Mis miav

Er der nogen der kan hjælpe mig:S

jeg har en ellers dejlig main coon hankat på 7-8 år der altid har snakket meget. Men nu er det blevet til en konstant hylen når jeg er hjemme. jeg har prøvet og lege med ham, nusse ham, give ham mad og skælde ham ud. lige lidt hjælper det. Man bliver desperat af og høre på ham og det er jo synd for ham. Der må jo være noget galt når han sådan går og hyler hele tiden. Er der nogen der kan give mig et værktøj til og få ham til og holde op???

Jeg tænker på om det kan have noget og gøre med vores anden kat der desværre ikke er her mere. Jeg var desværre nødt til og aflive hende for 3 uger siden, grundet leversvigt. Hun blev kun 4 og det er vores anden hunkat på 2 år der er død på den måde-LOL.
Han har ikke vist nogen tegn på og lede efter hende eller at han savner hende før i de 3 uger.
Han har min kærestes selskab hele dagen og bliver underholdt på både den ene og den anden måde.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Rikke

Håber Helle ser den her tråd - hun kan helt sikkert give dig et godt råd-thumbs

Men umiddelbart vil jeg tro noget mangler i hans hverdag.
Jeg tror også han hurtigt har lært at der komme en reaktion fra dig, når han piver - og derfor bliver han ved.
Har du overvejet at begynde at kliktræne ham? Mange dyr har STOR glæde af det og det kan hjælpe på mange ting!

Jeg tror da helt sikkert han undrer sig over, hvor hun er henne og nu går og kalder på hende.

det lyder som om han kalder… jeg vil tro han savner hende helt ulideligt… for nok er menneskets selskab meget værd, men intet slår en artsfælle…

der vil jeg sige at i nok skal have en lille ny legekammerat

Charlie gør det når han vil ud i snor og helmer ikke før vi giver ind. Vi har prøvet at ignorere ham men jeg må indrømme at hans vilje er stærkere end min.

Jeg tror også at det er fordi han savner en lille ven, for som Miss T siger så er menneskets selskab godt, men ikke i forhold til en artsfælle.

Jeg vil give de forrige ret,
Det lyder 100% som om han savner sin legekammerat :frowning:
Ja prøv klikkertræning :slight_smile:

Ps Den lille smiley -LOL er en der griner, ikke græder tror jeg det skal menes som :stuck_out_tongue:

Jeg tror bestemt at han savner sin veninde.Har selv oplevet at miste 1 af 2 katte pga sygdom.Det blev til et stort savn som vi slaver ikke kunne opveje i form at kæl,leg osv.
Da vi fik en ny killing i hjemmet holdt den uro og kalden op.

Hej igen

Ja vi har snakket lidt om og anskaffe os en mere igen. Jeg tør bare ikke få en ny main coon igen. Det er hårdt og miste dem både for mig men også for hankatten. Den første gang vi mistede vores dejlige hunmis hylede han også, men der prøvede han også og dominere mig meget. Han holdt kun op når jeg bar ham rundt. Og dengang holdt han op da vi fik vores, nu også afdøde, skønne Midnight.
Men det mærkelige er bare, at han kun gør det når jeg er hjemme, og ikke overfor kæresten. Han burde jo savne hende hele tiden.

Har også kontaktet en adfærdsterapuet hos dyrlægen og venter nu på svar.

[QUOTE=Rikke;61383]Er der nogen der kan hjælpe mig:S

jeg har en ellers dejlig main coon hankat på 7-8 år der altid har snakket meget. Men nu er det blevet til en konstant hylen når jeg er hjemme. jeg har prøvet og lege med ham, nusse ham, give ham mad og skælde ham ud. lige lidt hjælper det. Man bliver desperat af og høre på ham og det er jo synd for ham. Der må jo være noget galt når han sådan går og hyler hele tiden. Er der nogen der kan give mig et værktøj til og få ham til og holde op???

Jeg tænker på om det kan have noget og gøre med vores anden kat der desværre ikke er her mere. Jeg var desværre nødt til og aflive hende for 3 uger siden, grundet leversvigt. Hun blev kun 4 og det er vores anden hunkat på 2 år der er død på den måde-LOL.
Han har ikke vist nogen tegn på og lede efter hende eller at han savner hende før i de 3 uger.
Han har min kærestes selskab hele dagen og bliver underholdt på både den ene og den anden måde.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Rikke[/QUOTE]

Hej Rikke
Uden at have set din kat:

Jeg vil tro, at han er i sorg. Det bedste du kan gøre er at få en kat mere så han igen har selskab.

herefter handler det om at bryde vanen med at skrige på opmærksomhed. Det gør du ved at ignorere ham, når det sker. Så snart han er rolig, så vent et par sekunder og ROS/giv gobidder/Kæl. Lær ham at han ikke skal hyle for at få opmærksomheden. Hold ud - du kan forvente at inden adfærden (at hyle) udslettes vil den stige i intensitet - lidt som når jeg ikke kan starte min bil en morgen. Jeg prøver og prøver og starter den ikke, så stopper jeg, men starter den efter 5 gange, så vil jeg næste gang blive ved i længere tid og mere intenst for den startede jo sidste gang:-)
Tag eventuelt ørepropper på…

Du kan samtidig tilbringe mere kvalitets tid med ham ved at klikkertræne ham. Læs hvordan i Træn din kat af Maikan Lysholm Sten. Den er på biblioteket. Bøger af Karen Pryor er også gode.

Giv ham aktivering i form af fodersøg og små opgaver han skal løse. Gør hans hverdag mere indholdsrig.

Og til sidst, når jeg skriver, at I skal ignorere hans skrigen, så gælder det både skæld ud og øjenkontakt. Fortsæt blot med jeres normale gøremål, men lad katten være “luft”. Sid ikke stiv og kig frem eller gør andet stort ud af det. Ignorer - katten er der simpelthen ikke, før han er tavs - så er han der tilgengæld også! :slight_smile:

Skriv igen, hvis du har brug for yderlig hjælp.

Du kunne også med fordel kontakte en Bachterapeut fx Bettina Hvidemose på www.etologi.dk man kan få Bach dråber til dyr i sorg.

Selv om I får en kat mere, skal du være opmærksom på, at din kats sorg ikke nødvendigvis forsvinder fra dag til dag - den normale tidsramme er et års tid i sorg, men I skulle gerne kunne se en gradvis bedring inden for en måned eller to.

Leg med ham - gør hans liv sjov - vis ham, at han er vigtig og elsket. Ganske som ved en hver anden ven i sorg.

Held og lykke

MVH
Helle Lenschow

[quote=lenschow;62121]Hej Rikke
Uden at have set din kat:

Jeg vil tro, at han er i sorg. Det bedste du kan gøre er at få en kat mere så han igen har selskab.

herefter handler det om at bryde vanen med at skrige på opmærksomhed. Det gør du ved at ignorere ham, når det sker. Så snart han er rolig, så vent et par sekunder og ROS/giv gobidder/Kæl. Lær ham at han ikke skal hyle for at få opmærksomheden. Hold ud - du kan forvente at inden adfærden (at hyle) udslettes vil den stige i intensitet - lidt som når jeg ikke kan starte min bil en morgen. Jeg prøver og prøver og starter den ikke, så stopper jeg, men starter den efter 5 gange, så vil jeg næste gang blive ved i længere tid og mere intenst for den startede jo sidste gang:-)
Tag eventuelt ørepropper på…

Du kan samtidig tilbringe mere kvalitets tid med ham ved at klikkertræne ham. Læs hvordan i Træn din kat af Maikan Lysholm Sten. Den er på biblioteket. Bøger af Karen Pryor er også gode.

Giv ham aktivering i form af fodersøg og små opgaver han skal løse. Gør hans hverdag mere indholdsrig.

Og til sidst, når jeg skriver, at I skal ignorere hans skrigen, så gælder det både skæld ud og øjenkontakt. Fortsæt blot med jeres normale gøremål, men lad katten være “luft”. Sid ikke stiv og kig frem eller gør andet stort ud af det. Ignorer - katten er der simpelthen ikke, før han er tavs - så er han der tilgengæld også! :slight_smile:

Skriv igen, hvis du har brug for yderlig hjælp.

Du kunne også med fordel kontakte en Bachterapeut fx Bettina Hvidemose på www.etologi.dk man kan få Bach dråber til dyr i sorg.

Selv om I får en kat mere, skal du være opmærksom på, at din kats sorg ikke nødvendigvis forsvinder fra dag til dag - den normale tidsramme er et års tid i sorg, men I skulle gerne kunne se en gradvis bedring inden for en måned eller to.

Leg med ham - gør hans liv sjov - vis ham, at han er vigtig og elsket. Ganske som ved en hver anden ven i sorg.

Held og lykke

MVH
Helle Lenschow[/quote]

Det lyder spændende med sån fodersøg. Men hvordan foregår det i prasis? :?

Du vælger noget, som missen kan lide, og strør det ud i et eller flere rum. Det kan være tørkost og bruger du andet, så hold lige øje med at de spiser det hele:-) Ellers kan det lugte jo:-)

Så lukker du katten ind og lader den gå rundt og bruge sin fine næse og øjne til at “jage” dens mad som katten jo egentlig er designet til:-)

Du kan let gøre det når de er alene hjemme.

En anden mulighed er at gemme mad i fx papruller fra toilet papir, i en papkasse osv osv - kun fantasien sætter grænser. Du kan også købe en aktivitetsbold, hvor katten skal rulle med den for at få mad - alt sammen er aktivering af dens kloge hoved og det tager ikke din tid, så det er smart for os som ejere også.

Til slut er der den mulighed at hælde en smule vand i en balje og putte mad, der flyder derned. Så kan din kat fiske det op. Husk at være der, når du giver den denne mulighed - katte kan drukne i selv meget små mængder vand.

God fornøjelse

Knus Helle

Hej Helle

tusind tak for dit svar. jeg har lige hørt fra dyrlægen idag. hun anbefalede mig og bruge feliway og andre beroligende duftstoffer, og så og anskaffe mig en kat mere. Jeg har før købt feliway i dyre domme, men syntes helt ærligt ikke det virker. Min kæreste ville ringe til internatet idag og så må vi krydse fingre for at de har en lille hunmis der kan holde ham med selskab. jeg giver ham så meget positiv opmærksomhed som jeg overhovedet kan, og vil helt klart følge dit råd med og ignorere ham når han har fået selskab. og skamrose ham når han er stille og rolig:-)

jeg vil læse op på klilkkermetoden og se ad om jeg syntes jeg har mod på det.

Jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for og vise ham han er elsket og dejlig, han er jo min “lille” mis.

vi må se hvad fremtiden bringer, men mange tak for rådene.

venlig hilsen
Rikke

Ellers har jeg en dejlig hvid blandingskat med lysebrune/rødlige pletter på et halvt år, det er godt nok en han, men han er noget så sød og rolig.