Meget nervøs under transport

Godaften alle sammen :slight_smile:

Vi har siden vi fik Sirius for ca 2 måneder siden, været i Fredericia to gange (der er ca 200 km hver vej). Desværre bliver Sirius MEGET nervøs under turen. Hun ligger med meget høj puls og tungen hængende ud af munden (ligner præcis en hund der har det varmt). Det hjælper en smule at sidde og nusse hende under turen, men hun har stadig en meget hurtigt puls.

Da vi ikke selv har bil, synes jeg det er lidt svært at træne med hende, har i nogle gode bud på hvad vi kan gøre? Hun er også blevet bange for transport kassen nu, da det jo betyder hun skal ud og køre langt når den kommer frem.

Jeg vil være meget ked af det hvis hun ikke kan blive mere glad for den, da vi jo jævnligt er i Fredericia, og jeg vil være ked af at lave kattene blive hjemme.

Hvad har i gjort når jeres katte bestemt ikke kan lide transport?

Efter Luckys tur til Frederiks, som du selv oplevede :wink: Har jeg fået en større kasse til ham. Det har hjulpet lidt på ham :slight_smile:
Ved ikke om det måske var en mulighed?

Med hensyn til bil-træning, så er jeg unægteligt kommet tættere på, så hvis du har lyst, kan jeg godt komme og tage en tur omkring blokken med dig og Sirius, hvis hun skal i seriøs træning :slight_smile:

Måske skal hun starte med bare at sidde i en bil i tomgang :slight_smile:

Hvilken type transportkasse bruger I:? Ofte er katte gladest for mørke kasser (gerne mørklagte ved et tæppe henover), der ikke er for store. Nogle bruger også at sprayekassen med felifriend.

  1. jeg ville lade kassen stå fremme altid, så hun er vant til den og kan bruge den som hule. Evt. kan der fodres med vådfoder i den i en periode, til hun er glad ved den igen.
  2. Så kan I træne bare at komme i den og så ud igen, og så godbid. Gå videre til næste skridt når hun er helt tryg.
  3. Næste skridt er at komme i den og så gå en lille tur
  4. Næste skridt er så evt. at tage en lille bus tur eller lign., når nu ikke I har bil :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;854992]Efter Luckys tur til Frederiks, som du selv oplevede :wink: Har jeg fået en større kasse til ham. Det har hjulpet lidt på ham :slight_smile:
Ved ikke om det måske var en mulighed?

Med hensyn til bil-træning, så er jeg unægteligt kommet tættere på, så hvis du har lyst, kan jeg godt komme og tage en tur omkring blokken med dig og Sirius, hvis hun skal i seriøs træning :slight_smile:

Måske skal hun starte med bare at sidde i en bil i tomgang :)[/QUOTE]

Hun er slet ikke som Lucky, hun acceptere at være i kassen så snart hun er i den og ligger derefter helt stille. Hun virker bare utrolig nervøs og har som sagt utrolig høj puls.

Hendes kasse er en helt almindelig plastik kasse. Skal den være større vil vi have problemer når vi skal i bilen hjem til Frederica :tihi:

Tusind tak for dit tilbud :thumbup: men jeg tror jeg lokker min far til at tage et smut med os en gang i mellem. Han er her ikke så tit, men jeg tror det er nok :slight_smile:

Mørke har ikke den store effekt på hende, sidste vi kørte hjem var det sent om aftenen så der var buldermørkt i bilen, og hendes puls var præcis lige så høj som den “plejer” under kørsel.

[QUOTE=Eife;855010]1. jeg ville lade kassen stå fremme altid, så hun er vant til den og kan bruge den som hule. Evt. kan der fodres med vådfoder i den i en periode, til hun er glad ved den igen.
2. Så kan I træne bare at komme i den og så ud igen, og så godbid. Gå videre til næste skridt når hun er helt tryg.
3. Næste skridt er at komme i den og så gå en lille tur
4. Næste skridt er så evt. at tage en lille bus tur eller lign., når nu ikke I har bil :)[/QUOTE]

Kassen står altid fremme, men hun ignorere den 100 % jeg kan selvfølgelig godt prøve at stille deres mad der ind, måske det hjælper :gruble:

Jeg må nok hellere i gang med at finde en godbid hun rigtig gider så :tihi: hun er en lille diva og gider ikke samme godbidder som drengene.

Jeg vil gemme din step by step, og så må vi i gang med at forberede hendes tur til Fredericia i sommerferien :thumbup:

[QUOTE=Nadia;855055]
Kassen står altid fremme, men hun ignorere den 100 % jeg kan selvfølgelig godt prøve at stille deres mad der ind, måske det hjælper :gruble:

Jeg må nok hellere i gang med at finde en godbid hun rigtig gider så :tihi: hun er en lille diva og gider ikke samme godbidder som drengene.

Jeg vil gemme din step by step, og så må vi i gang med at forberede hendes tur til Fredericia i sommerferien :thumbup:[/QUOTE]

En ny pude eller andet spændende lagt derind kan måske også gøre det? :slight_smile:
Og hvis hun f.eks. er meget utryg ved bare at komme deri, så kan det også være at I skal starte ud med bare at gå en tur i lejligheden, og ikke udenfor :slight_smile:

Mht godbider, har du prøvet de der godbidsstænger? Dem er alle mine meget glade for :slight_smile: Nogle smagsvarianter er mere populære hos de kræsne end andre dog, hehe

Det kunne lidt lyde som om hun bli’r køresyg? Det kan man vistnok få noget for… (har ikke selv oplevet det men der er andre herinde der har haft køresyge katte)

For nogle katte hjælper det at sidde i mørke - for andre at de kan kigge ud.
Jeg er begyndt at have Snehvide på skødet, når vi skal til dyrlægen - i seletøj og med et fast greb om det. Det kan hun godt acceptere, men hun er jo også vant til at gå tur. Og Rags sidder fastspænt i sin transporttaske og kigger ud, når han rejser. :slight_smile:

Der er flere ting som du kan forsøge dig med…

Evas Step by Step metode er en rigtig god start…

Derrnæst…
Du siger at du bare har en helt almindelig plastkasse. Nogle katte kan ikke lide den slags kasser, men vil foretrække en taske…
Andre skal have en åben transportkasse, som Finn er inde på… (Jeg sælger en rigtig god en, prøv at se på min HP under Transporttasker :wink: ) Modelkatten på min HP er perseren Yaba, som udelukkende transporteres på denne måde…

Endelig er der naturligvis muligheden for at din kat blive kæresyg i større eller mindre grad… På apoteket kan du købe helt almindelige ingefærtabletter mod køresyge - dem kan du prøve at give katten inden I skal køre…

Og så er rådet om at overdække transportkassen heller ikke helt hen i vejret - det giver katten en fornemmelse af en god tryg hule… og det er ikke det samme som at sidde i en bælgmørk bil…

Held og lykke med at finde den rigtige metode til at ranspotere katten på :slight_smile:

[QUOTE=Eife;855056]En ny pude eller andet spændende lagt derind kan måske også gøre det? :slight_smile:
Og hvis hun f.eks. er meget utryg ved bare at komme deri, så kan det også være at I skal starte ud med bare at gå en tur i lejligheden, og ikke udenfor :slight_smile:

Mht godbider, har du prøvet de der godbidsstænger? Dem er alle mine meget glade for :slight_smile: Nogle smagsvarianter er mere populære hos de kræsne end andre dog, hehe[/QUOTE]

Jeg satte deres mad ind i kassen i morges :slight_smile: og hun har allerede været inde og spise i den, så det er heldigvis ikke helt så slemt så længe kassen bare står stille :thumbup:

Vi har prøvet forskellige godbidstænger, men jeg har endnu ikke fundet en hvor hun virkelig bliver vild for at få en.

Det kunne faktisk godt lyde lidt som om hun bliver køresyg :gruble:

[QUOTE=FinnFrode;855080]For nogle katte hjælper det at sidde i mørke - for andre at de kan kigge ud.
Jeg er begyndt at have Snehvide på skødet, når vi skal til dyrlægen - i seletøj og med et fast greb om det. Det kan hun godt acceptere, men hun er jo også vant til at gå tur. Og Rags sidder fastspænt i sin transporttaske og kigger ud, når han rejser. :)[/QUOTE]

Måske jeg skulle prøve at løfte kassen lidt så hun kan sidde og kigge ud, det vil hun faktisk gerne en gang i mellem. Vi har faktisk en sele den kunne vi jo prøve at træne lidt med, selvom hun faktisk ikke som sådan prøver at komme ud af kassen når jeg fx sidder og nusser hende.

[QUOTE=Ann K;855089]Der er flere ting som du kan forsøge dig med…

Evas Step by Step metode er en rigtig god start…

Derrnæst…
Du siger at du bare har en helt almindelig plastkasse. Nogle katte kan ikke lide den slags kasser, men vil foretrække en taske…
Andre skal have en åben transportkasse, som Finn er inde på… (Jeg sælger en rigtig god en, prøv at se på min HP under Transporttasker :wink: ) Modelkatten på min HP er perseren Yaba, som udelukkende transporteres på denne måde…

Endelig er der naturligvis muligheden for at din kat blive kæresyg i større eller mindre grad… På apoteket kan du købe helt almindelige ingefærtabletter mod køresyge - dem kan du prøve at give katten inden I skal køre…

Og så er rådet om at overdække transportkassen heller ikke helt hen i vejret - det giver katten en fornemmelse af en god tryg hule… og det er ikke det samme som at sidde i en bælgmørk bil…

Held og lykke med at finde den rigtige metode til at ranspotere katten på :)[/QUOTE]

Jeg er faktisk på udkig efter en taske (sturdi tror jeg det ender med). Da jeg synes kassen er for besværlig at bære på.

Ingefærstabletterne er det specielt til kat eller er det de samme mennesker bruger?

Vi har også prøvet at dække hende med at tæppe, det gjorde hun blev endnu mere utilpas.

Sturdi er en god taske, men der findes lige så gode og billigere alternativer…
Den jeg omtalte i mit tidligere indlæg, ser sådan her ud - katten er naturligvis fastspændt med sikkerhedssele, det kan bare ikke ses på en langhåret perser :smiley:

Ingefærstabletterne er det specielt til kat eller er det de samme mennesker bruger?

Nøjagtig de samme som til mennesker - doseringen er så tilsvarende små børn… og ja, jeg HAR konfereret det her med min dyrlæge :smiley:

Vi har også prøvet at dække hende med at tæppe, det gjorde hun blev endnu mere utilpas.

Okay - så lyder hun som en af de katte, der har det bedst med “at være ude i det fri” ligesom Yaba…
Hvis det er en korrekt antagelse, skal du være opmærksom på at nogle af sturditaskemodellerne er meget lukkede…

Så vil en taske som nedenstående, måske være en langt bedre ide…


(Kan naturligvis også købes hos mig :wink: )

Jeg tænkte på at en lille mini nullerput i kassen også kunne give en tryghed. Det bruger jeg her, hvis jeg har en nervøs kat der skal ud og køre.

Man kunne også tænke sig mis fik en dertil egnet sele på der sættes i bilens sikkerhedsseledims OG så samtidig får sin helt egen bilnullerputseng.
Hvor Kamikazes Sahè, Kamikazes La-Rissa og Kamikazes Li-Nea bor kører de altid bil på den måde når de skal med i sommerhus som ligger i den anden ende af Sjælland. De bor i Lynge

Mht køresyge, så synes jeg typisk at de så også savler…
Hvor gispen ofte mere er et udtryk for stress? (Min gamle huskatte kunne også nogle gange gispe lidt på lange ture, f.eks. med toget)

[QUOTE=Ann K;855239]Sturdi er en god taske, men der findes lige så gode og billigere alternativer…
Den jeg omtalte i mit tidligere indlæg, ser sådan her ud - katten er naturligvis fastspændt med sikkerhedssele, det kan bare ikke ses på en langhåret perser :smiley:

Nøjagtig de samme som til mennesker - doseringen er så tilsvarende små børn… og ja, jeg HAR konfereret det her med min dyrlæge :smiley:

Okay - så lyder hun som en af de katte, der har det bedst med “at være ude i det fri” ligesom Yaba…
Hvis det er en korrekt antagelse, skal du være opmærksom på at nogle af sturditaskemodellerne er meget lukkede…

Det vil jeg lige holde øje med, når der bliver plads i budgettet til en ny taske :ok:

Så vil en taske som nedenstående, måske være en langt bedre ide…


(Kan naturligvis også købes hos mig :wink: )[/QUOTE]

Hmm jeg ved ikke om hun vil finde tryghed i en nullerput, her hjemme gider hun ikke ligge i dem, hun foretrækker “hårde” overflader som stole, borde og “pladerne” på kredsetræet, ikke engang hængekøjerne gider hun ligge i.

[QUOTE=kamikaze;855269]Man kunne også tænke sig mis fik en dertil egnet sele på der sættes i bilens sikkerhedsseledims OG så samtidig får sin helt egen bilnullerputseng.
Hvor Kamikazes Sahè, Kamikazes La-Rissa og Kamikazes Li-Nea bor kører de altid bil på den måde når de skal med i sommerhus som ligger i den anden ende af Sjælland. De bor i Lynge[/QUOTE]

Det vil jeg lige tænke over :slight_smile: Tusind tak :thumbup:

[QUOTE=Eife;855391]Mht køresyge, så synes jeg typisk at de så også savler…
Hvor gispen ofte mere er et udtryk for stress? (Min gamle huskatte kunne også nogle gange gispe lidt på lange ture, f.eks. med toget)[/QUOTE]

Hun savler i hvert fald ikke, hun ligner bare en hund på en meget varm sommer dag - sidder med tungen helt ude af munden.