Mere test - denne gang specifikt aby'er

Jeg blev gjort opmærksom på et andet punkt på GA, som er druknet lidt i alt det andet.

Der er blevet vedtaget avlsanbefalinger for abyssiniere.

Man anbefalet at alle abyssiniere røntgenfotograferes for PL og HD og øjenlyses.

Øjenlysningen kan diskuteres.
PL kan man mærke - der behøves ingen røntgen. Personligt kender jeg ingen abyssiniere, der har lidt af HD. (Ja, det siges at PL og HD hænger sammen, men det gælder altså ikke hos abyssiniere).

Nogen der er friske på et væddemål omkring hvor lang tid der går før disse anbefalinger bliver tvang? :høhø:

HD??? PÅ Aby???
Okay :uha:
PL kan jeg til nød forstå, hvis altså det opfattes som et reelt problem for racen - men gør det det?
Og øjenlysningen er da komlet unødvendig, nu hvor man har en DNAtest… eller har Abyen andre kendte arvelige øjensygdomme end PRA?

Jeg kender heller ikke nogen med Aby’er med HD - og dog, tror jeg har hørt om een - 10 år tilbage

Jeg kender en del med mild PL - vel og mærke afkom efter frie forældre. Det har med tiden lært mig - at have frie avlsdyr er ikke = frit afkom. Og at den eneste måde at får has på det på er:
Kend din stamtavle

Jeg ved ikke om øjenlysningen kan diskuteres eftersom der kun er DNA test for to mutationer. Jeg anser så ikke PRA er et problem i Danmark.

Hvad med en helt anden boldgade, mindst lige så, om end ikke mere relevant, at alle dyr skulle testes for Leukæmi og Mycoplasma Felis - det er jeg sikker på er et langt større problem.

Der tager du så ganske fejl - der er fundet TO mutationer der kan DNA testes for - det formodes der er mange flere

[QUOTE=Ann K;607345]HD??? PÅ Aby???
Okay :uha:
PL kan jeg til nød forstå, hvis altså det opfattes som et reelt problem for racen - men gør det det? [/QUOTE]

Det kan diskuteres - og det bliver det. Der er stadig vild uenighed hos dyrlægerne om, hvornår en kat har PL - eller rettere hvor grænserne går for “normal”. Desuden er det formodentligt polygenetisk, så det er vanskeligt at komme med avlsanbefalinger. Jeg nåede at få brugt en hankat til et kuld før end jeg fandt ud af at han havde PL. Ingen af hans børn havde PL, men de var aldrig blevet født, hvis jeg vidste at han havde det. Held i uheld eller bare held?

Ingen ved hvor mange forskellige mutationer af PRA, der findes og de kan potentient have andre mutationer end den vi tester for. Jeg har øjenlyst i en del år inden DNA-testen og aldrig fundet noget som helst og i dag bruger jeg kun DNA-testen. For mig er det andet over-kill. Jeg bruger dog med mellemrum laserpointeren til at lege med mine katte og hvis de har nedsat syn, opdager jeg det hurtigt. I de fleste PRA-mutationer vil det nedsatte syn først vise sig, når kattene er oppe i årene og er færdige i avl for længst, så jeg kan ikke se at det gør nogen forskel, bortset fra, når vi kan bruge DNA-testen.

Lis… jeg spurgte også pænt… jeg har ikke sat mig ind i diverse arvelige lidelser hos abyen… og hvad angår øjenlidelser har jeg indtil nu kun hørt om PRA…
Og så spørger jeg… pænt endda om der findes andre… det gav du svar på - jeg kunne så bare have ønsket at det var formuleret en anelse mindre skarpt :wink:

Men den ene er kun fundet i en lille afgrænset koloni i UK og medfører blindhed allerede som killinger, så jeg tror at vi ville have opdaget det, hvis den var mere udbredt,
Men du har ret i at der kan findes andre.

[QUOTE=Ann K;607358]Lis… jeg spurgte også pænt… jeg har ikke sat mig ind i diverse arvelige lidelser hos abyen… og hvad angår øjenlidelser har jeg indtil nu kun hørt om PRA…
Og så spørger jeg… pænt endda om der findes andre… det gav du svar på - jeg kunne så bare have ønsket at det var formuleret en anelse mindre skarpt ;)[/QUOTE]

Skarpt - hvad mener du? - du sprøger om PRA - får svar på PRA …

Men ja, der er set katte med stær …

Jeg kender til nogle stykker af abyer, der har fået konstateret PL - men ganske få har haft problemer med det. PL er et abyproblem, men som Lis skriver, er arvegangen ikke så ligetil.

HD har jeg aldrig hørt om hos abyer.

Jeg kan tælle på én hånd de PRA tilfælde jeg har hørt om i DK. Og alligevel findes der en hel del bærere. Det forekommer mig ulogisk, at vi - før dna-testen - ikke noget oftere er kommet til at parre bærere sammen.
Men ja - jeg dna-tester mine katte - tør ikke andet, selvom jeg dybest set ikke tror det er et problem. Har dog ikke lyst til at teste det af :wink:

Jeg synes det er helt fint med anbefalinger - og synes man bør lave anbefalinger på alle racer.
Men jeg mener faktisk det er helt unødvendigt, at røntgenfotografere for PL (og i særdeleshed HD). I hvert fald har jeg aldrig selv fået taget røntgen med det formål - og har heller ikke tænkt mig at begynde på det.

[QUOTE=En forhenværende bruger;607354]Det kan diskuteres - og det bliver det. Der er stadig vild uenighed hos dyrlægerne om, hvornår en kat har PL - eller rettere hvor grænserne går for “normal”. Desuden er det formodentligt polygenetisk, så det er vanskeligt at komme med avlsanbefalinger. Jeg nåede at få brugt en hankat til et kuld før end jeg fandt ud af at han havde PL. Ingen af hans børn havde PL, men de var aldrig blevet født, hvis jeg vidste at han havde det. Held i uheld eller bare held?
[/QUOTE]

Man mener at PL er arveligt hos både mennesker og hunde, så det ville ikke undre mig, at det også er arveligt hos katte :slight_smile:
Det væsentlige, når der kommer en avlsanbefaling, er vel egentlig også om det opfattes som et reelt problem indenfor en race… både en den lokale/nationale bestand men også i den samlede bestand…

[QUOTE=Ann K;607368]Man mener at PL er arveligt hos både mennesker og hunde, så det ville ikke undre mig, at det også er arveligt hos katte :slight_smile:
Det væsentlige, når der kommer en avlsanbefaling, er vel egentlig også om det opfattes som et reelt problem indenfor en race… både en den lokale/nationale bestand men også i den samlede bestand…[/QUOTE]

Jeg tror ikke nogen er uenige om, at PL er arveligt og det er et (mindre IMO) problem hos abyssinieren.

Jeg er enig. Min hankat er nu 7 år gammel og har aldrig haft nogen problemer og han er en springer.

Det synes jeg normalt også, men lige nu ser det ud til at den nye trend er at snige tvang ind ad bagvejen og så kan jeg godt synes at det er lidt betænkeligt. Nå ja, og så synes jeg jo også at anbefalingerne skal give mening og det synes jeg ikke helt at de gør samlet.

Lad os håbe at der ikke er nogen af køberne, der læser anbefalingen for HD og efterspørger et røntgenbillede :tihi:

Jeg har, tror jeg, røntgenbilleder for 10 katte liggende med både perfekte hofter og knæ.

Blev taget da jeg panikkede med Ronja Røverdatter vi troede havde HD - men det var Calve-Legg- Perthes …

[QUOTE=Ann K;607368]Man mener at PL er arveligt hos både mennesker og hunde, så det ville ikke undre mig, at det også er arveligt hos katte :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg skrev skam ikke, at det ikke var arveligt - det er det utvivlsomt, men arvegangen er ikke simpel og der er flere ting at tage hensyn til, når man kommer med avlsanbefalinger. Man kan jo ikke tage alle katte ud af avl, som har en eller anden forfader, der måske/måske ikke har haft PL. Eller hvad hvis du står med en kat, som har en meget mild grad af PL eller et grænsetilfælde og katten så tilfældigvis er fra en gammel og efterhånden meget sjælden og i øvrigt sund linje? Som sagt - det er ikke nødvendigvis simpelt.

Nu er PL sjældent et problem på aby’en - fordi den er en let race - de tungere katte rammes meget hårdere.

Jeg har kendskab til to der er opereret for PL, og det ligger lang tid tilbage - altså en situation hvor knæskallen låste fast på siden af knæskålen.

En historie fra det virkelige liv:

Jeg havde i al hast taget en 1½ år gammel hunkat hjem fordi ejeren døde. Hun gik fint ind i flokken efter at have været fraværende i ½ år. Hun fungerede fint - så efter en tid satte jeg hende til salg. Der kom en henvendelse og jeg kørte med katten. Det gik mægtig fint i det nye hjem, indtil jeg så hun lagde sig ned og rystede sit bagben. Hmmm tænkte jeg. Da hun gjorde det anden gang sagde jeg til den nye ejer - der er noget galt med hendes ben - jeg tager hende med hjem og får hende undersøgt i morgen. Vi snakkede frem og tilbage om hvis status var god eller mindre god. Jeg tilbød en hankastrat var resultatet mindre godt.

På vej hjem i grumt humør kom jeg i tanker om at tøsen var skvattet ned fra køleskabet om eftermiddagen og jeg havde sagt til hende hun var da både tumpet og klodset.

Nå hvad så - dyrlægen fik jeg en tid hos - klinikken var halvvejs til den nye ejer. Det var jo ikke til at sige resultatet på forhånd selvom hun ikke rystede ben her. Jeg tog hende og hankastraten med i bilen.

Tøsens ene knæ virkede løst - at sidestille med en grad 2 - det kunne være et forstrukket ledbånd - men det kunne jo ikke garanteres. På dyrlægens anmodning hentede jeg hankatten ind - hans knæ var perfekte.

Nå hvad så, hvad ville damen ha’? Jeg snuppede begge katte med op i lejligheden og forklarede. Damen blev noget forvirret - til sidst spurgte hun, hvad ville du gøre. Jeg var hurtig og sagde, tage dem begge - pigen får du kvit og frit med den mulige usikkerhed der kan være - og sådan blev det. Benet har der ikke været det mindste med efterfølgende, det er vel to år siden nu. Hun blev chekket som 16 uger herfra og var helt i orden.

Aby’er vil ikke altid deres eget bedste. Jeg er ikke det mindste i tvivl om der kan ligge noget i linierne - men jeg er heller ikke det mindste i tvivl om der er nogen der selv påfører sig et løst knæ ved at have lidt for travlt og være for dumdristig.

Jeg er helt enig med dig, Lis.

Min omtalte hankat havde faktisk taget den ud fra første sal i mit hus og landet på min stentrappe. (Der var børnesikring på vinduet - dem stoler jeg ikke på mere).
Så om hans PL var medfødt eller en skade, er umuligt at sige - men det kunne jeg jo ikke bruge til noget.

[QUOTE=En forhenværende bruger;607372]
Lad os håbe at der ikke er ingen af køberne, der læser anbefalingen for HD og efterspørger et røntgenbillede :tihi:[/QUOTE]

Bare vent - det kommer! Jeg har indimellem potentielle købere i telefonen, der spørger “Nu er de vel testet?”
Så spørger jeg (sikkert med en anelse irritation i stemmen!) “For hvad?”.
“Øh… sygdomme…”
“Ja, hvilke sygdomme er det du mener de skal være testet for?”
Så tager samtalen nogle gange en underlig drejning fordi folk ikke ved hvad de nu skal svare, men de har i hvert fald hørt at det er meeeeeeget vigtigt at alle katte er testede - men de ved ikke hvad for, og ved SBI er det sq svært at hoste op med nogle racespecifikke ting, som man kan teste for.
Men som sædvanligt: Det dårlige rygte om sygdomme er ofte langt værre end sygdommene selv. Og har man en kæphest, så kan man jo om ikke andet prøve med det dårlige rygte, hvis ikke fakta rigtigt kan bruges til noget…
VH
Susanne

Lidt svensk PRA statistik:

Abessinier- och Somalientusiasterna upptäckte via ögonlysning under det sena 70talet att ca 45% av katterna var sjuka i PRA, vilket innebär att katterna hade dubbla anlag och sjukdomen hade börjat bryta ut.

1990 var det antalet halverat, och 2007 när gentestet kom kunde man även börja upptäcka de katter som var bärare av sjukdomen men inte sjuka själva. Tack vare gentestet har man hos Abessinier och Somali kommit till en situation där inte en enda kattunge till behöver utveckla sjukdomen.

hentet her - der vedr. primært kat 4
http://www.sogrupp.se/pra.php

Sverige og Norge har altid været hårdere ramt (og det gælder alt) pga af det har været så vanskeligt at få nye avlsdyr over grænsen - så genmaterialet til rådighed har været noget reduceret

Præcis. Og en af deres store matadorhanner var PRA-bærer og når det forekommer i et meget lukket miljø, har det konsekvenser.

Jeg vil så sige, at lige netop HD vel ikke kan regnes for et ABY/SOM problem. Jeg har aldrig haft en kat med HD og har faktisk kun hørt om et tilfælde indenfor racen i mine 26 år indenfor katteverdenen. Og selv om jeg kender til flere tilfælde når det gælder PL så synes jeg heller ikke det ligefrem er noget man ser ofte. Jeg har personligt ( i.e. indenfor mit opdræt) kendskab til 2 katte der måtte opereres for PL og det er jo ikke mange.
Et problem med PL som vi fandt ud af da vi startede med at “teste” for det er, at dels så er der stor forskel på hvad dyrlægerne “føler” når de “tester” og dels er der stor forskel på hvordan
de graderer det OG - det allervigtigste - katte er IKKE hunde :argh:
hvilket betyder at den gradering som hos en HUND kan være/blive et problem ofte aldrig bliver et problem hos en kat. Simpelthen fordi katten er helt anderledes bygget end en hund.

En ting der for mig altid har været vigtigt er, at det er IKKE PL hvis katten ikke SPONTANT luxerer. Dvs. hvis der skal en stor voksen mand til at få patella ud over kanten så ER det altså ikke en PL - men simpelthen en manipuleret
luxation og det kan jeg ikke bruge til noget.

Min dyrlæge checker rutinemæssigt knæ på mine avlskatte - men idag først når de bliver kastreret. Simpelthen fordi jeg ser det som så lille et problem, at vi kun checker dem for at holde os ajour.

Teresa