Mine Peterbald tøser :o)

Har aldrig nogensinde hørt om den race før :slight_smile: men smukke er de godt nok

Nu har jeg lige søgt på den race og nu må dem der har de hårløse ikke blive alt for generet, men dem synes jeg virkelig ikke er så kønne, men disse er jo også af den race og de har da hår? det troede jeg da ikke de måtte have…

[QUOTE=Mette Mejdahl;942626]Hihi tak - men er det du beskriver ikke også ca. to helt forskellige typer?

Hawaï er slank og elegant, med medium “banan-ører” som sidder liidt højt, super profil, grønne øjne og liidt fladpandet og har en tynd fin hale.

Jacquotte (eller Kaskelotten/Koteletten/Delle) er stor og robust, med store velplacerede ører, profilen kunne være bedre, toppen ok., grønlige øjne og en tyk tyk hale! :tihi:

Nej jeg synes faktisk på inden måde de har samme type… men wtf - de er IMO skønne begge to :wink:

Tak :slight_smile:

Du er meget velkommen, det kunne være drøn hyggeligt! :ok:
Men til info tager det 3 timer at komme herned med tog (i al fald for Kira, men det er jo så også med bus ind til banegården fra Tranbjerg) - og billigt for andre end DSB medarbejdere kan det godt nok ikke kaldes! :wink:
Bil vil til hver en tid være mit bedste forslag :slight_smile:

[/QUOTE]

Nej og ja. De er ikke ens. Men jeg synes nu altså at de er af samme type look-mæssigt :høhø:
Kan da godt være jeg ændre meget brat mening, når jeg ser dem “live” :tihi: Billeder kan snyde noget så groft…

Edit: Glemte lige anden del af mit svar her.
Tog til Esbjerg er en pain in the behind… Især når man skifter til regional toget (hedder det ikke det? Kan også kalde det “bumletoget” :tihi:). Det tager lang tid og er DYRT (for os alm.)
Tager du afsted i bil en dag, så tager jeg gerne med og holder dig med selskab på vejen :smiley: (Hvis jeg ellers må komme på besøg også for Mette :p)

Det hårløse er idealet i forhold til standarden, men det er 1. et lidt mærkeligt gen ifht udtryk. Mere et hårforandringsgen (tror det var Mette eller Kira der først brugte det udtryk) end et hårfjernelsesgen, som sphynxen har :slight_smile: Hår indtil 2 mm er da også tilladt ifht udstilling, er det længere, så er katten OK til avl, men får ikke certifikater på udstillinger :slight_smile:
Og 2. racen er ny og sjælden og for ikke at få problemer med genpuljen parrer man stadig med orientaler/siameser osv., og det giver (generelt) lidt mere hår på afkommet.
Og så 3. for Mettes vedkommende kan hun bedre lide dem med lidt hår end helt uden :høhø:

Hihi :tihi:
Nej hårløse katte er ikke for alle - men som bekendt så er smag og behag jo forskellig :wink:

Peterbald er godkendt i flere pelslængder:
Bald (hårløs) eller Sticky Bald som de også kaldes er helt hårløse og næsten klistret at røre ved. De har som regel kun deres knurhår og er ellers helt uden pels.
Som feks. ham her:

Van Helsing del Iris (blå tabby masket)

Så er der Flock/Velour, som er næsten hårløs og kun dækket af korte dun (max. 2 mm.) :hjerte:
Som feks. hende her:

Kapel’ka Crazy Cat (lilla bicolour)

Disse to pelstyper er “den korrekte” for racen - i al fald i forhold til udstilling :wink:

Derudover findes Peterbalds også i disse varianter:

Brush - som mine piger er - som er kort og ru - Brush findes i mange udgaver - jeg har feks. endnu ikke mødt to der er helt ens i pelsen, trods jeg selv ejer 4 af slagsen :wink:
Brush kan se sådan ud:

Ideal Cat Klondike (chokolade) - min hankat :wink:

Straight shorthair - en tilsyneladende “normal pels” som en Siameser eller Orientaler, dog vil jeg mene at den er knap så blød som en Siam/Orientaler.
Feks. ham her:

(Klondike’s kuld-bror)

Og endelig:
Straiht longhair - en semilanghåret “normal pels” som en Balineser eller Orientalsk langhår.
Jeg har aldrig selv set sådan én men de kan teoretisk forekomme, idet vi hos Peterbald har lov at parre ud til, Siameser, Balineser, Orientalsk kort- og langhår, samt Seychellois kort- og langhår.

De tre “behårede” varianter, er godkendt til avl (og kæl selvfølgelig) og kan godt udstilles, men ikke opnå certifikat eller titler, kún Ex1 (2,3) og evt. et non-BIV :slight_smile:

Men altså, som du kan se, så findes Peterbald i mange forskellige pelstyper og i alle farver :slight_smile:

Personligt kan jeg bedst lide Flock & Brush - men igen, smag og behag :wink:

/Mette

Hihi, nå kan se at Eva kom mig i forkøbet - men så fik du da lidt billeder at se på også :wink:

/Mette

Så fik jeg så lige tilføjet anden halvdel af mit svar i det indlæg fra før :rulleøjne:

[QUOTE=Mette Mejdahl;942688]Hihi, nå kan se at Eva kom mig i forkøbet - men så fik du da lidt billeder at se på også :wink:

/Mette[/QUOTE]

Hvilket jo aldrig skader. Billeder er godt.
Og wow, det var godt du fik Klondike og ikke Brormand :tihi:

[QUOTE=Mette Mejdahl;942626]
Nej Jimmy synes ikke helt det holder økonomisk at lave kuld så længe vores hus ikke er solgt og så ér der også liiige den lille detalje, at vi jo faktisk ikke rigtigt må ha’ kat her…

Meeeen jeg ved ting om andre, som du nok vil synes er interessant - men dét må du nok vente en mdrs. tid på at høre mere om :høhø:

Indtil da, er du velkommen til at hente Ale & Hansi, skulle INOMC syndromet få overtaget :smiley:
/Mette[/QUOTE]

Må i ikke ha’ kat?? :uha: Hvordan får man lige sådan en stor, aktiv og ahem lettere højrøstet katteflok til at gøre sig usynlig? :tihi:
Jeg håber da for jer, at udlejeren ser lidt gennem fingre med det OG at jeres naboer ikke er alt for hysteriske og klage-lystne. :slight_smile:

Altså, hvor svært kan det lige være at få solgt det gamle hus - der burde da være MASSER af kattegale mennesker, der kunne bruge et perfekt ‘katte-indrettet’ hus i det jyske! :høhø: Er der virkelig ikke nogen herinde, der lige står og mangler sådan ét? :cool2:

Og Ale skal finde nyt hjem, kan jeg se? Synes du alligevel ikke at hendes temperament er helt godt nok til at avle på eller hvad? Det er da lidt ærgerligt…hun er ellers SÅ fin…:frowning:

Jeg synes heller ikke, de hårløse er specielt kønne, men du skulle prøve at røre ved én. De er så lækkert bløde og varme - meget varme. :hjerte:

Jeg er vild med de helt hårløse… Særlig efter at ha’ begramset Kiras Rynke… SÅ fantastisk. Men sådan “for husfredens” skyld skal jeg nok primært kigge efter en flock… for Manden har en underlig ide om at der skal være pels på katte… og det HAR en flock jo… Ganske vist ikke ret meget, men hår er vel hår?

Ale er dejlig, men jeg ved ikke om mine nerver kan holde til TO fra det kuld :klapper:

[QUOTE=Eife;942691]
Og wow, det var godt du fik Klondike og ikke Brormand :tihi:[/QUOTE]

Hva da?
Synes du ikke Kaiser er pæn da?
Han er mere ekstrem (og behåret) men stadig super smuk IMO :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;942738]Må i ikke ha’ kat?? :uha: Hvordan får man lige sådan en stor, aktiv og ahem lettere højrøstet katteflok til at gøre sig usynlig? :tihi:
Jeg håber da for jer, at udlejeren ser lidt gennem fingre med det OG at jeres naboer ikke er alt for hysteriske og klage-lystne. :slight_smile:

Altså, hvor svært kan det lige være at få solgt det gamle hus - der burde da være MASSER af kattegale mennesker, der kunne bruge et perfekt ‘katte-indrettet’ hus i det jyske! :høhø: Er der virkelig ikke nogen herinde, der lige står og mangler sådan ét? :cool2:

Og Ale skal finde nyt hjem, kan jeg se? Synes du alligevel ikke at hendes temperament er helt godt nok til at avle på eller hvad? Det er da lidt ærgerligt…hun er ellers SÅ fin…:([/QUOTE]

Hehe… :ups:
Nej, det er faktisk et lejemål uden tilladelse til husdyr…
Men når det så er sagt, hár vi sagt til udlejer - inden vi flyttede ind - at vi har kat (og netop i dén form - kat - ikke katte :wink: ).
Faktisk er hele ejendommen “uden husdyr”, men jeg ved at underboen har kat, dem på første har vidst også kat og de to lejere i stuen, har henholdsvis hund og kat (katten går ind og ud gennem deres køkkenvindue nede i gården, ud på taget af cykelskurene :tihi: ). Så jeg tvivler på at der er nogen af underboerne som har tænkt sig at klage :stuck_out_tongue:
Men uanset, så er det nok ikke såååå smart at lave kuld mens vi bor her (med mindre huset ikke bliver solgt indenfor det næste år… for så kommer det altså til at knibe, at jeg kan holde pigerne hen… ).

Men ja, det ville altså være dejligt om nogen snart ville købe vores hus… det er ikke engang dyrt :venter:

Ale… nej, hendes sind er ikke stabilt nok til at jeg vil lade hende få børn. Som du ved har jeg ret skrappe krav til mine avlskattes sind og det lever hun bare ikke op til desværre… det har været en meget meget svær beslutning at træffe, men sådan er det nogengange… :brist:

Hehe, de er SÅ lækre at røre ved - så skulle du prøve at have sådan et par stykker liggende under dynen - én som fodvarmer og så et par til at lune i armhulerne :hjerte: - skal hilse og sige at så kan man altså godt holde varmen :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;942893]Jeg er vild med de helt hårløse… Særlig efter at ha’ begramset Kiras Rynke… SÅ fantastisk. Men sådan “for husfredens” skyld skal jeg nok primært kigge efter en flock… for Manden har en underlig ide om at der skal være pels på katte… og det HAR en flock jo… Ganske vist ikke ret meget, men hår er vel hår?

Ale er dejlig, men jeg ved ikke om mine nerver kan holde til TO fra det kuld :klapper:[/QUOTE]

Haha - se Rynke er altså en tand for hårløs til mig - men det har nok også en del at gøre med at netop Rynke er elendig til at vaske sig selv :S
Nej du flock er lækkert :ok:

Ale :smiley: Nej jeg tror ikke det ville være nogen god idé heller :wink:
Hendes problem er netop de andre katte, så hun skal ud et sted hvor der er knapt så mange at forholde sig til - helst bare en enkelt eller to mere end sig selv - og gerne hankastrater… Hansi og evt. én anden… :brist::brist:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;943066]Hva da?
Synes du ikke Kaiser er pæn da?
Han er mere ekstrem (og behåret) men stadig super smuk IMO :slight_smile:
[/QUOTE]

Nej, jeg synes ikke om ham… Hverken ører, top/pande, øjne eller look (i hvert fald som han er på det billede). :slight_smile: Kronk er meeeget pænere!

[QUOTE=Mette Mejdahl;943066]
Haha - se Rynke er altså en tand for hårløs til mig - men det har nok også en del at gøre med at netop Rynke er elendig til at vaske sig selv :S
Nej du flock er lækkert :ok:[/QUOTE]

Jamen jo. Flock er også fantastisk. Så blødt og fløjlsagtigt :hjerte: Meeen… hårløst er det jo ikke suk

Nå… indtil videre arbejder jeg jo stadig på det generelle INOMC overfor Manden… og den RIGTIGE kat skal jo osse lige være der - og gerne på det rigtige tidspunkt. Men jeg er spændt på hvad dine filtmus kan levere når den tid kommer :slight_smile: Der er jo det med det “kaosrobuste” som vist er en god idé også her i huset L

(og jeg er forresten helt væk i Kronks brormand… De ØRER altså… SUUUUUK)

Jeg syns altså også at Kronk er pænere end brormand. :slight_smile:
Det dér med at ørerne er helt ‘i vater’ med kraniet, det synes jeg altså ser lidt sært ud. :ups:

Så dén pålbål jeg engang skal ha’, den må godt ha’ ører som Kronk, tak. :tihi:
Skal du i øvrigt ikke ha’ nogle flere avlsmisser, Mette? Jeg skal jo ha’ en blå/hvid bicolour husker du nok…:høhø:
Det kan du da vist ikke lave med dem, du har nu, vel…? :?

Jeg vil mægtigt gerne se dem med fingrene en dag - jeg skal bare lige over den her Ungarnske dræber influenza inden jeg begynder at se mennesker igen. Ellers får jeg vist også bare flere berejdelser for at smidte folk (note: jeg skulle ikke være taget på uni i går - her til aften modtager jeg mange hadefulde beskeder om andre der så småt er begyndt at nyse og hoste lidt)

Og det var siloen i baggrunden der afslørede jer - jeg havde i mange år det udsyn fra min lejlighed - så det så meget bekendt ud :tihi:

[QUOTE=Panthera;943122]
Og det var siloen i baggrunden der afslørede jer - jeg havde i mange år det udsyn fra min lejlighed - så det så meget bekendt ud :tihi:[/QUOTE]

Min kæreste ytrede også noget om at Mette bor tæt på Havkatten, da han fandt ud af hvor :tihi:

Ååårh hvor er de fine <3

Hvor er de lækre… Hvis de pludselig er væk en morgen, så behøves du ikke at lede i kvaglund :wink:

[QUOTE=Diana F;943106]Jeg syns altså også at Kronk er pænere end brormand. :slight_smile:
Det dér med at ørerne er helt ‘i vater’ med kraniet, det synes jeg altså ser lidt sært ud. :ups:

Så dén pålbål jeg engang skal ha’, den må godt ha’ ører som Kronk, tak. :tihi:
Skal du i øvrigt ikke ha’ nogle flere avlsmisser, Mette? Jeg skal jo ha’ en blå/hvid bicolour husker du nok…:høhø:
Det kan du da vist ikke lave med dem, du har nu, vel…? :?[/QUOTE]

Haha - ja se, dét er jo netop humlen ved “smag & behag er forskellig” :smiley:

Jeg kan mægtigt godt lide begge kattene - dog er Kronks sind bedre IMO. Det korte stykke tid jeg oplevede bromand da vi var i Litauen, virkede han om muligt, endnu mere hektisk end Kronk! - og hán er så rigeligt til mig :wink:

Om jeg skal have flere avlskatte?
Njaaaaj… på et tidspunkt satser jeg på at skulle ha en Orientaler igen… men det bliver ikke en blå :wink:
Men Kira kan da lave blå/hvid (i al fald teoretisk), hun har jo en sort pige, så hvis du overbeviser Kira om at parre ud til en blå/hvid hankat, så er der en chance :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;943076]Jamen jo. Flock er også fantastisk. Så blødt og fløjlsagtigt :hjerte: Meeen… hårløst er det jo ikke suk

Nå… indtil videre arbejder jeg jo stadig på det generelle INOMC overfor Manden… og den RIGTIGE kat skal jo osse lige være der - og gerne på det rigtige tidspunkt. Men jeg er spændt på hvad dine filtmus kan levere når den tid kommer :slight_smile: Der er jo det med det “kaosrobuste” som vist er en god idé også her i huset L[/QUOTE]

Hehe, ja det bliver spændende når mine tøser skal have mislinger - selvom det altid er spændende når man skal have killinger, så er dét her altså liiige den tand mere spændende; Hvad kommer der af pelstyper, farver osv! :wink:

[QUOTE=Panthera;943122]Jeg vil mægtigt gerne se dem med fingrene en dag - jeg skal bare lige over den her Ungarnske dræber influenza inden jeg begynder at se mennesker igen. Ellers får jeg vist også bare flere berejdelser for at smidte folk (note: jeg skulle ikke være taget på uni i går - her til aften modtager jeg mange hadefulde beskeder om andre der så småt er begyndt at nyse og hoste lidt)

Og det var siloen i baggrunden der afslørede jer - jeg havde i mange år det udsyn fra min lejlighed - så det så meget bekendt ud :tihi:[/QUOTE]

Det lyder slamt med den “Ungarnske” - God bedring!
Jeg er så rigeligt sølle selv, så jeg behøver ikke mere tak :slight_smile:

Ja jeg tænkte nok at det var siloen, for der er jo ingen borerigger på billedet, som jo ellers pryder vores udsigt til den side :wink:

Hahahaha - Typisk ham at tænke på den slags!
Havkatten er for gamle sutter, så det er ikke liiige dér jeg har mest lyst til at drikke en faldøl :stuck_out_tongue:

Tak :slight_smile:

Haha, jamen det lader jeg så være med, hvis det er :klapper:

  • og tak :wink:

/Mette