det bliver.
Problemet er bare at opdrætter bor heeeeelt over i Jylland og selvom hun prøver at hjælpe så godt hun kan så er det jo lidt svært når mig og “Gizzy” bor i København.:øhmm:
Jeg tænkte derfor på om der er nogle som evt er vant til og har lyst til at hjælpe en nybegynder som mig?
Gizmo er en creme silver blotched tabby exotic.

Mange venlige hilsner Majbrit[/quote]

Min mentor bor på Sjælland, hvor jeg bor i Jylland. Jeg har så valgt en ekstra mentor som bor tæt på, som slet ikke har kat indenfor min race, og det fungere upåklageligt.

Fødsels, sygdom osv er jo ens om det er en aby eller en norsk skovkat.

Ja, du skal melde dig ind i en af de fire hovedklubber under Felis Danica…
Når nu du bor på Sjælland vil det sikkert være mest attraktivt for dig at blive medlem af enten Racekatten eller DARAK - prøv at se på de to klubbers hjemmeside og se hvilken, som passer dig bedst
.
Du har også muligheden for at melde dig ind i Viking Cats, der er en dansk TICAklub… det kræver så på sigt at du skal registrere din kat i TICA for at få titler på ham…
Han kan stadig udstilles i FDregi - men vil naturligvis ikke få nogen af FIFes titler…

Og så har jeg sikkert gjort dig grundigt forvirret… kommer lige med en kort frklaring på nogle af forkortelserne…

FIFe er den store europæiske stambogsførende organisation. Den optager i hvert land en klub som medlem…
I Danmark har man derfor Felis Danica, der fungerer som paraplyorganisation for de fire hovedklubber. Et unikt samarbejde, der sikrer at alle klubber får fordelene ved medlemsskab af en meget stor organisation…

TICA er en amerikansk stambogsførende organisation.
Man registrerer sin kat i hovedforbundet - men behøver det faktisk ikke med mindre da at man vil have titler på katten…
Viking Cats er som sagt en klub under TICA.
Man kan udstille sin kat i alle FIFeklubber under princippet om “Open Doors”…
Hmm… håber at en Viking Cats ansvarlig får øje på det her - jeg er vist temmelig elendig til at forklare! :S

Hvis du vil have hjølp på din første udstilling, så prøv at spørge her i forum… der pelejer at være masser af menesker som gerne vil fortælle og forklare og ikke mindst støtte på selve dagen :slight_smile:
(Inkl mig selv - jeg ved bare ikke om jeg kommer den dag, så jeg vil ikke love mig ud :slight_smile: )

Har du prøvet at melde dig til mentor ordningen? De tildeler en mentor indenfor ens race og en for ens geografiske område, så vidt jeg har forstået :slight_smile:

Mentorordningen er ikke og har aldrig været tiltænkt almindelige kælekatteejere/købere…
Det ville i mine øjne også udvande ordningen mere end den allerede er i forhold til det oprindelige oplæg (som faktisk var det, der blev vedtaget på de fire hovedklubbers generalforsamlinger)…

[quote=Ann K;398520]Mentorordningen er ikke og har aldrig været tiltænkt almindelige kælekatteejere/købere…
Det ville i mine øjne også udvande ordningen mere end den allerede er i forhold til det oprindelige oplæg (som faktisk var det, der blev vedtaget på de fire hovedklubbers generalforsamlinger)…[/quote]

Så vidt jeg har forstået det, er Gizmo købt fertil med planer om avl :slight_smile:

Hvor er I søde til at komme med en masse svar og nu er jeg da lidt mere sikker på hvordan jeg skal gøre det her. :slight_smile:

Gizmo er købt fertil og som avlskat (her hos mig er han bare kælebamse) men jeg vil synes det kunne være sjovt at udstille ham og evt låne ham ud til en heldig damekat, da han er noget af den sødeste, sjoveste og mest velafbalanceret kat der findes.

Og tak Ann for den meget udførlige…dog lidt forvirrende forklaring :tihi:

Den bedste indgangsvinkel til noget som helst er ikke at starte med en fertil han - og slet ikke med salg af parringer for øje. Det kræver stor viden og indsagt at sælge parringer. Det er f.eks. også altid en risiko at tage fremmede katte ind i sit hjem.

Det er en af årsagerne til langt de fleste ikke sælger hankillinger med klokkeværket intakt.

[quote=Lis Dahlstrøm;399689]Den bedste indgangsvinkel til noget som helst er ikke at starte med en fertil han - og slet ikke med salg af parringer for øje. Det kræver stor viden og indsagt at sælge parringer. Det er f.eks. også altid en risiko at tage fremmede katte ind i sit hjem.

Det er en af årsagerne til langt de fleste ikke sælger hankillinger med klokkeværket intakt.[/quote]

det kræver også meget at give fertil hankat de rammer han har brug for - så han er glad og ikke bliver fustreret og stresset

her er en artikel om emnet

du skal også tænke på at nogle hankatte - begynder de først at strinte holder de ikke nødvendigvis op…og selv hvis han ikke strinter så lugter fertil hankattetis i bakker også meget stærkt…i en lejlighed vil det sikkert kunne lugtes i hele lejligheden…

der er meget besvær og mange omkostninger ved fertil kat (tisser de på noget eks er det gerne ødelagt) og du skal tænke på om besvær/omkostninger/gener er det værd - for killinger som du ikke engang selv får…

beholder man en kat fertil syntes jeg også man skal have planer om specifikke parringer…det er synd at holde en kat fertil uden formål…

jeg ved fra Sverige at nogle opdrættere har hankatte ‘i foder’ - så de bor hos familie ect…men det er altså noget der kræver 100% opbakning fra erfaren opdrætter.

hvis dette er din første kat hvorfor så ikke bare nyde ham som kælekat ?

  • du kan jo stadig udstille ham, se om det er noget du og han syntes om :slight_smile:

Det er sødt af jer at give mig råd, men jeg har tidligere haft to katte og er opvokset med forældre som opdrættede hunde i ca 20 år hvor jeg var med til udstillinger osv. så jeg hopper ikke ud i noget jeg ikke mener jeg har styr på. Jeg har også undersøgt hvordan det er at have en fertil hankat før jeg fik ham. Han er fra en “ikke strintende” linie altså hverken hans far, farfar osv har ikke strintet. Jeg ved godt at det højst sandsynlig kommer til at lugte lidt men det er jo også forholdsvis hurtigt efter at han er blevet fertil at han skal ud og parre hvorefter at han skal kastreres så han ikke forbliver fertil. :slight_smile:
Nu må vi se. Jeg har jo hans bedste for øje så hvis jeg mærker en helt vild ændring af hans adfærd på en negativ måde handler jeg jo ud efter det.

snak med vibekka om det med strint… Jeg ved at hun har opdrættet i mange år og aldrig haft en hankat der har strintet… om din kat kommer til det skal jeg ikke sige.
Men jeg jeg synes også det er sjældent at perseer opdrætter fortæller at deres hankatte strinter…

Hvad så Majbrit, hvordan går det med det :?

er glad for at du MiSi kom på banen…du kender jo en del opdrættere på sjælland