Min kartoffelteori

Jeg og andre har jo oplevet at kattene får diarre af grainfree foder.
Jeg er jo vant til at studere deklarationer, så det er begyndt at gå op for mig, at foder uden korn så ofte indeholder en anden slags kulhydrat/stivelse i i stedet. Meget tit kartoffel. Og efter jeg er begyndt at lægge mærke til det - de fodertyper som kattene får dårlig mave af, har indeholdt kartoffel. Jeg har så testet nogle der både indeholdt korn OG kartoffel. Stadig dårlig mave… Foder uden kartoffel: maverne kommer sig…
Der er noget med de kartofler - ihvertfald her i huset. Det er næppe allergi, jeg køber ikke at tre katte, der ikke er indbyrdes i familie, alle er allergiske overfor det samme… desuden kan de ofte godt klare det i små mængder. Men jo mere af “kartoffelfoderet” jeg blander i, jo dårligere bliver maverne. I varierende grad, selvfølgelig. Men tendensen er der :øhmm:

Jeg tænkte… kartofler der får lys, danner jo stoffet solanin. Der bl.a. giver diarre… og selv kartofler til menneskemad bliver pakket i gennemsigtige poser, så de bliver grønne hvis man ikke passer på (jeg har aldrig fattet hvorfor de ikke er i lystætte poser? Når man nu ved det?).
Og når det er sådan, har jeg ikke meget tiltro til at kartofler til dyrefoder bliver behandlet bedre. Så min tanke er lidt, om de får dårlig mave pga solanin i foderet med kartofler :gruble:

Er det noget andre har bemærket - at der er kartofler i det foder der giver problemer? :confused:

Næ. Jeg har ikke tænkt nærmere over det. Men det lyder da som en ganske plausibel teori. Hvilke kornfri fodre uden kartoffel har du fundet:? Maaske man skulle prøve grain free uden kartoffel… Har ellers opgivet grain free.

Men så burde alle katte vel få tynd mave af kartoffelfoder? Og det er jo ikke tilfældet. Men i øvrigt en god observation :slight_smile:

Det er en meget spændende observation.
Jeg har heldigvis aldrig haft ballade med mine missers maver, så derfor heller ingen erfaring med “specialfoder”

Det har jeg ikke - ikke tørfoder. Jeg tror måske de er nødt til at putte noget stivelse/kulhydrat i tørkost, og når de ikke kan bruge kornprodukter, så bruger de kartoffel. Men selv foder med ris eller korn giver ballade - hvis der også er kartoffel i. Det syntes jeg var interessant.

Det er også i varierende grad her. Måske er tolerancetærskelen individuel? Jeg tror kattemaver er forskellige, at nogle er mere hårdføre end andre :wink: Mine har mere eller mindre sarte maver i forvejen, så de reagerer måske nok voldsommere. Men jeg synes stadig det er interessant at der er samme ingrediens i de typer foder, de alle reagerer på :gruble:
I hvertfald… de får det støt og roligt bedre i maverne, når jeg undgår kartoffel som ingrediens, alle tre.

Fin observation Ann, det er lige noget vi forskere kan li :slight_smile:

Udfra det du skriver lyder det helt sikkert som om dine misser har et problem med kartofler. Her har vi så vidt jeg ved ingen maveproblemer med grainfree foder som indeholder kartofler, heldigvis :wink:

Så kunne det jo være interessant, hvis du i en periode prøvede at give dem hjemmelavet foder med lidt god kartoffel i :wink:
Amira fik faktisk i en periode ged med kartoffel i uden problemer, men jeg har heller ikke haft problemer med kartoffel-tørfoder, i de perioder hvor det allergimæssigt har været relevant at prøve. Plejemisserne skulle vænne sig til det, men tålte det derefter fint.

Der skal stivelse i tørfoder - ellers er det svært at få til at blive til tørfoder. Jeg har aldrig forstået at mange forsøger at undgå korn i tørfoder (medmindre katten ikke kan tåle det) for hvem siger at alternativet er bedre? Der er forskellige teorier om det.

Grain-free er i min verden komplet ligegyldigt hvis mængden af kulhydrater stadig er høj og/eller store mængder af proteinen kommer fra andre kilder end kød. Jeg tror der er gået lidt mode i at fodre grain-free.

Jeg har aldrig haft katte eller killinger der ikke kunne tåle tørfoder med kartofler.

Kartofler, sukkerroer, æbler og andet er mindst lige så unaturligt i store mængder som korn.

[QUOTE=pivnu;890397]Så kunne det jo være interessant, hvis du i en periode prøvede at give dem hjemmelavet foder med lidt god kartoffel i :wink:
[/QUOTE]

Ja. Men lige nu synes jeg egentlig især Creamy’s mave har været igennem nok (stressreaktionen på vores problem-sammenføring har bestemt ikke hjulpet). Så jeg holder mig til det der virker lige foreløbig :slight_smile:

[QUOTE=JKJ;890577]Der skal stivelse i tørfoder - ellers er det svært at få til at blive til tørfoder. Jeg har aldrig forstået at mange forsøger at undgå korn i tørfoder (medmindre katten ikke kan tåle det) for hvem siger at alternativet er bedre? Der er forskellige teorier om det.

Grain-free er i min verden komplet ligegyldigt hvis mængden af kulhydrater stadig er høj og/eller store mængder af proteinen kommer fra andre kilder end kød. Jeg tror der er gået lidt mode i at fodre grain-free.
[/QUOTE]

Det var nemlig det jeg tænkte. Er det mere normalt for en kat at spise kartofler end f.eks. ris eller majs?

Mine katte får af og til en kogt kartoffel enten moset eller i småbidder, og det giver ikke diarré.
De spiser også kartoffelskræller og kartoffelpil.

[QUOTE=Mega;890609]Mine katte får af og til en kogt kartoffel enten moset eller i småbidder, og det giver ikke diarré.
De spiser også kartoffelskræller og kartoffelpil.[/QUOTE]
Jeg har heller ikke oplevet kartoffel-mave…og vi har flere der gerne slikker en tallerken most kartoffel med persillesauce eller smør.

Ja, jeg har jo en “kartoffelkat” - Ozzy, som næsten hellere vil ha’ kartoflerne end kødet. Både pommes frites, chips, kartoffelmos OG stykker af almindelig kogt kartoffel er bare det bedste ifølge ham L De andre kigger måbende på ham når han spiser det L

Så kartoftler som sådan tror jeg ikke er skadelige, hverken mere eller mindre end andre kulhydrater. Men Ann kan sagtens ha’ en pointe mht. solaninindholdet i tørfoder. Måske i visse mærker frem for andre? (muligvis afhængig af hvor det - og kartoflerne - er forarbejdet? For den sags skyld hvilken årstid vi taler om. Der må være en vis variation af alle mulige indholdsstoffer i kattemad hen over året, afhængig af hvad der har ligget og “lagret” og hvad der er sådan nogenlunde friskhøstet…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;890677]
Men Ann kan sagtens ha’ en pointe mht. solaninindholdet i tørfoder. Måske i visse mærker frem for andre? (muligvis afhængig af hvor det - og kartoflerne - er forarbejdet? For den sags skyld hvilken årstid vi taler om. Der må være en vis variation af alle mulige indholdsstoffer i kattemad hen over året, afhængig af hvad der har ligget og “lagret” og hvad der er sådan nogenlunde friskhøstet…[/QUOTE]

Det er der jeg vil hen. HVIS de ikke har været opbevaret ordentligt - og når ikke engang vores kartofler er pakket ind så de er skærmet for lys, så kunne jeg godt forestille mig at man er (endnu) mindre påpasselig med dyrefoder - så kunne der være en forklaring dér.
De kartofler folk giver kattene i hjemmet går jeg ud fra er nogen de selv ville spise og som er okay :wink:

Nå… det kan da også godt være det bare er mine, der er specielt sarte. Jeg går i hvertfald udenom kartoflerne fremover - indtil det evt er bevist at det ikke er dem, der er synderen.Der er masser af foder at købe endda :slight_smile:

Det har forresten også altid undret mig at kartofler kommer i klare poser. OG at mange forretninger ovenikøbet har dem liggende udenfor i solskinnet :dokdok: Jamenaltså…

Præcis. Vil de gerne have kunderne bliver dårlige?
Kartofler er meget lyssky grøntsager :cool: :muhaha:

Jeg graver mig altid ned til de nederste poser. OG vender og drejer dem for at sikre mig at der ikke er grønne imellem. Jeg er osse typen der vender og drejer hver enkelt “vej selv” kartoffel inden den ryger i posen :høhø:

Men det er jo ikke alle der tænker over det. Og solanin er altså giftigt… Jeg forstår ikke at der ikke er støre fokus på det, både fra pakkerierne, OG fra forretningernes side…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;890698]Jeg graver mig altid ned til de nederste poser. OG vender og drejer dem for at sikre mig at der ikke er grønne imellem. Jeg er osse typen der vender og drejer hver enkelt “vej selv” kartoffel inden den ryger i posen :høhø:

Men det er jo ikke alle der tænker over det. Og solanin er altså giftigt… Jeg forstår ikke at der ikke er støre fokus på det, både fra pakkerierne, OG fra forretningernes side…[/QUOTE]
Helt enig… Nu spiser jeg ikke ret mange kartofler, men eller kunne jeg finde på at skrive til Coop eller noget - hvis min undren en dag bliver stor nok :wink:

Du kan evt. til din teori tillægge, at kartofler som bruges i dyrefoder, først har været brugt f.eks. i spritindustrien - nu har jeg slet ikke undersøgt spor - men det er nærliggende at antage, at det “resterende” kartoffel efter udnyttelsen til dannelse af alkohol, har andre “mangler” etc. og evt. skifter karaktér.

Det er i øvrigt ganske velkendt at man IKKE skal fodre hunde med kartofler - så der kan nok være noget om snakken mht. kartofler og dyrefoder.

[QUOTE=KartoffelChips;892450]Du kan evt. til din teori tillægge, at kartofler som bruges i dyrefoder, først har været brugt f.eks. i spritindustrien - nu har jeg slet ikke undersøgt spor - men det er nærliggende at antage, at det “resterende” kartoffel efter udnyttelsen til dannelse af alkohol, har andre “mangler” etc. og evt. skifter karaktér.

Det er i øvrigt ganske velkendt at man IKKE skal fodre hunde med kartofler - så der kan nok være noget om snakken mht. kartofler og dyrefoder.[/QUOTE]
Det forstår jeg så ikke.
Flere produkter til hunde, også de dyre, indeholder kartofter frem for korn, og det fremhæves tilmed, at kartofter specielt er godt til hunde med “sarte” maver og allergi.
(Har googlet på hunde kartofter).

Jeg har ikke googlet - det er muligt at kartoffel i en processet vare er OK - men hunde er ikke som svin og geder - hunde er som katte - rovdyr og har (erfaringsmæssigt) absolut ikke god mave af, at spise kartofler (altså f.eks. rester fra menneske mad-bordet)…

Tilføjet:
Se f.eks. her:

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html