Metacam

Ved ikke om dette har været oppe og vende tidligere…men kender I denne hjemmeside??

Må indrømme jeg blev en smule rystet, da den ene af mine katte fik Metacam for ikke så længe siden.

Der er en risiko ved alt smertestillende - både til dyr og mennesker.

Langvarig brug er farlig - der er en glimrende kommentar om NSAID i sidste nr. af KatteMagasinet, skrevet af Dyrlæge Stig Feldballe.

Monitering af nyrer er vigtig ved langtidsbrug. NSAID produkter nedbryder tarmens slimhinde - mavesår kan blive resultatet. Forsøg med mus har vist at risikoen for mavesår kan minimeres med ca. 60% gives Bovine Colostrum - andre mælkeprodukter er uvirksomme

Ja det vidste jeg godt. Det er stærke sager vi hælder på dem, når vi skal ind og se om et problem fx skyldes smerter, men det er svært at spørge dem selv desværre…

Det har altid været sådan med medicin, at det der virker på en ting, skader en anden ting - sådan generelt naturligvis.

Desværre findes der heller ikke her vidundermidler

MVH

(Gentager)

Da jeg sendte linket om Metacam til min dyrlæge, sendte hun det videre og fik følgende svar:

Bolehringer-ingelheim skriver:

Sagen er den, at i USA er Metacam ikke godkendt til kat, men alligevel har metacam været stort set det eneste NSAID man har brugt til kat. Eftersom det har været det eneste, man har brugt, er det det eneste man har set bivirkninger på.
Men da man ikke har haft katte-metacam har man brugt hundemetacam, og det har desværre givet en del tilfælde af overdoseringer også.
De amerikanske sundhedsmyndigheder er meget strikse, og én alvorlig bivirkning er én for meget. Derfor er der i USA (og kun i USA) kommet den advarsel på metacam, om ikke at gentage behandling. Her i Danmark får det ikke nogen betydning. Bivirkningsfrekvensen er meget lav og ved ansvarsfuld brug formindskes risikoen yderligere. Som din opdrætter jo også siger, så kender hun katte, som behandles i lang tid uden problemer.
Men som vi også har snakket om tidligere på erfa-møderne, så er den terapeutiske margin meget snæver hos kat. De tolerer ofte fint en enkelt overdosering, mens gentagen overdosering kan være fatal. Vores anbefalinger for at gøre behandlingen så sikker og tryghedsskabende som muligt både for dyrlæge, ejer og kat er følgende:

Ved artrose:
Opstart (gerne injektion i klinikken) 0,1 mg kg. Derefter 0,05 mg/kg. Anbefal blod- og urinprøve ved opstart af behandling. Kontrol af nyrefunktion jævnligt, f.eks. urinprøve hver 3-6 måned, blodprøve hver 6-12 måned. Er det en udsat patient så overvej off-label dosistitrering til lavest mulig daglig dosis. Suppler gerne behandlingen med canosan, gigtfoder, fysioterapi eller anden ikke-medicinsk behandling, alt sammen medvirker til at kunne nedbringe medicinforbruget. Informer ejeren om at symptomer som anorexi og nedstemthed kan være tegn på bivirkning.

Ved operation:
Anvend den nye katteinjektion 2 mg/ml (giver en mere nøjagtig dosering), opstartsdosis er 0,2 mg/kg, giv gerne før operation, da det nedsætter behandlingslængden at starte tidligt, overvej at supplere med opioid (også opfølgende), det nedsætter også risikoen for bivirkninger. Opfølgende behandling med oral suspension dag 2-5 med 0,05 mg/kg. Ofte skyldes reversibelt nyresvigt i forbindelse med operation ikke NSAID men blodtryksfald under operationen. Derfor anbefales væsketerapi til alle operationer med en varighed på mere end 30 minutter og til alle kritiske patienter (lever-, nyre-, hjertepatienter, gamle dyr, unge dyr, diabetes patienter, ved sepsis/shock osv). Igen er det vigtigt at informere ejeren om symptomer på bivirkninger.

Så summa summarum: Metacam er fortsat godkendt til tidsubegrænset brug hos katte med gigt, og det er sikkert at bruge - også i lang tid. Nu er det også godkendt ved operation med opfølgning med ny lavere startdosis - igen for at øge sikkerheden ved brug.
Men som vi også hele tiden har sagt: jævnlige kontroller :slight_smile:

Romefen og Rimadyl er som er det smertestillende der anvendes til katte hører også hjemme i NSAID gruppen - altså samme birvirkninger

Jeg scanner gerne imorgen indlægssedlen på en helt ny flaske Metacam.

I den står også at der er 14 dages holdbarhed efter anbrud …

Med den markante forskel, at Rimadyl ikke er godkendt til katte i Danmark (selvom det bruges af mange dyrlæger), mens Metacam er godkendt til kat i Danmark.

Mener du dermed Rimadyl er farligere for kat end f.eks. Metacam?

Der bliver jo ikke godkendt mere end højst nødvendligt - det kræver afprøvning.

Rimadyl er brugt til kat i mange, mange år - både i DK og udlandet - også i Gundsømagle:-)

Men vi kan da sagtens være enige om vi foretrækker en godkendelse af alt - det får vi bare ikke - skal nok være glad for der er dyrlæger der godt kan finde ud af at udskrive alternativer.

Jeg ved ikke, om det er farligere - kun, at jeg kender til et dødsfald, der direkte kan relateres til Rimadyl (ved obduktion) og ikke kender til dødsfald, der kan relateres til brug af Metacam.

Læste du ikke dyrlægens kommentarer i forbindelse med artiklen om Rimadyl i KatteMagasinet?

Jeg har selv haft både gode og dårlige erfaringer med Metacam. Emil fik Metacam oralt næsten lige da det var kommet til Danmark, og blev desværre rigtig syg af det :frowning: Dog mener jeg i dag at det mest var en kombination af uheldige omstændigheder, idet jeg havde et par travle dage (lange mødedage) de første dage han fik det og derfor ikke opdagede at han holdt op med at spise (fik det dårligt). Det resulterede i at han fik en dose på tom mave og DET kunne han ikke tåle. Puha hvor blev den stakkels dreng dårlig :ked:- han var indlagt i 2 dage. Jeg fik talt rigtigt godt med min dyrlæge om forløbet og fik netop at vide at det er MEGET MEGET vigtigt at kattene ikke får Metacam på tom mave - hvis de holder op med at spise (=bliver dårlige) skal man holde op med at give det og kontakte dyrlægen.

Emil har siden fået både indsprøjtninger og meget forsigtige doser af Metacam oralt og der har ikke været problemer.

Synes bare jeg lige ville dele dette med jer - når nu pros/cons for Metacam er oppe og vende :slight_smile:

Masser af hilsner,

Ayoe

Herhjemme får Devouee dagligt metacam - desværre over anbefalet daglig dosis:( - og det bliver hun ved med…
jeg har spurgt min dyrlæge netop pga. de advarsler der er i USA og fik dette svar fra ham

Den udsendt advarsel gælder i USA, hvor metacam til kat (den der er 0,5 mg/mL) ikke markedsføres. Der har man i stedet brugt metacam til hund og givet det til kattene, men denne opløsning er 3 gange stærkere og hjælpestofferne er nogle andre. Det er udelukkende ved brug af hunde-metacam, at der er set de pågældende bivirkninger og der skulle iflg producenten ikke være problemer med katte-metacam til kat.

Hvis du fortsat er i tvivl er du meget velkommen til at kontakte mig på 98117400 mellem 14 og 15.

Med venlig hilsen

Morten Johannessen
Dyrehospitalet City Syd
Vandmanden 10D
9200 Aalborg SV
Tlf 98117400

Jeg har heldigvis kun god effekt af metacam hos Devouee, der bliver taget blod og urinprøver på hende hver 3. måned…
herhjemme har gigtkatten i hvert stor øget livskvalitet af at være smertedækket med metacam :slight_smile:

[quote=Ayoe;478112]Jeg fik talt rigtigt godt med min dyrlæge om forløbet og fik netop at vide at det er MEGET MEGET vigtigt at kattene ikke får Metacam på tom mave - hvis de holder op med at spise (=bliver dårlige) skal man holde op med at give det og kontakte dyrlægen.

[/quote]

Jeg har linket fra en, som mener hendes Siameser døde pga. den fik Metacam ovenpå en operation.

Måske den har fået det på tom mave, da den var noget syg inden den døde og kastede en del op

Jeg har brugt det RIGTIG meget på aggressive dyr siden 2007 og aldrig set et eneste sygt dyr som følge af metacam. Hunde får naturligvis det til hunde, og katte det til katte.

Men jeg fortæller altid ejeren, at der er en risiko. Det er der ved alt jo - fx er narkose også farligt for nogle men ikke for alle

Og min far dør, hvis han får pincillin

Tilføjelse: Med brugt her mener jeg naturligvis bedt dyrlæger sætte dyrene på det. jeg gør det da naturligvis ikke selv.

[quote=lenschow;478537]Jeg har brugt det RIGTIG meget på aggressive dyr siden 2007 og aldrig set et eneste sygt dyr som følge af metacam. Hunde får naturligvis det til hunde, og katte det til katte.

Men jeg fortæller altid ejeren, at der er en risiko.[/quote]

Uddyb lige? Mener du, at du selv anvender receptpligtig medicin på andre folks dyr, uden at en dyrlæge har udskrevet det til den enkelte patient? Eller hvad er det lige, du mener?
VH
Susanne

Jeg har haft en kat på metacam meget meget længe og da han ikke kunne mere, var hans nyretal stadig fine - og vi var også over normal dosis.

[quote=Susanne W;478575]Uddyb lige? Mener du, at du selv anvender receptpligtig medicin på andre folks dyr, uden at en dyrlæge har udskrevet det til den enkelte patient? Eller hvad er det lige, du mener?
VH
Susanne[/quote]

Nej da - De går altid via de dyrlæger, som jeg samarbejder med eller deres egen. Jeg er ikke dyrlæge så den slags må jeg ikke jo.

Jeg henviser og taler også selv med dyrlægen om metacam. Ofte foreslår jeg at afprøve netop det og dyrlægerne siger ikke nej, for det er alle tiders målestok for smerter

Jeg kan se det står lidt sært i indlægget, så jeg har lige tilføjet forklaring:)

Indlægsseddel fra netop udleveret Metacam:

den her er lige kommet:

http://www.fda.gov/AnimalVeterinary/NewsEvents/CVMUpdates/ucm231254.htm

og denne:

http://www.avma.org/onlnews/javma/nov10/101101e_pf.asp

Jeg vil gerne slå et slag for et alternativ til katte med gigt og andre led/muskel problemer og det er VITAL AMINIM. Det er en produkt der er udviklet til hunde med hofteledsdysplasi og gigt og det virker på rigtig mange dyr - også katte. Da det er helt naturligt ( i.e. ikke medicin) og et foder tilskud - så er der ingen bivirkninger - til gengæld tager det 1-2 uger før man ser virkning.

Vi har selv set MEGET store ændringer på både hund og kat ved brug af Vital Animin og kan kun anbefale det. Det virker så godt at en del gigt katte kan blive helt fri for smertestillende medicin og det må jo være at foretrække.
Vi har også set gode virkninger på dyr med Patella Luxation.

Det kan købes på apotek - måske Matas også - og det koster et par hundrede kroner for en dåse. Der skal bruges ca. 2 gram per 5 kg så det holder i lang tid :thumbup:

Jeg synes det er vigtigt - måske især når vi taler katte - at man overvejer andre metoder til at holde katte smerterfri da netop katte ofte kan være særlig sarte overfor smertestillende medicin.

mvh

Teresa

[quote=Teresa Guldager;481532]Jeg vil gerne slå et slag for et alternativ til katte med gigt og andre led/muskel problemer og det er VITAL AMINIM. Det er en produkt der er udviklet til hunde med hofteledsdysplasi og gigt og det virker på rigtig mange dyr - også katte. Da det er helt naturligt ( i.e. ikke medicin) og et foder tilskud - så er der ingen bivirkninger - til gengæld tager det 1-2 uger før man ser virkning.

Vi har selv set MEGET store ændringer på både hund og kat ved brug af Vital Animin og kan kun anbefale det. Det virker så godt at en del gigt katte kan blive helt fri for smertestillende medicin og det må jo være at foretrække.
Vi har også set gode virkninger på dyr med Patella Luxation.

Det kan købes på apotek - måske Matas også - og det koster et par hundrede kroner for en dåse. Der skal bruges ca. 2 gram per 5 kg så det holder i lang tid :thumbup:

Jeg synes det er vigtigt - måske især når vi taler katte - at man overvejer andre metoder til at holde katte smerterfri da netop katte ofte kan være særlig sarte overfor smertestillende medicin.

mvh

Teresa[/quote]

Du har ingen problemer med at få katten til at spise foderet med Vital Animin på ??

Jeg har en overgang brugt det til min hund og han var godt nok ikke glad for det. Men en hund kan bedre undvære maden et par dage end en kat…

Min ene hund får Metacam hver dag pga. kraftig slidgigt i begge forben.
Måske jeg skal prøve Vital Animin ??
Dog var han så god til at skjule hans smerter, at da det gik op for mig der var noget galt med ham, var slidgigten meget fremskredet.
Så jeg har det svært ved at holde med Metacamen… vil han så igen have meget ondt og skjule det for mig??