Mine syge plejemissekillinger

Århhh… Dette er lidt en “Jeg er så bekymret og trist” mail.
Jeg er ny herinde, men I virker som nogle mennesker, som kan forstå hvor meget man kan elske sine missere og blive nervøs når de er syge :ked:

Jeg fik 3 små killinger (4-5 uger gamle) i pleje i torsdags, altså snart en uge siden. De har ingen mor og jeg flasker dem altså op. De har bare voldsom diarre og kaster op.
Jeg har været til dyrlægen med dem, de har fået penicilin, som jeg giver dem hver dag, binyrebarkhormon og får nu også ZooLac. Jeg cyklede også til dyrlægen i går med en afføringsprøve, for at få tjekket dem op.

Jeg kan bare mærke jeg bliver SÅ trist :ked:
Jeg finder hele tiden diarre i kattebakken, eller opkast rundt omkring :frowning: Hver gang bliver jeg så ked og bange for, at de små pus ikke klarer det.

Jeg har kun haft dem i en uge, men jeg holder bare allerede så meget af dem!!! De er enormt kælne, kontaktsøgende og de virker ikke synderligt plagede af deres diarre. De leger, slås, løber rundt og virker i det hele taget til at have det okay. Jeg synes ikke de virker stressede (ved at flytning til et nyt hjem, kan foresage diarre hos katte grundet stress).

Er der nogen der har en god historie om missekillinger, som har været syge i sådan en lille alder, og som er kommet sig og blevet store glade missere?

Mange hilsner fra en bekymret missemor!!! :brist:

Synes det lyder godt, at du har givet dyrlægen en afføringsprøve. Hvad får han den tjekket for? Ved du det?

Problemet er nok, at killingerne ikke får antistoffer fra deres mor og derfor er de meget sarte.
Jeg ved min dyrlæge har god erfaring med Imodium mikstur til diarré. Det er menneskemedicin, men måske du kunne tale med din dyrlæge om dette eller noget lignende?
Der er noget stoppende i Imodium, hvilket der ikke er i Zoolac - derfor det har øjeblikkelig virkning, så man kan stoppe diarré, mens man finder frem til årsagen.

Jeg tror nu ikke diarré er noget de “dør af” - medmindre man selvfølgelig bare lader stå til, men det gør du jo netop ikke :slight_smile:

Prøv at give dem lidt kogt kylling eller A38 - det er godt til at stabilisere maven. A38 burde de i hvert fald sagtens kunne slikke i sig.

God bedring med dem -kramer

Dyrlægen sagde at han ville tjekke for orm, andet ved jeg ikke. Håber snart han ringer!!!
A38? Jeg fik også at vide af dyrlægen at jeg skulle give dem fløde, men så fik jeg at vide af en dyrhanler, at man ALDRIG må give katte komælksprodukter, da de ikke kan tåle det og får dårlig mave af det. Det er lidt forvirrende, men du mener, at A38 er fint til katte?

Tak for omsorgen!!!

Surmælksprodukter er fint til katte.

Og orm, tjaeee - det kan jo være 1000 andre ting. Ormetesten laver dyrlægen selv - det havde været bedre (og dyrere) at sende afføringen på laboratorie og få et fuldt billede af hvad problemet er.

Små killinger har ikke godt af at det kommer ud af begge ender - de har ikke meget at stå imod med …

Killingerne skal ikke bare flaskes op, Med den alder skal de have tilbudt fast føde.
Sådan set burde de kunne klare sig helt uden flaske men som tilskud for hyggens skyld er det selvfølgelig ok.

Nu har de dårlig mave, så skånekost skal de have.
Et par forslag:
En “grød” af kogt torsk blandet med lidt udkogte mosede ærter i kogevandet fra fisken.
Kogt kylling i små stykker blandet med lidt havregryn i kogevandet fra kyllingen.
I det hele taget er det vigtigste, at de får tilstrækkeligt med væske.

Jeg formoder de får modermælkserstatning og så er der ingen grund til at give dem fløde (det bør være 9 % fløde/kaffefløde og ikke det langtidsholdbare).
Piskefløde er alt for fedt og hvis de får det , kan det være årsag til diarre.
men langt de fleste katte tåler fløde selv om de ikke kan tåle mælk.

Derudover kan der jo være “117” ting galt med killingerne.
orm, forskellige tarminfektioner o.s.v.

[quote=Chantay;420558]Dyrlægen sagde at han ville tjekke for orm, andet ved jeg ikke. Håber snart han ringer!!!
A38? Jeg fik også at vide af dyrlægen at jeg skulle give dem fløde, men så fik jeg at vide af en dyrhanler, at man ALDRIG må give katte komælksprodukter, da de ikke kan tåle det og får dårlig mave af det. Det er lidt forvirrende, men du mener, at A38 er fint til katte?

Tak for omsorgen!!![/quote]

Jeg ville måske mere tippe på en e-coli eller lign … Hvis han ikke finder orm, ville jeg få sendt en prøve til laboratorie og få den tjekket.

A38 og andre surmælksprodukter gør det samme hos kat som hos mennesker - det stabiliserer tarmfloraen.

Er enig med Felis i, at de skal have fast føde - får de da ikke det nu? Jeg starter altid op når killingerne er omkring 4 uger - har hunkatten ikke meget mælk har jeg præsteret at starte dem op 3 uger gamle.

Mht mælkeprodukter skal du ikke give dem mælk, men fløde kan de faktisk godt tåle - det vil jeg dog absolut ikke anbefale til killinger med diarré!

Dyrlægen fandt ingenting i prøven… :confused:
Jeg tilbyder dem både tørfodder (babykat) og tørfodder (samme) iblandet vådfodder til killing og modermælkserstatning. Jeg synes bare ikke rigtig de er interesserede.
Jeg prøver, at duppe lidt af det på deres næser for at vække deres interesse, men det virker ikke rigtigt.
Har nogen af jer andre idéer til hvad jeg kan gøre for at vise dem, at de skal/kan spise og drikke selv?

Venligst Ch

Prøv at blande killingevådfoder med lidt af deres vante sutteflaske-mælk, så det bliver lige som en grød.

Ellers er torskerogn moset med creme fraiche, også til den er en lind grød, et kæmpe hit.

Hvis de er vant til mælkeerstatning, synes jeg det er oplagt at starte dem op på det, rørt op med torskerogn.
Derudover er de fleste killinger meget glade for Hills a/d og makrel i tomat.

I starten spiser de ikke så forfærdelig meget, så det er mere at vænne dem til at spise fast føde. Det er sjældent de bare spiser tørfoder og alm. vådmad uden videre :slight_smile:

Mht prøven hos dyrlægen, kan han jo ikke teste for ret meget på klinikken. Spørg hvad han har testet for. Det er muligvis noget så almindligt som en e-coli, der så skal behandles.
Jeg ville få sendt prøven til laboratorie.

Prøv at proppe et par bidder ind i munden på dem, det plejer gerne at hjælpe så de får smag for at spise selv. Her plejer babycat vådmad blandet med græsk yogurt eller creme fraiche at være et hit, som allerede nævnt, makrel i tomat som man evt. også kan blande op med lidt kartoffelmos, råt hakket oksekød eller kyllingefars.

Det er frusterende når små killinger er syge, de er stadig sarte i den alder og har ikke meget at stå imod med. Hvad bruger du af modermælkserstatning? Hvilken type antibiotika får de? Har dyrlægen begrundet sit valg af binyrebarkhormon?

Hvis det ikke snart bliver bedre, så bed dyrlægen om at sende afføringsprøve afsted til laboratorietestning så den rigtige behandling kan komme igang.
Marina

Rigtig mange dyrlæger er nogle fjolser til at aldersbedømme killinger og ud fra de billeder du har lagt ind tror jeg ikke dine killinger nu er ved at være 5-6 uger.

Prøv lige at veje dem , de skal ved 5-6 ugers alderen veje 600-700 g.

Er de meget mindre kan det ikke nytte noget at putte hverken torskerogn eller kylling i dem , før du har styr på maverne. Stil istedet en skål med A38 , det hjælper ofte til med at stabilisere tarmfloraen.

De skal ved hver fodring spise mindst 20 ml. hver.

Det er også meget vigtigt at du ikke stresser dem ved at ville give dem hele tiden, de skal have lov til at sove, derfor lad der gå 3 -4 timer mellem hver gang du prøver at give dem noget.

Hvilken antibiotika er det du har fået til dem ??

Tak for jeres svar :slight_smile:

Killingerne vejer nu omkring 500 g. more or less. Dyrlægen skyder på, at de er omkring 4-5 uger nu, eller det er vel egentlig mig selv der skydder på det :øhmm: De blev fundet efterladt i en baggård voldsomt dehydreret og vi skyder derfor på, at de er lidt ældre end de egentlig ser ud til.
Dyrlægen gav dem binyrebarkhormon fordi de ikke ville spise, han sagde, det var for at sætte gang i deres appetit igen. Det har egentlig også hjulpet synes jeg.
De spiser LANGT fra 20 m. hver gang. Jeg prøver at tilbyde dem mad hver 4 time, men de vil ikke altid spise så ofte. Ellers tager de kun 5-10 ml. Jeg prøver at begrænse tvangsfodringen, for ikke at stresse dem mere end nødvendigt.
Bente: hvor gammel skyder du dem til at være ud fra billederne?

Deres modermælkserstatning hedder KMR PetAg og den penicilin jeg giver dem (som jeg skal give den sidste omgang af nu her) hedder - Åh nu har jeg svært ved at læse hvad dyrlægen har skrevet på posen, men prøver- Nodmox.

Venligst Chantay

Antibiotikaen hedder så , Noromox og er meget bredspekret.

5 - 10 ml. det kan de bare ikke overleve på, så efter minmening er du ved at være der hvor der skal mere kyndig dyrlægehjælp til.

En MEGET dygtig dyrlæge er Knud Stensborg , Abild Dyrelægeklinik i Brabrand.
De dyrlæger som er der har reddet flere kuld killinger for mig .Efter at jeg har forsøgt med andre dyrlæger først.

For gøres der ikke noget sulter de langsomt og pinefuldt ihjel

[quote=Chantay;421072]
Bente: hvor gammel skyder du dem til at være ud fra billederne?

Venligst Chantay[/quote]
Omkring 4 uger, altså den alder hvor de så småt begynder at spise selv, men slet ikke kan tage nok selv.

4 uger gamle killinger kan sagtens spise selv full-time. Jeg havde en hunkat, hvis mælkeproduktion stort set stoppede, når killingerne var 3 uger - og så spiste de bare selv.

Men det forudsætter jo, at de kommer igang med spisningen!

Hvis det er spisning, der er problemet, ville jeg slet ikke konsultere en dyrlæge - de ved alt for lidt om den slags (selv de dygtige af dem).

Hvad med at forsøge at få en erfaren opdrætter på besøg og vise dig, hvordan du skal gøre?

Mange killinger skal lige have proppet en mundfuld mad ind med “tvang”, før de så finder ud af det egentlig smager godt og begynder at spise selv.

Ja Vivi , enkelte killinger kan , men mange kan ikke , det at spise selv er en langsom proces , du kan ikke bare tage killinger fra deres mor og så regne med at de vupti spiser nok selv

Jeg ser ikke spisningen som et problem , men diarre og opkast holder så små killinger ikke til ret mange dage

Jeg ville absolut gøre som Bente, nemlig få en anden vurdering på og så ikke give dem en masse forskelligt. Helst meget ensidigt og nærende lige nu. Deres maver tåler dårligt en masse skift. Tit er det dét man kalder fravænningsdiaré hvor tarmen skal omstille sig fra moderens mælk til andet og der åbnes op for alverdens bakterier desværre. Nu gælder det jo så om at finde den rette antibiotika til den rette bakterie. Hvis ikke noget har vist bare en smule bedring i løbet af 4 dages behandling, er det efter min mening en forkert medicin de får.
Når det både er opkast og diaré, er det meget meget vigtigt at holde deres væskebalance og der må desværre tvinges lidt her, hvis ikke de skal dø af dehydrering/underernæring.

Nu gik jeg lige ind og kiggede på dine små lækre plejekillinger. Den sutteflaske du bruger er (efter min mening) ikke særligt god. Desværre er det Royal canins der er de bedste og de ligger i dåsen med modermælkserstatning. Men hvis de ikke vil sutte rigtigt og bare bider i sutten, så får de alt for lidt mælk ud. De skal have rigtigt fat og når ørerne vipper, ved man at de har gang i sutten. Du er meget velkommen til at ringe og få gode råd, hvis jeg kan hjælpe, gør jeg det gerne Tlf: 35 10 82 63