MCO - blå øjet

Ja det troede jeg også, og dog er der noget der dæmrer. Jeg har sikkert fået fortalt det om hvidplettethed og blå øjenfarve før.

Hvor er det nogle smukke katte, sikke nogle dejlige øjne :wehuu:Men det er jo heller ingen hemmelighed at jeg godt kan lide blå øjne :stuck_out_tongue:

Blå øjet, smukke er de jo allerede :inlove:

MVH
Gitte

[quote=Charlotte Oeh.;117910]Den her er altså mere end normalt flot :slight_smile: …hvis nogen spørger mig, altså.

[/quote]

Ringo var en rigtig skønhed, han er desværre nu gået over regnbuebroen, på den anden side havde han en sort plet på str. med 2 x 5 kr. så en helt uniq tortie dreng som lavede en del killinger

MVH
Gitte

[QUOTE=Sheer;117988]Hvorfor skulle han være tortie? Har han sort på sig? Tortie er jo ret sjældent hos hankatte.

Øjenfarven har at gøre med den hvide farve.[/QUOTE]

tortie drenge er en genfejl med dobbelt X så køns-koden er XXY eller 2 æg der er smeltet sammen under drægtigheden såvidt jeg ved

tortie drenge burde normalt være en genetisk umulighed :slight_smile:

bicolour drengen der er i øvrigt lige mig - han er vel nok lækker at se på…

  • Og når vi nu er ved de fine blå øjne,så tjek lige min smukke devonpige Pippi :slight_smile:
    Det er en helt anden slags blå øjne,hun er nemlig bruntonkanesermasket,emskoden hedder N 32…

Jamen Nicolas har ikke hvidt på sig - han er KNALD rød… Jeg har vist ham til min ene opdrætter - hun havde aldrig set noget lignende…

Han er mig en gåde. Jeg skal fotografere - men han er VILDKAT. Men jeg skal nok forsøge…

jeg har ingen forstand på farver og ønsker det heller ikke - men denne kat undrer mig.

MVH

Lyder spændene Nicolas, håber du får knipset et billede af skønheden.

Hanne tak for billederne af din lækre devon

MVH
Gitte

Det er bare så specielt med de blå øjne.
Jeg syntes det ser så flot og lidt glas agtigt ud, men til MCO fjerner det lidt det rå look.
De er virkelig smukke, men knapt så rå syntes jeg,.
Tak for kik af billederne

[quote=Hanne N;118300]- Og når vi nu er ved de fine blå øjne,så tjek lige min smukke devonpige Pippi :slight_smile:
Det er en helt anden slags blå øjne,hun er nemlig bruntonkanesermasket,emskoden hedder N 32…[/quote]

Hun ser ud til at have akvarinblå øjne - er det sandt?

Jeg kender det fra tonkaneseren og fra min huskat Tip, som af uvisse årsager har Akvarinblå øjne. Uh det lyder så fint - han er så stolt når jeg kalder dem det:-)

Men er det ikke det din smukke pige har?

[QUOTE=lenschow;118393]Hun ser ud til at have akvarinblå øjne - er det sandt?

Jeg kender det fra tonkaneseren og fra min huskat Tip, som af uvisse årsager har Akvarinblå øjne. Uh det lyder så fint - han er så stolt når jeg kalder dem det:-)

Men er det ikke det din smukke pige har?[/QUOTE]

Jo,det kan man vist godt kalde dem,smukke er de i hverty fald :slight_smile: !

Nu spørger jeg måske dumt.

Men altså, ved hvide katte med blå øjne,er der jo større sandsynlighed for døvhed, er der så også det ved de andre katte med blå øjne?

Og oddeyeed, hos de hvide har jeg lært at de oftest er døve på det øre der er “over” det blå øje, er det ligesådan med farvede katte med odd-eye?

Er der nogen der ved det?

Jeg ved god ta maske-katte med blå øjne ikke er i speciel risiko for døvhed, det er mere dem med hvid jeg tænker på?

Hilsen Dorte og de 23 nussemisser.

Den hvide orientaler er masket inden under det hvide - den er derfor ikke døv.

Der testes for døvhed hos racer med tendens til det.

Min røde hankat med de knaldblå perler er ikke døv - jeg har testet det da han var her, inden han løb ud og blev vild.

Jeg har endnu ikke oplevet en “farvet” NFO med blå øjne/odde eyd som er døv, mener kun det hænger sammen med kattene som er w (hvide)
I hvertefald er der heller ingen regler om de farvede skal høretestes

MVH
Gitte

[quote=alleos7;118500]Nu spørger jeg måske dumt.

Men altså, ved hvide katte med blå øjne,er der jo større sandsynlighed for døvhed, er der så også det ved de andre katte med blå øjne?

Og oddeyeed, hos de hvide har jeg lært at de oftest er døve på det øre der er “over” det blå øje, er det ligesådan med farvede katte med odd-eye?

Er der nogen der ved det?

Jeg ved god ta maske-katte med blå øjne ikke er i speciel risiko for døvhed, det er mere dem med hvid jeg tænker på?

Hilsen Dorte og de 23 nussemisser.[/quote]

Døvheden hænger sammen med den hvide farve, ikke de blå øjne :slight_smile:

Muligvis - men der findes da også ikke-hvide katte, der er døve:?
mvh Camilla

[quote=dkkorat;119653]Muligvis - men der findes da også ikke-hvide katte, der er døve:?
mvh Camilla[/quote]

det er rigtigt!

men der er bestemt overvægt at døve hvide katte ift farvede, det er desværre en genetisk defekthed der kan følge med den hvide frakke, og faktisk ret ofte gør det!

Hvordan det hænger sammen er der endnu ingen der helt har fundet ud af, men der er mange gisninger… en af dem er f.eks at hvis man parre en hvid kat med en kat med hvidt er chancen for døvhed større end hvis man buger en kat uden hvid!

undskylder sidespringet:p