Min kat skifter farve

Hej Alle!

Min sorte han kat, der har været sort siden han var lille bitte killing, er begyndt at skifte farve.

Han har altid været sort på maven med en hvid tot hvor navlen er.

Efter hans operation i foråret hvor alt hans mave hår blev fjernet kommer det tilbage lys grå og navle totten er sort…

Det er så ikke det eneste…ALT hans underled er blevet gråt pludselig…

Hvorfor??

Der skulle så stå underuld ikke underled

Underuld er ofte gråligt, når det fældes.

Har du billeder af katten før og efter farveskiftene:?

Hvor gammel er katten?

Jeg tænker lidt i “smoke” baner, min Adelie var sort og hvid da jeg fik hende som 2 årig. Nu, et år senere er hun meget tydelig smoke på næsten alle de sorte partier, så hun skifter netop også farve over i retning af grå. Da en Cornish Rex KUN har underuld må jeg sige at det også er hendes underuld der skifter farve L

Jeg tænker i sølv gaden.
Jeg har en MCO, som på stamtavlen er blå blotched tabby - men med årene har udviklet rigtigt meget sølv i pelsen :slight_smile:

Er smoke og sølv egentlig det samme?

Han er 4 år gammel. Jeg skal prøve at tage et billede af det…når jeg lige kan få lov…

Hvorfor skifter de farve?

Det hedder smoke når katten er solid og sølv når katten er tabby.

Men hvorfor sker det??

Jeg tror du kan tolke det manglende svar som et stort “Aner det ikke!” fra os alle sammen :?

…mest hælder jeg selv til at hans nuancer i pelsen bare er skiftet lidt :slight_smile: men sæt nogle “før” og “efter” billeder ind i tråden så vi, om ikke andet, kan undre os sammen :slight_smile:

Kan være pga stofskiftet ligesom med Birmaer? Er det ikke sådan at Birmaer bliver mørkere på kroppen med alderen fordi deres stofskifte bliver lavere? :slight_smile:

Der kan vel osse være lidt forskel på killingepels og den blivende pels ? …

hmmm, da vi fik trixie for snart 7½ år siden var hun grå og sortspættet, idag er hun mere brun og sortspættet.

gaia havde en gulig hage og gulig “øjenskygge” da vi fik hende, idag er disse steder næsten kridhvide

vores gamle hankat daffy mistede striberne i pelsen jo ældre han blev