Min kat har astma

Jeg har haft Lucifer til dyrlæge i dag, fordi han hoster nogle gange meget væmmeligt og brækker sig. Samt han ikke tar ordenligt på.

Dyrlægen sagde så - efter at have undersøgt ham- at han har en mild form for astma.

Lucifer har så fået en sprøjte med noget der skulle udvide bronkierne, i håb om at det hjælper. For man bliver sgu helt bange, når han begynder at hoste…:S

Er der nogen af jer, der kender noget til katte med astma, og har nogle forslag til, hvordan vi selv kan gøre det bedre for ham???

Lige nu ligger han og hviler sig :slight_smile:

Jeg har erfaring med astma hos kat.
Hvordan er astmaen diagnosticeret? Der skal røntgen eller lungeskyl til.
Det bedste, jeg kan bede dig og din dyrlæge gøre, er at læse dette site www.fritzthebrave.com Hvis din kat kun har mild astma, kan han hjælpes med kortisonpiller dagligt - hvis det udvikler sig, er inhaleret medicin bedre.

Åh det gør mig ondt. Kontakt Mette Mejdahl herinde fra - hun har haft en enkel kat, der vist fik det på et tidspunkt.

Jeg ryger af samme grund ikke inde hos mine dyr uden et vindue åbent. Og helst slet ikke inde.

Men rygning alene er ikke årsagen naturligvis.

Jeg tænker mere forebyggende.

God bedring til den lille…

MVH

Hej.

Ja Helle har ret - jeg har haft en kat der er astmatiker. Kazuki bor idag i københavn og har det stadig godt.
Astma er én af de sygdomme som vores race Orientaler/siameser kán døje med, Kazuki har det i meget mild grad - så mild at det endnu ikke er behandlingskrævende.

Jeg ved at nogle foretrækker at give Cortison sprøjter og dette er også en udemærket behandlindsmåde.
Derudover kan man også behandle med inhalator - én der minder om den man giver til børn med astma.
Jeg ved at Jane Thura har gode erfaringer med behandling på denne måde - hendes Aïda har/havde astma (jeg er i tvivl om katten stadig er i live idag), du kan se hende her (incl. et billede af hende med astmaindhalatoren).

Min erfaring er ikke så stor på området, da Kazuki aldrig har krævet behandling, men jeg ved at Astma-katte kan leve et langt og godt liv med sygdommen (li’som os mennesker - jeg er selv astmatiker :wink: ).
Husk at alle de gode råd på http://astma.astma-allergi.dk/ også er gode når det er katte det gælder - der er vi såmend ikke så forskellige :wink:

Pøj pøj med Lucifer!

/Mette

Jeg har summet over tråden - kan se, at du skriver, at Lucifer har det i mild grad - mon så han ikke kan leve fint med det som Kazuki-drengen?

Hvad mener dyrlægen?

MVH