Måske calici - hvordan skal jeg forholde mig hvis det er calici?

Så har jeg atter brug for jeres ekspertise, viden og erfaring! :slight_smile:

Min Noni på 10 mdr. er med dårlig ånde, rødt tandkød, let feber, let fugt på lungerne og generel nedsat humør under mistanske for calici. Der er sendt test af sted, og skulle det nu vise sig at hun testes positiv vil jeg gerne vide lidt om hvilke forholdsregler jeg bør tage.

Fakta er, at jeg også har Demolissa på 16½ uge. Hun er udset til at skulle være stammoder til et kommende opdræt.

Hvis jeg allerede nu langt tid inden at et opdræt startes op får konstateret at Noni har Calici, ja så er det jeg tænker:

Er Demolissa mon smittet?

Hvis hun er, hvad så - kan hun stadig bruges i opdrættet om 1 års tid?

Der er mange flere spørgsmål, men lad os starte med ovennævnte.

Knus Gitte

Hvis du tager en hurtig søgning på ordene “calici” og brugernavnet “lenschouw” så får du vist så rigeligt besvaret dine spørgsmål… der er vist fire eller fem tråde om emnet…

Brugernavnet er lenschow:sorry:

Der er jo ingen andre end dig selv, der kan træffe den slags afgørelser :slight_smile:

Uanset om din nye killing er smittet eller ej, har du en potentiel smittebærer i huset. Du skal så afgøre om du - nu og fremover - vil udskifte alle de katte, der viser tegn på smitsomme sygdomme.
Du kan isolere morkat og killinger.
Du kan vaccinere morkatten før fødsel samt killingenre når de er 8 uger.

Og der er sikkert flere andre muligheder du kan overveje.

For min race, er jeg overhovedet ikke bekymret for calici - abyer bliver ikke synderlig syge af det.

Derimod frygter jeg herpes, som de reagerer meget på.

Men kort sagt, bør du læse om emnet og derefter træffe din egen afgørelse :slight_smile:

Tjaaa… Jeg opdrætter og har/har haft Calici i huset!

Calici er én af de sygdomme man IMO bør “lære at leve med” når man har katteri og/eller udstiller.

Det er klart noget du skal være opmærksom på og agere på, men lad være med at gå i panik over det og tal så med dyrlægen om en evt. plan for fremtiden med dit opdræt (hvilke vacc. osv. du bør bruge osv.).

Calici kán være ekstremt hård kost - jeg har været igennem en rigtig rigtig hård omgang - men Calici kan også være “noget man bare lige ser” og så er det væk igen.

Mit bedste råd; lad være med at panikke og tal med din dyrlæge om en evt. behandling/plan for katteriet :slight_smile:

/Mette

Tjaeh, så ved du det. Så længe avlskatten ikke er plaget af tilbagevænnende anfald, så ville jeg godt bruge den i avl (er den det vil jeg overveje om det er lige det immunforsvar jeg vil avle videre på) og så vil jeg lægge mit vaccinationsprogram på mormis og killinger efter hvor slem grenen viser sig at være. Som Noni er og har haft det vil jeg ikke sige at det er bekymrende, men man skal selvfølgelig opleve strengen/strengene i forbindelse med killinger også. :slight_smile:

Jeg er så glad for jeres svar - mere end i kan forestille jer og langt mere end jeg formår at udtrykke! :slight_smile:

Jo mere jeg læse om calici, jo mere forvirret bliver jeg dog! Meget tyder jo på, at det er et virus vi skal lære at leve med. Vi kan ikke vaccinere os ud af det - virussen muterer og der opstår nye stammer - ligesom med menneske influenza.

Og jeg bemærkede at Knud Steenborg i en artikel skriver: “30-40% af sunde udstillingskatte udskiller FCV”. Det vil altså sige at en stor del af katte på udstillinger er potentielle smittekilder.

Det er selvfølgelig ikke særligt betrygende, men hvis det er sandt, så er Calici nok i et rimeligt omfang udbredt hos opdrættere. Og det endda måske unden at opdrætterne ved det!

Knus Gitte

Jeg ville foreslå dig at kontakte nogle opdrættere der har erfaring med Calici, evt. kontakte den opdrætter du har købt Demolissa ved og forhøre dig om de har erfaringer omkring det og kan give noget rådgivning.
Er du tilknyttet mentorordningen?

Inden du parrer Demolissa kan du teste om hendes eventuelle calici er brændt ud, højst sandsynligt er den det og det samme gælder for Noni. Calici er ikke et tilbagevendende problem, men en virus de fleste katte med et sundt immunforsvar i et katteri med lav stresstærskel og smittepres skiller sig af med, det kan så tage alt fra ca. 2 til 70 uger efter udbrud.
Risiko for ny smitte af en anden streng er så altid en risiko når man udstiller og tager katte hjem udefra.
Hvis virus stammer fra Demolissa, vil hendes killinger få en bedre immunitet overfor den type hun har været ramt af, deres immunforsvar kan “genkende” virus og afvise den bedre. Det er en positiv ting, men gør at man i katterier kan “overse” at sygdommen er tilstede, killingerne får ikke længere eller kun små symptomer ved smitte, men kan ved salg til “calicinaive” katterier give en voldsom reaktion på katte der ikke før har mødt virus, evt. det du nu oplever med Noni.

Marina

[quote=Marina;402266]Er du tilknyttet mentorordningen?

[/quote]

Nej, men jeg har opdrætteren bag både Noni og Demolissa i baghånden :slight_smile:

Desværre har hun ingen erfaringer med Calici.

Jeg har endnu ikke vendt det med den anden opdrætter bag Demolissa. Ja, lidt indviklet, men der er 2 opdrættere bag Demolissa. Men denne opdrætter har jeg også at støtte mig til :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=Marina;402266]
Inden du parrer Demolissa kan du teste om hendes eventuelle calici er brændt ud, højst sandsynligt er den det og det samme gælder for Noni. Calici er ikke et tilbagevendende problem, men en virus de fleste katte med et sundt immunforsvar i et katteri med lav stresstærskel og smittepres skiller sig af med, det kan så tage alt fra ca. 2 til 70 uger efter udbrud.[/quote]

Jeg har overvejet, at få taget en test på Demolissa. Hvis det viser sig at Noni har Calici vil jeg helt sikkert gøre det. Især fordi jeg gerne vil udstille, og især fordi jeg meget nødigt vil udsætte andre katte for smitte.

Knus Gitte

[quote=GSA;402261]Jeg er så glad for jeres svar - mere end i kan forestille jer og langt mere end jeg formår at udtrykke! :slight_smile:

Jo mere jeg læse om calici, jo mere forvirret bliver jeg dog! Meget tyder jo på, at det er et virus vi skal lære at leve med. Vi kan ikke vaccinere os ud af det - virussen muterer og der opstår nye stammer - ligesom med menneske influenza.

Og jeg bemærkede at Knud Steenborg i en artikel skriver: “30-40% af sunde udstillingskatte udskiller FCV”. Det vil altså sige at en stor del af katte på udstillinger er potentielle smittekilder.

Det er selvfølgelig ikke særligt betrygende, men hvis det er sandt, så er Calici nok i et rimeligt omfang udbredt hos opdrættere. Og det endda måske unden at opdrætterne ved det!

Knus Gitte[/quote]

De opdrættere jeg kender (godt) og snakker med kender alle til calici, uanset om de har erfaring eller ej, så kender de til det og teorien.

Mht smittede katte på udstillinger, så er det som jeg forstod det på Tim Gruffydd-Jones til fordraget i Horsens i maj, det samme som før og efter vaccinens indførelse. Der er blevet lavet en undersøgelse på raske katte på udstillinger. Første prøvetagning var i 1974 (inden vaccinen) hvor 24% af racekattene smittede og 8% af huskattene, i 1994 var det 25,3% hos racekatte og 12,5% hos huskatte. Man kan altså konkludere at vacciner ikke påvirker antal smittede. Dog kan vaccinen stadig beskytte mod lige den streng som den er bygget på. Problemet er bare at vaccinerne ikke længere er nye og der derfor er udviklet mange strenge siden, som vaccinen så ikke beskytter (så godt) imod, derfor er hans fornemmelse at vaccinen er blevet mindre effektiv med årene.
(Har 8 sider A5 i noter fra hans fordrag)

Og i virkeligheden er man pisket til at indse, at hvis man vil opdrætte levende dyr, så må man vænne sig til tanken om, at de altså bliver syge nu og da… Alternativet er karantænetilstande, som ingen af os ville kunne gennemføre alligevel. Har arbejdet på et laboratorium, der opdrætter praktisk taget sterile mus og rotter til medicinalindustrien, og det er vældigt godt til at holde dyrene sygdomsfri (SPF grise er en vits til sammenligning!) - men det kan ikke lade sig gøre at opdrætte kæledyr på den måde. Heldigvis da!
VH
Susanne

Jeg synes man bør bruge sin sunde fornuft.
Når man udstiller, er der altid en risiko for, at der er raske smittebærere med på udstillingerne. Det behøver ikke være udstillere, der gør det bevidst. Udstilling er en risiko - uanset kattens alder.

I et opdræt bør man se på, hvilke katte man opdrætter på. Hvis min kat bliver meget syg af fx herpes, er det klart en jeg nøje vil overveje, om den er vigtig for mit opdræt. Kan jeg undvære den, vil jeg finde den et nyt hjem.

For ud over kattens udseende, selekterer jeg meget på både temperament og sundhed. I et kuld med 4 killinger, der fx får herpesudbrud, kan man se en tydelig forskel på, hvor medtagede killingerne er af sygdommen.