MCO / NFO mest populær?

Efter at have fulgt tråden ‘Hvilken katterace har du’ blev min nysgerrighed skærpet. :slight_smile:

Allerede nu, hvor tråden er ganske ‘ung’ viser der sig et klart overtal af MCO ejere / opdrættere. Hvad fik jer til at vælge netop denne race …Ikke misforstå mig, jeg synes bestemt det er en prægtig kat/race :-). Ved en hurtig kik på killingelisten, ser jeg at der lige nu er 83 kuld af MCO - Skarpt forfulgt af NFO som lige pt. har 57 kuld - Så man kan nok konstatere at disse to racer er de populæreste i DK ?? …Er det ikke lidt alamerende ? - Er der killingekøbere til alle disse dejlige killinger ? Hvis ikke ‘dumper’ man så prisen ?

Er jeg galt på den, når jeg tænker, at det må være ALT for let at købe fertile katte i nævnte racer, siden spredningen er blevet så omfattende. Er det nye opdrættere som sælger til andre nye opdrættere ?

Jo, jeg synes også der er mange, for mange - men det er selvølgelig mig, der skal være plads til blandt de nye, for jeg gør det jo på den rigtige måde, ikk! [smilie=hate-adolf.gif] :stuck_out_tongue: [bigloony] -engel

Looool …Det er jeg slet ikke i tvivl om :-). Enhver synes heldigvis bedst om sit :slight_smile:

Jamen jeg vil da håbe at udbud og efterspørgsel nogenlunde matcher hinanden.

Hvad har antal af kuld ligget på førhen?

Jeg ved ikke hvilken af de 2 racer du nævner der er mest populær, men jeg er glad for at jeg er faldet for en noget mindre populær race, jeg har allerede 2 killingkøbere på venteliste, ingen diskution om prisen… det er skisme dejligt…

Om udbud og efterspørgsel hænger sammen ?? …Det er jo det jeg ikke ved. Jeg tror nok der er forholdsvis få MCO kuld på killingelisten lige nu - I højsæson har jeg set væsentlig flere.

Måske er det en total irelevant tråd …Jeg synes bare der skyder nye MCO opdrættere op som paddehatter, og jeg kan da ikke lade være med at frygte det kan gå ud over de gode ‘gamle’ erfarne opdrættere, som i årenes løb har gjort et kæmpe arbejde med at få selekteret dårligdomme væk.

Det er bestemt dejlig Bente :slight_smile: …Jeg har nu osse ventelister, og et par trofaste killingekøbere som har tålmodighed til at vente til det passer Gaia :slight_smile:

Uha, jeg er jo en af dem der altid bekymrer mig når noget bliver for populært. Lidt med højt at flyve dybt at falde.
Jeg mener ikke en sådan poplaritet gavner - tværtimod. Som jeg opfatter er der alt for mange der vil have en “del af kagen” og der er alt for mange brodne kar. Det ødelægger racen og de seriøse opdrættere.
Udbud og efterspørgsel, ja, ja, men lidt tålmodighed er nu en god ting.
Min fornemmelse er det er størrelse og pels der giver populariteten - alle racer har deres fordele og bagdele, men det går så stærkt at de negative sider “glemmes”. Ikke dermed sagt det er en usund race.

Mht udbud og efterspørgsel: Som ny killingekøber af en racekat ved man ikke hvordan racen skal se ud. Jeg har ændret mit ideal betydeligt siden jeg fik min første Maine Coon. Han var heldigvis ok, men jeg kunne lissåvel have fået købt een af de andre som jeg havde kig på, og som jeg i dag ved er mindre godt typet og andre ting, som jeg også ved idag. Trods det store udbud i DK, er det kun omkring hvad kan tælles på to hænder, som laver katte som jeg overhovedet er interesseret i, i dag. Hvor kan man klage over det… -muhaha

Så ifht overlevelse, så handler det vel om hvilke opdræt der sælger sigselv bedst, og om det umiddelbare kendskab til racen blandt køberne. Derfor synes jeg f.eks. også det er vigtigt at vise en masse billeder af veltypede katte - alle vegne. Der er også hård konkurrence fra BYB’erne, og eftersom det ikke er god tone at rakke ned på hinanden offentlig, tja så vinder de - i hvert tilfælde på nettet. Og det mest ærgelige er hvis prisen er det vigtigste for køberne, for så går det bedst for de som har de billigste katte, og hvor meget helbredsforbedringer og udstillinger er der så lige plads til… Det ville jo være en skam.

Ovenstående er sikkert indlysende allerede for alle jer som læser denne tråd. [bigloony]

ja jeg har også bemærket de mange MCO og NFO killinger på killinge listen. der er rigtig mange der er faldet for de skønne racer, men der er også mange der desværre laver falske MCO & NFO er og sælger dem som værende ægte, og det giver stor konkurence til de rigtige opdrætter desværre :frowning:

Jeg ved at i Birma verdenen bliver der netop samlignet med de to racer for at vælre endnu mere påpasselig med at sælge fertile Birmaer for at det ikke skal ende på samme måde

Jeg har godt nok også tænkt de tanker Alice. Der er godt nok mange, utroligt der er et marked for alle de MCO og NFO katte egentlig.

Hvorfor jeg har valgt MCO, jeg ønskede mig faktisk en MCO kat dengang vi købte de hvide Briter. Jeg ville have en stor kat. Jeg så Briten og SÅ var jeg solgt, de var meget sjældne, ja det har de været altid og handles ikke i DK mere. Det var hvad jeg ønskede, en bamse-krammekat. Iøvrigt var MCO heller ikke så meget fremme der i 89. Næste gang vi skulle have katte havde manden fået øje på Somali, og de er jo verdens mest kælne katte (sammen med Aby går jeg ud fra).
At jeg så denne gang valgte MCO skyldes nok tildels, at jeg kendte Brita og havde besøgt hendes flotte sorte sager. Og netop sort synes jeg er sjovt, netop fordi man ikke ser den farve så tit. -forelsket

Jeg vil gerne forklare hvorfor jeg er faldet for Maine Coon, og det har ikke noget med udseendet at gøre, faktisk synes jeg nogen gange at dem der ser allermest bistre ud ikke er alt for kønne -shhhh

Det jeg faldt for var sindet. Junior er simpelthen indbegrebet af den kat, jeg før jeg fik ham, gik og fantaserede om i syv-otte år. Han er ikke for klog, usandsynlig loyal, grænseløst kærlig og trofast som en hund. At der så også er en stor kat at holde om og af, der størrelsesmæssigt passer som “lillebror” til Gizmo - hvilket også var planen - er bare bonus.

Han har ikke nær så meget pels som mange af de Cooner vi ser på udstillinger, men det er jeg faktisk ganske udmærket tilfreds med, så er der nemlig ikke så meget pelspleje. Og han er jo den dejligste Coon i verden -forelsket

Med hensyn til modekatte og mange kuld, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig som opdrætter og kommer heller ikke så meget i opdrætterkredse, men jeg har fået fortalt at det ikke går helt så hurtigt med at få afsat MCO killinger som det gjorde engang.

Da vi i sin tid faldt for MCO’en var det klart dens store pragt og størrelse, og da vi fik dem mødt var det klart den temperament. Har senere mødt mange andre racer og kan slet ikke forestille mig at vi skulle have nogen anden race en MCO.
For mig er der idag alt for mange MCO opdrættere, og det virker som om det mange steder er meget nemt og købe et par katte og vupti så er man opdrætter.
Når jeg bliver ringet op af en der gerne vil starte op, råder jeg dem til at starte med et par kastrater som de kan udstille og på den måde snuse til katteverden og sætte sig godt ind i racen. Dette er der desværre rigtig mange der ikke har “tid” til, og der går ikke længe før jeg ser en ny hjemmeside hvor de så allerede har fået 3+ avlskatte.
Kan fornemme på dem der ringer op til mig at der er en rimelig stor prisforskel rundt om, så på mig virker det lidt som om at der dumpes priser, når man ikke kan komme af med sine killinger.
Jeg tror ikke at det store antal af killinger lige pt har noget med udbud og efterspørgelse og gøre, men at folk sidder lidt mere fast på deres penge pga det der sker rundt om i verden, så de tænker sig lidt mere om. Og det har lige været sommer og det plejer at være en mere død periode og sælge killinger i.

Vi har for første gang i 11 år haft killinger der ikke er solgt, der er ældre end 3 måneder. Mange snakker om at være brændt inde med deres killinger, men sådan ser vi ikke på det, vi laver ikke flere killinger end der er plads til de alle skal bo her, for går ikke på kompromi med det hjem de skal ud i, bare for at komme af med dem.

Om udbud og efterspørgsel hænger sammen ?? …Det er jo det jeg ikke ved. Jeg tror nok der er forholdsvis få MCO kuld på killingelisten lige nu - I højsæson har jeg set væsentlig flere.

Måske er det en total irelevant tråd …Jeg synes bare der skyder nye MCO opdrættere op som paddehatter, og jeg kan da ikke lade være med at frygte det kan gå ud over de gode ‘gamle’ erfarne opdrættere, som i årenes løb har gjort et kæmpe arbejde med at få selekteret dårligdomme væk.[/quote]

Synes nu også der dukker nye briteopdrættere op konstant. Sikkert fordi briten er i en prisklasse, især hos nogle særligt “eksklusive” opdrættere, som kan få enhver til at tro at her kan tjenes penge.

Marina

Synes du Marina ?? …Vel kommer der da nye opdrættere til, men da ikke i samme tempo som mange andre racer ?? …Ved ikke hvad du mener med “eksklusive” opdrættere ( eller gør jeg ? :-)) Nogen der sælger mange fertile ?? …

Enig -thumbs

Lige bortset fra vi ikke har killinger ledige på trods af vi havde 7 der skulle finde hjem…Men jeg er vant til at mine killinger bliver boende til de er tæt på de 4 mdr. da jeg både re vaccinere og neutralisere og bedre kan lide de har lidt alder inden de skal i nye hjem, så der går lige nogle uger endnu inden de fleste her flytter ud :smiley:
Men min klare opfattelse er også at kort efter sommerferien er der meget dødt, da folk har brugt penge på ferie osv :smiley:

/Charlotte

[quote=“Alice”]

Synes du Marina ?? …Vel kommer der da nye opdrættere til, men da ikke i samme tempo som mange andre racer ?? …Ved ikke hvad du mener med “eksklusive” opdrættere ( eller gør jeg ? :-)) Nogen der sælger mange fertile ?? …[/quote]

Det har jeg nu også hørt andre steder - antallet af briteopdrættere er voldsomt stigende. Jeg tror ikke, der er mange - hvis nogen - korthårskatte, der kan følge med…

Synes du Marina ?? …Vel kommer der da nye opdrættere til, men da ikke i samme tempo som mange andre racer ?? …Ved ikke hvad du mener med “eksklusive” opdrættere ( eller gør jeg ? :-)) Nogen der sælger mange fertile ?? …[/quote]

Det har jeg nu også hørt andre steder - antallet af briteopdrættere er voldsomt stigende. Jeg tror ikke, der er mange - hvis nogen - korthårskatte, der kan følge med…[/quote]

I har da sikkert ret, det er nok bare mig, som ikke har været obs på det …Dog mener jeg ikke der er mange briteopdrættere der sælger fertile katte med løs hånd - Jeg kender ihvertilfælde ingen !. Jeg har endda ofte hørt, at vi briteopdrættere simpelthen ikke VIL sætte nye igang.

Synes du Marina ?? …Vel kommer der da nye opdrættere til, men da ikke i samme tempo som mange andre racer ?? …Ved ikke hvad du mener med “eksklusive” opdrættere ( eller gør jeg ? :-)) Nogen der sælger mange fertile ?? …[/quote]

Det har jeg nu også hørt andre steder - antallet af briteopdrættere er voldsomt stigende. Jeg tror ikke, der er mange - hvis nogen - korthårskatte, der kan følge med…[/quote]

I har da sikkert ret, det er nok bare mig, som ikke har været obs på det …Dog mener jeg ikke der er mange briteopdrættere der sælger fertile katte med løs hånd - Jeg kender ihvertilfælde ingen !. Jeg har endda ofte hørt, at vi briteopdrættere simpelthen ikke VIL sætte nye igang.[/quote]

Jeg er temmelig sikker på, at ikke alle de nye briteopdrættere køber deres avlskatte i udlandet, så i sagens natur må der være nogen - nok endda en del - briteopdrættere, der sælger avlskatte til nye danske opdrættere. Heldigvis er en del af de nye opdrættere ganske fornuftige, mens andre vist opdrætter temmelig hovedløst :frowning:

Ja det er MCO der er Dks mest populære race iflg Felis danica 2008.
Og ja det er skammeligt, når en race blir så populær, for det får en masse knap så seriøse avlere til at se muligheden for at score kassen. jeg tænker her på kattefabrikkerne, de ikke godkendte katterier.

Jeg har to MCO og dem valgte jeg efter at have besøgt en række opdræt med forskellige racer, læst diverse bøger om racer og udelukket og valgt til. jeg besøgte også et par udstillinger og så racer samt talte med ejere af racer - ganske som da jeg så efter hunderace.

Jeg valgte MCOen fordi den er social, trænbar og venlig. For mig er det den helt rette katterace.

Vi passer sammen i sind og jeg elsker MCOen inderligt.

Knus