Min aby har ståpels

Jeg er lidt vild med det norske ord ståpels (gåsehud, de små hår på armene rejser sig), og det passer så godt i det her tilfælde.

Lillen går i denne tid rundt og ligner en tyk huskat. Hans pels er fuldstændig anti-aby. Den er blød og fluffy og står lige i vejret det meste af tiden. Han ser ud, som om han konstant har hanekam, og han har de tykkeste hankattekinder, som altså bare består af fluff.

Det er ikke, fordi han ikke holder sin pels, og den er sådan set også fin og blank, når bare den ligger ned. Det gør den bare ikke ret ofte.

Jeg bekymrer mig konstant for, om han får den rette ernæring, fordi han kun spiser vådfoder og dertil er umådeligt kræsen. Han spiser jo ikke ret meget andet end Cosma tun, og selv om det ganske vist er fuldfoder, ville jeg ikke vælge en diæt bestående udelukkende af fisk, hvis han ellers gad spise andet. Maden har jo i almindelighed stor indflydelse på pelsen, og så gør det mig mere bekymret, når hans pels pludselig opfører sig u-abyagtigt.

Er det et fænomen, som nogle af jer andre korthårskatteejere kender til? Eller er det bare (endnu) en Lillen-ting?

Ståpels kan være tegn på sygdom eller kulde eller forkert ernæring (som du selv er inde på). Hvor længe har han haft det:? Hvor gammel er det, han er:?

Jeg er ikke helt sikker på, hvor længe det har stået på. Men det er ikke flere måneder. Bare her inden for den sidste tid. Han er 2 år og nogle måneder.

Han skal til årligt tjek her, når jeg husker at bestille tid, men du ville vurdere det som noget, jeg skulle fortælle dyrlægen om? Hvis han ikke lige selv kan se det, men lige den dag skal det jo nok passe, katten ser helt normal ud.

[QUOTE=galath;1262495]Jeg er ikke helt sikker på, hvor længe det har stået på. Men det er ikke flere måneder. Bare her inden for den sidste tid. Han er 2 år og nogle måneder.

Han skal til årligt tjek her, når jeg husker at bestille tid, men du ville vurdere det som noget, jeg skulle fortælle dyrlægen om? Hvis han ikke lige selv kan se det, men lige den dag skal det jo nok passe, katten ser helt normal ud.[/QUOTE]

Ja. Min erfaring er, at “unormal” pels kan være et symptom…

Når mine siatalere er sløje/skidt tilpas, så ‘skiller’ deres pels på ryggen…klart tegn på, at de ikke er på toppen. Ved dog ikke, hvordan det er med abyer.

Jeg ved godt, hvad du mener med, at den skiller. Tror jeg nok. Og det gør Krummens også. Til gengæld virker han ikke sløj eller trist eller noget. Han spiser også (for ham) udmærket.

Nu synes jeg så heller ikke, at det med pelsen er så udpræget lige i dag, men jeg har fået en tid til deres undersøgelse i næste uge. Så må jeg se, hvad dyrlægen siger.

Hvis andre har erfaringer, må de meget gerne stadig fortælle om dem.

Kan ståpelsen ikke skyldes pels-skift ? Lige nu skifter de jo over til vinterpels, og hvis de ikke samtidig får smidt deres ‘sommertøj’ så kan det vel godt gøre noget mærkelig ? Mine tre har noget strit-pels rundt om deres kraver, og det er fordi de stadig har noget sommerpels siddende der

[QUOTE=galath;1262501]Jeg ved godt, hvad du mener med, at den skiller. Tror jeg nok. Og det gør Krummens også.

Hvis andre har erfaringer, må de meget gerne stadig fortælle om dem.[/QUOTE]

Hos mine EUR kan jeg også se at de er utilpasse ved at de ligesom “puffer” pelsen op. :slight_smile:

Hvis abyerne gennemgår sådan en transformation, så er den generelt meget diskret. Jeg har ikke bemærket det før. Men hans pels er nu også helt jævn - bare puffet og fluffy. Noget af tiden, for det er ikke hele tiden, han gør det (jeg går ud fra, det er noget, han gør, og ikke bare noget, pelsen gør af sig selv, men jeg ved det selvfølgelig ikke :gruble:).

Men han virker jo ikke ellers utilpas, synes jeg. Ud over hans spisevaner, som er ved at drive mig til vanvid. Det er måske også derfor, jeg straks forbinder de to ting med hinanden :slight_smile:

Mener du det er skidt han kun spiser vådmad ? Personlig ville jeg ikke være spor bekymret for det, bare det er lødig vådmad. Jeg har jo Crazy som aldrig har spist tørfoder ( og det passer mig fint ) dog spiser hun meget rå mad, men ellers vådmad. Og hun er, og har altid været i en fantastisk kondition …aldrig syg, eller skranten. Hvis jeg fornemmer at hendes daglige mad ikke er af helt lødig karakter, så får hun drysset noget tilskud ud over.

Hendes rå mad, får drys af taurin

En aby-pels skal være lige modsat, så jeg ville være bekymret hvis det var min aby og nok kontakte en med super aby erfaring, f.eks. Marianne Seifert-Thorsen og høre hende hvad hun synes.

[QUOTE=Alice;1262587]Mener du det er skidt han kun spiser vådmad ? Personlig ville jeg ikke være spor bekymret for det, bare det er lødig vådmad. Jeg har jo Crazy som aldrig har spist tørfoder ( og det passer mig fint ) dog spiser hun meget rå mad, men ellers vådmad. Og hun er, og har altid været i en fantastisk kondition …aldrig syg, eller skranten. Hvis jeg fornemmer at hendes daglige mad ikke er af helt lødig karakter, så får hun drysset noget tilskud ud over.

Hendes rå mad, får drys af taurin[/QUOTE]

Jeg ville gerne have, han også spiste tørfoder. Men det er ikke det, at han kun spiser vådfoder, der er problemet. Han er bare ekstremt kræsen med sit vådfoder, og han er småtspisende og skal nogle gange nærmest lokkes til at spise. Han er ved fint nok huld, så det er ikke, fordi han som sådan mangler noget. Men sidste efterår tabte han sig, og da han så fik maveproblemer i julen, så han skrækkelig ud. Ikke pelsen, men han var alt for tynd, og det tog lang tid at bygge ham op igen.

Så er jeg lidt hysterisk med hans madvaner. Nu har han så i lang tid næsten kun spist Cosma tun, og selv om det er fuldfoder, føler jeg mig bare ikke sikker på, at det er godt nok som hans stort set eneste føde. Af samme årsag ville jeg også være rigtig glad, hvis han ville supplere med tørfoder. Det gør Asani, så ham er jeg tryg nok ved, selv om det i sagens natur er også er Cosma tun, han spiser. Så det er lidt mere kompliceret end bare vådt kontra tørt.

Ja, det er jo det, den skal :S Jeg tror, jeg først og fremmest må høre hans opdrætter. Det burde jeg måske nok have gjort med det samme, men jeg var ikke sikker på, om det bare var mig, der var pylret.

hmmmm - fordi du har tændt for varmen? ikke at jeg har set det

men underlig pels plejer at være tegn på noget underliggende

Du sal nok få ham undersøgt …

Men sad og tænkte lidt på det her foder . De giver smags garanti og ellers penge tilbage. Det har en rigtig god sammen sætning

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1262688]hmmmm - fordi du har tændt for varmen? ikke at jeg har set det

men underlig pels plejer at være tegn på noget underliggende[/QUOTE]

Jeg er ret sikker på, det begyndte, før efteråret for alvor satte ind, så jeg tror altså ikke, det er temperaturafhængigt. Med mindre han fryser af andre årsager.

Lige nu ligger han her på sofaen og er i gang med en komplet vask - top til tå - så han pudser og plejer sig, som han skal. Men Vivi synes også, det er en lille smule bekymrende med pelsen, så jeg snakker med dyrlægen i næste uge.

Så har vi været ved dyrlægen. Hun syntes, at Krummen var SÅ fin, også hans pels. Hun medgav, at den var meget blød og huskatteagtig for en aby, men den var blank og velholdt, og den var hverken tynd eller mat eller tjavset eller på anden måde kedelig at se på. Så hun mente bare, det var sådan, lige netop hans pels så ud. Hun syntes slet ikke, der var grund til at begynde at lave dyre test på ham, når han samtidig også virker kvik og tilpas. Og det gør han jo.

Hans vægt var i øvrigt næsten på samme niveau som sidste år. 3,86 var det vist. Sidste oktober var det 3,9 - og 2. januar var det 3,2. Så han er i hvert fald tilbage ved godt huld, og hun mente, han så fin ud vægtmæssigt. Det synes jeg også. Så alt i alt mente hun ikke, der var nogen som helst grund til bekymring, når bare jeg sikrede mig, at hans kost var fuldfoder. Det gør jeg selvfølgelig.

Så det er nok som sædvanlig bare mig, der er overpylret :ups:

Hun havde kun noget at udsætte på hans tænder, så om halvanden uge skal han til tandrens. Men det var jo nok forventeligt med den kost, han holder sig :S

Ellers var han så sød dernede - og nem at håndtere.

Det lyder godt Ingrid - Mon ikke bare han har en dårlig pels periode, som vi andre kan have dårlige hår dage :slight_smile:

Jo, måske. Dyrlægen sagde, at pelsen er det sidste, der får næring, så hvis ikke han fik næring nok (altså som i det rigtige næringsindhold - ikke omfanget), ville den have set helt anderledes trist og mat ud.

Så det er nok bare endnu en ting, jeg skal lære at holde op med at pylre over :ups: