Maveproblemer

For et godt stykke tid siden begyndte alle kattene at få dårlig mave. Først den ene og så de andre. I starten kunne skånekost holde det nede, men det blev så værre igen.

Jeg har forsøgt med kun skånekost i en periode på ca 10 dage - uden effekt.

Der er naturligvis taget afføringsprøve og sendt til laboratorie - men den viser ingenting!

Kattene kom derfor på Noroclav (bare for at prøve noget) og det blev klart bedre. Nu svinger de lidt indenfor blød til fast afføring, uden at have diarré.
De har nu været på Noroclav i ca 3 uger.

Men det er dælme frustreret, at det ikke virker helt :rock:

Nu har jeg aftalt med dyrlægen, at jeg tager dem af Noroclav og så ser vi hvad der sker.

Nogen der har prøvet noget lignende og har gode forslag til behandlingsmuligheder?

Jeg kæmper selv med dårlig mave hos nogle af mine katte, pt er det kun den ene hunkat der forsat har problemer.
De har ligeledes været en tur forbi Dr dyr uden der kunne påvise nogen som helst årsag, de har været sat på Iams Hairball hvilket har hjulpet.

Den sidst af dem, hunkatten, som forsat har problemer med diarre skal en tur mere forbi Dr. dyr, hos hende har det endnu ikke hjulpet. 2 af hankattene har på intet tidspunkt været ramt.

Jeg ved at min datter ligeledes har været ramt at det, her var det kun 2 ud af 5 katte som blev ramt.

Vi har også problemer med blød mave pt. Det er meget skiftende, selvom vi har kørt med IAMS Hairball den sidste uges tid. Vi tror heller ikke, at det er alle sammen, der har det.

Men hvis det fortsætter skal vi klart have sendt nogle afføringsprøver ind til test - vi har lige talt med dyrlægen om det i dag.

Jeg går ud fra, at du har afleveret flere prøver fra flere forskellige katte?

[QUOTE=En forhenværende bruger;570309]
Jeg går ud fra, at du har afleveret flere prøver fra flere forskellige katte?[/QUOTE]

Nej, der er ikke sendt af flere til laboratorie.
I det hele taget har jeg svært ved at finde ud af, hvem der lige har lagt pågældende lort - og derfor ved jeg heller ikke med sikkerhed hvem, der har dårlig mave :rock:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;570317]Nej, der er ikke sendt af flere til laboratorie.
I det hele taget har jeg svært ved at finde ud af, hvem der lige har lagt pågældende lort - og derfor ved jeg heller ikke med sikkerhed hvem, der har dårlig mave :rock:[/QUOTE]

Samme problem her, medmindre man står lige ved siden af i gerningsøjeblikket :wink:

Men vores dyrlæge pointerede, at der ikke altid er noget at komme efter i den enkelte… bæ… så de ville meget gerne have flere prøver, og hvis muligt måtte vi også gerne skrive på, hvilken kat prøven var fra. Men det er sgu lidt svært i praksis, når man ikke kan mandsopdække dem i døgndrift.

Min dyrlæge tillod sig, at skrive til mig, at det ikke er altid man kan finde årsagen :yikes:

Men det, der undrer mig er, at Noroclav har hjulpet en hel del - før var det meget splattet - nu er det kun blødt.

Nå, men jeg tager dem af medicinen og ser, hvad der sker - så må jeg tage den med ham, når han er hjemme fra kursus.

Mange katte får jo en omgang tynd mave om foråret når de kommer ud på græs og spiser af de nye skud . Ved ikke om jeres har adgang til græsarealer ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;570323]Min dyrlæge tillod sig, at skrive til mig, at det ikke er altid man kan finde årsagen :yikes:

Men det, der undrer mig er, at Noroclav har hjulpet en hel del - før var det meget splattet - nu er det kun blødt.

Nå, men jeg tager dem af medicinen og ser, hvad der sker - så må jeg tage den med ham, når han er hjemme fra kursus.[/QUOTE]

Idiopatisk - var det ikke sådan, det hed, når de ikke kan finde en årsag?

I teorien kan der vel også være noget “i omløb”, som ikke kan ses i en prøve, men hvor får de lige den slags fra, og det burde vel også være ovre efter 10 dage :gruble:

Nej tak, vi vil gerne have fundet årsagen. Splatmave er ikke til at leve med!

Jo, vores kommer i indhegnet have, og de har da også “græsset”. Men vi har også en mistanke om, at det måske kan være orm - det kan også give dårlig mave, ikke? Vi har dog ikke set nogen orm, så det er bare en tanke…

[QUOTE=En forhenværende bruger;570325]I teorien kan der vel også være noget “i omløb”, som ikke kan ses i en prøve, men hvor får de lige den slags fra, og det burde vel også være ovre efter 10 dage :gruble:
[/QUOTE]

Det var også min første tanke, og så at det du ser nu Vivi er en reaktion på Noroclav. Det er som regel ikke uden omkostninger at give medicin, nogle maver reagerer på den mere end andre.

Jow, men ungdyret fik fx dårlig mave før hun fik udeadgang. Og de plejer altså ikke at få noget om foråret.

[QUOTE=En forhenværende bruger;570325]
I teorien kan der vel også være noget “i omløb”, som ikke kan ses i en prøve, men hvor får de lige den slags fra, og det burde vel også være ovre efter 10 dage :gruble:[/QUOTE]

Som min dyrlæge sagde, tester de jo ikke for alt - for der er visse ting de sikkert ikke kender noget til.
Fx er det jo ikke længe siden man begyndte at teste for TF - før det havde mange nok sendt prøver ind, der kom tilbage uden svar.

Men jeg vil ha’ et svar - eller i hvert fald finde en behandling, der virker.

Mine er så rene indekatte, så det har intet med nyt græs at gøre, desværre

De to voksne har fået Noroclav før - uden maveproblemer.
Og det har jo tydeligvis hjulpet og er blevet bedre.

Men kan naturligvis være, at det bliver helt godt, når jeg stopper behandlingen - lad os håbe det :kryds:

har du prøvet 100% råt kød i et par dage ?

i kombo med en lille smule faste…altså start ud med at springe et måltid over - og så faste portioner/spisetider…

[QUOTE=Musashi;570339]har du prøvet 100% råt kød i et par dage ?

i kombo med en lille smule faste…altså start ud med at springe et måltid over - og så faste portioner/spisetider…[/QUOTE]

Nej, jeg har prøvet med kogt kylling og skånekost over 10 dage.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er foderrelateret - det vil være temmelig ulogisk, at de alle pludselig skulle blive sarte overfor “et eller andet”.

Min dyrlæge frarådede i øvrigt råt kød, medmindre kattene er vant til at få primært råt.

Nu har de et stykke tid været på alm. foder. Altså tørt, vådt og råt - og der er ingen ændring om jeg fodrer med det ene eller andet.

Har ikke erfaring med egne katte, hvor alle pludselig fårdårlig mave.

Vil dog alligevel byde ind med, at der for nogle infektioners vedkommende skal tages afføringsprøver i 3-5 på hinanden følgende dage, da der ikke nødvendigvis ‘udskilles’ noget i afføringen hver dag. (Jeg mener (er ikke 100% sikker) at det bla er tilfældet med coccidier).
God bedring
:slight_smile:

[QUOTE=danpia;570352]
Vil dog alligevel byde ind med, at der for nogle infektioners vedkommende skal tages afføringsprøver i 3-5 på hinanden følgende dage, da der ikke nødvendigvis ‘udskilles’ noget i afføringen hver dag. (Jeg mener (er ikke 100% sikker) at det bla er tilfældet med coccidier).
God bedring
:)[/QUOTE]

Jeg føler mig ret overbevist om, at min dyrlæge har styr på den slags :slight_smile:

Jeg har fra starten selv afskrevet giardia - det har jeg nemlig haft før og det er ikke samme symptomer. De er dog testet for det alligevel med negativt resultat.

Har ikke den fulde liste over, hvad der er testet for på lab.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;570354]Jeg føler mig ret overbevist om, at min dyrlæge har styr på den slags :slight_smile:

Jeg har fra starten selv afskrevet giardia - det har jeg nemlig haft før og det er ikke samme symptomer. De er dog testet for det alligevel med negativt resultat.

Har ikke den fulde liste over, hvad der er testet for på lab.[/QUOTE]

Hvis det er den store test indgår både TF og coccidiose

[QUOTE=danpia;570352]Har ikke erfaring med egne katte, hvor alle pludselig fårdårlig mave.

God bedring
:)[/QUOTE]
Har coccider ikke en cyklus på ca 10 dage - dvs kattene kan gensmitte sig selv igen hver anden uge ?

Pinligt, pinligt :S, men:
Jeg kan simpelthen ikke huske det og jeg vil helst ikke skrive noget sludder, så den kommer til at være ubesvaret…