MCO / NFO mest populær?

-thumbs Vores er også ca 4 måneder før de flytter, men de plejer at være solgt langt inden :slight_smile: Vi gør nemlig det samme med revacc og neutralisering inden de skal ud i den store verden :slight_smile:

Nah, en del tror jeg ikke, men istedet de samme som formår at sælge katte til nye opdrættere for en 8-10000. Skulle jeg give de penge for en kat skulle det da være noget unikt. Og det er ikke lige det jeg ser, men hører at nogle af dem tror de har. Så må man tænke sit hvorfor de tror det.
Men er da bange for at en del af de nye opdrættere vågner op når de finder ud af at de ikke kan sælge killinger til den pris.
Opdræt burde være en lidenskab, ikke en måde at tjene penge på, promovere sit ego eller få sit magtbegær dækket.
Marina

Tja en af grundene til jeg bla har fravalgt at opdrætte, er at hvis det skulle være, skulle det naturligvis være Maine Coon - da der allerede er utroligt mange opdræt, er jeg ikke interesseret i at blive et til i mængden. Jeg kan sagtens forestille mig en dag at udbuddet er for stort i forhold til efterspørgslen. Jeg ville aldrig gå på kompromis med hvem jeg solgte til, og hvad jeg solgte katten som… så var der ikke de rette købere ville jeg hurtigt få fyldt op herhjemme, og så lukker et opdræt jo hurtigt :smiley: Så jeg nøjes med at følge med, og lære de ting man nu engang kan lære uden at have sine egne kuld -thumbs

Jeg tror lige nøjagtigt Maine Coonen er så populær pga dens nemme sind og at den kan passe ind rigtig mange steder. Derudover bliver mange (inkl os selv) tiltrukket af dens vilde look og til tider også størrelsen :slight_smile:

Om det er nemt at købe en avlskat? Tja det er det nok nogle steder - desværre… Jeg synes desværre at jeg ofte ser nye opdrættere der er kommet i klemme, fordi de i deres køb ikke har fået livslang råd og vejledning med, kendskab til de linier de arbejder med, og i det hele taget pludselig står alene med en hel flok fertile katte… Og disse har så igen ingen viden til at selektere og sælger igen ud til avl osv osv… så kan man selv regne ud hvordan det ender :slight_smile:

Jeg mener stadig man skal passe en flok i en periode for en opdrætter, og så bagefter beslutte sig for om man vil opdrætte… udover man selvfølgelig skal sætte sig for hvorfor man vil opdrætte, og hvilken type man vil opdrætte og hvad der ellers er at sætte sig ind i. Alle kan lave killinger - der er langt færre der kan fastholde en sund racetypisk kat med en godt temperament - som vel er det vi alle i sidste ende ønsker at købe :slight_smile:

[quote=“Marina”]

Nah, en del tror jeg ikke, men istedet de samme som formår at sælge katte til nye opdrættere for en 8-10000. Skulle jeg give de penge for en kat skulle det da være noget unikt. Og det er ikke lige det jeg ser, men hører at nogle af dem tror de har. Så må man tænke sit hvorfor de tror det.
Men er da bange for at en del af de nye opdrættere vågner op når de finder ud af at de ikke kan sælge killinger til den pris.
Opdræt burde være en lidenskab, ikke en måde at tjene penge på, promovere sit ego eller få sit magtbegær dækket.
Marina[/quote]

Enig -thumbs -thumbs -thumbs

For mig er maine coon-katten simpelthen den eneste ene. Jeg er fuldstændig betaget af dens enorme størrelse, dens dejlige væsen, dens glade trallende stemme, dens evige jeg-vil-være-med-adfærd og dens til tider pudsige sovestillinger -love Jeg elsker dens barske udseende, flotte krave, lækre tuffer i ørerne og dens imponerende hale - jeg kan ikke se mig mæt, for jeg synes simpelthen, den er for lækker -forelsket

Hmmm mode eller ej? Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene, og hvorfor jeg føler mig lidt stødt :? . Jeg er sikker på, at min fascination af maine coon’en ikke skyldes mode, men derimod af de grunde jeg nævnte ovenfor. Men det er vel en form for ringe i vandet - des flere, der har en maine coon, des mere bliver den set, og jo større er chancen for, at også andre falder for racen osv. osv.

Så når andre glæder sig over, at de ikke er faldet for maine coon’en, så kan jeg kun sige, at jeg hver eneste dag glæder mig over, at jeg er faldet netop for den -hopla

Men grundlæggende er det vel noget med, om man er til små eller store katte, korthårede eller langhårede - på samme måde som nogle falder for Schæferhunde, andre for gravhunde.

At jeg i 1987 valgte at opdrætte Maine Coon skyldtes først og fremmest min store interesse for kattes adfærd, og jeg manglede at opleve en væsentlig del af denne, nemlig killingers fødsel + alt det, der kommer før og efter. Ved at lade huskatte få killinger, ville jeg “producere” til et i forvejen stort overskudsmarked, og jeg nåede frem til, at MCO’en var en “uspoleret” race (ak ja), sund og med et pragtfuldt temperament.

Jeg tabte mit hjerte totalt og aldeles til den. Jeg behøver ikke skrive hvorfor; Det har andre beskrevet så godt og så varmt.
Vi, der har oplevet at leve sammen med den, er sikkert også enige i “En gang Maine Coon, altid Maine Coon”.

Før i tiden var det ikke rigtigt maskulint, hvis en mand viste begejstring for en kat, men med MCO’en var det helt “legalt”, sikkert pga. dens størrelse og power.
“Den rigtige kat for en mand” læste jeg engang i et tysk katteblad.

Desværre blev racen hurtigt populær - Jeg skriver desværre, for netop denne popularitet er blevet den største trussel for racen. Jeg krøller tæer, når jeg ser side efter side med halve og kvarte af dem; Og næsten mere, når i dag stambogsførte, fertile eksemplarer udbydes til spotpris på De gule Sider og i Den blå Avis.

Hvor er respekten for racen blevet af? Jeg vil tillade mig at give de ældre opdrættere skylden for det -muhaha
Mange nye opdrættere af MCO dukker ganske vist op, men mange er kun “døgnfluer” og forsvinder lige så stille igen; Måske, når de finder ud af, at det ikke er via opdræt, de store drømmerejser og luxusbiler skal financieres.

Mit ønske for Maine Coon’en er, at interessen for den daler, og en anden race tager over.

PS: Æv, dette kom nok til at lyde som et surt opstød.
Det skulle have været en kærlighedserklæring -love

Jeg er helt enig i, at MCO er en overskøn race, det fik jeg nok slet ikke sagt. Jeg har aldrig haft en så medlevende kat før, især Quini følger jo med i ALT hvad der foregår herhjemme, hjælper til med alting og kender alle vores elektriske instrumenter. -forelsket -forelsket
Men ligesom jeg synes Briterne vi havde var totalt lækker, dejlige bamsekramme dyr og SÅ smukke med deres grønne øjne med eyeliner og med nerver af stål. Og til vores Somali der bare ER verdens mest kælne katte, ligner små løver og som både kan vaske og rede mit hår, vaske mig i ansigtet og kommer glade styrtende når jeg kalder på dem.
Der er specielle ting ved alle katteracer, så jeg kan ikke sige jeg foretrækker een frem for en anden, for de har tit helt forskellige karakteristika. Og hvad man værdsætter højest er nok individuelt, jeg værdsætter nok bare det hele.
Så generelt, ja så elsker jeg bare katte og vil nok være vild med alle racer. -forelsket
Så hvilken race vi skal have næste gang ved jeg ikke, men nu har vi jo “prøvet” 3 slags ( 4 med huskatte) , det er jo morsommere hvis man får nogle, som man ikke rigtig kender :smiley:

Jeg har altid har sværmet for huskatte, men jeg faldt pladask for Frodo og Findus’ udtryk…de ansigter -forelsket …indtil for ca. et år siden var jeg katteanalfabet, jooo jeg viste godt, at der fandtes andre racer end huskatte, jeg havde jo set MCO’er og Persere når jeg ind i mellem besøgte min søster men hun og jeg ser såååå forskelligt på, hvad det vil sige, at være katteejer/slave, at jeg egentlig aldrig hører efter når hun udbredte sig om de 2 racers fortræffeligheder -rulleøjne

Jeg har ikke noget kendskab til NFO’er men dem jeg har set live ‘taler’ ikke til mig…måske fordi jeg kun har set dem live til udstillingen i Aalborg og der var de så pudset op, at de så fjollet ud i mine øjne -sorry …jeg fik overhovedet ikke lyst til nusse og møzze dem som jeg gjorde med MCO’erne, dem ville jeg bare have fingerne i allesammen…fik osse lov til at begrave fingerne i et par stykker -muhaha Før alle NFO opdrætterne kommer og kvæler mig vil jeg lige skynde mig at sige, at jeg har set billeder af NFO’er som har fået mig til at -savle især Hannes Kippo får mit hjerte til at smelte -forelsket han er da bare en lækker steg -love

Vores næste kat bliver hverken en MCO eller NFO…det er jo mandens tur til at bestemme/vælge…men en racekat bliver det helt bestemt…hvis der da ikke sniger sig en lille husmis ind af bagdøren -høhø …vi faldt begge pladask for Orientalere og Abby’er på udstillingen, de er jo gude smukke og det jeg har læst mig til om deres sind og væremåde -forelsket …men det har lange udsigter.

Ligesom der altid vil være husmisser her i huset, vil der nu også altid være MCO’er her, Findus har sat sine poter på vores hjerter -love

Charlotte du har lige beskrevet alt det jeg ELSKER ved mco katten. Fantastisk beskrevet [bigloony]

Jeg går med planer om opdræt, og har gjort det i et års tid. Og kommer nok til at vente mange år endnu. Simpelthen fordi jeg vil lære inden jeg bare gør. Jeg har sommetider hørt om folk hvor jeg har tænkt på hvad F… de havde gang i. Unge piger der måske knap var flyttet hjemme fra og nu havde søgt stamnavn og bare skulle have killinger. Fordi de er jo bare så søde. Folk som bare ikke virker til at have forstået at det også har sine bagsider, og som ikke har sat sig ind i hvad det vil sige at have et ordenligt opdræt. Og de er måske nok nogle af dem der ender med, De billig købte utestede avlsdyr. Og så starter den onde cirkel.
Og min tanke er også lidt, at hvis men kommer meget i kattekredsene igennem mange år så får man også et godt bagland, både hvad angår killinge købere og faglig rådgivning. Hvis man starter sådan hu hej og vilde dyr. Så vil jeg tro at det kan være svært at få killingerne afsat.

Det jeg ville sige var at mit mål er at bruge så mange år som muligt på at lære, inden jeg giver mig i kast med, den enorm store opgave det er at lave sune race typiske katte med et godt temperament.

Ja, jeg drømte heftigt om en kat da jeg var 11-13 år - jeg havde politikkens katteracer, som jeg ofte bladrede igennem og drømte og sukkede over. Det var især de semilanghårede jeg faldt for, nok fordi de skilte sig ud fra huskatten men var ikke så ekstreme som f.eks. perseren eller orientaleren. Nok mest nfo’en jeg faldt for via de billeder.

Jeg fik så til min 19 års fødselsdag, efter mange mange plagerier endelig en kat. Det var en korthåret blanding af mco/huskat, men ikke specifikt det jeg var gået efter, jeg faldt bare for den der lille killing jeg var ude og kigge på. Via udstillinger lærte jeg så senere de forskellige racer at kende, og både i personlighed og udseende faldt jeg for racen.

Jeg elsker deres størrelse og den fornemmelse laid-back der følger med det. Deres klodsede goofyhed, hvor tilgivende og afslappede de er. Hvordan de skal være med i alting og følger med rundt. -love

Jeg drømmer forresten også om at opdrætte og har gjort det det sidste 3 år, eller sådan noget. Men det bliver ikke forløbig, jeg synes jeg er ved at have den teoretiske viden om en del af det, mangler dog stadig en smule om de arvelige sygdomme, men jeg ved da hvor jeg kan få den viden nu -thumbs Og jeg ved hvad det er jeg mangler at vide (også meget vigtigt synes jeg). Ifht udseende er jeg også ved at kunne det sådan ok, jeg lærer nyt for hver gang jeg er på udstilling. Men indtil videre har jeg nok i mine 4 kastrater; to blandingstøser og to mco drenge. Når jeg engang har mere plads og især flere penge (su, suk) SÅ vil jeg helt sikkert forsøge at udleve drømmen om at få mig en avls-pige.

jeg må sige her hos os var det min mand der valgte racen i første omgang :smiley: det jeg rigtig godt kan lide ved racen er deres grumme udtryk ,er helt syg med at når der kommer en mco hen til mig er det en dejlige stor kat som man bare kan mærke på alle måder.nogle gange kan de næsten være lidt formeget da de vil være med til alt jeg/vi laver .bare det at støvsuge kan være et pokkers til hus for min støvsuger skal jagtes og leges med så jeg næsten ikke kan komme til… men jeg vil give jer ret i der er utrolig mange killinger på listen. og også for mange. vi har altid her hos os holdt prisen lige meget hvad og vi er meget kridisk med vores killingekøber.men stædigvæk har vi folk på venteliste efter killinger fra os af.vi har plejer heller ikke at havde så mange kuld .som vi har haft i år .vi har haft 4 kuld + en enkelt. :slight_smile: og der er kun 6 der er kommet i avl hvoraf de 2 af dem er her .2 til udlandet og 1 til en danskopdrætter der gerne ville havde nogle af sine liner tilbage, så ikke en ny og en til et andet opdræt som heller ikke er ny.men det er også 6 ud af 15 killinger for hele året. Normalt sælger vi ikke ud til avl.måske 1 om året. vores køber er største delen til kælekatte og når de for deres ny familiemedlem herfra er de neutralisert for netop at undgå røvdrift på kattene.

Enig -thumbs

Og hvor hører man dog mange mænd sige, at det skal være en STOR kat - altså en MCO. . . ligesom den de så der og der . . . vores dejlige race er blevet til deres Potensforlænger - og det generer mig i aller højeste grad.

Da jeg startede op (ca. 8 år efter Hanne) var der omkring 50 MCO-opdrættere, og her 13 år efter er vi eksploderet til over ca. 300 - det er bare for meget, så jeg er da lykkelig for at en anden race er ved at tage over (undskyld Heidi B)

Vi startede jo oprindeligt op med Somali . . .det var Bent - min mand - der valgte den og han/vi er stadig vilde med Somalien - Bent dog mest Aby. Men jeg (som jeg har skrevet i en anden tråd) ønsker mig vildt en Rex-kat - håber den kommer en dag, når de mølædte ikke er her mere.

Jamen jeg er vild med skovkattene, de passer bare sindsmæssigt rigtig godt til mig og min familie, samtid med jeg syntes de er super smukke. Kan godt lide de store MCO bamser, men syntes faktisk at en del af dem ser noget dyster ud i deres udtryk og det tiltaler ikke mig. Der er dog enkelt tilfælde, eks. Lord Snowdown som Birgitte ejer, han er for mig den helt rette MCO.

Mens at NFOérne der falder jeg ofte for dem på stribe ss
Dog er der også en del af korthårs racerne som jeg elsker, eks. siameser/orientaler og glæder mig til og få en af mine opdrættede orientaler hjem igen her d.13
Men indrømmer blankt at i hjertet er det NFOén som min race, trods min allergi ikke altid er enig :wink:
Men opdræt af orientaler/siameser bliver ikke til noget mere, ene og alene pga. jeg kun vil konsentrere mig om en´ race, samt at de simpelthen er for aktive igen, især når de er flere samlet gg

MVH
Gitte