Min kat trænger til slankekur

Hej alle

Jeg står med et problem…
Den ene af mine katte er ved at være FOR overvægtig, og han skal på kur.
Men problemet er det, at jeg også har andre katte, deriblandt en killing, som skal have killingefoder… Men det er altså kun Peanut der er overvægtig…

Hvad skal jeg gøre med foderet?
Er jeg nødt til at portionsfodre dem, og købe light foder til Peanut?
Har hørt at vådfoder skulle kunne hjælpe, men det gider han slet ikke…

Lige pt får de Royal Canin sterilised (iblandet med hairball og kitten)…
Før killingen kom, fik de andre kun sterilised, og der var han også begyndende overvægtig, men det er altså værre nu, hvor killingefoder og hairball også er blandet i.

Min hunkat, Freja, har også taget uhensigtsmæssigt på efter Iams Hairball kom i blandingen herhjemme. Så den er væk igen og nu får de FP 21 Grain Free og lidt Happy Cat Grain free jeg havde købt hjem på forsøgsbasis. Skal have købt noget Orijen.
Men størstedelen af deres kost består af vådfoder. Mine kriterier er at det er fuldfoder, uden sukker og andre mystiske tilsætningsstoffer såsom f.eks. korn.

Men madplanen herhjemme er:
Morgen - vådfoder
Frokost/eftermiddag - vådfoder
Aften - vådfoder og/eller råt
Sengetid - 60 g. tørfoder til deling + vådfoder

Det er kun Freja, der skal tabe sig, men Bernie tager heller ikke skade af at leve på denne måde. :slight_smile:

EDIT: Har også forsøgt mig med RC sterilized og RC obesity, og mine endte desværre med forstoppelse :frowning:

Mere vådfoder og mere råt.

Freja har ikke været for meget for råt. Men hun er så småt begyndt at snuppe, når Bernie får. I dag fik Bernie 75 g. kotellet, og det plejer hun ikke at anse som foder :venter:, men hun stjal da flere stykker fra ham i dag :thumbup:, så det er vist et spørgsmål om vane. :wehu:

Det rør han slet ikke…

Jamen hvordan har du lært hende at spise det?

Ved groft at sige sulte katten til den begynder at spise vådt og råt :gruble::uha:

StarZoo - Nej, katte må ikke sultes, da de nemt kan få fedtlever. Jo, 12 timer kan gå an. Prøv at søge i forum her, der er flere tråde om netop emnet, og hvad folk har haft succes med.

[quote=StarZoo;501436]Jamen hvordan har du lært hende at spise det?

Ved groft at sige sulte katten til den begynder at spise vådt og råt :gruble::uha:[/quote]

Ved at blive ved med at tilbyde det. :slight_smile:
I dette tilfælde har hun stjålet noget fra Bernie som hellere end gerne spiser råt. Men ellers har jeg købt meget forskelligt. Lever, fisk, kylling, okse… Bernie får råt hver eller hver anden dag og Freja kommer altid ud og snuser og slikker lidt på det.

Du kan forsøge med at blande det i vådfoder, hvis de spiser det. Ellers kan du starte med vådfoderet og blande en lille smule i noget tørfoder. Eller helt basalt starte med at putte noget vand på tørfoderet (husk det ikke må stå for længe, for så gærer det).

EDIT: Og hun har lige spist oksekød også :smiley: Har aldrig set hende spise store stykker så hurtigt! :rock: