Min smukke kat har tandkødsproblemer

I dag skulle jeg med Koh-i til Dr. Dyr for første gang. Hun er sund og rask, men har rødt tandkød især ved kindtænderne :S. Dyrlægen foreslår, at jeg giver hende speciel tandtørkost for at afhjælpe det, da det ville være utopi, at jeg skulle få lov at børste tænder på hende - hun er nemlig en krudtugle, der ser alt som en lejlighed til at lege og hygge sig :thumbup:. Dyrlægen sagde også til mig, at vådmad forstærker problemet, fordi maden får lov at blive på tænderne og skabe endnu mere ravage. Lige nu får hun mest vådmad, og hun får ogsp tørkost (bl. andet Sanabelle dental) i et aktivitetsbræt.

Dyrlægens budskab går imod det, jeg har læst i E. Hodgkins bog “your cat”, og nu er jeg i svy sind: Hvordan passer jeg bedst på min dejlige, smukke kat?
Forslag modtages med kyshånd.

Den tørfoder, der er tandstensdiæt har en mindre effekt på tandsten - måske også på rødt tandkød, det ved jeg ikke.
Er det betændt?

Jeg er helt uenig i, at vådfoder forstærker problemet - det gør hverken fra eller til - nøjagtig som med alt tørfoder undtagen decideret tandstensfoder.

Til gengæld hjælper råt kød rigtig godt - fx rå kyllingelår, som katten kan gnave i.

Sidste onsdag var jeg til Racekatten-foredrag med en tandekspert fra LIFE, og hun befalede at give daggamle kyllinger hver dag. Og generelt BARF.

Jeg køber kyller her: http://www.prof-pet.dk/barf-blog/barf-artikler/112-daggamle-kyllinger

Hvor gammel er katten :?

Hej Vivi

Nej, men det var meget rødt.Dyrlægen sagde, at vi skal forsøge at gøre noget ved det, inden det bliver værre. Jeg kunne heller ikke forstå, hvordan vådfoder skulle kunne blive hængende på tænderne mere end noget andet. Jeg har fået nogle prøver på Hills tandfoder for at se, om damen gider spise det.

Jeg vil prøve at lokke hende til at spise råt kød - skal der være ben i, eller er det ligegyldigt?

Hun er en 4-årig somali.

Passer det, at racekatte har flere problemer med tænderne end huskatte? 3 af de 4 huskatte jeg har haft, havde også bøvl med bisserne, så jeg kan ikke få det til at passe…

[QUOTE=Bastet;957740]Hun er en 4-årig somali.

Passer det, at racekatte har flere problemer med tænderne end huskatte? 3 af de 4 huskatte jeg har haft, havde også bøvl med bisserne, så jeg kan ikke få det til at passe…[/QUOTE]

Nej, det kan man ikke sige generelt - men visse racer har flere problemer. Det er dog ikke mit indtryk, at somalien er specielt plaget af det.

Hvad du kan få hende til at spise af råt vil være godt - med eller uden ben :slight_smile:

Hvilken dyrlæge bruger du?

[QUOTE=Bastet;957738]Hej Vivi

Nej, men det var meget rødt.Dyrlægen sagde, at vi skal forsøge at gøre noget ved det, inden det bliver værre. Jeg kunne heller ikke forstå, hvordan vådfoder skulle kunne blive hængende på tænderne mere end noget andet. Jeg har fået nogle prøver på Hills tandfoder for at se, om damen gider spise det.

Jeg vil prøve at lokke hende til at spise råt kød - skal der være ben i, eller er det ligegyldigt?[/QUOTE]

De spiser uden om benene.

Du skal bare undgå at stege/tilberede knogler, for så splinter de.

Jeg bruger Skovlunde - de skulle være de bedste. Har ellers en dyrlæge 100 fra min dør, men jeg synes, hun skulle til Skovlunde

Tak Signe

Jeg vil prøve at få hende til det. Hun er ikke kræsen, så det skulle være muligt :slight_smile:

Ja, Skovlunde er klart de bedste - selvom jeg godt ved vi ikke er helt enige om det med fodring med vådt :slight_smile:

Men det er faktisk Stig, der har fortalt mig, at rigtig mange katte med tandproblemer, får det bedre ved fodring med råt.

Nu kan jeg se at du bor i Måløv, og her ligger jo en tandklinik for dyr. Hvis du er meget rådvild ville jeg tage en snak med dem, men ellers vil jeg give de andre folk herinde ret.
Mange dyrlæger anbefaler jo tandbørstning til tandkødsbetændelse. Ved at give daggamle kyllinger får du jo også en mekanisk manipulering af tandkødet, og kan endda komme ind mellem tænderne.
Jeg har selv en kat med tandkødsbetændelse og er ved at træne tandbørstning (der er en god guide inde på fasanvejens dyreklinik’s hjemmeside), men hvis du ellers er interesseret kan vi da lave en fælles anskaffelse af daggamle kyllinger til kræene (bor jo selv i Smørum Nedre, så det er lige ved)

Hej Anne
Er der et rugeri her i nærheden? Jeg vil meget gerne være med til at anskaffe nogle kyller - det ville være perfekt, hvis man kunne løse problemet på en “naturlig” måde, så vi kan sagtens aftale noget, hvis vi kan anskaffe et passende antal kyller

[QUOTE=Bastet;957774]Hej Anne
Er der et rugeri her i nærheden? Jeg vil meget gerne være med til at anskaffe nogle kyller - det ville være perfekt, hvis man kunne løse problemet på en “naturlig” måde, så vi kan sagtens aftale noget, hvis vi kan anskaffe et passende antal kyller[/QUOTE]

Hvis din kat ikke er vant til daggamle kyllinger, så køb et lille portion i fx Maxøe, for at se om den synes om det - mange katte vil ikke spise dem.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;957755]Ja, Skovlunde er klart de bedste - selvom jeg godt ved vi ikke er helt enige om det med fodring med vådt :slight_smile:

Men det er faktisk Stig, der har fortalt mig, at rigtig mange katte med tandproblemer, får det bedre ved fodring med råt.[/QUOTE]
Ja, jeg kunne godt se på hende, at hun ikke var enig med mig :tihi:
Jeg har haft 4 katte, før jeg fik Koh-i. Alle blev fodret 100% med tørfoder i troen om, at det var det bedste. Det jeg fik af det, var nogle katte, der altid var sultne samtidig med, at de var fede, selvom de mængder de fik hver gang, var temmelig små. Den ene kat havde desuden også blæreproblemer. Det er dog nogle år siden, og det kan være, at der er sket en del med foder siden da, men ifølge Elizabeth Hodgkins er det ikke tilfældet

Synger i med resten af koret om råfodring :slight_smile:

Det ER bare knald en knald god “tandbørste” :slight_smile:

[QUOTE=Bastet;957774]Hej Anne
Er der et rugeri her i nærheden? Jeg vil meget gerne være med til at anskaffe nogle kyller - det ville være perfekt, hvis man kunne løse problemet på en “naturlig” måde, så vi kan sagtens aftale noget, hvis vi kan anskaffe et passende antal kyller[/QUOTE]

Det er faktisk ikke noget jeg lige har undersøgt, men kan se at Vivi springer til med ideer, så vil da lige lure lidt på det. Så skal jeg nok skrive til dig :slight_smile:

Vi har masser af kyllinger på lager, pakket i små poser hvis nogen vil prøve :slight_smile:

  • vi bor i Skibby.

Men hvis mis synes kyller er klamme (det gør Sugieh) Så prøv med kyllinge hjerter eller lår fra frost :slight_smile: De koster heller ikke alverden, og specielt stuetempererede hjerter kan få mange misser til at spidse snude :wink:

Er katten vant til råt fra tidligere ejer/opdrætter :?

Ellers kan du begynde med kyllingefilet. Hvis katten ikke spiser det råt, kan til tilberedes - mindre og mindre for hver gang.

Mine er faktisk mest glade for ganske almindelige kyllingelår - der er også mest arbejde i, at de selv skal få kødet af knoglen.