Maskegenet... er det nemt at overføre til andre katte?

på papiret krydser jeg racer når en siameser parres men en orientaler. nogle siameser opdrættere (dem der vil havde “rene” linjer) vil se på dette som du ser på at man laver nye farver ved hjælp af andre racer…

Jeg oplever folk der kommer til mig og kalder mine orientalske langhårede katte eller balineser for uægte… Kun pga at de ikke er korthåret… I bund og grund så parre jeg på kryds og tværs bland racerne: sia, osh, sys, syl, ol og bal… på papiret er de forskellige racer pga af navn. Men jo jeg blander på kryds og tværs og for dem der ikke ved at disse katte er søskende racer kan jeg komme til at fremstå som en bybber fordi de ikke ved bedre. på papiret blander jeg jo racer

Bortset fra selve det at man faktisk laver nye farver og racer - så tror jeg altså ikke Trekkie var ude på andet end at forsøge at forstå nogle genetiske sammenhænge via tænkte eksempler. Hun har da næppe tænkt at føre det ud i livet :wink:

[QUOTE=Temple Bar;837585]Ham her

er både ticked og masket. Han er Asian red ticked tabby, men er genetisk 98% burmeser (ifølge ejeren - hvordan de så end har regnet den % ud :))[/QUOTE]

Ah det billede kan jeg godt huske. Det var den der “gæk en kat” :smiley:
Jeg synes så ikke jeg kan se ret meget maske på ham, men det er en flot kat uanset :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;837532]Fordi netop fordi C genet er dominant kan en orientaler bære et siamesergen skjult. Du glemmer at alle har to gener af alting - en fra mor, en fra far. Der skal altid to siamesergener til at lave en masket kat. Så en orientaler kan både være CC (den bærer ingen maskegener at give videre) og Ccs. Den sidste har et maskegen, men det kan ikke ses, fordi der kun er et. Men parrer du den med en anden orientaler der har Ccs - så er der jo pludselig 25% chance for at en killing får cscs-kombinationen - og så har du en siameser :ok: Derimod kan to siamesere aldrig få andet end siamafkom - for de HAR jo kun cs gener at gi videre.

Trekkie vi har haft den her før :wink:
Kan du huske at det var det samme som den dér forklaring med blå øjne og brune øjne som vi fik banket ind i hovedet i skolen? Erstat brune øjne med orientaler og blå øjne med siameser - så har du forklaringen.:ok:[/QUOTE]

Ja det begynder at sive ind. Det der forvirrede var at der stod der kun behøvedes én udgave af C genet - men netop derfor kan en orientaler jo nøjes med et og stadig se ensfarvet ud - og så gi’ det maskede videre. DER faldt tiøren. I enører L

[QUOTE=line_refsgaard;837637]på papiret krydser jeg racer når en siameser parres men en orientaler. nogle siameser opdrættere (dem der vil havde “rene” linjer) vil se på dette som du ser på at man laver nye farver ved hjælp af andre racer…

Jeg oplever folk der kommer til mig og kalder mine orientalske langhårede katte eller balineser for uægte… Kun pga at de ikke er korthåret… I bund og grund så parre jeg på kryds og tværs bland racerne: sia, osh, sys, syl, ol og bal… på papiret er de forskellige racer pga af navn. Men jo jeg blander på kryds og tværs og for dem der ikke ved at disse katte er søskende racer kan jeg komme til at fremstå som en bybber fordi de ikke ved bedre. på papiret blander jeg jo racer[/QUOTE]

Ja, se nu bare den SYS jeg hentede for Binks hvor ejeren mente at den var uægte… for sådan så en siameser jo ikke ud :dokdok: Folk der ikke ved noget om racerne skal i det mindste lade være med at kloge sig på dem suk

Lige med siatalerne er der jo mange søskenderacer, Ann f. eks. har jo tre forskellige racer selvom de i teorien kunne komme fra det samme kuld :slight_smile: Det er vel ikke så mærkeligt at det kan forvirre folk :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;837667]

Lige med siatalerne er der jo mange søskenderacer, Ann f. eks. har jo tre forskellige racer selvom de i teorien kunne komme fra det samme kuld :slight_smile: Det er vel ikke så mærkeligt at det kan forvirre folk :)[/QUOTE]

Kan de nu det? Kan man få “ægte” SIA og SYS i samme kuld?
Jeg har nemlig en anden spekulation - nu jeg har fået en SYS i huset.
Jeg synes jeg kan huske en diskussion da Whiskey var helt lille om han mon var SIA eller SYS - på det tidspunkt hvor masken ikke kunne ses endnu. Det må jo betyde at en masket kat født af orientalerkatte kan blive siameser, også selv om den har hvide pletter i stamtavlen. Eller kan den? Må man bruge hvidplettede katte i sia-avlen? Og hvis man må - hvad nu, hvis de hvide pletter ikke havde vist sig netop på de farvede punkter. Hvordan kan man vide at en siameser der har hvide pletter “bag sig” i stamtavlen ikke har en hvid plet på brystet eller maven, f.eks.? Hvor den ikke kan ses. Sådan en kat er vel i virkeligheden SYS, selv om den ligner SIA? Og kan give de hvide pletter videre, hvor man måske ikke ønsker dem? :gruble: Kan man finde genet for de hvide pletter i en blodprøve, f.eks.?

Hm… jeg synes ikke selv det var helt forståeligt, det er svært at forklare :gruble: :pose: Jeg håber nogen er kvikke :ok:

[QUOTE=Ann R;837668]Kan de nu det? Kan man få “ægte” SIA og SYS i samme kuld?
Jeg har nemlig en anden spekulation - nu jeg har fået en SYS i huset.
Jeg synes jeg kan huske en diskussion da Whiskey var helt lille om han mon var SIA eller SYS - på det tidspunkt hvor masken ikke kunne ses endnu. Det må jo betyde at en masket kat født af orientalerkatte kan blive siameser, også selv om den har hvide pletter i stamtavlen. Eller kan den? Må man bruge hvidplettede katte i sia-avlen? Og hvis man må - hvad nu, hvis de hvide pletter ikke havde vist sig netop på de farvede punkter. Hvordan kan man vide at en siameser der har hvide pletter “bag sig” i stamtavlen ikke har en hvid plet på brystet eller maven, f.eks.? Hvor den ikke kan ses. Sådan en kat er vel i virkeligheden SYS, selv om den ligner SIA? Og kan give de hvide pletter videre, hvor man måske ikke ønsker dem? :gruble: Kan man finde genet for de hvide pletter i en blodprøve, f.eks.?

Hm… jeg synes ikke selv det var helt forståeligt, det er svært at forklare :gruble: :pose: Jeg håber nogen er kvikke :ok:[/QUOTE]

:gruble: Skal se om jeg har forstået det korrekt.

  1. En siameser og en seychellois kan sagtens komme i samme kuld - endda også efter orientalere. SIA vil så bare ikke hedde “rene” SIA da der er orientaler i linjen.

  2. En siameser, der ikke er efter bicolour/van/harlekin forældre må ikke have hvide pletter på pelsen (heller ikke de berømte mørke mavepletter) da det er en fejl. De må dog gerne være hvidplettede, hvis det drejer sig om en kat efter 01,02,03,09 katte.

  3. En kat med hvide (godkendte) pletter vil altid blive betragtet som SYS eller SYL, når vi snakker KAT. IV. også selvom det kun drejer sig om en ganske lille plet.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;837667]Ah det billede kan jeg godt huske. Det var den der “gæk en kat” :smiley:
Jeg synes så ikke jeg kan se ret meget maske på ham, men det er en flot kat uanset :slight_smile:
[/QUOTE]

Det er fordi du kun tænker i siamesermaske :slight_smile: Han er ikke meget anderledes masket end min Sander, der er rød eller creme alt efter hvem man spørger og hvor gammel han er på billedet :wink:

[QUOTE=Anne Korsbakke;837671]:gruble: Skal se om jeg har forstået det korrekt.

  1. En siameser og en seychellois kan sagtens komme i samme kuld - endda også efter orientalere. SIA vil så bare ikke hedde “rene” SIA da der er orientaler i linjen.

  2. En siameser, der ikke er efter bicolour/van/harlekin forældre må ikke have hvide pletter på pelsen (heller ikke de berømte mørke mavepletter) da det er en fejl. De må dog gerne være hvidplettede, hvis det drejer sig om en kat efter 01,02,03,09 katte.

  3. En kat med hvide (godkendte) pletter vil altid blive betragtet som SYS eller SYL, når vi snakker KAT. IV. også selvom det kun drejer sig om en ganske lille plet.[/QUOTE]

Jamen, det er jo her jeg har problemet. Hvordan ved man at en SIA efter sådan en parring med hvide pletter i “baglandet” IKKE har en hvid plet, hvor det ikke er synligt, fordi pelsen er hvid pga maskegenet? Ingen kan vel garantere at pletterne dukker op netop på punkterne? Selv om du ikke kan se dem, måske heller ikke når katten bliver gammel, så ER de der jo - usynligt? Og du kan aldrig vide sikkert at de IKKE er der, efter sådan en parring? :gruble: Med mindre man kan se det i en test?
At man kan få sia efter orientalere er jo en gammel historie. Men de hvide pletter er en ny ting :gruble:

En hvid plet er jo i ordets forstand hvid, og den kan sagtens ses på siameserens krop. Den vil jo skille sig ud ved at være hvid på det beige. En siam er jo aldrig 100% hvid på kroppen. Men sidder den hvide plet i det hvide på en SYS, kan det jo ikke ses, men lur mig om ikke opdrætteren i forvejen ved, om en siam er HVID hvid eller den er SYS hvid.

Altså hvis du parrer 2 siamesere og får en med en hvid plet på, kan man regne ud det er en fejlplet, men parrer du denne hvidplettede kat ind på SYS, har man gemt den “forbudte” hvidplettethed, og det er jo ikke smart. Så har man ikke styr over det mere. Jeg kan simpelthen ikke huske hvad Pil sagde om de hvide uønskede pletter og genteste, men ved det bestemt ikke er smart at gemme en hvid plet i bicolour

Hm… jo,de mørke farver, klart. Men hvad med de meget lyse siam? Crememasket, f.eks? De er da nærmest hvide på kroppen, især når de er unge - men stadig gamle nok til måske at være brugt i avl? Og pletten kan vel være meget meget lille - men genetisk er den der? :gruble:
Hvide pletter i det hvide på en SYS? Hm… nu har du tabt mig? :sorry: SYS har jo netop hvide pletter - skal ha’ hvide pletter?


Aha - jeg tror jeg måske har fundet ud af hvordan man håndterer det. Man har tænkt på problemet - selvfølgelig, så en SIA efter sådan en parring med mulighed for hvide pletter skal mærkes på stamtavlen i mange generationer (vel til man ved at de ikke giver hvide pletter videre?)

“Derudover er der fastsat visse restriktioner: Masket afkom efter en eller begge forældre med hvidt registreres som SIA/BAL* (target breed). Stamtavlen skal mærkes i de følgende 8 generationer – altså 9 generationer i alt.”

(Tak til Trine Piltoft)
http://www.dso.dk/dansk/Bladet/artikler-4-5-6/2-2005-seychellios.pdf

Orv - og hvad med SIA w (Foreign White)? De er siamesere, så de bruges vel i siam-avl. Deres hvide kan ikke skjule sig, det er dominant og dækker hele katten. Korrekt?
Men hvis man nu blander SYS og orientalere med hvide pletter op i avlen, så kan man ikke se om der er hvide pletter under den hvide overfrakke - ligesom man ikke kan se masken, bortset fra de mørkeblå øjne (men den kan man teste for). Så, sådan en Foreign White - hvordan vil man vide om den er SYS eller SIA under det hvide? På Foreign White katten kan det vel være ligemeget, men det er ikke spor ligemeget hvis den går i avl?

Okay, nu skal jeg nok holde op… :rulleøjne: godt jeg ikke opdrætter andet end hybelkaniner :wink:

Jeg plejer at kalde fw for lykkeposer… Du kan ikke se på katten hvad den bærer ud over maske genet og det der gør den fw. Men ja det kan være problematisk at bruge bi color katte… Egentlig var det ikke noget jeg gad, men det er åbenbart noget min mand gerne vil… Han jubler over tanken om bi color… Personlig elsker jeg sys og syl men ja det gør at man skal overveje ens handlinger lidt ekstra og tak for artiklen der lærte jeg noget nyt

Ann - SYS kan give SIA afkom, så mht en foreign white SIA w, så er det jo ikke spor anderledes end normalt. For man ved jo aldrig hvad en SIA bærer under det hvide (med mindre stamtavle + afkom kan give et godt bud). Jeg kan huske at da vi skulle kigge på Kiras hvide Cleo, der var det eneste vi kunne konstatere at hun var tortie under det hvide. Ikke noget om hvilken slags (sort tortie, blå, chokolade, lilla etc.) eller om hun bare fortynding, og vist heller ej om hun par tabby… :høhø:
Edit: Ah, du mener mht hvad katten reg. som selv, og ikke hvad dens afkom skal reg. som?

Bortset fra lige peterbalds, så må de 6 søskende racer (SIA, OSH, BAL, OLH, SYL og SYS) i kategori IV frit krydses, og kan komme i et hvert kuld. Eneste no-go er at SIA/BAL ikke må være med sølv :slight_smile:
Det med at der skal sættes en * kan jeg ikke finde noget om i FIFé regler? Er det mon en FD regel? :gruble:

[QUOTE=Eife;837885]
Edit: Ah, du mener mht hvad katten reg. som selv, og ikke hvad dens afkom skal reg. som?[/quote]

Begge dele faktisk - men mest afkommet. En ting er tortie og andet som godt må forekomme på en SIA. En helt anden er hvide pletter. Jeg ville da blive ked hvis jeg var strikt siameseropdrætter, uden interesse i hvide pletter, hvis jeg ikke vidste om de katte jeg arbejdede med havde anlæg for hvide pletter eller ej? Så for mig giver det god mening at man “mærker” de katte man ved kan bære dette?
Selv om lykkeposer da lyder sødt :slight_smile:
He - jeg var nok blevet en af dem, der holdt på “rene linjer” nu - selv om jeg ikke ville ha’ været det før de hvide pletter. :wink: Jeg kan nu engang stadig bedst li’ de solide farver - selv om Whiskey er meget smukkere end jeg havde ventet :hjerte: Så endnu engang - godt jeg ikke skal opdrætte noget :slight_smile:

[QUOTE=Eife;837885]Bortset fra lige peterbalds, så må de 6 søskende racer (SIA, OSH, BAL, OLH, SYL og SYS) i kategori IV frit krydses, og kan komme i et hvert kuld. Eneste no-go er at SIA/BAL ikke må være med sølv :slight_smile:
Det med at der skal sættes en * kan jeg ikke finde noget om i FIFé regler? Er det mon en FD regel? :gruble:[/QUOTE]
Jeg ved det ikke. Jeg gik ud fra at Trine havde styr på det :wink:

Nu er det sådan, at fw ikke er godkendt med grønne øjne i FIFé regi, så en “ordentlig” FIFé opdrætter vil ikke parre en OSH sammen med en FW, da chancen for grønøjede (eller odd-eyed) FW kan fremkomme. Lige såvel som man ikke parrer en sølvkat på en FW. Jeg vil nok ikke selv vælge at parre SYS/SYL ind på FW, da jeg så ikke kan vide, om det hvide gen er gået videre i killingen. Derimod ville jeg nok ikke tøve med at parre en rød han på.

Så vidt jeg ved er de grønøjede/odd-eyed hvide katte godkendt i f.eks TICA og CFA, såvel som nogle accepterer sølv i maskerne. Derfor ses der jo hvide katte med grønne og 2-farvede øjne, og de er ikke forbudte i deres forbund.

Nej, det er klart. Det var SYS eller SIA med hvidplettede forfædre + Foreign White jeg spekulerede over - kan godt være det ikke fremgik klart nok. Og det du skriver er netop hvad jeg tænkte :slight_smile:

cleo var spændende s med en sys rød far med fortynding i linjerne var alle muligheder åbne s at det så aldrig blev er bare trist.

selv ville jeg nok ikke vælge en sys til hvid for at begrænse mulighederne lidt