Min kat gider ikke at være en huskat

Jeg har haft kat, lige siden jeg var lille pige. Vores katte har altid fået lov til at gå ud og ind, som de har haft lyst til. Jeg tror på, at det ligger i deres selvstændige natur, og at det er sådan, de lever lykkeligst. Men nu har jeg altså min lille gråstribede prins ”Sam” ( 2 år gammel huskat), som ikke gider være inde ret længe af gangen. Han kommer lige ind for at spise og måske lige for at få et lille kæl, men vups er han ude igen, og for det meste ser vi ham ude på marken eller for enden af haven i et træ. Det er ligesom om, at han bare ikke gider at være en ”huskat”. Har I nogensinde oplevet det med nogen af jeres katte?

Er han kastreret? For ellers er det en naturlig forklaring på denne årstid… :slight_smile:

Ja, for det første forudsætter det, at han er kastreret, hvis han skal være en kælekat.

Men hvor stammer han fra?
Jo mere katten har været i hænder fra killing, des mere kontaktsøgende er den.
Det lyder lidt som om det er en “staldkat” du har fået ?

Jeg kender flere der har katte som opføre sig sådan… Jeg ville også få ham kastreret hvis han ikke er det…

Ellers tror jeg ikke i kan gøre noget ved det…

Det er helt naturligt for ukastrerede katte - han skal jo finde damer og holde territoriet frit for andre hanner … Jeg ville få ham kastreret omgående, så kommer han givetvis heller ikke op at slås så meget og laver ingen killinger, begge dele kan hjælpe til med at holde ham bedre fri for sygdomme :slight_smile:

Hvis han allerede er kastreret, så må du erkende, at du har en kat, som trives bedst uden for, og nu da sneen er forsvundet og lyset er ved at ved tilbage, så foretrækker han det …

***Han kommer lige ind for at spise og måske lige for at få et lille kæl, men vups er han ude igen, og for det meste ser vi ham ude på marken eller for enden af haven i et træ. Det er ligesom om, at han bare ikke gider at være en ”huskat”. Har I nogensinde oplevet det med nogen af jeres katte? **

Ja da.

Det lyder som helt normale “katte på landet adfærd”…jeg har 6 af slagsen hvoraf nogen måske er lidt mere indenfor end andre, men fælles er, at udelivet og de muligheder det indebærer, vægtes utroligt højt

Også selv om det er kastrater af begge køn…eneste forskel på kastrater og fertile er, at kastraterne ikke interesserer sig for det modsatte køn på DEN måde ;-)))

Og med garanti har din kat det meget bedre end så mange andre…for den har lov selv at vælge hvad den helst vil og hvornår ;-))

Men selvfølgelig, hvis det er en “klisterkat” du gerne ville ha’ kan jeg sådan set godt se problemet.