Min killing kan ikke holde det inde

Hjælp vi har lige fået to fine killinger.

Den ene er 13 uger og den anden 15 uger. Begge kommer fra det samme sted.

Den på 13 uger har siden vi fik den haft tynd mave. Vi har via dyrelæge fået ordineret antibiotika som vi giver hende 1/4 pille to gange dagligt som han sagde vi skulle. Dyrelægen har ikke set hende !

Nu efter 5 dage med piller synes vi klart det er blevet slemmere. Hun kan ikke holde sit afføring i sig og nogengange prutter hun og der kommer afføring med ud. Det lugter meget og er helt tyndt.

Lugten er en blanding af medicin og ja afføring…

Hun piver en smule og trækker vejret meget tungt, MEN hun drikker, spiser og leger (meget !!!).

Når man trækker hendes pels op i nakken falder den fint på plads.

Det er helt uudholdeligt at se at hun ikke får det bedre. Er der nogen som har nogle gode forslag eller kan sige noget om hvad man kan gøre ?!

Hvor har I killingerne fra? Har I haft kontakt med tidligere ejer? Det lader jo til, at killingen måske har haft det med hjemmefra.

Jeg synes helt klart en så lille killing bør undersøges af dyrlæge, før man medicinerer!

Hvad fodrer du med? Dyrlægen rådgav dig vel omkring skånekost?

Var det min killing ville jeg aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen og få den tjekket på laboratorie.

Uden at kunne sige hvad det er vil jeg mene i skulle kontakte dyrlægen og høre hvad h*n siger. Jeg tror ikke det er så smart når det vælter ud af sådan en lille str. Og så kan jeg da slet ikke lide at du skriver hun piver og trækker vejret tungt. Sørg for at få vand i hende.

Jeg kan kun anbefale dig at konsultere Marianne hos Husum Dyreklinik - hvis du har muligheden for at komme til kbh’s områddet!

Ville ikke give medicin, når katten/killingen ikke er tilset af en dyrlæge… og skånekost… vi har haft gode erfarringer med Hills W/D (anbefalet af Marianne)

Dyrelægen og jeg snakkede sammen i godt 20-30 min og han sagde at vi skulle fortsætte med at give hende Royal Canin killing.

Til hendes piller giver jeg hende Royal Canin vådfoder (meget lidt)

Vores opdrætter sagde hun skulle have Iams Hairball (har ledt men kan kun finde det til voksen katte). Vi har prøvet at give dem det, men så spiser de ikke noget.
Derudover fik vi at vide at vi kunne give dem sej (eller hvordan den fisk nu staves) vi var nede og købe den fineste vores fiskehandler havde. Den blev kogt og herefter, lod vi den blive kold og så fik de den med noget af kogevandet (kan ikke have at en får og den anden ikke gør). Clara (som er den syge) var mest interreseret i vandet, men spiste også noget af fisken

Vi fik ikke noget at vide om skånefoder fra dyrelægen

[quote=Epigram;309719]Dyrelægen og jeg snakkede sammen i godt 20-30 min og han sagde at vi skulle fortsætte med at give hende Royal Canin killing.

Til hendes piller giver jeg hende Royal Canin vådfoder (meget lidt)

Vores opdrætter sagde hun skulle have Iams Hairball (har ledt men kan kun finde det til voksen katte). Vi har prøvet at give dem det, men så spiser de ikke noget.
Derudover fik vi at vide at vi kunne give dem sej (eller hvordan den fisk nu staves) vi var nede og købe den fineste vores fiskehandler havde. Den blev kogt og herefter, lod vi den blive kold og så fik de den med noget af kogevandet (kan ikke have at en får og den anden ikke gør). Clara (som er den syge) var mest interreseret i vandet, men spiste også noget af fisken

Vi fik ikke noget at vide om skånefoder fra dyrelægen[/quote]

Prøv at læse [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14953”]denne tråd[/ame] vedr skånekost.
Ved ikke, hvor i landet du bor, men jeg synes du bør konsultere en “kattedyrlæge”.

Vi bor på Amager =)

Tak for et hint til hvor vi kan undersøge mere.

Må vi være frække og spørger hvilken dyrelæge du bruger Vivi_Fletcher

  • Epigram

[quote=Epigram;309738]Vi bor på Amager =)

Tak for et hint til hvor vi kan undersøge mere.

Må vi være frække og spørger hvilken dyrelæge du bruger Vivi_Fletcher

  • Epigram[/quote]

Ja, jeg kører hele turen til Skovlunde - det er Danmarks bedste kattedyrlæge :slight_smile:
Dyreklinikken Skovlunde-Herlev

Med et problem som dit, vil jeg ikke tøve med at anbefale dig den klinik - også selvom der er lidt langt.

Hvilken dyrlæge bruger du? (forhåbentlig ikke Amagerbrogade?)

Nej nej

Vi har kun haft kontakt til Blågårds, havde læst nogle steder at den skulle være ret godt.

  • epigram

[quote=Epigram;309747]Nej nej

Vi har kun haft kontakt til Blågårds, havde læst nogle steder at den skulle være ret godt.

  • epigram[/quote]

Jeg kender ikke ham på Blågårds (men ved han faktisk engang har været dyrlæge i Skovlunde :-))

Synes du skal få bestilt en tid og få kigget ordenligt på din killing. De er altid flinke i Skovlunde til at klemme syge katte ind :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;309744]Ja, jeg kører hele turen til Skovlunde - det er Danmarks bedste kattedyrlæge :slight_smile:
Dyreklinikken Skovlunde-Herlev[/quote]

Jeg har hørt meget meget godt om denne dyrlæge. Kender 2 katte ejer som køre helt fra Helsinge og Helsingør for at konsultere denne dyrlæge.
Jeg har desværre ikke bil for så tror jeg også jeg havde valgt denne.

Ja det lyder nok som om vi bør tage fat i dem der oppe.

Kan ikke holde ud at hun ikke har det optimalt :confused:

Tak for jeres hurtige svar.

  • epigram

[quote=Epigram;309772]Ja det lyder nok som om vi bør tage fat i dem der oppe.

Kan ikke holde ud at hun ikke har det optimalt :confused:

Tak for jeres hurtige svar.

  • epigram[/quote]

En konsultation inden weekenden vil jo være det mest optimale.
Hvis du er smart, forsøger du at få en afføringsprøve du kan tage med. Så har du den, hvis dyrlægen mener du skal have den undersøgt. :slight_smile:
Mener stadig Skovlunde har giardiatest liggende, hvor man kan få svar indenfor få timer.

syntes med jeg læser så skal du hurtigst mulig til dyrlæge med katten …

Giv ham lidt kogt kylling og cultura det er godt for maven …

Her til morgen har vi ringet til Skovlunde som på baggrund af forklaringen, det faktum at hun får antibiotika og at hun drikker og leger mente at vi ikke behøvede at kommer forbi. I stedet skal hun faste til sen eftermiddag og herefter have skåne kost. Endvidere at vi skal stoppe hendes antibiotika kur. Skulle den stadig være gal med hende på mandag skal vi derud.

  • epigram

Allerede efter en dag med faste også skånekost går det meget bedre.

Men vi fik ikke af vide af dyrelægen hvor lang tid de skal have skånekost. De er jo ikke specielt gamle og vi er lidt i tvivl om hvor lang tid de kan nøjes med kylling og vand. med deres udvikling etc. skal de bruge noget at køre på (selvom de er helt op og ringe lige nu og min computer får nogle tæsk fordi det siger sjove lyde når jeg taster).

Jeg ville give dem nogle dage - ernæringsmæssigt skal der meget længere perioder med fejlernæring til, før der tages skade af nogen art :slight_smile:

Takker, vi gør det i nogle dage =)

[quote=Epigram;309697]Nu efter 5 dage med piller synes vi klart det er blevet slemmere. Hun kan ikke holde sit afføring i sig og nogengange prutter hun og der kommer afføring med ud. Det lugter meget og er helt tyndt.

og trækker vejret meget tungt[/quote]

Det, jeg har skåret ud her, får mig til at spørge, om din killing har fået ormekur?
Visse orm vandrer rundt i kroppen og ender tit i lungerne, hvilket kan give lettere vejrtrækningsproblemer.
Killinger bliver ofte mere medtaget af ormeangreb end voksne katte.
Under alle omstændigheder synes jeg, du skal insistere på, at dyrlægen ser din killing og gerne medbringe en afføringsprøve.

NP

Her en update:

Hun havde giardia og er nu under behandling (det samme er Freja vores anden killing)

@ Vivi_Fletcher
Jeg ville have skrevet dig på som henvisning, men kendte ikke dit navn og adresse =/

Håber i alle får en go’ jul

  • epigram