Mangler nogle råd omkr. maling

:smiley: jaja I er jo så kloge på KG, så kan lige så godt spørge jer :tihi:

Kæresten får nøglerne til sin nye lejlighed på lørdag. Der skal males en hel del og det kunne være rart at begynde med det samme :smiley:
Han har ikke den store erfaring mht. at male. Det har jeg, men har aldrig rigtig været nødt til at købe det hele på én gang :ups:

Indtil nu har vi nogle ting på listen, der er lidt åbentlyse…men hvad andet får vi mon brug for? :øhmm:

  • maling :dokdok:
  • maling ruller
  • afdækningspap
  • pensler til fodpaneler osv.
  • spartel

…nåh ja, og kender I et godt sted på amager, hvor vi kan købe maling? Jeg brugte Silvan sidst, men vi har ingen bil, så det kan blive lidt besværligt. Det skal helst være en god kvalitet, så vi slipper med kun at male ét lag :kryds: (Røverkøb påstår, at der ikke er noget der hedder “ét lag”, men den dyre maling fra Silvan dækkede da udemærket :høhø:)

En teleskopstang der passer til malerrullerne er GULD værd.
Det går SÅ hurtigt med sådan en.
Og så en rørepind.
Og malertøj evt. en af de der malerdragter til 10 kr.

Malertape til kanter og lister

Lad være med at købe billig maling det er ris til egen røv og med det sagt det kan være svært at dække ordenligt og er det billigt hvis man skal over det mange gange … Billig maling strinter tit når man ruller det på .

Her i huset bruger vi Flügger det dækker og har en rigtig god kvalitet. Hvis i skal male køkken væge så bruger den fra Flügger der er beregnet til det kan man vaske af.

I kan få lavet et rabat kort ved Flügger.

:slight_smile:

Hvis I maler med ikke-vandbaseret maling - så husk terpentin til at rense pensler i…

Og er der huller, der skal repareres i væggene så husk spartelmasse - jeg har rigtig god erfaring med fin sandspartel - det er SUPERnemt at spartle med :slight_smile:

Dér bruger vi sådan en …øhm…“plastik-spatel-dims” …kan ikke huske hvad det hedder, men det går ti gange hurtigere :tihi:

[QUOTE=hmm;1152402]Lad være med at købe billig maling det er ris til egen røv og med det sagt det kan være svært at dække ordenligt og er det billigt hvis man skal over det mange gange … Billig maling strinter tit når man ruller det på .

Her i huset bruger vi Flügger det dækker og har en rigtig god kvalitet. Hvis i skal male køkken væge så bruger den fra Flügger der er beregnet til det kan man vaske af.

I kan få lavet et rabat kort ved Flügger.[/QUOTE]

Det er netop dét jeg er ude efter :smiley: Tak for anbefalingen :slight_smile:
Kan ikke huske hvilken maling jeg brugte til min lejlighed, men det er også en af dem man kan tørre af :smiley: meget smart når man har katte, der kan finde på at kaste op mærkelige steder :tihi: Og fordi det var den dyre maling, kunne jeg nøjes med én bøtte til hele lejligheden :thumbup: (jaja, nu skriver jeg “jeg”, men det var nu min far, der malede :ups: :tihi: )

Kan se på Flüggers hjemme side der er butikker ved den by du skrev om . Vi har lige malet 3 værelser ( maler gjorde ) han var glad for det maling vi havde købt, som han siger det er det bedste maling man kan få og nemt at arbejde med

Husk sandpapir, hvis i skal male træværk (man bør slibe træværk inden man maler, så hæfter malingen bedre).

Og jeg vil også sige, at i skal holde jer langt fra billig maling. Det dækker dårligt og strinter meget mere end de dyre mærker.
Selv køber jeg altid Flügger eller Sadolin.

Jeg maler ALTID en to-tre gange/lag, ellers synes jeg simpelthen at jeg kan se ‘skygger’ rundt omkring, selvom jeg er EKSTREMT omhyggelig og putter riiiiiigeligt på. Men jeg er virkelig også uhyggeligt perfektionistisk anlagt. :tihi:

Men hvis det bare er hvidt ovenpå hvidt, så kan en god maling nok godt dække ved ét lag, vil jeg tro. :slight_smile:

I øvrigt kan man få sådan nogle geniale små dimser, som gør det nemt at male kant langs fx et loft - altså hvis væggene skal have en anden farve end loftet. Jeg har en, det er sådan en lille plade med hår på - øverst sidder to hjul. Så kan man trække den vandret hen af væggen, mens hjulene støtter på loftet (lidt svært at forklare :wink: ) - og så får man en pæn lige kant/overgang, hvilket kan være svært at gøre lige så pænt i hånden. :slight_smile:

Det har dog ikke så meget med mærket som med glansen at gøre :wink: Jo højere glans, jo lettere er det at tørre af (men er den høj nok, skinner væggen ligefrem, så man skal nok finde den gyldne middelvej ;))

Fedt! der ligger en butik på amagerbrogade, tæt på :thumbup: og de kører åbenbart med udsalg 20-70% i denne uge, så håber vi kan få f.eks. ruller m.m. billigt :smiley:

(vidste at jeg bare skulle spørge på KG :rock:)

[QUOTE=Diana F;1152411]Husk sandpapir, hvis i skal male træværk (man bør slibe træværk inden man maler, så hæfter malingen bedre).

Og jeg vil også sige, at i skal holde jer langt fra billig maling. Det dækker dårligt og strinter meget mere end de dyre mærker.
Selv køber jeg altid Flügger eller Sadolin.

Jeg maler ALTID en to-tre gange/lag, ellers synes jeg simpelthen at jeg kan se ‘skygger’ rundt omkring, selvom jeg er EKSTREMT omhyggelig og putter riiiiiigeligt på. Men jeg er virkelig også uhyggeligt perfektionistisk anlagt. :tihi:

Men hvis det bare er hvidt ovenpå hvidt, så kan en god maling nok godt dække ved ét lag, vil jeg tro. :slight_smile:

I øvrigt kan man få sådan nogle geniale små dimser, som gør det nemt at male kant langs fx et loft - altså hvis væggene skal have en anden farve end loftet. Jeg har en, det er sådan en lille plade med hår på - øverst sidder to hjul. Så kan man trække den vandret hen af væggen, mens hjulene støtter på loftet (lidt svært at forklare :wink: ) - og så får man en pæn lige kant/overgang, hvilket kan være svært at gøre lige så pænt i hånden. :)[/QUOTE]

Dét lyder smart! :smiley: Det er hvidt ovenpå hvidt vi maler, så håber ét lag er nok :slight_smile:

…og det vidste jeg et eller andet sted egentlig godt :dokdok: :tihi: sjovt så hurtigt man glemmer :slight_smile:

Husk at købe grundrens det er vigtig at vaske godt af det som skal vaskes af eks panel døre og andet

Maling: Tendes 1 fra Bilka - ikke billig men du kan være heldig den er på tilbud. Bedste maling i en test Tænk lavede for et par år tilbagre

Fra min tid i Bauhaus ved jeg, at det Sadolin og Swingcolor (eget mærke) de sælger er lavet på samme fabrik - så må indrømme jeg tvivler på forskellen, selvom jeg blev instrueret i at sige Sadolin er bedre :wink:

Til stue og lign. vil jeg foreslå en glans 10. De brugte glans 5 på kollegiet (og tror også denne lejlighed er med det) fordi det er billigere - og der kom mærker bare man nærmest fik rørt væggen med noget…

hvis du køber glas 10 så kan væggene vaskes

skal du/I også tapsere?

glans 10 eller 15- glans 5 er f… ikke til at tørre af.
Og så en brækket hvid. Ren hvid bliver nemt … træls…
om i kan nøjes med et enkelt lag komme meget an på hvad der er nedenunder af farve, mærker etc. En aftørring med grundrens er en god ide!

hvis ikke i skal have lavet mange huller men bare lidt skruehuller og ikke lige finder en billig spartel i rodekassen kan man sagtens bruge et plastickort :slight_smile:

og så put en pose om malinbakkerne- nemmere at rengøre og kan pakkes om rullen mens man holder pause eller natten over

Hvis man skal kunne vaske væggene så min. glans 10.
I knækket hvid - aldrig helt hvid :S

Havde du ikke nævnt, at de skulle kunne vaskes havde jeg aldrig anbefalet andet end glans 5 - jeg synes glans 10 og derover er såå trættende at kigge på :tihi:

[QUOTE=catsanddogs;1152511]hvis du køber glas 10 så kan væggene vaskes

skal du/I også tapsere?[/QUOTE]

Nej, det slipper vi heldigvis fra :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1152515]Hvis man skal kunne vaske væggene så min. glans 10.
I knækket hvid - aldrig helt hvid :S

Havde du ikke nævnt, at de skulle kunne vaskes havde jeg aldrig anbefalet andet end glans 5 - jeg synes glans 10 og derover er såå trættende at kigge på :tihi:[/QUOTE]

Tror det bliver en varm hvid af en eller anden slags :slight_smile: for ja, helt hvid er sådan lidt…trættende.

Synes ikke jeg har nævnt at de skal kunne vaskes af? skrev at jeg havde brugt “højglans” i min lejlighed for der​ skulle de kunne vaskes af :slight_smile:

glem alt om afdækningspap, det er rigtig øv bøv at arbejde med.
køb istedet sådan noget malerfilt i rulle
og som andre siger er det bedst at bruge en smule mere mønt på noget godt maling, det er mere drøjt og drypper ikke så nemt.
har rigtig god erfaring med lady maling.

husk osse at købe noget grundrens til paneler osv og så ha godt med klude

[QUOTE=Johnny;1152519]glem alt om afdækningspap, det er rigtig øv bøv at arbejde med.
køb istedet sådan noget malerfilt i rulle
og som andre siger er det bedst at bruge en smule mere mønt på noget godt maling, det er mere drøjt og drypper ikke så nemt.
har rigtig god erfaring med lady maling.

husk osse at købe noget grundrens til paneler osv og så ha godt med klude[/QUOTE]

Har bare skrevet afdækningspap, fordi jeg tror der stadig er en rulle i mit kælderrum :tihi: ellers ville jeg også tænke at filt var bedre :smiley: