Mine linier!

Det hører man så ofte - det er mine linier. Men er det egenlig ikke noget bavl?
Det er mine katte dem jeg har i huset - men linierne kan da aldrig være en enkeltpersons.

Ja - det hører man tit… Men det er vel dine linier, hvis du har købt og betalt dem… :smiley: :stuck_out_tongue:

Spøg til side - det er vel bare en måde at formulerer sig på :?

Måske er det en måde at udrrykke sig på - men der er nogen der virkelig mener det er deres linier bare det at have opdrættet een generation. Selvom det er linier ingen har nemt ved at komme til kan det da aldrig blive mine - der er så mange der kom før mig.

Enig… Men hvor vil du hen med det - udover at statuerer at folk ikke har ret til at kalde dem “deres” linier :? :?

Det er vel en måde at udtrykke at man holder af dem og bekymrer sig for hvad der sker med generationerne efter, fordi man nu har elsket en forfader. Det synes jeg tit jeg fornemmer.

Tja, hvordan definerer man “mine linier” :slight_smile: Jeg hører også tit udtrykket brugt, ofte af opdrættere som har haft et par eller nogle enkelte kuld.
Det jeg forstår ved udtrykket, er de få opdrættere som har opnået at lave katte man kan se stammer fra dette opdræt. Katte som man kan se ligner hinanden, noget man ikke opnår ved et par kuld eller generationer :slight_smile:

Marina

Det vil sige at “mine Linier” er noget fenotypisk?

For mig er det bestemt et udtryk… Jeg bruger enten “de linier jeg arbejder med” “mine linier” eller kattene i baglandet…men oftest når jeg snakker med opdrættere om planer osv så bruger jeg formuleringen “mine linier” de ved hvad jeg mener og VED nøjagtig hvilke linier jeg snakker om…hvilket bestemt ikke er alle de linier jeg har inde :stuck_out_tongue:

Men nej vi kan ikke eje linier…eller jo hvis man samler en foundationkat op og reg. den i RIEX osv… og arbejder der ud af og vælger kun at holde avlskatte selv - så er det vel “ens linier” :?

I DK findes der på MCO for mig 2 linier og det er Løve Hulens & Guldfakses og de to er bygget ret forskelligt op og derfor kan de for mig nemt benævnes med opdrætternes navne hvis man eks. skal snakke med en anden om udparringer og tilbage parringer eksempelvis… Men klart det er langt fra alle MCO opdrættere der ville kunne følge mig hvis de ikke kender begge opdræts katte.

Hilsner
Charlotte

Det vil sige at “mine Linier” er noget fenotypisk?[/quote]

hmmm, der er faktisk nogen det lykkedes rigtig godt at holde fast i et bestemt look - hatten af for det. Det er fomået ved at selektere på det look. Men stadig mener jeg ikke de kan sige det er deres linier. Heller ikke selvom der ligger fire generationer af vedkommendes stamnavn bag, det er jo kun en dråbe i havet.
Mine linier opfatter jeg som om man tror man har monopol på, endda på noget utrolig mange før dem har gjort for katten er blevet hvad den er.
En større tilfredsstillelse for mig er når der er nogen på en udstilling der kan se hvor katten kommer fra uden at vide det.
M

Enig…eller bare kan nøjes med at kigge på en opdrætteres hjemmeside og se slægtskabet i deres katte og se at de er tro mod deres holdning til standarden for racen -thumbs

Jeg troede en overgang at jeg kunne se hvilke opdræt nogle katte kommer fra. Men jeg er glad for at jeg idag kan gætte lidt mere på basis af familierelationer. Jeg synes de fleste opdræt har katte som har forskelligt look, og arbejder på at sætte dem sammen på en måde som lever op til deres skønhedsidealer.

Men linjer er sjældent så sjældne at der ikke findes noget lignende hos et andet opdræt, evt. som kan forveksles, synes jeg.

Jeg definerer linjer “smallere” end Guldfakse/Løvehulen, Guldfakse/Løvehulen består også af linjer og der er mange ligheder, synes jeg da. Men jeg er nok mere orienteret imod familierelationer så, hvis det ikke kan kaldes linjer.

Meeen nu er jeg jo også kun ved begyndelsen.

En større tilfredsstillelse for mig er når der er nogen på en udstilling der kan se hvor katten kommer fra uden at vide det.
M[/quote]

Det er sådan set der jeg vil hen med min åbenbart ikke særligt gode formulering :slight_smile:

Marina

Det er sådan set der jeg vil hen med min åbenbart ikke særligt gode formulering :slight_smile:

Marina[/quote]

En af de største oplevelser for mig ligger flere år tilbage på en udstilling i Glostrup.

En ung pige der havde hjulpet mig meget, i en svær periode jeg havde, havde fået en sorrel aby hun af mig som tak for hjælpen. Det var en pæn kat - hun udstillede, det gjorde jeg ikke, men var på visit.

Katten kommer på bordet hos Eric Reijers, han kigger på katten, han kigger på pigen, det gør han mange gange og ser forvirret ud - så får han øje på mig, peger og siger: Den kat kat har du opdrættet, de øjne og det look, den kommer fra dig. Bingo!

Lis - Haha, hvor fedt. Så må man føle sig stolt -thumbs

Jeg har også en morsom historie ang. look og denne person var endda en ganske almindelig katteejer…hverken med indblik i linier eller opdræt eller udstilling. Men fakta er…hun ser en artikel i en avis skrevet af en anden af mine killingekøbere og vedkommende er afbilledet med sin misling. De to katte…den afbillede og den almindelige katteejer havde katte der var helholdsvis moster og niece…godt nok samme farve men jeg kan forsikre for det IKKE var det der gjorde udslaget -høhø
Den almindelige katteejer, bosiddende i Nordsjælland kontaktede artikelskriveren i Jylland og de fik vist nok en god omgang snak -thumbs
Det var UDELUKKENDE de to missers udseende/look der var skyld i kontakten.
DÈT syntes jeg er morsomt
Jeg må tilstå jeg også bruger ordet mine linier…dermed mener jeg nu ikke jeg har eneret på dem…det er blot blevet noget jeg siger uden at tænke dybere over det.
Om meget snart fødes 4. generation -thumbs

Jamen forhåbentlig oplever de fleste af os der har opdrættet længe at vores katte er genkendelige.
Jeg har selv stået som tilskuer mens to af “mine” katte var hos dommeren i kamp om pladsen til sceneshowet. Jeg opdrætter jo to racer så det var en af hver. Bagefter nævner jeg for dommeren at de begge var af mt opdræt så jeg heppede på begge. SVaret var “det ved jeg da godt, det kan jeg da godt se”.
At jeg så ikke var enig i det endelige valg er så noget andet :smiley:

Marina

Åhh nu bliver jeg nysgerrig… Hvori ser du lighederne ???

Hej Signe

Ikke for at “ødelægge” denne tråd og dens handling…men jeg forstår ikke ovenstående udsagn…hvilke ligheder mener du ?

Hilsner
Charlotte

-høhø jeg kan sgu da godt genkende dine “mus”, Lene… [smilie=hate-tunz.gif]

Tak Britta…-tak Det er jeg da glad for… -breakdance -danse