Milles Allergiske reaktion

Min lille øjesten, Mille, blev meget syg af sin første vaccination (allergisk reaktion) da hun var ca 13 uger gammel.

Min dyrlæge (Hadsund dyreklinik) sagde at hun ikke måtte blive vaccineret igen, da hun kan dø af det, fordi den næste reaktion kan blive meget værre end den første.

En anden dyrlæge (Randers Dyrehospital), som jeg spurgte, mente at man kunne give hende en indsprøjtning med binyrebarkhormon inden vaccinationen. Og det skulle så forhindre en ny allergisk reaktion. Men tør jeg stole på det?

Jeg ville gerne have hende vaccineret, men jeg vil bestemt ikke udsætte min lille skat for fare.

Har I andre nogen erfaring med dette? eller bare en mening.
Hvad ville I gøre?

Jeg ville ikke kombinere binyrebarkhormon med vaccination, da binyrebarkhormon nedsætter immunforsvaret og kan måske medvirke til, at vaccinen ikke virker ordentligt… Jeg ville klart vælge en anden vaccine end den, hun reagerede imod - der findes flere på markedet.

Jeg har ikke nogen erfaring med det, desværre.
Men hvordan er hendes kontakt til andre katte? Går hun ude? Har du andre katte? Kommer hun i kontakt med andre?

Er hun fx indekat alene eller med 1 anden kat, ville jeg nok bare vælge ikke at vaccinere hende.
Er hun derimod udekat og færdes med mange andre katte, tror jeg ikke jeg turde lade være.

Mille er indekat sammen med Mikki og Mollie. De har adgang til en lille løbegård, men vi har vilde katte udenfor, som bor i vores gamle vaskehus, så lidt kontakt kan der jo godt blive gennem trådnettet.

Ja jeg er klar over at der findes flere slags vaccinationer, men begge dyrlæger siger, at der er brugt den som giver færrest reaktioner. Så der er større risiko for allergisk reaktion af de andre, som er på markedet.

Det er sjældent selve vaccinen, de reagerer på - det er bærestofferne. Bærestofferne varierer mellem vaccinerne.

Hvilken vaccine har hun fået? Dræbt eller levende?
Vaccinetypen står på vaccinationsattesten.

Hun har fået den dræbte. Fel-O- vax IV hedder den

De fleste reagerer faktisk på de dræbte vacciner, da de indeholder flere bærestoffer.

Fel-o-vax IV dækker calici, herpes, kattesyge + chlamydia.
Jeg bruger sjældent denne, da jeg ikke har chlamydia i katteriet - chlamydia smitter hovedsaligt mellem morkat og killinger. Chlamydia-delen dækker kun i ganske kort tid.

Fel-o-vax PCT Vet dækker calici, herpes og kattesyge.
Jeg bruger gerne denne, da den virker godt herhjemme.

Et kort resume over de mest brugte vacciner Vaccinationer - Skrevet af May-Britt S

Fel-O-Vax: er en dræbt vaccine, og ganske mange har oplevet trætte og sløve katte efter denne er blevet brugt. Bivirkningerne skyldes de hjælpestoffer der er i den dræbte vaccine.

Felocell: Er en levende vaccine, som mange bruger.

Purevax: er en Europæisk vaccine, der i modsætning til de andre vacciner bygger på Europæiske stammer af f.eks. Calici, hvor de to ovenstående bygger på amerikanske stammer. Denne vaccine er en blanding mellem levende og død vaccine.

Ok:what:, mærkeligt at dyrlægerne ikke ved det. De fortalte mig begge at netop det, at det var en dræbt vaccine gjorde den mildere, mht. allergiske reaktioner, end de andre.
Kender I til en dyrlæge jeg kunne ringe til, som har viden om dette?

[QUOTE=Milles mor;560067]Ok:what:, mærkeligt at dyrlægerne ikke ved det. De fortalte mig begge at netop det, at det var en dræbt vaccine gjorde den mildere, mht. allergiske reaktioner, end de andre.
Kender I til en dyrlæge jeg kunne ringe til, som har viden om dette?[/QUOTE] - Jeg er ret sikker på at Stig Feldballe v. Skovlunde Dyreklinik kan give dig et konkret svar.

Desværre kender jeg ikke nok til dyrlægerne i Jylland til at kunne anbefale nogen:(

Milles reaktion var følgende: Sløvhed, træthed. Senere begyndte hun at ryste. Det hjalp at jeg pakkede hende ind i en god varm trøje, så jeg går ud fra at hun frøs. Jeg vågede over hende om natten, og gudskelov for det, for pludselig var hun bare helt slap. Så kom jeg i tanke om at jeg havde en engangs sprøjte liggende. Den fyldte jeg med vand og sprøjtede lidt ad gangen ind i killingens mund. Efter 15-20 min. havde hun det noget bedre, og hun begyndte at løfte hovedet selv. Derfra blev det langsomt bedre og bedre, men hun var først sig selv næste dags aften. Men hvor var jeg dog bange for at miste hende.

Tak, jeg vil prøve om jeg kan finde Stig Feldballe og Skovlunde dyreklinik.

Hvis andre har flere gode råd er de meget velkomne:)

www.skovlundedyreklinik.dk

Din kat er vaccineret med en dræbt vaccine - dræbte vacciner ER kendt for at kunne give allergisk reaktion på grund af bærestoffet. Så korrekt at katten ikke skal vaccineres med dræbt vaccine.

Jeg er dybt chokeret over en dyrlæge kan anbefale katten, for ikke at udvise reaktion på vaccinen, skal have binyrebarkhormon - så virker vaccinen jo ikke da immunforsvaret sættes ud af drift.

Du kan læse om vacciner - levnde svækkede, dræbte, virkning, reaktioner osv. her:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf
gennemlæst inden tryk af Stig Feldballe

Jeg har haft en kat som fik samme vaccine, som var ved at dø af den, han fik siden hen en anden og reagerede slet ikke.
Hans symptomer var meget voldsomme og kom inden for 30 min efter injektionen, voldsom rysten, voldsom savlen, vendte det hvide ud af øjnene, og halsede som en hund.
Jeg kørte straks tilbage til dyrlægen, hvor han fik en antisprøjte, og var jeg kommet 10 min senere var han død !!!
Så jeg havde altid skrevet ned at han IKKE måtte vaccineres med den vaccine, selvom han havde været vaccineret med den 4 gange, (han var 4 år da det skete)

Tusind tak for linket Lis:). Ja jeg undrede mig også lidt over det med binyrebarkhormon, Jeg vidste nemlig godt at det nedsætter immunforsvaret hos mennesker, men fik at vide at katte er ikke så sarte på det område som vi er.

Så vidt jeg kan se er Felocell CVR den bedste, idet at det er en levende svækket vaccine, men den findes åbenbart kun med 3 dele: Herpes, Calici og kattesyge.

Så er der Purevax RC med kun Herpes og Calici, men her er Calici en dræbt virus som jo så ikke er så godt. Hvad bruger man så de år, hvor der ikke skal vaccineres mod kattesyge?

I USA er calici delen levende svækket i Purevax - hvorfor den ikke er det i Europa er et godt spørgsmål.

Der er kun en mulighed i DK uden kattesyge Purevax RC.

Levende svækket kan i sjælne tilfælde give udbrud af det det vaccineres imod.