Miauver på bakken

Jeg har observeret to ting ved Maggie og Tip, som jeg vil høre om I kender til.

Når de går på bakken, så “fortæller” de de andre katte, at nu sidder jeg her. Hvad mon formålet er? De miauver ganske lidt, tisser og dækker til. Det er sådan nogle små pip pip killinge lyde. Jeg synes de udstråler stor sårbarhed, når de gør det - men de er jo også sårbare på bakken… Mon det er for at bede om beskyttelse fra de store?

En anden ting, som jeg har bemærket er, at Maggie i de første døgn ikke dækkede til, når hun forlod bakken. Nogle der ved, hvad det skyldes?
Tip gik så derop og dækkede for hende, sådan meget demonstrativt “vi dækker altså her!” og så er hun begyndt at gøre det:-) Sandsynligvis pga imitation og ikke dårlig samvittighed haha:-)

Nå men har I set det hos killinger før?

mvh

Ingen af mine gør det - tilgengæld larmer de begge to hele vejen UD til bakken…

jeg tror det er hygge lyde… for det ligner de lyde de laver når de siger “moar jeg kommer her og jeg er altså lige her og nu skal du lægge mærke til mig”

ligner til forveksling…

At bruge bakken kan være markeringsadfærd - meget dominante katte dækker ikke altid til, mindre dominante katte dækker nogen gange til i en uendelighed.
Maggie ville sikkert fortælle de andre: “nu bor jeg her også” - derfor dækkede hun ikke til. Katte “læser” jo meget om hinanden via hinandens urin og afføring.
Hvorfor nogle katte fortæller, at de går på bakke, har jeg ingen teori om, da jeg ikke mindes at have oplevet det.
mvh Camilla

trixie miawer osse helt vildt når hun har været på bakken, tror hun siger, jeg er færdig nu. rens bakken NU

[quote=dkkorat;67177]
Hvorfor nogle katte fortæller, at de går på bakke, har jeg ingen teori om, da jeg ikke mindes at have oplevet det.
mvh Camilla[/quote]

Nej… du snorksover fra det!!! :smiley:
Prøv liiiige at holde dig vågen, og læg så mærke til Sigurd Snakketræ…

Nu går jeg ud til bakken!
Nu er jeg på bakken!
Nu dækker jeg til på bakken!
Nu går jeg ud fra bakken!
Nu går jeg væk fra bakken!
Hej… vidste du godt at jeg lige har været på bakken!?

SPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNNnn

Ochta miaver også helt vildt, når hun er på bakken - eller det er måske nærmere pippe-lyde. Vi er ihvertfald ikke i tvivl om, at hun er på bakken, og hun har altid gjort det og er altså 1½ år nu. Olav gør det også lidt.

[QUOTE=Ann K;67188]Nej… du snorksover fra det!!! :smiley:
Prøv liiiige at holde dig vågen, og læg så mærke til Sigurd Snakketræ…

Nu går jeg ud til bakken!
Nu er jeg på bakken!
Nu dækker jeg til på bakken!
Nu går jeg ud fra bakken!
Nu går jeg væk fra bakken!
Hej… vidste du godt at jeg lige har været på bakken!?

SPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNNnn[/QUOTE]

-LOL-LOL-LOL
Herhjemme gør han altså ikke sådan-surrender
mvh Camilla

Jeg har ikke lagt mærke til om nogen af mine snakker på bakken men det er ikke altid de dækker det til. Måske er det for at de andre bedre kan lugte at her bor “jeg” altså.

den mindste af mine gør det også - lige inden hun træder ind.
Jeg synes hun lyder, som du beskriver Helle, sårbar. Jeg går altid ud og kigger til hende når hun skriger, men hun ser ud som hun altid gør:)

Hun er den eneste der dækker til

vores gør det også især Obelix og Le-ander miaver når de er på bakken,men obelix fortæller også når han drikker vand og vil have guf,alt sammen med forskelligt toneleje,så vi er aldrig i tvivl om hvad han har gang i.

Har ikke oplevet at nogen af vores miaver, når de er på bakken, men med Filur og Panda er det altid en larm uden lige, for de skraber og skraber og skraber på siden af bakken i laaaaang tid og går så ud, som regel uden at have fået dækket noget som helst til.

sådan gør min den ene også - jeg tog engang tid på ham, mener han var der i godt og vel 8 minutter-thumbs Dygtig mis, som ikke fik dækket noget som helst

Jeg kender det med at selvsikre kattedyr ikke dækker til, meeeeen har aldirg hørt, at en killing på Maggies alder skulle vise den form for ranginteresse… medmindre misling ER ældre end jeg tror… hm

Tak for gode svar

MVH

PS Nanoq fortæller altid alt. Han er KUN stille, når han sover. Selv når han spiser, siger han brum brum ind imellem og i nat vækkede han mig vd at snakke i søvne! :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;67285]Jeg kender det med at selvsikre kattedyr ikke dækker til, meeeeen har aldirg hørt, at en killing på Maggies alder skulle vise den form for ranginteresse… medmindre misling ER ældre end jeg tror… hm

Tak for gode svar

MVH

PS Nanoq fortæller altid alt. Han er KUN stille, når han sover. Selv når han spiser, siger han brum brum ind imellem og i nat vækkede han mig vd at snakke i søvne! :-)[/QUOTE]

haha sådan en mis har jeg også-thumbs Hun snakker aller mest når hun render rundt med sin skumbold i munden-wehuu

Her er det Xena der fortæller når hun er på bakken og når hun er færdig, men hun fortæller det til Pippi.
Har lagt mærke til hun tit går forbi Pippi inden hun gør på bakken.
Her på det sidste siger hun kun noget når Pippi er inde, ellers foregår det i fuldstændig tavshed.
Hans Otto er graver om nogen er det. Jeg tror han er den der slider kattebakken op i bunden, sådan som han skraber og regerer derinde, inden han med et lettet udtryk sætter sig så han har hovedet udenfor bakken.
Leopold ville aldrig nedværdige sig til at bruge en kattebakke, hvis han har mulighed for at komme ud og besørge. Engang imellem er de dog nødvendig han skal bruge kattebakken, men så går det bestemt ikke stille af, nej det er en lang gang brok. Når han så er færdig hopper han ud af bakken og går med en mine der siger: Mig bruge en bakke…Aldrig. Han snakker forøvrigt også med mad i munden og så smasker han;o))
Knus Elin