Maveproblemer - for meget protein i maden?

Hejsa :slight_smile:

Vi har en aby på 13 år, som har store problemer med sin mave. Han har ret flydende afføring med blod i og det virker som om, at han har svært ved at komme af med det eller i hvert fald har stor trang til hele tiden at skulle af med noget. Han går ofte på bakken og det er små klatter, der kommer ud. Også nogen gange uden for bakken.

Vi har i en del år kørt med nyrediæt (forskellige mærker foder) pga. en anden kat, som havde nyreproblemer, og som vi husker det, er problemerne kommet, efter vi er stoppet med nyrediæten. Vi har prøvet en del forskellige mærker, også til sart mave, uden stort held. Lige nu bruger vi Iams Hairball, hvilket ikke fungerer godt, og før det prøvede vi kornfrit foder, Porta 21 Finest Sensitive, og det gik slet ikke.

Vi har også prøvet mælkesyrebakterier uden held og kattemalt - hvilket i øvrigt er meget svært at få i ham.

Bortset fra det med maven er han glad, kælen og har fin pels. Han har dog tabt sig, men ikke så han på nogen måde vejer for lidt. Hans mave rumler rigtigt meget.

Så tænker jeg, hvad er det, der udgør forskellen på nyrediæten og det andet mad - og den primære forskel er vel, at der er mindre protein i nyrediæten?

Kan det være proteinet, hans mave har svært ved at håndtere? Er der nogen, der har erfaringer med det? Og i så fald, findes der foder med mindre protein, som ikke koster en bondegård (som nyremaden gør)?

Det skal tilføjes, at vi er i gang med at få det undersøgt hos dyrlægen - der var ingen parasitter i afføringen, nu afventer vi svar på hvordan bakteriefloraen i hans mave ser ud. Hvis der heller ikke er noget, må vi få ham røntgenfotograferet. Jeg vil bare gerne gøre hvad jeg kan selv imens…

Hilsen Mia

Hvis hans mave fungerede godt på nyrefoderet, ville jeg gå tilbage til det :slight_smile: Som jeg forstår det, kan der ikke være for meget protein i kattens foder, med mindre den er syg.

Hvis hans mave var ok på nyrediæten, så skift tilbage til det.

Det er korrekt, at nyrediæten RC eller Hill’s ikke er billig, men det koster jo også penge at få undersøgt kattens mave hos dyrlægen. Måske kunne du undgå det, ved at fodre med noget kattens mave har det fint på?

Nu ved jeg ikke hvor du køber nyrediæten, men her er den billigst: zooplus.de eller medicanimal.com
Man skal i hvertfald ikke købe den hos dyrlægen, det er alt for dyrt.

Jeg havde for 20 år siden en 17 år gammel kat, der pludselig fik blod i afføringen. Katten havde det fint, men blev grundigt undersøgt hos dyrlægen mens han var i narkose - han havde en cancer/tumor i endetarmen og blev aflivet mens han var i narkose. Jeg håber naturligvis ikke, det er dét din kat fejler.

God bedring til katten :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1286942]Hvis hans mave var ok på nyrediæten, så skift tilbage til det.

Det er korrekt, at nyrediæten RC eller Hill’s ikke er billig, men det koster jo også penge at få undersøgt kattens mave hos dyrlægen. Måske kunne du undgå det, ved at fodre med noget kattens mave har det fint på?

Nu ved jeg ikke hvor du køber nyrediæten, men her er den billigst: zooplus.de eller medicanimal.com
Man skal i hvertfald ikke købe den hos dyrlægen, det er alt for dyrt.

Jeg havde for 20 år siden en 17 år gammel kat, der pludselig fik blod i afføringen. Katten havde det fint, men blev grundigt undersøgt hos dyrlægen mens han var i narkose - han havde en cancer/tumor i endetarmen og blev aflivet mens han var i narkose. Jeg håber naturligvis ikke, det er dét din kat fejler.

God bedring til katten :-)[/QUOTE]

Jeg købte også foderet hos medicanimal.com - det var noget billigere end hos Zooplus (og meget billigere end hos dyrlægen).

Det med en tumor, det er også lidt det, jeg frygter… Vi har ham forsikret, så jeg er ikke så bekymret for udgifterne til dyrlægen. Katten er min mands et og alt, så vi skal helst have løst problemet, hvis det kan løses - det er heller ikke så fedt, at han klatter rundt omkring :slight_smile: Han er indekat, så han bliver ikke udsat for så mange bakterier og sygdomme, så derfor er jeg nervøs for, at det er en tumor eller noget i den retning. Han har dog også en meget dårlig vane med at spise ting som elastikker, gavebånd og sådan noget, og vi gør alt, hvad vi kan, for at sådan noget altid er helt utilgængeligt for ham (der kommer ikke engang bånd på julegaverne), men det hænder jo, at det sker alligevel - han har en indbygget radar for sådan noget og kan spise det på 1 sekund, så det er ret meget op ad bakke. Så jeg tænker også at der kan ligge noget i maven på ham. Det siger dyrlægen, at de ikke kan se på røntgen…

Jeg overvejer at prøve det her:

Den danske zooplus er dyrere end den tyske.
hmmmm til dit forslag om valg af foder - jeg ville vælge Hill’s K/D eller Royal Canin renal - det er de 2 mærker, jeg har erfaring for har virket for såvidt angår nyreværdierne hos de katte, jeg har haft med nedsat nyrefunktion.

Kornfrit foder en absolut ikke godt til katte med maveproblemer. Jeg har aldrig haft katte med mave/tarmproblemer, men har prøvet kornfrit. De fik total splatmave, så det stoppede vi straks.

Da min gamle kat havde en cancer i endetarmen, brugte man ikke at scanne katte, men dyrlægen havde en finger langt oppe i rectum, der kunne hun mærke den.
Hun sagde at det var en meget sjælden lidelse, hun havde aldrig oplevet det tidligere, så jeg gav hende lov til at obducere ham, inden han blev kremeret.

En scanning vil i dag kunne påvise om der er en cancer (eller noget han har slugt), men det fandtes ikke i '94.

Ingen af vores nuværende katte har nyreproblemer, så det er sådan set lige meget, om det virker på nyrerne (altså så længe det ikke er skadeligt, selvfølgelig) :slight_smile: Vi prøvet både Hills K/D, Royal Canin renal, Kattovit, Purina renal og sikkert også andet, og de har været glade for det hele - de er heldigvis ikke kræse og det har fungeret fint.

Dyrlægen har mærket ham i endetarmen og kunne ikke mærke noget, men kunne godt se, at der var blod.

Jeg tror jeg må prøve noget andet foder (igen igen - vi har snart en hel kælder fuld af ubrugeligt foder) og så må vi få ham scannet, hvis prøven ikke viser noget i forhold til bakterier.

Der er nogen kattes mave der ikke har det så godt med meget protein i maden - de får splat af det.

Det med blod i hans afføring… er det frisk eller gammelt? Frisk blod er tegn på irriteret tyktarm - så er spørgsmålet selvfølgelig hvad der gør den irriteret. Hvis hans mave var OK på nyrediæten, så ville jeg også starte med at køre ham tilbage på den og få maven iorden igen- selvfølgelig forudsat at dyrlægen ikke finder noget hos ham. Du kan også prøve gastrointestinal fra RC eller den tilsvarende variant fra Hills eller Maxizoos eget mærke - der har de fået en til dårlige maver. Jeg har prøvet dem alle 3 - senest den fra Maxizoo fordi jeg stod med akut dårlig mave hos en af mine som også er lidt sart i maven. Det fik hende på ret køl igen. Jeg er også udmærket tilfreds m. både RC eller Hills tilsvarende variant

Når kattens mave nu på et tidspunkt er på ret køl, bliver du nødt til at eksperimentere dig lidt frem med hvad dens mave kan tåle. Er den tjekket for foderintolerance overfor diverse ting? Du ved selvfølgelig godt det med at man skifter gradvist?

[QUOTE=Sjenja;1286956]Ingen af vores nuværende katte har nyreproblemer, så det er sådan set lige meget, om det virker på nyrerne (altså så længe det ikke er skadeligt, selvfølgelig) :slight_smile: Vi prøvet både Hills K/D, Royal Canin renal, Kattovit, Purina renal og sikkert også andet, og de har været glade for det hele - de er heldigvis ikke kræse og det har fungeret fint.

Dyrlægen har mærket ham i endetarmen og kunne ikke mærke noget, men kunne godt se, at der var blod.

Jeg tror jeg må prøve noget andet foder (igen igen - vi har snart en hel kælder fuld af ubrugeligt foder) og så må vi få ham scannet, hvis prøven ikke viser noget i forhold til bakterier.[/QUOTE]

Jeg har set, at din kat ikke har problemer med nyrerne, jeg tænkte mere på godt nyrefoder fremadrettet for at skåne nyrerne, det er jo ikke en helt ung kat. :slight_smile:

Bare lige en update… Krammis har nu været hos en dygtigere dyrlæge… Blod og afføring viste ikke noget, men røntgen viste en fortykket maveslimhinde, hvilket i værste tilfælde kan være kræft… Nu skal han have skånekost (Hills i/d) og antibiotikakur i en uges tid og så vil de tage et nyt røntgenbillede. Hvis det ikke hjælper, vil de lave en kikkertundersøgelse eller åbne ham og undersøge hans tarme…

Lige nu er jeg rigtigt glad for min katteforsikring :slight_smile:

[QUOTE=Sjenja;1286937]Han går ofte på bakken og det er små klatter, der kommer ud. Også nogen gange uden for bakken.<snip>

Lige nu bruger vi Iams Hairball, hvilket ikke fungerer godt, og før det prøvede vi kornfrit foder, Porta 21 Finest Sensitive, og det gik slet ikke. <snip>

Hans mave rumler rigtigt meget.[/QUOTE]
Jeg har klippet lidt i din post og kaster et par strøtanker:
Ofte på bakken og små klatter, også udenfor: OBS på mega colon, når det er en lidt ældre kat.
Rumlen i maven: IAMS Hairball indeholder meget fiber, og det kan sagtens forklare tarmlydene :slight_smile:

Hills K/D er flagskibet til nyrekatte - ingen over, ingen ved siden af! Men så længe han bøvler med maven er I/D en fin løsning.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1287056]Jeg har klippet lidt i din post og kaster et par strøtanker:
Ofte på bakken og små klatter, også udenfor: OBS på mega colon, når det er en lidt ældre kat.
Rumlen i maven: IAMS Hairball indeholder meget fiber, og det kan sagtens forklare tarmlydene :slight_smile:

Hills K/D er flagskibet til nyrekatte - ingen over, ingen ved siden af! Men så længe han bøvler med maven er I/D en fin løsning.
VH
Susanne[/QUOTE]

Han er ikke nyrekat :slight_smile: Det var en anden kat, der havde nyreproblemer, og vi brugte også primært K/D, da det var det, der virkede til at være bedst - men jeg tror på, at det er godt at veksle lidt, så kosten ikke bliver for ensidig, så vi prøvede forskellige andre mærker også.

Vi har heldigvis ingen nyrekatte nu, kun en “mavekat” - og en rask (så vidt vi ved) kat :slight_smile:

[QUOTE=Sjenja;1287058] - men jeg tror på, at det er godt at veksle lidt, så kosten ikke bliver for ensidig, så vi prøvede forskellige andre mærker også.
[/QUOTE]
Det er der såmænd ingen grund til :slight_smile: Katten er biologisk indrettet til et meget snævert fødeudvalg og har langt færre smagsløg end både mennesker og hunde. Til gengæld er det derfor vigtigt at det foder den får er af høj kvalitet :slight_smile:
VH
Susanne