Meninger om avl på huskat

Ja jeg har tit gået og tænkt på hvad folk mener om avl på huskatte. Vi kan hurtigt blive enige om at der findes alt for mange katte der får en kummerlig tilværelse og at der er mange der drukner killinger lige efter de er født, og det er synd, både for killinger og mormis.
Men hvis nu man avler huskat som en opdrætter avler deres racekatte, er der så noget galt i det?

Det mener jeg ikke, der er noget galt i, hvis man tager et ansvar for kattemor og de killinger der kommer - altså med hensyn til kvalitetsfoder, dyrlægetjek, vaccinationer, neutralisering, godt hjem til killingerne osv. Og selvfølgelig at man ikke lader kattemor få det ene kuld killinger efter det andet.

nej det syntes jeg personligt ikke der er,for så har man dyret i højsædet,og sørger for de kommer til et godt hjem,og man sørger for de er vacineret og neutraliseret etc.så det da bestemt både flot og rigtigt godt for katten/killingen [bigloony]

Altså, du mener det er okay, hvis man er ansvarlig og følger de same ting som en opdrætter?

Tak skal du ha’ [bigloony]

Altså, du mener det er okay, hvis man er ansvarlig og følger de same ting som en opdrætter?[/quote]

Nu er jeg ikke opdrætter - flere af dem vil sikkert mene noget andet end mig. For mig er det ansvarligheden, som jeg har skrevet, det er det vigtigste.

Altså, du mener det er okay, hvis man er ansvarlig og følger de same ting som en opdrætter?[/quote]

Nu er jeg ikke opdrætter - flere af dem vil sikkert mene noget andet end mig. For mig er det ansvarligheden, som jeg har skrevet, det er det vigtigste.[/quote:1pr7p42e]

Okay, tak skal du ha’.
Ansvarlighed mener jeg ikke kun tilkommer opdrættere, men alle der har kat.

Nu er jeg ikke opdrætter - flere af dem vil sikkert mene noget andet end mig. For mig er det ansvarligheden, som jeg har skrevet, det er det vigtigste.[/quote]

Okay, tak skal du ha’.
Ansvarlighed mener jeg ikke kun tilkommer opdrættere, men alle der har kat.[/quote:1b1l5bj7]

Det kan vi slet ikke være uenige om [bigloony]

Nu er jeg ikke opdrætter - flere af dem vil sikkert mene noget andet end mig. For mig er det ansvarligheden, som jeg har skrevet, det er det vigtigste.[/quote]

Okay, tak skal du ha’.
Ansvarlighed mener jeg ikke kun tilkommer opdrættere, men alle der har kat.[/quote:1wk34kp3]

Det kan vi slet ikke være uenige om [bigloony][/quote:1wk34kp3]

Nej det kan vi ikke [bigloony]

Jeg syntes at hvis man avler på dem med samme omhygge som (de fleste) opdrætter af racekatte gør, og følger de regler der er, med vaccinationer, neutrallisering, ordenligt fodder osv, er det helt iorden. Der er så mange der blander den ene race med den anden, og til sidst ender vi med at den rigtige huskat er avlet ud. Jeg mener at kan man avle på den rigtige huskat og lave skønne dejlige misser, med deres fantastiske sind og intelligens, er det ok.

Okay, tak.
Og hvis man så avler på blandingskatte, dem vi normalt kalder huskat, det er vel lige så i orden som på den gode gamle huskat, eller hvad?

Så er der noget der undrer mig, hvorfor koster en huskat ikke nær så meget som en racekat, eller i hvert fald næsten ingenting, den har da været lige så dyr at ha’ på foder og ved dyrlægen som en stambogsført kat, og det er i hvert fald ikke stamtavlen der fordyre særligt meget hved jeg.Okay, tak.
Og hvis man så avler på blandingskatte, dem vi normalt kalder huskat, det er vel lige så i orden som på den gode gamle huskat, eller hvad?

Pia - du er selv opdrætter ik? Hvad er din egen mening om det at få killinger på huskatte og blandingskatte?

Blandings katte og huskatte er i mine øjne to forekellige ting.
Jeg går IKKE ind for avl på blandings katte, med mindre det er for at gøre en specifik race mere stabil.

May-brit, jo det er jeg, men selvom jeg ikke var opdræter syntes jeg det er i orden når de bliver passet og plejet i alle ender og kanter, som en opdrætter gør med racekatte, det skylder man da katten, uanset race. For mig er det et levende væsen der fortjæner det bedste uanset ophav og race.
Men syntes det er sjovt at høre folks meninger om det at avle på huskat.

Jeg går IKKE ind for avl på blandings katte, med mindre det er for at gøre en specifik race mere stabil.[/quote]

Okay, heller ike når det er blaningskatte der avles?

Jeg går IKKE ind for avl på blandings katte, med mindre det er for at gøre en specifik race mere stabil.[/quote]

Okay, heller ike når det er blaningskatte der avles?[/quote]

Nej især IKKE blandingskatte. Føler det ødelægger års arbejde at de racer der blandes sammen -sorry

Fint Pia, tak for dit svar, jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvor du selv står i dette og det fik jeg dit svar på [bigloony] Spurgte også fordi jeg ikke ønsker at deltage i en af de sædvanlige mudderkastningstråde, som jeg synes, der har været alt for mange af. Jeg synes ,som du, også at det er interessant at høre folks meninger. For mig er det at vi har katte med stamtavler, fordi disse racer har min interesse. Det er ikke det samme, som at jeg er modstander af al avl uden stamtavler. I den retning er det der tæller, at dyrene bliver behandlet værdigt og med stor omsorg og ikke om de har stamtavle eller ej.

Okay, heller ike når det er blaningskatte der avles?[/quote]

Nej især IKKE blandingskatte. Føler det ødelægger års arbejde at de racer der blandes sammen -sorry[/quote:3szeh0iy]

Det kan jeg så ikke helt se at et bliver ødelagt, der er jo ingen der stjæler racekatten for at få en blandningskat, og dem der vil ha’ en racekat køber eller får ikke en blandingskat, så umidelbart kan jeg ikke se det ødelægger noget for hverken racen eller den der opdrætter racen,-- sorry.

Fint Pia, tak for dit svar, jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvor du selv står i dette og det fik jeg dit svar på [bigloony] Spurgte også fordi jeg ikke ønsker at deltage i en af de sædvanlige mudderkastningstråde, som jeg synes, der har været alt for mange af. Jeg synes ,som du, også at det er interessant at høre folks meninger. For mig er det at vi har katte med stamtavler, fordi disse racer har min interesse. Det er ikke det samme, som at jeg er modstander af al avl uden stamtavler. I den retning er det der tæller, at dyrene bliver behandlet værdigt og med stor omsorg og ikke om de har stamtavle eller ej.[/quote]

Selv tak.
Jeg gider helder ike det muderkast, og jeg respektere folks meninger uanset om jeg er uenig eller ej, jeg mener ikke vi skal ha’ den samme mening, men det er spændende at se hvad folk mener, og måske og helst forhåbentlig få en saglig debat med uddybbende meninger.

Jeg tror mudderkastningen forekommer, når der kommer formeget “politik” og “religion” med ind. Jeg kan så fortælle, at jeg absolut ikke er tilhænger af de personer, som sælger killinger med “falsk varebetegnelse”. Det tager jeg stor afstand fra.