Min døve kat er vanskelig!

Hej alle,
jeg er ny her på siden, og er tilmeldt i håbet om at få nogle gode råd fra nogle af jer ‘kattegale’!

Min dejlige, døve kat, Balder, er en lille ballademager. Han kan ganske simpelt give mig grå hår i hovedet.

Jeg adopterede Balder i maj 2010 fra et internat. Han er nu cirka 2½ år gammel, og gør alt han ikke må: Jeg vil ikke have ham på køkkenbordet, men der er han nu ret ofte. Han angriber mig og andre, specielt fødderne, hvis de stikker frem under dynen.
Han leger enormt voldsomt, og det ses også på en del rifter på mine arme og hænder.
Det værste er dog at jeg ikke kan råbe, og at han ikke rigtigt lærer af at jeg sprøjter vand på ham… Mens jeg har skrevet dette, har han været en tur på køkkenbordet og nu har jeg intet saltkar, og en masse salt over det hele…

Er han mon understimuleret? Han er indekat, pga sit handicap, og jeg er jo ikke konstant hjemme.
Har I nogle gode råd til hvordan jeg får ham til at stoppe med angrebene og andre uønskede adfærdsformer?

Hilsen Majbrit:)

Understimulering er en oplagt mulighed eller dårlige vaner.

[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]Prøv at købe sådan en her: [/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]http://www.zooplus.co.uk/shop/small_pets/toys_transport/guinea_pig_toys/198527[/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]og ellers smid hans mad ud over gulvet så han skal gå og finde det og ikke har det hele lige foran sig men skal “arbejde” lidt for det.[/SIZE][/COLOR][/SIZE]

Køb evt nogle kinderæg. de hopper så sjovt…ved ikke om det virker når de ikke kan høre dem. Plejer at fylde dem halvt op med ris for 1: lyden og 2: så hopper de lidt sjovee.

Hæng snore i loftet han kan hoppe op efter og hvis han kan med andre katte: få en kammerat.

Husk også at sige fra hvergang han gør noget han ikke må. Da han ikke kan høre kunne du måske tage forsigtigt fat i han hoved og sende et kort dræber blik så han kan forstå du bliver sur. når han jagter dine tæer så tag fat i ham kik surt på ham sæt ham uden for døren 1 min penge og åbn døren igen så han ved den opførsel giver sur mor og ingen underholdning.
Håber mine forslag lyder interessant. Har selv brugt den med dræber åbne når mine virkelig træder i spinaten de ved GODT hvad det betyder.

[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]
[/SIZE][/COLOR][/SIZE]

Ved ikke om du kender denne her side http://handikat.blogspot.com/

Men der er rigtig god læsning på denne side om hvad det vil sige at have en døv kat …vidste du at du kan lære katten “tegnsprog” Du kan ved at lære katten hvad bestemte håndtegn betyder dvs. gentager hele tiden håndtegnet og så giver en godbid som belønning når den gør præcis det du gerne vil have den til at gøre med det pågældende håndtegn så har du et godt redskab til at kommunikere med katten og dermed også lidt nemmere at irettesætte den :slight_smile:

Er Balder alenekat?

Det kunne jo godt lyde som om han keder sig lidt.

:hjertehop:

Først vil jeg ønske dig tillykke med Balder.

At have kat, giver mange glæder - såsom at de er i sengen, på køkkenbordet og lignende :slight_smile:

Tro mig, selv hørende katte kan være svære til at opdrage til at lade være med de ting, vi ikke ønsker de skal gøre.

:slight_smile:

Du må nok lære lidt kattesprog, så du rent visuelt kan vise ham hvad der er forbudt.

Vi har en adfærdsbehandler herinde, så du vil sikkert kunne få en masse gode råd til at I kan lære at forstå hinanden.

:slight_smile:

Måske du kunne få en kat mere, som han kan lege med?

Samtidig ville jeg gå ind og væe meget OBS på, hvilken adfærd jeg belønner med ros, kontakt, kæl, negativ opmærksomhed ved katten.

Den gyldne regel er, at katte gentager det, de oplever de får noget positivt ud af. Du skal derfor se om du kan fange ønsket adfærd og belønne det FØR han gør noget uønsket. At han går på køkkenbordet, tror jeg du må leve med. Det er min personlige erfaring, at katte søger højder, og at dette er en meget vanskelig ting at forhindre dem i/træne væk. Men hvis du vil forsøge så handler det om, at han aldrig må finde belønning på køkkenbordet - da der er risiko for at katte finder det selvbelønnende at hoppe op i højden er det ret svært.

Jeg synes ikke du skal vælge straf i form af råb og vandsprøjt. Der findes altid alternativer.

sideløbende bør han aktiveres, men ikke kun med vilde jagtlege, da katte ikke er lavet til kun at foretage sig dette. De e rlavet til at regne ud, snige, tænke, gennemskue, bruge deres sanser på forskellig vis, jagtdelen er kun en lille del af det en kat, der går ude laver. her tænker jeg på selve jagten i løb/spring samt drabet.

Så varier. Du kan søge herinde om aktivering eller gå ind på min side og læse om det. Med en kat som denne, ville jeg bruge 15 minutters reglen. Den står beskrevet her Nemo

Klikkertræning er også en god mental aktivitet. Samtidig er det meget komprimeret, så et minuts træning er nok for de fleste katte.

Det handler i bund og grund om, at du skal blive bedre til at tage stilling til, hvilken adfærd du vil have mere af ved din kat, og hvilken du ikke vil. Den adfærd, du gerne vil have mere af, belønner du, den du ikke vil have mere af ignorere du. Hvis katten overskrider en grænse, som du ikke kan ignorere, så løft den stille væk, og fortsæt med dit liv uden at skælde ud. Skæld ud er også opmærksomhed.

I det øjeblik katten gør noget ønsket, så er du der tilgengæld og belønner.

På sigt vil du opleve, at katten gør mere af den ønskede adfærd, da det er den, der betaler sig.

God arbejdslyst

MVH

Jeg tænker, at han måske ville have rigtig meget glæde af en anden kat? En hyggekammerat som han kunne lege med, putte med osv. :slight_smile:
Det kan jo godt være at han keder sig lidt.

Velkommen her på Kattegale :slight_smile:
Og tillykke med Balder :slight_smile:

[quote=tzari;515533] Hæng snore i loftet han kan hoppe op efter og hvis han kan med andre katte: få en kammerat.
[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]

Har ikke kendskab til døve katte, men den med snore der hænger fra loft eller dørkarme vil jeg advare mod…har til d.d. kendskab til 3 katte ( ikke mine ) der har fået viklet snoren om poten og har hængt fast. Heldigvis var ejerne hjemme og kunne befri kattene, men det var svært, for katten går også i panik, når den ikke selv kan komme løs.
Men ellers foreslå som de andre…en kat mere ?

[quote=tzari;515533]Understimulering er en oplagt mulighed eller dårlige vaner.

[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]Prøv at købe sådan en her: [/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]http://www.zooplus.co.uk/shop/small_pets/toys_transport/guinea_pig_toys/198527[/SIZE][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=5][SIZE=2][COLOR=#000000]og ellers smid hans mad ud over gulvet så han skal gå og finde det og ikke har det hele lige foran sig men skal “arbejde” lidt for det.[/SIZE][/COLOR][/SIZE]

Køb evt nogle kinderæg. de hopper så sjovt…ved ikke om det virker når de ikke kan høre dem. Plejer at fylde dem halvt op med ris for 1: lyden og 2: så hopper de lidt sjovee.

Hæng snore i loftet han kan hoppe op efter og hvis han kan med andre katte: få en kammerat.

Husk også at sige fra hvergang han gør noget han ikke må. Da han ikke kan høre kunne du måske tage forsigtigt fat i han hoved og sende et kort dræber blik så han kan forstå du bliver sur. når han jagter dine tæer så tag fat i ham kik surt på ham sæt ham uden for døren 1 min penge og åbn døren igen så han ved den opførsel giver sur mor og ingen underholdning.
Håber mine forslag lyder interessant. Har selv brugt den med dræber åbne når mine virkelig træder i spinaten de ved GODT hvad det betyder.

[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]Super ide med den bold - ved du om den også forhandles i Danmark???

Og velkommen til Majbrit, håber du bliver glad for at være her, og får en masse gode råd du kan bruge…

Foderbolde, bl.a. ligesom den i linket, fåes ved de fleste dyrehandlere herhjemme, og koster nok ca. 50 kr.

Tusind tak for alle jeres svar!

Den med at få en kat mere kan desværre ikke lade sig gøre, da min boligforening forbyder mere en ét husdyr :frowning: Ville ellers rigtigt gerne have en kat mere! Netop også så Balder kunne få en legekammerat. Nogle gange passer mine forældre ham, hvis fx jeg skal til eksamen og lignende. Så kan han lege med vores hund, og selvom det er lidt svært, så kommer han hjem og er MEGET træt!

Jeg vil forsøge at forstærke hans ønskede adfærd, og ignorere den uønskede! :slight_smile:

Det er heller ikke sikkert din kat ville trives med en anden kat.

En døv kat er ret handicappet, og det giver nogen gange problemer i forhold til omgang med andre katte og mennesker.

Og du har fået ham fra et internat…mit gæt er så, at han er en af de døve katte der havner på et internat fordi tidligere ejer har fået mere end nok, og derfor sender “Sorteper” videre…synd for kattene og de nye ejere…

Nå…men lære ham at bordet er forbudt område, det bliver ikke nemt… det er kattes natur at færdes i højden…og når nu et bord lige er der ;-))
Men hvis du vil gøre et forsøg drejer det sig om at bremse katten i springet, så at sige…altså katten skal stoppes før den når at hoppe derop, så den lærer at det er selve handlingen at hoppe på bordet der er forbudt…
Men hvis katten har måttet det i sit tidligere hjem, giver jeg det ikke mange chancer…

Undgå at bruge hænderne til leg, brug altid noget legetøj…det kan forhåbentligt minimere rifter og sår.
Og så skal du ha’ fundet et signal katten forstår, sådan at hvis den angriber hænder eller fødder, så skal den vide det er stopsignalet. Normalvis bruger man lyde og at holde hånden der angribes helt stille, men når nu katten ikke kan høre dur det jo ikke…

Lenschow: Klikkertræning er også en god mental aktivitet

ja…men katten er jo døv, så den kan ikke høre klikkeren,-))))

Få overtalt din boligforening til at måtte holde en kat mere.

Det vil betyde en verden til forskel - din kat til bruge den anden kat til a være sine ører, så det vil gøre en kæmpeforskel. Der er flere herinde som har fået overtalt sin boligforening, det er slet ikke umuligt - især fordi du har de gode argumenter på din side, jo. :slight_smile:

De problemer, du beskriver har ikke noget med mis’ manglende hørelse at gøre.

Jeg kan bla. høre at du bør anskaffe en klosaks, et kradsetræ (?), og så skal du vist lukke dine skabe i stedet for at have fristende tin stående fremme som han kan åbne og vælte, det er skam vilkårene for alle os katteejere. :slight_smile: -tihi

Nogle døve katte skriger forfærdeligt, men det er du vist sparet for - vær du glad for det.

Det hjælper i øvrigt ikke at råbe af sin kat, selv når den er hørende. Sørg for at være gode venner - det er et valg man kan tage (og som vil tjene jer begge). :slight_smile:

Felis: Klikkertræning er en markørtræning, hvor man markerer en ønsket adfærd på en måde dyret forstår/kan opfatte. Fisk “klikkertrænes” ved hjælp af lysglimt. delfiner ved hjælp af fløjter - det er princippet ejeren kan have glæde af ikke kliklyden.

Mine katte trænes med alverdens markørsignaler. Ikke kun kliklyden

MVH

[quote=lenschow;516288]Felis: Klikkertræning er en markørtræning, hvor man markerer en ønsket adfærd på en måde dyret forstår/kan opfatte. Fisk “klikkertrænes” ved hjælp af lysglimt. delfiner ved hjælp af fløjter - det er princippet ejeren kan have glæde af ikke kliklyden.

Mine katte trænes med alverdens markørsignaler. Ikke kun kliklyden

MVH[/quote]

ja okay, jeg tænkte i farten kun på “klikker-fidusen” nogen bruger

Og JEG skrev det også lidt kluntet - men markørtræning er bare sådan et dumt ord:-)

Jeg kan godt forstå du tænker klikker, når jeg skriver det:-) Min fejl