Måske et ømtåeligt emne - men jeg stiller nu alligevel

Super godt spørgsmål. Jeg har tit tænkt det samme, specielt efter jeg så den seneste indsamling.
Jeg ville selv kunne finde på at give et bidrag til en som havde en tilløber, det er ikke noget man kan gardere sig imod. og i mine øjne gør småt godt, og jo flere til indsamlingen jo mindre beløb fra hver især.

Men om jeg forstår at der bliver lavet indsamling til en der skal have en indhegning eller en avlskat. Jeg blev helt paf, og tænkte straks at jeg da også gerne vil have sat katte net op på min altan, men pengene til det er der ikke i øjeblikket, og så må jeg altså bare vente. Jeg kunne aldrig drømme om at lade folk lave en indsamling til mig på det grundlag. Jeg synes det er som at nasse/tigge på fremmed mennesker. Og jeg forstår såmend heller ikke at folk overhovedet gider støtte sådan en sag.
Har man ikke engang råd til en avlskat, så er det krft hel** bare sur røv for den opdrætter. Så må personen finde sig en anden hobby som der er råd til.

[QUOTE=DK Mammarazzi;666258]Lige nøjagtigt denne indsamling ville jeg heller ikke støtte…
Hvis vedkommende ikke har råd til at købe katten, hvordan vil h*n så have råd til evtuelle dyrlægeregninger og andet som følger med…[/QUOTE]

Samme argumentation bruger folk om købere, der køber på afbetaling - uden overhovedet at kende grunden til, at der bliver købt på afbetaling.

Jeg købte Sander på den måde, fordi jeg ikke havde likviditet til både indkøb af kat og potentielle dyrlægeregninger de følgende måneder, men for min floks trivsel var Sander meget vigtig.

At jeg så ikke fik nogen dyrlægeregninger, var jo ikke til at forudsige.

Selv ville jeg til hver en tid sælge kat på afbetaling “til mig” og hvad andre vil, må de om - men jeg synes, folk skal prøve at se helheden, før de dømmer.

Jeg er ikke meget for at støtte private indsamlinger. Det får tit lidt karakter af tiggergang, og det bryder jeg mig ikke om. Derimod støtter jeg (vi) ganske ofte Brita ved enten at købe ting fra hendes stand eller donere foder til hittemisserne eller lignende. Vi køber også ofte lodder i FIP-rafflet og har også flere gange doneret præmier til det. Jeg vil også gerne hjælpe, hvor jeg kan, og jeg har flere gange tilbudt at tage ting med til eller fra udstilling for forskellige, eller tilbudt at hjælpe med at køre en kat til dyrlæge eller andet, hvor jeg med min viden og/eller erfaring kan bidrage med noget, uden at det decideret koster mig penge - for jeg har nemlig også ofte rigeligt i at bruge mine egne penge på mine egne katte. Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at spørge om økonomisk hjælp fra fremmede, hvis jeg pludselig står i en situation, hvor jeg ikke har råd til noget. Så afstår jeg eller prioriterer anderledes.

Jeg har et par gange givet en skilling til kastration af et par hittekatte - men jeg tror aldrig jeg har givet mere end 50 kr., men har det sådan lidt, at mange bække små og jeg kan nu nok undvære den 50’er. Jeg støtter også gerne med køb af katteting til hittekat osv.
Dog er der da også nogle indsamlinger herinde, som jeg ryster på hovedet af, men hvis andre vil støtte, så er det da fint - synes bare der ind imellem går lidt for meget “mode” i de indsamlinger og snart skal der laves indsamlinger for enhver der lige har en hård måned og gerne vil have misser kastreret, eller liiige mangler penge til det rigtige foder/hegn/kattetræ eller hvad ved jeg… Jeg ved godt der ikke har været indsamlinger omkring alt det jeg nævner, men det er nok bare fordi man ind imellem tænker “hvad bliver det næste?” Måske det bare er mig der ikke forstår det, for jeg kunne aldrig selv drømme om at bede om penge herinde, fra folk jeg ikke kender - ALDRIG!

Det med tilløber projekter og hittekatte, det kan jeg forstå, men den med at jeg har ikke lige penge til dit og dat og dut til mine katte, så smid lige lidt til denne konto - det forstår jeg bare ikke rigtig…

Appropos indsamling - se her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32950-Afrikas-Horn-fotografer-søges&p=666342#post666342

Enig.

[QUOTE=Con Meo;666307]Hej Nethe

velkommen til - først lige en rettelse, så er det ikke givetvis her på kattegale alle indsamlingerne har været ;O) men det er 3 indsamlinger jeg henviser til, som er foretaget i katteverden på foraer.
Jeg er helt enig i, at der formodentlig tales meget om “penge og opdræt”, men tænker ikke det er værre end folk spørger gentagne gange til vaccinetyper mv ;O)

  • personlig så ved jeg det koster, og har jeg ikke råd til mit katteopdræt, så vil jeg opdrætte træpinde ;O) - nej jeg mener lige som dig, at alt hobby må være på folks egen regning. Og vil aldrig bidrage til det økonomisk - ej heller hvis folk får en mega dyr dyrlægeregning - det er jo deres valg at få katten opereret eller aflivet.
    Men samtidig vil jeg sige, at jeg aldrig kunne drømme om at bidrage økonomisk til folk, som får vildt fremmede katte i deres “flok” - lige indtil jeg selv i december fik en tilløber kat her…katte var ikke mit ansvar, ejeren som jeg fandt frem til efter mange måneder nægtede at tage ansvar og få den kat neutral og vaccineret - den tilhørte en gård 3 km herfra os.
    Jeg havde 3 valg, som jeg ser det " bad luck og lade den løbe rundt for lud og kold vand og parre løs" " aflevere hos dyrlægen og så ved jeg, at den bliver aflivet" " eller få den ordnet hos dyrlægen og finde et hjem"…det sidste blev gjort, idet Manse var utrolig sød og venli, og der kom en meget interesseret i ham, som dog ikke have økonomiske midler til dyrlægeudgiften her og nu…vupti så var der en indsamling i gang her på kattegale, og der kom 50,- mere ind til Manse end vi skulle bruge. Det var virkelig flot - jeg sponsorer foder til ham * eller gjorde, for han er senere blevet “omlaceret” idet ejeren blev alvorlig syg af allergi - så den bor nu i 3 huse (officielt hos naboen til venstre, sover hos Claus og leger i huset til højre) Idet den nye ejer har dyrlæge som ven, så får han billig mad mv derfra… så der er jo alle selvforvaltende nu. Jeg tror ikke, at jeg havde betalt foder, hvis det ikke var en nær ven af huset…

Det var nu en øjenåbner for mig, at med få midler kan vi flytte noget stort - og jeg tror gerne, at jeg en anden gang vil bidrage til sådan et projekt.

Hilsen Heidi og birmabanden på 16[/QUOTE]

Jeg som sagt altid hjælpe - der hvor der er brug for det. Men jeg er igen af den holdning at tilløbere - dem har vi også nogle herude og en del af dem søger konstant hen til vores løbegårde, fordi de kan se og dufte vores katte, deres mad og se at de er forkælede…

Og nogle af disse katte er forhutlede, fyldte med sår og lopper og selvom det skærer mig i hjertet - så ved jeg godt at jeg ikke kan hjælpe dem alle sammen, så her i sidste uge blev to fertile hankatte indfanget ved hjælp af et internat - de ville så sætte dem ud fertile med halsbånd på - men det fik vi dem talt fra at gøre - ved at påpege hvor mange killinger der kunne blive skabt i de to uger de skulle gå løs, indtil de blev fanget igen…
De kom ud på et internat - og den ene vil nok blive aflivet, mens den anden ville få nyt hjem… Havde jeg haft muligheden havde jeg fået dem begge neutraliserede og taget dem under mine vinger, for at undgå at deres plads bare bliver overtaget af to andre forvildelde katte…

:? :?

[QUOTE=Temple Bar;666315]Samme argumentation bruger folk om købere, der køber på afbetaling - uden overhovedet at kende grunden til, at der bliver købt på afbetaling.

Jeg købte Sander på den måde, fordi jeg ikke havde likviditet til både indkøb af kat og potentielle dyrlægeregninger de følgende måneder, men for min floks trivsel var Sander meget vigtig.

At jeg så ikke fik nogen dyrlægeregninger, var jo ikke til at forudsige.

Selv ville jeg til hver en tid sælge kat på afbetaling “til mig” og hvad andre vil, må de om - men jeg synes, folk skal prøve at se helheden, før de dømmer.[/QUOTE]

At købe en kat på afbetaling er en ting… Noget andet er at få andre til at betale noget af kattene… Et par af mine persere har da også været købt på afbetaling… Men - ville aldrig bede andre om at spæde til, så jeg kunne få råd til en ny kat… Der går min grænse…

Rent faktisk er der ikke nogen af dem, der har bidraget til den pågældende indsamling, der på noget tidspunkt har sagt, at modtageren bad om at få indsamlingen… Det er kun dem, der ikke kender historien, der har udlagt det på den måde.

(og nej, der blev heller ikke stillet krav om en indsamling - bare for at tage eventuelle forargede indlæg i forkøbet)

Det har jeg så personligt heller aldrig oplevet, at nogen har bedt om. :wink:

Jeg håber virkelig ikke, at nogen af dem, der er blevet hjulpet ved en indsamling sidder og føler sig flove eller mindreværdige.
Det har de jo absolut ingen grund til - folk bestemmer jo selv, om de vil deltage i indsamligen eller ikke.

Der er så meget “jeg er mig selv nok” i verden, så det er da dejligt, når nogen gerne vil give andre en håndsrækning. :ok:

[QUOTE=Eva;666352]Jeg håber virkelig ikke, at nogen af dem, der er blevet hjulpet ved en indsamling sidder og føler sig flove eller mindreværdige.
Det har de jo absolut ingen grund til - folk bestemmer jo selv, om de vil deltage i indsamligen eller ikke.

Der er så meget “jeg er mig selv nok” i verden, så det er da dejligt, når nogen gerne vil give andre en håndsrækning. :ok:[/QUOTE]
Det kan vi kun være enige om :wink:
Jeg kom bare med min mening om, hvad jeg feks ikke ville give til :wink:

[QUOTE=Eva;666352]Jeg håber virkelig ikke, at nogen af dem, der er blevet hjulpet ved en indsamling sidder og føler sig flove eller mindreværdige.
Det har de jo absolut ingen grund til - folk bestemmer jo selv, om de vil deltage i indsamligen eller ikke.

Der er så meget “jeg er mig selv nok” i verden, så det er da dejligt, når nogen gerne vil give andre en håndsrækning. :ok:[/QUOTE]

Man kan hjælpe på mange måder, det behøver ikke altid gå op i penge. :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;666349]Rent faktisk er der ikke nogen af dem, der har bidraget til den pågældende indsamling, der på noget tidspunkt har sagt, at modtageren bad om at få indsamlingen… Det er kun dem, der ikke kender historien, der har udlagt det på den måde.

(og nej, der blev heller ikke stillet krav om en indsamling - bare for at tage eventuelle forargede indlæg i forkøbet)[/QUOTE]

Det er altså lidt underligt at diskutere en situation, hvor det bliver udlagt til at være foregået på én måde, men nogle få andre har kendskab til at det er foregået på en anden måde. Det er faktisk lidt umuligt at tage stilling til den konkrete situation så - men kan vi ikke bare nøjes med at diskutere det som en teoretisk situation? :?

[QUOTE=DK Mammarazzi;666356]Det kan vi kun være enige om :wink:
Jeg kom bare med min mening om, hvad jeg feks ikke ville give til ;)[/QUOTE]

Jamen, jeg synes da, at det er helt i orden, hvis man ikke vil deltage i en indsamling - jeg ville nok heller ikke give noget til indkøb af en ny kat :smiley:

Men det er der så andre, der gerne vil - og de vil så ikke støtte det, som jeg gerne giver til.

Heldigvis er det jo frivilligt, hvad man giver til. :høhø:

Det tror jeg helt personligt er svært, eftersom det - ligesom de andre eksempler Heidi kom med - jo netop ikke er teoretiske situationer :slight_smile: Men for min skyld ingen alarm…

Næ, men hvis nogen skal have neutraliseret nogle tilløberkatte f.eks., så kommer man jo nok ikke uden om, at der skal penge på bordet. :smiley:

hvad er dit spørgsmål?

[QUOTE=Temple Bar;666349]Rent faktisk er der ikke nogen af dem, der har bidraget til den pågældende indsamling, der på noget tidspunkt har sagt, at modtageren bad om at få indsamlingen… Det er kun dem, der ikke kender historien, der har udlagt det på den måde.

(og nej, der blev heller ikke stillet krav om en indsamling - bare for at tage eventuelle forargede indlæg i forkøbet)[/QUOTE]

Jeg forholder mig nu teoretisk til situationen - kender IKKE sagen og dømmer IKKE denne opdrætter - men ville stadigvæk ikke give penge til en avlskat - som dybest er en luksusvare - man sagtens kan være for uden…