Min smukke lille Robdrups Laki

Er han ikke bare sød?

Jo - men er hans øjne virkeligt så kraftigt farvede?

:besvimer:

Han er gooooodt noook SØØØØØØØØD :wehuu:

Sikke nogle øjne!

nope, ikke helt :slight_smile:

Det er han :wehuu::hjerte:

Odd-eyed NFO er da ikke så almindelige, vel?

Hvor kommer de blå øjne egt fra? Hænger de sammen med det hvide gen?
Hvide katte med blå øjne er ofte døve - er der så risiko for, at odd-eyed katte er døve på det øre i den side, hvor øjet er blåt?

spurgt af en der ved meget lidt om farvegenetik og øjenfarve-genetik

[quote=dkkorat;403376]Odd-eyed NFO er da ikke så almindelige, vel?

Hvor kommer de blå øjne egt fra? Hænger de sammen med det hvide gen?
Hvide katte med blå øjne er ofte døve - er der så risiko for, at odd-eyed katte er døve på det øre i den side, hvor øjet er blåt?

spurgt af en der ved meget lidt om farvegenetik og øjenfarve-genetik[/quote]

Ja - og ja :wink:

Jeg ved heller ikke meget, men lærte lidt i forbindelse med Foreign White - læsning

Pia, han er godt nok flot. Han øjne er lysere i virkeligheden, ikke? :slight_smile:

Lakis morfar, GIG Gillians Hvirkelig Hviid, er også odd-eyed.

Husum fortalte os, at der ikke findes noget statistisk materiale som dokumenation omkring hvide katte med blå øjne og døvhed. Men at omtrent 20% af de hvide er døve.
De sagde også at der sikkert også er mange farvede katte der er døve/hørehæmmede. Dem tester man bare ikke.

Vi har tre hvide, og de kan alle høre - når de altså vil :slight_smile:

[quote=PiaR;403359]Er han ikke bare sød?

[/quote]

Sød.?

Det ord er slet ikke dækkende for sådan en skønhed, jeg kender kun almindelige, ‘dødelige’ ord, og jeg synes slet ikke, de rækker. -lovelove

Og så de øjne… *Suuk.! :hjerte:

Joooo enrigtig smuk odd-eyed killing!
:hjerte::hjerte::hjerte:

Cats og Conni

han er VIDUNDERLIG!!! jeg har noget med hvide misser !!! de er skønne!!

jeg har jo også en - også med fuld men MEGET selektiv hørelse… faktisk er jeg helt sikker på at han periodevis er døv - fx når jeg kalder på ham og har en kam i hånden…

Lakis halv morbror (søn af Hviid) er også odd-eye med et blåt og et grønt øje og han er fuld hørende. Er det ikke Tomani der får en rød med hvid NFO hjem der er odd-eye?

Pia Laki er bare overskøn og hold op hvor kan man se både Hviid og Njord i ham.

Han er meget meget fin og ser så nuttet ud :wehuu::wehuu:

Kattgenetik’s sider er desværre taget ned pt :lynogtorden: - de er ellers rigtig gode! Jeg har kopieret siderne i tide, så jeg har dem :wink: Og de rapporterer om hvide katte, blå øjne og døvhed:

Dövhet
En del vita katter blir döva. Undersökningar har visat att 80 % av blåögda vita och 20 % av gulögda vita katter blir döva. Även vita odd eyed blir döva ibland, liksom katter med höggradig vitfläckighet. Sammanlagt beräknas ca 40 % av alla vita katter bli döva.

Katterna föds inte döva. Istället börjar delar av hörselorganen förtvina vid 6 dagars ålder och är helt förstörda vid 2 veckors ålder, ungefär samtidigt som örongångarna öppnar sig.

Undtagelsen er Foreign White, den hvide siameser, fordi de blå øjne her kommer fra maske-genet, ikke fra den hvide “overfrakke” Så de kan generelt høre allesammen - når de vil :wink:

Smuk, smuk:wehuu:

[quote=Ann R;403593]Kattgenetik’s sider er desværre taget ned pt :lynogtorden: - de er ellers rigtig gode! Jeg har kopieret siderne i tide, så jeg har dem :wink: Og de rapporterer om hvide katte, blå øjne og døvhed:
[I]Dövhet
En del vita katter blir döva. Undersökningar har visat att 80 % av blåögda vita och 20 % av gulögda vita katter blir döva. Även vita odd eyed blir döva ibland, liksom katter med höggradig vitfläckighet. Sammanlagt beräknas ca 40 % av alla vita katter bli döva.

Katterna föds inte döva. Istället börjar delar av hörselorganen förtvina vid 6 dagars ålder och är helt förstörda vid 2 veckors ålder, ungefär samtidigt som örongångarna öppnar sig.[/I]

Undtagelsen er Foreign White, den hvide siameser, fordi de blå øjne her kommer fra maske-genet, ikke fra den hvide “overfrakke” Så de kan generelt høre allesammen - når de vil ;)[/quote]

Det er interessant!
Og så er vi da vist mere end heldige med tre hvide der er hørende.
Missebarnet er blåøjet, Katla får gule øjne (tror vi) og Laki er odd-eyed.

det med døvheden hedder wardburg syndrom så hudt jeg visker. synes det er noget af det smukkeste der findes. og noget i stil med heterochromia mener jeg også det hedder. wardburg findes også hos mennesker s
at andre farver end hvid fås med odd eyede er uhyre sjældent og super sejt at se på.

denne her side er smadder god i forklaring om øjenfarver - men noget tung at læse
men klik ind alligevel og se boris midt på siden - det giver odd eyede en helt ny dimension
http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html

Ham der Boris - han har jo regnbueøjne!
Hvor er han smuk!

[quote=kira v;403627]d
http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html[/quote]
Den er nemlig osse go’ den side - det link har jeg også liggende. :ok:

:hjerte:Han er meget, meget smuk:hjerte: