Måske ny kat en dag, men hvilken?

Jeg har netop mistet den sidste af mine 3 katte til nyresvigt inden for 1,5 år :disappointed_relieved:. De blev henholdsvis 9 og 10 år gamle, og 2 af dem kuldsøskende. Den ene var Norsk Skovkat med stamtavle, de 2 andre Norsk Skovkat/ Huskat blandinger.
De har levet en beskyttet tilværelse som indekatte, med adgang til løbegård og gåture i sele.
I forbindelse med jeg har mistet den sidste er jeg blevet gjort opmærksom på PKD som en mulighed hos mine katte. Da ingen af kattene har været teste for dette, er det jo naturligvis ikke sikkert.

Lige nu er her sindssygt tomt, og jeg kunne sparke mig selv hårdt for ikke at have opdaget de var syge noget før… måske de kunne have været reddet :disappointed_relieved:

Måske engang når sorgen og bebrejdelserne har lagt sig, vil en ny kat måske flytte ind, men hvilken?

Jeg har tabt mit hjerte til den Norske Skovkat, men efter jeg også har flere bekendte der har mistet deres NFO alt for tidligt til nyresvigt ved jeg ikke om jeg tør igen.
Et alternativ kunne være en Maine Coon, men jeg har hørt at de også kan have problemer med nyrene, så måske jeg skal kigge efter noget helt andet… (Hvor normalt er det egentlig at opdrættere af NFO og MCO tester deres forældredyr for PKD?)

Mine ønsker til en måske kommende kat er flg:
Helst semi langpelset.
God størrelse.
Høj gennemsnitslevealder.
Godt helbred.
Aktiv, men også glad for at putte og ligge i arm om natten.
Modig. Jeg har 2 hunde, det altid har været glad for hustandens katte, men naboens kat skal holde sig væk (der vil selvfølgelig være en indkøringsfase). Der ud over skal den være så modig at den kan lære det er sjovt at komme med ud og gå ture i sele. Min sidste kat kom altid løbende når jeg tog hans sele frem :heart:
Skal være glad for at blive båret på.
Personlighed, og masser af det. Den må gerne være fræk og lave en masse tossestreger, frem for at flyde i sofaen hele dagen (det er nok ikke et racetræk, men alligevel).
Meget gerne snakkende. Jeg har i sær med min sidste kat holdt mange lange samtaler, og nogen gange var han også irriterende støjende, men jeg elskede det :blush:

Findes sådan en kat, eller race der opfylder mine ønsker?

Har ikke tid til et langt indlæg, men nyreproblemer er et stort problem hos kat generelt (på tværs af racer og hos huskatte også), og en del kan IMO afhjælpes/forhindres med fodring.

Hvis du har tabt dit hjerte til den Norske Skovkat, så skulle det sagtens være muligt at finde én, der opfylder alle dine kriterier. Det er ikke mit indtryk, at de er mere udsat for nyreproblemer end andre racer, men det kan andre nok svare bedre på. Vores Milly fik lidt nyrebøvl på sine gamle dage, men levede alligevel til hun var 18. :slight_smile:

Jeg er umiddelbart enig med @Eva_K mht. sygdom. Det er ikke sålænge siden at der var en større finsk undersøgelse (@Eva_K har du måske linket til den, kan ikke lige selv finde den), som undersøgte mængden af sygdom hos både racekatte og huskatte. Så det at du har været uheldig og at have 3 der dør af nyrerelaterede sygdomme behøver ikke at være racerelateret.

Jeg har selv en hellig birma som nu lever med begyndende kronisk nyresvigt og har gjort det i noget der ligner 4 år tror jeg. Han er i stadie 2 af 4, og hans værdier er heldigvis stadigvæk i stadie 2 fordi vi har opdaget det tidligt og sat ind med det rette foder samt medicin også på sidste.

Det er IMO en skrøne at racekatte er mere ramt af sygdom end huskatte, bla baseret på førnævnte undersøgelse

1 Synes om

Min første kat blev ca 19 år, så det er virkelig skuffende og hårdt at jeg har mistet 3 der kun blev 9 og 10 år og så med så kort mellemrum. Jeg synes jo selv jeg havde gjort hvad jeg kunne med pasning, pleje og fodring. Men efter at have surfet rundt her på siden kan jeg godt se jeg har meget at lære endnu :pensive:

Når og hvis jeg skal ud og finde en ny kat en dag, hvad skal jeg så være opmærksom på så jeg ikke får en nyresyg kat igen?
Det er selvsagt for mig at forældredyrene skal være testet fri for PKD, men er der andet de skal være testet for?

PKD er ikke forekommende blandt norske skovkatte, hvis stamtavle fører tilbage til den oprindelige foundation population. Jeg har endnu ikke set et eneste dokumenteret (ved gentest eller obduktion) tilfælde.

Og hvis der var ét tilfælde, ville der også være mange. Den ene forælder ville have PKD. Halvdelen af kattens søskende ville have PKD. Halvdelen af den ene forælders søskende ville have PKD. Osv. En dominant arvelig egenskab er meget synlig. Men der er ikke PKD i vores population af norske skovkatte. Derfor vil det være meningsløst for opdrættere af NFO at teste for PKD.

Når NFO alligevel forbindes med PKD, er forklaringen nok, at nogle langhårskatte bliver kaldt norske skovkatte, selv om de egentlig er perserblandinger. Og disse kan have PKD. På et tidspunkt havde op mod 40% af alle persere PKD.

1 Synes om

Altså PKD er relevant for persere og racer med perser i, men er f.eks. ikke relevant for norsk skovkat, somali eller andre racer, der ikke relateret til perseren.
Hvad racer bør være testet for er meget afhængigt af racerne. HCM scan er relevant for en hel del racer, hvor opdrætteren løbende bør få scannet avlsdyr, men meget mere vigtigt for nogle racer end andet.
Blandinger ved man jo så aldrig hvad der er i.
Må jeg spørge hvorfor PKD er tænkt som relevant ift deres nyreproblemer? Det er jo ikke en typisk årsag ved hverken huskat eller NFO.

Jeg har i øvrigt mistet 2 ud af 3 katte til nyreproblemer. Den ene en huskat med kronisk nyresvigt, den anden en racekat med akut nyresvigt pga gentagne stoppede urinledere. Datteren af huskatten fik i øvrigt aldrig nogle problemer med nyrene selv, hende måtte vi sige farvel til pga slidgigt og akkumulerede småskavanker. Og fodring er klart ikke den eneste årsag! Men jeg tror at vi kan gøre noget der, for at forlænge hvornår katten får problemer.

Da det er levende dyr er det jo svært at garantere en levealder, men måske somali var noget ud fra din beskrivelse med personlighed, tossestreger og putte :slight_smile:
Jeg ved ikke hvor du bor, men der er udstilling i Nyborg i weekenden, hvor du kan møde en del racer, samt på Herning Landsskue 4-6. juli :slight_smile:

Kan alle stamtavle NFO føres tilbage til den oprindelige foundation population? Hvis ikke, hvordan finder jeg sådan en?

Det var egentlig en bekendt som har været exo opdrætter i mange mange år som gjorde mig opmærksom på det. I sær fordi 2 af kattene var søskende. Hun mente også at PKD kunne findes i andre racer end persere, men at det var hyppigst forekommende i persere. Og det er da også det jeg kan google mig frem til. Det kan også godt være jeg griber efter halmstrå, fordi noget eller nogen skal have skylden.

Jeg er nok blevet noget hysterisk og vil gøre alt hvad jeg kan for ikke at rende ind i en nyresyg kat igen, pkd eller ej.

Somali lyder bestemt også som et godt bud, det jeg lige kan læse om den. Så det vil jeg bestemt undersøge nærmere.
Et besøg på udstilling er lige tidligt nok endnu, men måske når der engang er udstilling på sjælland.

Da exo jo reelt er en korthåret perser er det meget logisk for hende at tænke sådan, men selv uden at have særligt meget styr på PKD kan jeg roligt sige, at hvis den er dominant som Andreas siger, ville det have været et kendt og udbredt problem hos NFO - og det er det ikke. Derfor er PKD ikke årsagen til nyresvigtet. Eftersom de var søskende, kan der naturligvis have været noget andet genetisk som årsag, men det kan også være tilfældigt.

Jeg håber for dig, at du med tiden finder en kat, der passer godt til dig og så kan jeg fortælle, at der er udstilling i Ølstykke den første weekend i august og i Slagelse den anden weekend i august og begge steder forventer jeg, at der vil være f.eks. somali til stede som du kan hilse på :slight_smile:

2 Synes om

Sådan cirka. Med forbehold for unøjagtigheder.

Man kigger i en stamtavledatabase. Se for eksempel vores seneste kuld: https://pawpeds.com/db/?a=p&ids=3:1332429;2:1101861&g=4&p=nfo&o=ajgreppty%20Reference!)) Klik på Foundation øverst i billedet. Så kommer der en liste med 163 katte. Nede i bunden er der en Serafina, som man ikke ved nok om. Men hun bidrager kun med 1/4000.

I forhold til PKDer det vigtige, at foundation ligger mindst 8 generationer tilbage - og de allerfleste steder mere end 10 generationer. Klik på 10 efter Generations næstøverst i billedet. Nu er der et stamtræ med 2000 katte (inkl. gentagelser). Prøv at rulle ned gennem stamtræet. Alle disse katte har været regelmæssigt til dyrlæge. Hvis de har titler, så har de været på udstilling. Hvor de har været i god form og hver gang er blevet - overfladisk - checket af en dyrlæge. Hvis der optrådte en kendt dominant arvelig sygdom i det stamtræ, så var der nogen, der havde opdaget det.

Bemærk at kattene bærer stamnavn, som entydigt peger tilbage til opdrætteren. Disse opdrætteres anseelse står på spil, hvis de bare sender nogle arvelige problemer videre. Der forekommer selvfølgelig uansvarlige opdrættere. Men så vil problemerne blive opdaget i de næste generationer.

Vi har meget mere styr på racekattes ophav, end vi har på menneskers. :slight_smile:

3 Synes om

For at vende tilbage til dine ønsker til kat, så vil jeg i den grad mene at orientalerne kan opfylde en del af dine krav, de findes også i en langpelset version omend den ikke er langpelset på samme måde som NFO’en. Og ja, jeg er selvfølgelig farvet af at have denne race selv :wink:

Mht. størrelse så vejer mine piger ml. 3 og 4 kg. Hannerne vejer selvfølgelig lidt mere, men hvor meget må jeg være svar skyldig på.

Mht. levealder og helbred, så er det altså ofte lidt et spil i galleriet, så der synes jeg ikke man kan snakke om racer i den henseende. Jeg vil gerne henvise til den artikel jeg tidligere har omtalt, der er altså ikke den store forskel på huskat og racekat vil jeg vove at påstå.

Orientalerne er helt klart aktive, det er bunkekatte. Jeg har altid en kat på benene eller ved siden af når jeg sidder i sofaen. Der soves også gerne i arm eller under tæppet/dynen.

Modig, det er jo til dels noget der ligger i generne mth. dens personlighed, også er der den del der skyldes den gode prægning hos opdrætteren. Der er et par af mine der er nogle kyllinger, det skyldes for en stor del deres gener, far var temmelig sky af sig.

Om den er glad for at blive båret på, tja nogen vil være det andre vil måske ikke bryde sig helt så meget om det. Jeg vil sige det er en blanding af personlighed og måden den er præget på.

Personlighed det har de i massevis, de er fremme i skoen, pilpotede i stor stil, stikker deres næser i alt og kan også snakke i stor stil hvis du fremprovokerer det. Tag ud og besøg en opdrætter, så du selv kan opleve dem… uanset om det er orientalerne eller det bliver en anden race du falder for.

… og hvordan ser orientalerne så ud? Det her er en af mine - Juliet

5 Synes om

Det er i øvrigt rigtigt fedt at du spørger og interesserer dig så meget for både sundheden, og at finde den helt rigtige nye kat :thumbup: Tror jeg blev lidt for fokuseret på at svare på nogle af alle dine gode spørgsmål til også lige at få det nævnt tidligere :smil:

1 Synes om

Kan man egentlig nogen steder se hvad kattene er testet for på stamtavlen?
Med hundene ved jeg at ved nogle racer er der krav om forskellige test og røntgenbilleder for arvelige sygdomme før han eller tæve må anvendes i avlen. Disse resultater kan jeg finde online i Dansk Kennel Klubs database. Findes det på samme måde med kattene?

Mega smuk kat :heart:

Min måske kommende kat behøver ikke være lige så stor og vamset i pelsen som en NFO.
Som barn var jeg en lidt allergisk over for korthårskatte + jeg havde pollenallergi (det har jeg kun i dag ca én dag før jeg ligger mig en uge med influenza), men har aldrig reageret på langhårskatte.
De sidste mange år har jeg kunne gemme næsen i mine kattes pels helt uden at reagere. Men jeg ser ingen grund til at udfordre skæbnen, så derfor skal katten helst være semilanghåret, men som sagt så behøver den ikke have NFO pels :slightly_smiling_face:

Jeg er med på der en del prægning på dem som killinger om hvorvidt de vil bæres på eller ej, men jeg tænker det er smart den er ok med det i forbindelse med jeg gerne vil have den med på lidt længere gåture i snor hvis den skulle blive træt. Og så er det jo også lidt hyggeligt her hjemme :heart:

Naturligvis :heart: Jeg vil jo gerne have en sød, glad og sund ven gennem mange år. Og jeg synes bestemt jeg har taget min andel af syge katte det næste meget lange stykke tid.
Og så er det jo super lærerigt og spændende med jeres svar :slightly_smiling_face:

Og så lige et enkelt billede, hvor Emil, min sidste kat, var med på tur med hundene. Det var altid et virvar af snore når jeg stod stille for at tage billeder, men super hyggeligt at have ham med og hundene var eminente til at passe på ham :heart:

11 Synes om

Det gælder også racekatte. Men krav og anbefalinger kunne være mere konsekvente. Der arbejdes på at forbedre disse.

Men man kan også kigge på forældrenes alder. En hankat, der er 8 år på parringstidspunktet, har jo demonstreret en vis levedygtighed.

Ja, man kan bl.a. se det i pawpeds, som jeg linkede til ovenfor. Klik på [h] efter katten. Så kan man se testresultater. Denne bogføring kunne også være mere konsekvent. Det arbejdes der også på. :slight_smile:

Men det er også fuldt ud lovligt at spørge om og evt se testresultater ved opdrætter. :slight_smile:
Hvis du kommer ud og besøger sådan en fætter :slight_smile:

1 Synes om

@Andreas Fedt! Tusind tak :+1: Prøvede at slå min gamle NFO op, hun var fra 2008, og der er umiddelbart ikke registreret nogen testresultater på hende eller hendes nærmeste familie. Men keg går ud fra at man ikke registrerede testresultater for 11 år siden.

@_DK_Sugieh selvfølgelig :slightly_smiling_face: vil jeg spørge opdrætter ind til testresultatet når og hvis jeg engang når så langt. Men det er også dejligt at det kan slås op i en database :slightly_smiling_face: