Middel mod kløe?

Er der mon nogen, der kan anbefale et middel mod kløe, som kan bruges til diabeteskatte?

Medrol er udelukket. Creme med binyrebarkhorman, som ikke burde være farligt for sukkersygen, er afprøvet og så ud til at have en virkning i begyndelsen. Udslæt i ørerne og panden forsvandt, og den stakkels hypersoignerede mave så også ud til at få det bedre. Generelt så Chili bare ud til at være langt mindre intenst optaget af sin mave.

Men det holdt op med at virke, da kuren var slut. Og selv om dyrlægen siger, jeg gerne må bruge det løbende, så virker det vist bare ikke mere. Hendes mave er fyldt med små sår og bløder og ser forfærdelig ud, det har bredt sig ned ad inderlårene, og jeg har det virkelig svært med at se, hvor plaget hun er af det :ked:

Dyrlægen snakker om, at vi måske kan prøve noget allergifoder. Men hvis det er allergi, er det godt nok bemærkelsesværdigt, så store sammenfald der har været med diabetessituationen. Og i øvrigt med, at andre diabeteskatte (@Trine’s Sigga) har haft identiske problemer.

Jeg ved godt, jeg har spurgt om det her før, og jeg ved godt, I sikkert ikke har flere svar end dem, jeg eventuelt allerede har fået. Men det er så synd, og det kan jo ikke bare fortsætte på den måde, til hele hendes underside er et stort sår.

har desværre ingen erfaring at dele af, men sender et stort :kram: til jer begge.

Jeg ved ikke om Lidocain må bruges til katte, men jeg har selv brugt det mod hudkløe.
Krokodilleolie? Krokodilleolie fra Cetina Skincare | Køb den populære olie - Klik her :crocodile:
Kartoffelmel har længe været brugt som kløestillende f.eks. på børn med skoldkopper … måske du kunne prøve at børste noget ind i pelsen med en blød børste, det burde i værste fald være harmløst :gruble:

Jeg tror ikke, det er foderallergi. Foderallergi manifesterer sig oftest ved voldsom kløe i ansigtet og rundt om halsen, som de som regel får flået fuldstændigt i stykker. Jeg synes mest det lyder som én af to ting: Enten idiopatisk cystitis (udløst af stress eller andet der kan være svær at pin pointe :frowning: ) eller evt. smerter et eller andet sted, ikke usandsynligt blæren.
VH
Susanne

Kløestillende muligheder: Antihistaminer kan nogle gange være løsningen. Tilskud med natlysolie og fiskeolier nævnes nogle steder som gavnligt for hudkløe.
VH
Susanne

Der er noget der hedder Animigo Itch Relief til hunde og katte. Kan købes på nettet hos Animigo.dk
Jeg har ingen erfaring med det, men har tænkt mig at købe noget til min allergi kat.

1 Synes om

Jeg er lidt bange for, at udvortes ting som lidokain eller kartoffelmel, der ikke hurtigt absorberes af huden, kunne blive noget farligt griseri, når hun begynder at slikke i det - for det vil hun jo givetvis gøre. Noget farligt griseri på katten, tænker jeg på. Plus at det nok kun virker, mens det sidder på huden.

Den salve, hun har fået, er netop blevet absorberet hurtigt, så hun ikke har kunnet slikke den af. I øvrigt er det desværre længe siden, der har været pels at børste noget i på de berørte områder :s:

Det gør jeg som sagt heller ikke rigtigt :s: Jeg ved ikke særlig meget om allergi, men jeg synes stadig, der er for mange sammenfald med diabetessituationen til, at det ikke skulle være relateret til det.

Hun har døjet med idiopatisk cystitis tidligere, men de seneste gange, hun er blevet tjekket, har der ikke været noget. Og jeg synes, hun bliver tjekket for det tit, fordi jeg hele tiden er bekymret for, at det kan være kommet tilbage. Kan hun have det, uden det kan ses i prøverne? Hvad kan smerter i blæren eventuelt ellers skyldes? Og hvad kan man gøre for at undersøge det?

Hun har jo også haft udslæt i ørerne og i panden, og det er måske det, der får dyrlægen til at tænke på foderallergi. Der tænker jeg selv igen stress. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad hun stresser over. Med mindre det simpelthen er kroppen, der stresser på grund af diabetes. Så er det svært, synes jeg :s:

Fiskeolie har jeg, nu du nævner det, hørt i forbindelse med en andens kat, der også havde kløe. Det var dyrlægen, der anbefalede det til den kat. Det ville være nemt at afprøve. Jeg har tidligere prøvet med alnok, men det kan være, jeg skal prøve det igen.

Hvis det var din kat, @Susanne_W, hvordan ville du så gribe det an? Hvad ville du få undersøgt, og hvad ville du evt. afprøve?

Uha, det er jo en af den slags ting der kan være rigtigt svært at få skovlen under, fordi det er så kompliceret en problemstilling. Jeg ville primært se på om der er krystaller i urinen eller stress, fordi det er “gode gamle kendinge”. Krystaller kan ret hurtigt på- eller afvises. Stress er straks sværere. Blæren er jo foret med nogle celler, ser beskytter blærevæggen mod urinen. Man ved at disse celler kan tage skade af stress hormon! Det er der vi lander på FIC, og der er selvfølgelig en grund til at det også kaldes Pandora syndrom - det er bare nogle gange rigtigt indviklet. Til gengæld KAN bedring opnåes i nogle tilfælde uden medicin ved utraditionelle metoder. Dr. Bennington, som er guruen på området, har overtaget talrige katte med problemet på det uni han underviser på. Deres første valg er noget så simpelt som dagligt børsten af katten… Enkel velvære, ikke andet. Det har kureret mange. Andre kan man tilbyde fritløb - selv om vi er lige ved at besvime ved tanken, så ER fritløb for nogle katte = forebyggelse af adfærdsproblemer. Så der ville jeg nok starte - evt. med check af OM der skulle være blærebetændelse, men så burde hun småtisse overalt også.
Der er næppe nogen nem og enkel løsning - til gengæls masser af veje kan kan forsøge uden rigtigt at vide, om man er på rette vej :confused:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg kan godt huske, du på et tidspunkt har linket til en artikel om idiopatisk cystitis, som vist må have været af eller om den doktor, du skriver om her.

Kan cellerne i blæren tage permanent skade? Hun har været meget plaget af steril blærebetændelse, så hvis det efterlader uoprettelig skade, er vi vel ude i noget, der er rigtig svært at gøre noget ved - ud over smertestillende eventuelt?

Regulær blærebetændelse tror jeg ikke, hun har. Jeg tænkte på det så sent som for et par dage siden, at det er meget længe siden, hun sidst har tisset ved siden af bakken eller i afløbet i badeværelset - eller i køkkenvasken :roll_eyes: Og min dyne, som jeg gik tilbage til at bruge efter 6-7 år, har hun også ladet være i fred.

I lang tid har jeg konsekvent haft en Feliway i stikkontakten i håbet om, at det kunne hjælpe lidt, hvis det nu var en stressreaktion. OM det hjælper, ved jeg jo ikke - måske var det endnu værre, hvis jeg ikke havde den.

Jeg har selv omplaceret en kat, der havde brug for frie forhold, så jeg besvimer ingen steder hen :slight_smile: Til gengæld tror jeg ikke, det er løsningen for Chili. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det uden at prøve det, men hun er en nervøst anlagt kat, fx er hun slet ikke begejstret for andre mennesker, og jeg tror, hun befinder sig godt i beskyttende rammer. Dvs. en stor have med hegn om. Jeg ser hende aldrig sidde og kigge gennem huller i hækken, som Asani gør. Han kunne rigtig godt tænke sig at lave en Søren Sko, hvis han vidste hvordan :muhaha:

Men en masse kærlighed kan jeg sagtens give hende :heart: Hun er i øvrigt også meget modtagelig. Og så tror jeg, at jeg i første omgang vil prøve at give hende noget fiskeolie i en periode og se, hvordan det går.

1 Synes om

Ingrid, hvis det er en idiopatisk blærebetændelse hun har og det hænger sammen med hun er nervøst anlagt, så kunne det være at Nervosyl kunne hjælpe hende. Jeg mener at Michelle Garnier sælger det… og jeg mener at jeg kan huske at have set @velfa har brugt det… er det rigtig husket?

Det skulle være rigtig godt til katte der er nervøst anlagt. Jeg har selv kraftigt overvejet at prøve det af på Zilla, men er ikke nået dertil endnu

2 Synes om

Jeg kan lige så godt tilstå, at jeg er ret skeptisk over for homøopati og Bachs blomsterdråber og den slags udokumenterede midler. De skader jo næppe, men jeg tror ikke, det bliver den slags midler, jeg i første omgang vil afprøve.

Du kan også prøve med Kalm, det sælges hos dyrlægerne, og har ret god effekt efter min erfaring :slight_smile:
Folder:

Det er jeg normalt også qua min uddannelse, men nu har jeg efterhånden set så mange positive tilkendegivelser vedr. Nervosyl at jeg som nævnt selv kraftigt overvejer det.

3 Synes om

Ja, jeg kender godt Kalm - om end jeg ikke har brugt det og derfor heller ikke har set, om det virker på mine katte.

Adfærdskonsulenten hos min dyrlæge har engang ved et seminar anbefalet Aptus. Hun havde en kollega, der syntes, hun ville prøve det selv for at vide, hvad det eventuelt var, hun stoppede i sine dyr. Hun sagde, hun kunne mærke en virkning. “Det var ligesom at være på ferie!”

Jeg har før tænkt på at købe nogen for at prøve dem selv :hoho:

Jeg har brugt Nervosyl til min unge fertile hunkat, som er ekstra usikker pga. hormoner. Den har virket rigtig godt. Jeg ved dog ikke om den vil hjælpe mod stress, som jo udløser idiopatisk blærebetændelse.

Jeg ved, at mange har brugt ren Colostrum med stor succes. Det er det virksomme stof i Kalm, Aptus og Zylkene.

1 Synes om

Ja, jeg har lige snakket med en anden idag om de godbider du linker til. Det virkede til at have en effekt :slight_smile: Tror jeg vil købe en pakke af dem og prøve at se (Ben kan have brug for lidt hjælp i perioder, han kan blive bange for os der går ned af trappen efter vi har haft vinduespudser…).

Jeg valgte at købe dem til Chili den anden dag. Faktisk sagde vet-sygeplejersken, at Kalm måske var en bedre løsning, når det var til vedligehold over længere perioder. Aptus Relax er mere beregnet til enkeltstående situationer som fx at komme til dyrlægen og lignende.

Nu prøver vi Aptus og ser, hvad der sker. Jeg tror, det har en effekt på hende, men hvis den ikke er varig eller i hvert fald kun er ganske kortvarig, er det måske ikke nok. Det kan jeg ikke vurdere på endnu. Ellers prøver vi Kalm.

Jeg var selvfølgelig lige nødt til at prøve en selv, men desværre - ingen feriestemning her :hoho:

4 Synes om

Så har Chili, for jeg ved ikke hvilken gang, været til dyrlæge og har fået taget blod- og urinprøve og fået scannet blæren.

Fructosamin ligger, som den skal. Scanningen viste ingen sten i blæren. Der er ingen sukker i urinen, men den er uklar af hvide blodlegemer. Så der er altså noget på færde i blæren, som skal opklares (no pun intended). Svar i morgen efter dyrkning.

Det er måske ikke så overraskende, at der er noget at komme efter. Spørgsmålet er vel mere, om det kan behandles - i hvert fald med traditionelle midler :s:

2 Synes om

Og vi er lige så uafklarede, som vi har været hver eneste gang indtil videre :s:

Hun har ikke brug for antibiotika, men noget er der jo på spil i den blære. Så nu prøver vi urinvejsfoder i en periode. Desuden vil jeg blive ved med at give hende Aptus Relax eller Kalm og have Feliway i kontakten - og så bare give hende masser af nus og opmærksomhed og håbe det bedste :kryds:

Vi får nok også noget mere kløestillende salve til mavsen. Jeg ved ikke rigtig, om det hjælper, men så længe hun ikke tager skade af det …

7 Synes om

Og det er noget nær det mest frustrerende, man kan komme ud for - har selv været der med hest(e) hele sommeren, dog ser det pt. ud til (måske!) at stabilisere sig, men årsag er vi ikke kommet tættere på… :unamused: :crossed_fingers:

1 Synes om