Maskegenet... er det nemt at overføre til andre katte?

…det må det vel næsten være?

Jeg har lige siddet og svømmet hen over en lille colourppoint brite. Og der er jo colorpoint persere, og ragdolls og maskede rex’er og sphynxer osv…

Så … er det et dominant gen? Og hvis det er så let at overføre til andre katte, hvorfor er “alle” katte så ikke maskede?

Eller er det slet ikke så nemt at gi’ en ny race maske på?

Jeg synes jo i sagens natur det er noget af det pæneste. Og det er jo herligt når folk der af den ene eller anden grund ikke orker en rigtig siameser kan få noget i de samme pæne farver, men med et måske nok lidt mere roligt temperament :slight_smile:

Nej, det er et recessivt (vigende) gen…
Men derfor er det stadig nemt at give det til en ny race som farvevariant. Samme med f.eks. chokolade og cinnamon, og fortynding… De er alle recessive gener :slight_smile:

For at få en masket variant ind i en race, hvis man skulle ønske sig det, så kræver det jo bare at der to gange parres en masket kat ind til ikke-maskede katte, og deres ikke-maskede afkom så parres med hinanden. Så er der 25% sandsynlighed for at der kommer maskede killinger :slight_smile:

Og tjaeh, jeg synes tabby katte er de pæneste, så jeg har det fint med at européen ikke findes i en masket udgave :høhø:

Men jo, man har jo siameser, snowshoe, briter, perser, ragdoll, hellig birma, og noget rex osv i maskede, så der er da lidt af hvert at vælge imellem af racer, hvis man er til det maskede udseende :slight_smile:

Aha. Så det er ikke helt enkelt men heller ikke helt håbløst :slight_smile: Tak for forklaringen :slight_smile:

Ville man kunne lave en masket abysinnier? (altså nu snakker jeg ikke om hvad der er ønskeligt men bare om man kan, de har jo helt andre farver og den der tickede pels)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;837491]Aha. Så det er ikke helt enkelt men heller ikke helt håbløst :slight_smile: Tak for forklaringen :slight_smile:

Ville man kunne lave en masket abysinnier? (altså nu snakker jeg ikke om hvad der er ønskeligt men bare om man kan, de har jo helt andre farver og den der tickede pels)[/QUOTE]

Sagtens :slight_smile: Sådan teoretisk skal man bare parre den til en siameser f.eks. et par gange og så som sagt parre afkommet. Så vil man formodentligt primært have brun tabby maskede og cinnamon tabby maskede, alt efter hvad man har brugt af aby (vildfarvet og sorrel er hhv sort og cinnamon) og siameser.

Så det der gen der giver ab’erne deres tickede pels er også reccesivt altså? Man kan ikke lave en ticket maskekat vel?

Jo sagtens… Men hos en masket kat, der kan man jo generelt ikke SE mønsteret på kroppen, for de er jo maskede… Så derfor kaldes f.eks. alle siam for uspecificeret tabby (selvom man i nogle tilfælde godt kan se hvilken type tabby den er, eller ved det hvis den f.eks. kommer fra to tabby orientaler forældre)

Men nej, både den allel (på genet) der gør at katten bliver tabby (agouti) er dominant, og det samme er den allel (på genet) der giver ticked tabby. Det er derfor at jeg snakker om at man vil få en tabby masket ud af det teoretiske eksperiment. :slight_smile: Og den vil formodentligt blive ticked tabby… MEN igen, bruger man ikke-tabby siameser, så giver de også allelen for non-agouti (ikke tabby) videre, og derfor vil 25% af kattene efter en aby/siamkrydsning også kunne blive solide/ensfarvede (non-agouti) i farven.
Og det er så ikke sikkert at det er de samme 25% der bliver hhv maskede og solide

Undskyld hvis jeg spørger dumt :slight_smile:

Man kan ikke se mønstret på kroppen på en masket kat. Fordi mønstret kun kpommer dr hvor masken er. Så langt er jeg med.

Er katten så … albino eller sådan noget på resten? Er det derfor de er hvide? (eller beige eller hvad man nu skal kalde det?)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;837508]Undskyld hvis jeg spørger dumt :slight_smile:

Man kan ikke se mønstret på kroppen på en masket kat. Fordi mønstret kun kpommer dr hvor masken er. Så langt er jeg med.

Er katten så … albino eller sådan noget på resten? Er det derfor de er hvide? (eller beige eller hvad man nu skal kalde det?)[/QUOTE]

De er ikke albinoer på resten, de er varmefølsomme :slight_smile: Men de er et trin på vejen til rigtige albinoer.

Albinogenerne går fra CC- der er fuldfarvet, til cbcb (burmesermaske), næste trin er cscs (siamesermaske), så kommer caca, der er hvid med lyseblå øjne og endelig den rigtige albino med blommefarvede eller rosa-grå øjne cc (der er så sjælden, at den næsten, men ikke helt, er løgn.)

Kig her:
http://www.dso.dk/dansk/Bladet/artikler-4-5-6/3-2006-genetik-4.pdf

Siameseren (og burmeseren i mindre grad) er lysere på kroppen, fordi de har mistet evnen til at udvikle deres normale farve (melanin) ved hudtemperaturer over… arh, det kan jeg ikke huske, sorry :gruble:
Så de varmeste dele af katten er lys og de koldeste dele er farvede. En ældre kat bliver mørkere, fordi den tit er mindre aktiv, har lidt lavere stofskifte og er måske også lidt tykkere :wink: Det får alt sammen temperaturen på hudoverfladen til at falde. Så slår den farve katten egentlig skulle ha’ haft hvis det ikke var for albinogenet igennem.Jeg tror også vores korthårede katte er mere tilbøjelige til at blive mørke med tiden end de langhårede maskekatte. Alt den pels holder på varmen ved hudoverfladen, ville jeg gætte på :wink:
Omvendt kan en kat med f.eks. tandproblemer blive lysere hvor betændelsen er, fordi huden bliver varm. Det ændrer sig så igen, når betændelsen forsvinder.

Men …
Hjælp min lille hjerne:

ENS FARVE C-genet
C-genet bevirker, at pelsen er
ensfarvet uden punkter. Det er
dominant over for dets alleler. Cgenet skal bare være til stede en
gang for at komme til udtryk.

C-genet er det der giver orientalere, ensfarvede :slight_smile:

Kan to orientalere så ikke få en siameserkilling sammen? de må jo hver ha’ et C-gen der er dominant?

Og hvis C-genet er dominant, hvordan får en orientaler så en siameserkilling som da vores ylle fik Bøv?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;837531]Men …
Hjælp min lille hjerne:

C-genet er det der giver orientalere, ensfarvede :slight_smile:

Kan to orientalere så ikke få en siameserkilling sammen? de må jo hver ha’ et C-gen der er dominant?

Og hvis C-genet er dominant, hvordan får en orientaler så en siameserkilling som da vores ylle fik Bøv?[/QUOTE]
Fordi netop fordi C genet er dominant kan en orientaler bære et siamesergen skjult. Du glemmer at alle har to gener af alting - en fra mor, en fra far. Der skal altid to siamesergener til at lave en masket kat. Så en orientaler kan både være CC (den bærer ingen maskegener at give videre) og Ccs. Den sidste har et maskegen, men det kan ikke ses, fordi der kun er et. Men parrer du den med en anden orientaler der har Ccs - så er der jo pludselig 25% chance for at en killing får cscs-kombinationen - og så har du en siameser :ok: Derimod kan to siamesere aldrig få andet end siamafkom - for de HAR jo kun cs gener at gi videre.

Trekkie vi har haft den her før :wink:
Kan du huske at det var det samme som den dér forklaring med blå øjne og brune øjne som vi fik banket ind i hovedet i skolen? Erstat brune øjne med orientaler og blå øjne med siameser - så har du forklaringen.:ok:

nu bliver jeg også nysgerrig:) hvad så med siamesere der er foreign white? er de så tættere på albino eller er der snak om noget helt andet der?
MVH Rikke

Sikke da nogle farlige tanker I her har gang i. Vi krydser da ikke racer!! en racekat har jo en stamtavle for at bevise at den ikke er blandet med ? .

det gør vi da for at lave en ny farve eller race- man søger om det, og er godkendelsen i hus, så er det bare afsted !

Der blandes da masser af racer for at få nye farvevarianter eller racer i gang - du har jo selv burmillaer, så om nogen burde du da kende til raceblanding!

Men een ting er jo også hvad der kan laves i teorien, en anden ting er hvad der så gøres i praksis - og i teorien kan alt jo ske …

[QUOTE=nouredin;837550]nu bliver jeg også nysgerrig:) hvad så med siamesere der er foreign white? er de så tættere på albino eller er der snak om noget helt andet der?
MVH Rikke[/QUOTE]

Nej en foreign white er det samme som en hvid skovkat f.eks. Det er “bare” en hvid siameser, hvor masken så gemmer sig under den hvide farve. Det er det hvide gen (W) der slår igennem her, og har intet med albino genet (ca) at gøre

[QUOTE=Camischa;837564]Der blandes da masser af racer for at få nye farvevarianter eller racer i gang - du har jo selv burmillaer, så om nogen burde du da kende til raceblanding!

Men een ting er jo også hvad der kan laves i teorien, en anden ting er hvad der så gøres i praksis - og i teorien kan alt jo ske …[/QUOTE]

Jeg kender selvfølgelig Burmillaens oprindelse men da opdrættere jo ikke krydser racer så er dette jo kun muligt for bybber og i fantasien.

Og for de opdrættere, der arbejder med at lave nye racer.

Jaja, man kan jo altid komme med en nedladende kommentar - men udover burmilla så kunne man måske også sende en tanke til colorpoint perser, exotic shorthair, orientaler, rødmaskede, chokolademaskede og alle tabbymaskede birmaer, ragdolls, maskede briter - og uden blåmasket siams indflydelse under krigen er det nok begrænset hvor mange russere der havde været tilbage i Skandinavien! Eftersom de ikke er fantasi, hvad er det så? Et resultat af byb-avl…? Det tror jeg ikke mange vil synes…
VH
Susanne

Ham her

er både ticked og masket. Han er Asian red ticked tabby, men er genetisk 98% burmeser (ifølge ejeren - hvordan de så end har regnet den % ud :))

Nå … men så kan jeg da oplyse dig om, at der jævnligt bliver godkendt avlsprogrammer rundt omkring i verdenen med krydsning af racer for at lave nye farvevarianter/racer osv. - og sørme om der ikke også jævnligt forespørges hos burmeseropdrættere om brug af hankatte til burmillaer for at øge genpuljen.

Selvfølgelig er det da muligt at krydse racer, men det kræver selvfølgelig at man som opdrætter laver et gennemarbejdet avlsprogram med nøje beskrivelse af sine mål. Vi taler jo netop ikke om BYB’er der blander på kryds og tværs. Men derfor kan ‘almindelige mennesker’ da have en vild fantasi om en dag at kunne lave en grønlyserødtabbymasket sia-skovkat med handsker, hvis det skulle være …