Måske et ømtåeligt emne - men jeg stiller nu alligevel

Jeg har stor respekt for, at vi skal hjælpe hinanden i denne Verden. Og jeg ved godt, at vi har forskellige måder er hjælpe på. Så det ene behøver ikke være mere rigtig eller forkert end det andet…men…
Min grænse går til, når det ikke er humanitært arbejde eller dyrevelfærdsarbejde, der støttes økonomisk til - og ja hvad er det så…

Jeg har aldrig aktivt fulgt div. indsamlinger eks. her på kattegale - og andre foraer…kun 3 har jeg kenskab til, som jeg kan huske. En indsamling til en opdrætter der gerne ville have en avlskat, men ikke have penge **, mig selv som havde en tilløber kat, som ejeren ikke ville tage ansvar for og pludselig var der sat en fantastisk indsamling igang her på kattegale til Manses kasteration, vacciner, mærkning mv inden omplacering til nyt hjem ** en indsamling til katteejer, som mangler en løbegård til sin udeløber kat.

Hvor går din grænse?

Hilsen Heidi

Min grænse er i hvert fald nået med det eksempel du nævner med en indsamling til en der gerne ville have en racekat og være opdrætter…

Den indsamling er undgået min opmærksomhed, og jeg mener det er for langt ude, og at det ikke burde være andres problem, at en person mangler penge til at købe en kat.

Og i øvrigt ku’ jeg ikke drømme om at støtte den slags indsamlinger…

Jeg mener slet ikke de hører hjemme på et forum, og det ku’ jeg godt komme med mange argumenter for hvorfor jeg synes det

Jeg overfører ikke penge til de her indsamlinger overhoved. Den generelle strøm af kontante indsamlinger til indhegninger og folk, der har fået en tilløber, som de ikke lige selv har lyst til at bekoste, det er mig principielt imod. Så hellere give lidt af mine kattes overskudsting - eller købe varer, hvor pengene går til et godt formål - det er ligesom noget andet end at give kontanter. Dybest set er det min klare holdning, at de katte man tager til sig, må man også selv bekoste. Her tænker jeg primært på dem, hvor det drejer sig om en enkelt eller måske et par katte. Hvis ikke jeg selv skulle lave balanceøvelser med kattekreditten, er der et enkelt helt specielt sted, jeg gerne ville støtte, som hjælper mange katte uden skelen til pengene.

Tja, det vil jo altid være en vurdering fra indsamling til indsamling. Ville ikke give en krone til indkøb af avlskat til nogen, der ikke har råd til det - man kan faktisk godt leve uden en avlskat, og IMHO skal man have et vist økonomisk grundlag for at have råd til at gå i gang med opdræt - indkøb af en avlskat er den mindste af udgifterne! (Kan nu slet ikke erindre sådan en indsamling, den er gået min opmærksomhed forbi) Indhegning af have? Nixen. Afmontering af din tilløber? Nixen - du tjener uden tvivl mindst lige så meget som jeg gør, og jeg kan selv få råd til at afmontere tilløbere, de småpenge er udelukkende et spørgsmål om prioritering :slight_smile:
Men der er andre ting jeg hellere end gerne giver en skærv til: Bruger på pension og uden mulighed for ekstra indtjening, som ikke kan følge med varmeregningen pga. utæt hus? Ork ja! Man kan godt leve uden så mange ting her i livet, men jeg kan s´gutte ha´ at folk skal sidde i egen stue og fryse, og da slet ikke hvis de står på min plus-liste over anstændige mennesker der aldrig tager men altid giver… Brita´s hittemisser? Modtager ikke de store penge herfra, men en hjælpende hånd på andre måder.
Og hvert eneste tilfælde er en ny vurdering. Der kommer uden tvivl flere jeg ikke vil støtte - og andre jeg gerne vil :slight_smile:
VH
Susanne

Lige netop den indsamling til avlskat er den eneste af de ovennævnte, jeg har støttet og det hænger sammen med, at det var langt mere nuanceret end “bare” en tilfældig person, der tilfældigvis lige syntes, h*n skulle være opdrætter. De to andre nævnte ville jeg ikke støtte, men jeg har støttet til afmontering af en tilløber hos én, der bestemt ikke har mange penge at rutte med. Brita får også jævnligt støtte i form af primært indkøb, Kattens Værn har fået overskudsting leveret, både på udstilling og på internatet på Frederiksberg, så jeg giver lidt hist og pist efter behov, humør og status på min pengepung på det givne tidspunkt.

Jeg støtter de ting jeg synes jeg har lyst til at støtte. Det er noget jeg vurdere fra gang til gang, og med megen konfereren med min pengepung, som også er noget slunken. Men jeg synes det er helt i sin orden at lægge den slags på forum. Det er jo helt og aldeles op til en selv, hvorvidt man vil støtte eller ej. Jeg kan ikke se man ligefrem behøver at forarges over det, eller ligefrem være modstander af at de bliver oprettet. Uanset formålet. Der er jo altså ingen der tvinges til at betale noget som helst.

Hejsa du

selvfølgelig er det langt mere nuanceret… og det er det jo faktisk i alle tilfælde…det tager jeg ikke stilling til.

Heidi

Nej, jeg synes der er meget få nuancer i en indsamling til indhegning af have for en bruger eller din tilløber, der skulle afmonteres og derefter videreformidles (gratis?), mens det sidste eksempel her i tråden bliver fortolket som en forkælet person, der skal have en avlskat forærende af andre - og det synes jeg ikke er rimeligt.

Jeg har altid selv været påpasselig med at give penge til et projekt - men givet ofte hjælp af anden form, eks. råd og vejledning, gør folk selvhjulpne * elsker konceptet “hjælp til selvhjælp”, skaffe gode kontakter mv.
Men skeptisk ligger altid i, at der er masser af mennesker, som ikke kommer frem med deres behov af forskellige grunde - mens andre er gode til at brande sig selv, få sympati, kommunikere på folks følelser mv…men er det reelt dem som har mest behov?
Og ja som Susanne W skriver, så giver hun eks. ikke til “vores tilløber kat” økonomisk, nej men hjælpen var der alligevel idet der blev henvist til billig kompetent dyrlæge - er er for mig mindst lige så god hjælp som penge.

Heidi

[QUOTE=Felis;666154]Min grænse er i hvert fald nået med det eksempel du nævner med en indsamling til en der gerne ville have en racekat og være opdrætter…

Den indsamling er undgået min opmærksomhed, og jeg mener det er for langt ude, og at det ikke burde være andres problem, at en person mangler penge til at købe en kat.

Og i øvrigt ku’ jeg ikke drømme om at støtte den slags indsamlinger…

Jeg mener slet ikke de hører hjemme på et forum, og det ku’ jeg godt komme med mange argumenter for hvorfor jeg synes det[/QUOTE]
Lige nøjagtigt denne indsamling ville jeg heller ikke støtte…
Hvis vedkommende ikke har råd til at købe katten, hvordan vil h*n så have råd til evtuelle dyrlægeregninger og andet som følger med…

Jeg støtter de sager der på én eller anden måde fænger mig personligt. Om det er til det ene eller det andet, er der ingen rød tråd i…det kommer an på om jeg kan se pointen.

Personligt synes jeg det er dejligt der er frit valg på alle hjælpe-hylder, og føler mig hverken forarget og/eller fortørnet, heller ikke i de sager hvor jeg har svært ved at se pointen.

Om én har brug for midler til at anskaffe sig en avlskat, eller har brug for et par håndører til hegn, eller et bidrag til at få snippet tilløberkatten er for mig underordnet. Hvis mine håndøre på en eller anden måde kan hjælpe andre med at få opfyldt en drøm, jamen så er det da bare genialt…

Men, egoistisk som jeg er, så skal jeg altså FØLE for sagen før end jeg bidrager. Men jeg har ingen krav til emnet.

[QUOTE=Helene;666263]Jeg støtter de sager der på én eller anden måde fænger mig personligt. Om det er til det ene eller det andet, er der ingen rød tråd i…det kommer an på om jeg kan se pointen.

Personligt synes jeg det er dejligt der er frit valg på alle hjælpe-hylder, og føler mig hverken forarget og/eller fortørnet, heller ikke i de sager hvor jeg har svært ved at se pointen.

Om én har brug for midler til at anskaffe sig en avlskat, eller har brug for et par håndører til hegn, eller et bidrag til at få snippet tilløberkatten er for mig underordnet. Hvis mine håndøre på en eller anden måde kan hjælpe andre med at få opfyldt en drøm, jamen så er det da bare genialt…

Men, egoistisk som jeg er, så skal jeg altså FØLE for sagen før end jeg bidrager. Men jeg har ingen krav til emnet.[/QUOTE]

hvor er det godt skrevet - spændende vinkel

da jeg ikke har netbank, begrænser mine bidrag sig til dem jeg enten kan komme i fysisk kontakt med eller hvis jeg kan få Brita til at lægge ud.

jeg vurderer selvfølgelig også om jeg synes det er “værd” at støtte

[QUOTE=Con Meo;666151]
Jeg har aldrig aktivt fulgt div. indsamlinger eks. her på kattegale - og andre foraer…kun 3 har jeg kenskab til, som jeg kan huske. En indsamling til en opdrætter der gerne ville have en avlskat, men ikke have penge **, mig selv som havde en tilløber kat, som ejeren ikke ville tage ansvar for og pludselig var der sat en fantastisk indsamling igang her på kattegale til Manses kasteration, vacciner, mærkning mv inden omplacering til nyt hjem ** en indsamling til katteejer, som mangler en løbegård til sin udeløber kat.[/QUOTE]

Jeg ville næppe nogensinde støtte nogen formål, der var så ensidige, som det her er sat op. Men jeg støtter gerne organisationerne, Britas mange hittemisser, FIP-rafflet og andre sager, som jeg kan se meningen i; sager, som gavner ud over den enkelte kat og den enkelte ejer.

Og jeg har en gang bidraget til, at nogle kære venner, som uforskyldt var endt med en enorm dyrlægeregning og en kastreret avlskat, kunne fortsætte deres opdræt i stedet for at være tvunget til at lukke. Det gjorde jeg blandt andet fordi jeg faktisk syntes, at det ville være et stort tab for katteverdenen, hvis de skulle tvinges til at lukke; de er nemlig engagerede, videbegærlige og givende mennesker, og sådan nogle kan katteverdenen IMHO ikke få for mange af. Med andre ord igen en sag, som var til gavn ud over den enkelte kat og den enkelte ejer.

Det er sikkert ikke den samme sag, som du tænker på, ihvertfald lyder de meget langt fra hinanden. :wink:

Jeg tager en vurdering hver gang - en mavefornemmelse fx på om pengene nu også går til de ting, de er samlet ind til.

Jeg fik selv hjælp her til katte, der var fanget pga ejers psykiske sygdom. Både med hjem og penge til dem - de betyder faktisk, at den pågældende ejer i dag stadig har sine dejlige katte - neutraliserede - og je skulle hilse - hun glemmer aldrig kattegales hjælp.

Begge misser har det super godt:-)

Og ejeren er også oven på igen

[QUOTE=Con Meo;666151]Jeg har stor respekt for, at vi skal hjælpe hinanden i denne Verden. Og jeg ved godt, at vi har forskellige måder er hjælpe på. Så det ene behøver ikke være mere rigtig eller forkert end det andet…men…
Min grænse går til, når det ikke er humanitært arbejde eller dyrevelfærdsarbejde, der støttes økonomisk til - og ja hvad er det så…

Jeg har aldrig aktivt fulgt div. indsamlinger eks. her på kattegale - og andre foraer…kun 3 har jeg kenskab til, som jeg kan huske. En indsamling til en opdrætter der gerne ville have en avlskat, men ikke have penge **, mig selv som havde en tilløber kat, som ejeren ikke ville tage ansvar for og pludselig var der sat en fantastisk indsamling igang her på kattegale til Manses kasteration, vacciner, mærkning mv inden omplacering til nyt hjem ** en indsamling til katteejer, som mangler en løbegård til sin udeløber kat.

Hvor går din grænse?

Hilsen Heidi[/QUOTE]

Jeg har ikke støttet noget af det, da jeg selv står med en del, der ikke er penge til. Men jeg vil meget hellere støtte Britta ved indkøb af div. nullerputsenge og lign., end jeg vil støtte en, der mangler en indhegning til haven.

der er nogle som nævner priotering af økonomiske midler… helt enig. Og heldivis bestemmer vi selv, hvad vi vil bruge vores penge på, ude over vores eget ansvar i “huset”. Og andre skal også acceptere ens valg, om det er det ene eller andet.
Jeg har ofte oplevet forundring fra andre over, at jeg ikke vil give til dit og dat…men ja så hjælper jeg gerne på andre måder

Heidi

Jeg synes det er godt tema at tage op…

For som ny, hvad jeg jo er - er det svært at få styr på hvad der er kutyme herinde omkring økonomisk hjælp…

Og noget jeg med det samme kan mærke “falder” mig for brystet - er hvor meget folk kørte i hvor meget det koster økonomisk i forbindelse med opdræt og opstart af opdræt og så videre… Og så er der en opdrætter herinde der får hjælp - øjensynligt ikke hele beløbet - men dog hjælp til at købe sig en avlskat - det hænger bare IKKE helt sammen i mine øjne… Burde man som opdrætter netop ikke selv stå for ens udgifter til indkøb af katte og andet i forbindelse med opdræt? Det er i hvert fald min holdning - mine katte er mit ansvar og jeg skal nok betale det, de koster også selvom det betyder at jeg må leve af havregrød og vand i en hel måned… De kommer i første række sammen med mine børn.

Jeg vil aldrig have problemer med at bidrage med forskellige slags ting, som vi bare har liggende og ikke har brug for… Herunder eksempelvis - minktråd, som vi brugte til at indhegne vores altaner med… Sisal til at lave en klatrevæg af.

Misforstå mig ikke - jeg støtter gerne mennesker der har brug for det, og jeg hjælper gerne hvor hjælp er behøvet. Derfor har jeg eksempelvis fadderbørn og min “egen” hus forbi sælger - som altid får lidt ekstra når jeg ser ham til hans “saftevand” på grønne flasker og jeg vil altid række hånden ud til et andet menneske der er i nød og så selvom det ikke er økonomisk altid - nogle gange er det bare andre ting der skal til end penge…

Det var ikke herinde, og h*n er ikke bruger. :wink:

[QUOTE=Nethe;666293]Jeg synes det er godt tema at tage op…

For som ny, hvad jeg jo er - er det svært at få styr på hvad der er kutyme herinde omkring økonomisk hjælp…

Og noget jeg med det samme kan mærke “falder” mig for brystet - er hvor meget folk kørte i hvor meget det koster økonomisk i forbindelse med opdræt og opstart af opdræt og så videre… Og så er der en opdrætter herinde der får hjælp - øjensynligt ikke hele beløbet - men dog hjælp til at købe sig en avlskat - det hænger bare IKKE helt sammen i mine øjne… Burde man som opdrætter netop ikke selv stå for ens udgifter til indkøb af katte og andet i forbindelse med opdræt? Det er i hvert fald min holdning - mine katte er mit ansvar og jeg skal nok betale det, de koster også selvom det betyder at jeg må leve af havregrød og vand i en hel måned… De kommer i første række sammen med mine børn.

Jeg vil aldrig have problemer med at bidrage med forskellige slags ting, som vi bare har liggende og ikke har brug for… Herunder eksempelvis - minktråd, som vi brugte til at indhegne vores altaner med… Sisal til at lave en klatrevæg af.[/QUOTE]

Hej Nethe

velkommen til - først lige en rettelse, så er det ikke givetvis her på kattegale alle indsamlingerne har været ;O) men det er 3 indsamlinger jeg henviser til, som er foretaget i katteverden på foraer.
Jeg er helt enig i, at der formodentlig tales meget om “penge og opdræt”, men tænker ikke det er værre end folk spørger gentagne gange til vaccinetyper mv ;O)

• personlig så ved jeg det koster, og har jeg ikke råd til mit katteopdræt, så vil jeg opdrætte træpinde ;O) - nej jeg mener lige som dig, at alt hobby må være på folks egen regning. Og vil aldrig bidrage til det økonomisk - ej heller hvis folk får en mega dyr dyrlægeregning - det er jo deres valg at få katten opereret eller aflivet.
    Men samtidig vil jeg sige, at jeg aldrig kunne drømme om at bidrage økonomisk til folk, som får vildt fremmede katte i deres “flok” - lige indtil jeg selv i december fik en tilløber kat her…katte var ikke mit ansvar, ejeren som jeg fandt frem til efter mange måneder nægtede at tage ansvar og få den kat neutral og vaccineret - den tilhørte en gård 3 km herfra os.
    Jeg havde 3 valg, som jeg ser det " bad luck og lade den løbe rundt for lud og kold vand og parre løs" " aflevere hos dyrlægen og så ved jeg, at den bliver aflivet" " eller få den ordnet hos dyrlægen og finde et hjem"…det sidste blev gjort, idet Manse var utrolig sød og venli, og der kom en meget interesseret i ham, som dog ikke have økonomiske midler til dyrlægeudgiften her og nu…vupti så var der en indsamling i gang her på kattegale, og der kom 50,- mere ind til Manse end vi skulle bruge. Det var virkelig flot - jeg sponsorer foder til ham * eller gjorde, for han er senere blevet “omlaceret” idet ejeren blev alvorlig syg af allergi - så den bor nu i 3 huse (officielt hos naboen til venstre, sover hos Claus og leger i huset til højre) Idet den nye ejer har dyrlæge som ven, så får han billig mad mv derfra… så der er jo alle selvforvaltende nu. Jeg tror ikke, at jeg havde betalt foder, hvis det ikke var en nær ven af huset…

Det var nu en øjenåbner for mig, at med få midler kan vi flytte noget stort - og jeg tror gerne, at jeg en anden gang vil bidrage til sådan et projekt.

Hilsen Heidi og birmabanden på 16