Mary gik amok!

Vi havde gæster til grill i haven i dag, og selvfølgelig var kattene med - det vil sige, det var kun Mary, Bassen og Vinnie der var ude, Baby og Rumba holdt sig omkring terrassen med hyppige ture indendørs, hvis der var noget ‘farligt’ … men altså, midt i vores hyggelige middag gik Mary pludselig amok og tæskede Vinnie noget så eftertrykkeligt - og da han stak af, gik det så ud og Bassen :uha: (han er altså 3 gange så stor som hende)! Hun var rasende over noget - aner ikke hvad - og jagtede ham, da han forsøgte at komme væk.

Vi måtte hente en stor kasse og et håndklæde, som vi forsøgte at smide over hende. På et tidspunkt fik vi dog distraheret hende så meget, at Bassen kunne løbe ind og så ændrede hun helt karakter. Der kunne jeg så med lidt søde ord lokke hende hen til mig og få sat hende ind i kassen til afkøling. Bassen kom ud igen og mens hun sad i kassen var hun stadig gal på ham, ikke ellers. Vinnie skulle ikke nyde noget af furien, han blev indendørs og kom IKKE ud igen!

Så røg hun på 1. salen i huset, hvor hun blev i 5 timer - hun havde bakke, men ingen mad, så jeg var sikker på at hun var godt sulten da hun skulle ned igen.

Jeg hentede hende ned for ca. 3 kvarter siden - serverede noget vådfoder med det samme, og hende og Bassen + nogle flere åd fint af samme skål. Der har ikke været noget ballade herinde og jeg håber heller ikke der kommer noget :kryds:

Hvor er det dog irriterende at der pludselig skal være sådan en ballade, når det gik så fint i går! Jeg tror lige jeg giver dem nogle dages pause fra haven … det var ellers så hyggeligt at kunne være ude med kræene, men jo ikke hvis det skal give så meget bøvl :frowning:

Sikke da en gimpe!

Der har nok været et eller andet, som I andre ikke har opdaget. Jeg har oplevet lignende situationer et par gange gennem tiden.
Måske du skulle lade Mary og de øvrige være i haven på skift nogle dage.

Ja, det er også mit gæt at der er sket et-eller-andet, som vi bare ikke opfattede … måske havde hun bare fået nok at de to drenge, som altså er ret flinke til at mobbe hende indendørs! Når de gør det, så ‘flipper’ hun også, det vil sige at hun skriger op og forsøger at forsvare sig, men hun har aldrig været så gal at hun har faret i flæsket på dem! Og jeg troede ved gud aldrig at jeg skulle opleve Bassen blive drevet på flugt af Mary …

Ude på skift vil nok blive løsningen i givet fald, jeg har ikke helt lyst til at opleve det igen!

Camischa - Men måske det dog fører med sig at de ikke driller hende så meget indendøre? Men rigtig øv oplevelse, kan godt forstå du ikke ønsker det gentaget.

Man kan jo håbe … :slight_smile: Det var dog mest omkring perioder lige op til en løbetid, så jeg gik ud fra, at det var fordi de på det tidspunkt begyndte at blive mere end almindeligt interesserede i hendes bagdel mv., hvilket hun IKKE gad! Når hun så var rigtigt i løb, så måtte de pludselig hvad-som-helst … det må sgi være forvirrende at være hankat med de mood swings :tihi:

I hvert fald Vinnie er vist blevet sat godt på plads, jeg har faktisk slet ikke set ham i sofaen hele aftenen, så han holder sig på behørig afstand - Mary ligger bare og sover på en pude i stolen.

Kællinger, kan de være …

Jeg tør næsten ikke fortælle dig at Sarah var rimelig nem som fertil - som kastrat hadede hun af et godt hjerte stort set alle katte i huset.

Lis, det var en nitte … jeg håber virkelig ikke Mary bliver sådan! Der er mærkelig nok ingenting indendørs, jeg håber det bliver ved med at være sådan :kryds:

Men hvor hurtigt gik det med ændringen af Sarah?

[quote=Camischa;401115]Lis, det var en nitte … jeg håber virkelig ikke Mary bliver sådan! Der er mærkelig nok ingenting indendørs, jeg håber det bliver ved med at være sådan :kryds:

Men hvor hurtigt gik det med ændringen af Sarah?[/quote]

Det håber jeg heller ikke - det bliver sådan.

Med Sarah husker jeg det ikke - jeg husker en han der blev kastreret - har blev kropumulig - det var meget kort tid efter. Han var lige så heldig som Sarah de rigtige mennesker kom - og sjovt nok kom han også til Stevns, kors hvor de elskede den dreng - han vendte på en tallerken i det nye hjem.

Jeg kom til at tænke på Denise og hendes to halvgamle somali-brødre, som ellers var rigtig gode venner, pludselig en dag i løbegården gik det galt, så galt at kattene måtte skilles og næsten reintroduceres forfra, selv om de havde levet 10 år sammen, lidt detektivarbejde viste at en ræv var begyndt at lægge vejen forbi, lugten af den var nok til at starte balladen :frowning:

Husker jeg ikke korrekt når jeg husker noget om at somali/aby kan blive virkelig uvenner hvis det først sker? Mens fx MCO tilgiver hurtigere?

Jeg husker at have læst noget ala det et sted? Er det sandt?

Flot du handlede så hurtigt og korrekt. Det med at fodre dem sammen er verdens bedste idé. Den der er mæt, har en rar følelse i maven, og når man så samtidig ser en anden så kobles den følelse/association af mætheden over på billedet af den anden (kat).

Jeg tænkte, har nemlig observeret det før hos gårdkattene hjemme hos mine forældre, kan der have været en bi/hveps/humlebi involveret?

Kan Mary ha leget med en bi/hveps/humlebi, og pludselig blevet stukket, og blevet forskrækket og så er det bare gået ud over den første hun fik øje på?

Det skete for den gamle hunkat mine forældre havde, hun legede, blev stukket og så gik det ellers bare ud over hunden (en mellem stor hund) hun faldt også straks ned da hunden forviret løb ud af haven.

Men der kan jo være sket så meget. Håber at de alle falder til ro snart, så I alle kan nyde sommeren ude i haven:)

God Sommer

Hmm det blev vist lidt hurtigt og kort :ups:

Det jeg gerne vil sige, er at katte ser bedre end os, de har en bedre lugtesans og en bedre hørelse, så mange gange vil vi mennesker kun opdage “resultatet”, nemlig balladen, men ikke det der startede den :frowning: det er ikke nødvendigvis fordi en af kattene er en “kælling/slagsbror”

Det må have været meget dramatisk at overvære:gys: - jeg håber ikke, det gentager sig for jer:kram:

Somme tider skal der jo ikke så meget til - katte er meget forskelligt påvirkelige.

Jeg har jo fertil hankat og var for nogle uger siden på besøg hos en, der har 2 huskatte. Jeg måtte simpelthen lukke min taske og sko ude på toilettet, for hunkatten rejste vildt børster, når hun snusede til det - og blev aggressiv overfor den anden kat i huset.

Jeg har prøvet det samme med min hunkat. Vi var også i haven, og pludselig blev hun splitterrasende på min hankat, som ellers er hendes bedste ven i hele verden. Jeg fik dem skildt ad, inden de røg helt i totterne på hinanden, den ene var ude og den anden inde. Da vi gik ind nogle timer senere, kom “udekatten” med, og fra da af var de igen bedste venner i hele verden. Det var sidste sommer - så jeg regner det for en engangs-ting. Men det er måske også lettere at overskue, når man kun har to katte?

mvh. tina

[quote=lenschow;401192]Husker jeg ikke korrekt når jeg husker noget om at somali/aby kan blive virkelig uvenner hvis det først sker? Mens fx MCO tilgiver hurtigere?

Jeg husker at have læst noget ala det et sted? Er det sandt?

Flot du handlede så hurtigt og korrekt. Det med at fodre dem sammen er verdens bedste idé. Den der er mæt, har en rar følelse i maven, og når man så samtidig ser en anden så kobles den følelse/association af mætheden over på billedet af den anden (kat).[/quote]

Jeg ved ikke om der noget omkring det med ‘tilgivelse’, men det er helt klart, at der er nogle racer som er mere opfarende og måske husker ballade bedre end andre. Min - indtil videre - ringe erfaring med MCO må være, at de bare ikke har så meget temperamt som fx aby’er. Det ville være temmelig uhørt at have flere fertile han-aby’er gående sammen, og det har jeg jo med egne øjne set at MCO’er sagtens kan!

Jeg har tidligere måttet omplacere katte - både aby’er og burmesere - som har raget uklar med en eller flere andre katte og derfor har måttet finde ny hjem.

Mht. at spise sammen - ja, det kan være lidt af en mirakelkur. Men træerne vokser åbenbart ikke ind i himlen, for selvom jeg gjorde præcis det samme tidligere i dag da Vinnie kom ind fra sit eventyr, var han stadig så utryg ved Mary at han begyndte at hvæse af hende (da de havde spist …) og stak af, og det trigger bare det dominerende kræ, så hun selvfølgelig løb efter ham. De nåede IKKE at komme rigtig op og toppes, jeg afledte ved at åbne døren ud til havestuen, og det var heldigvis mere interessant for Mary end at jagte Vinnie. Nu er det så Vinnies tur til lidt afkøling på 1. salen - og så krydser vi fingre for, at han senere kan indsluses igen uden problemer!

Var jeg dig, ville jeg sætte Vinne (evt også Mary) på Zylkene med det samme - og så skiftes til at have dem begge med de andre katte i et par uger.
Derefter bør de begge være faldet så meget ned, at de forhåbentlig har glemt episoden :slight_smile:

Har lige bestilt Zylkene - og noget tandbørsteværk - på den hjemmeside, som Lis linkede til forleden. Håber det kommer hurtigt!

Det plejer at ankomme i løbet af en lille uges tid.

kAN HUN IKKE HAVE TRÅDT PÅ NOGET SKARPT ELLER VÆRE STUKKET AF ET INSEKT OG SÅ FORBUNDET SMERTEN MED…den stakkelt kat det gik ud over…caps lock ved det…men gider ikke slette hvad jeg har skrevet…her er 35 grader på kontoret :besvimer: